Hoe wordt bepaald waar de traumaheli landt?

Auteur Topic: Hoe wordt bepaald waar de traumaheli landt?  (gelezen 21373 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2012, 21:16:58
Dat geeft niet hoor. Maar ja, dan krijg je dus wel deze reactie van mij.
Kun je je ook afvragen of het uberhaupt nodig is om iemand dan meteen maar af te branden. Voor de goede orde, dit soort reacties zijn nergens voor nodig.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #11 Gepost op: 9 juni 2012, 21:31:35
Kun je je ook afvragen of het uberhaupt nodig is om iemand dan meteen maar af te branden. Voor de goede orde, dit soort reacties zijn nergens voor nodig.

Nou zo'n afbrandreactie is dit niet hoor, het kan op dit forum echt wel erger dan dit.
Helaas komt het nog steeds voor dat er wat laatdunkend wordt gedacht over wat ambulancezorg aan zoerg biedt, de gele tweety trekt erg veel ramptoeristen, belangstellenden en vooral veel publiciteit vanuit alle hoeken en gaten en dobbert rustig mee op de subjectieve beleving en reacties van ''het publiek''.
Maar ik maak me weinig illusies dat die kijk op de ambulancezorg zo snel verandert, in de USA zijn ze er ook al jaren mee bezig om de beeldvorming bij te stellen maar ook daar legt de EMS het af tegen de 'publiciteitsfahige/geile' ER.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #12 Gepost op: 9 juni 2012, 21:34:28
Als je werkelijk niet weet hoe de ambulancezorg in Nederland georganiseerd is moet je je misschien afvragen of je wel moet reageren op dit topic. De AmbulanceZorg is een Zorginstelling en er werken mensen die nogal wat bagage hebben voordat ze op het busje mogen. De AmbulanceZorg zou je ook prehospitale zorg kunnen noemen. Als jij denkt dat een ambulanceverpleegkundige onderweg niets hoeft te doen dan snap je er echt helemaal niets van.
Dat geeft niet hoor. Maar ja, dan krijg je dus wel deze reactie van mij.

Ik weet echt wel een beetje hoe de zorg in Nederland is georganiseerd, je vergist je redelijk in wat de jeugd tegenwoordig weet... Ik weet echt wel dat je niet met 2 weken studie op een ambu komt, maar dat het een traject van, zeg pak en beet 10 jaar is. Zoals je in de reactie op Vigilance hebt kunnen lezen weet ik best dat er onderweg ook handelingen worden verricht. Dit gebeurd, lijkt mij, in het buitenland ook. Toch wordt er in het buitenland relatief gezien sneller per heli vervoerd. Okè, de verpleegkundige op een Duitse ambulance zijn van een lager niveau dan een Nederlandse. Maar dan nog, dan zou in Duitsland de ''Notartz'' ook zoals in Nederland met de ambulance mee kunnen rijden, terwijl ze hem daar vrij snel in de heli inladen.

Tja, dat je ''de jeugd van tegenwoordig'' dus kennelijk onderschat kwa kennis kan ik ook niks aan doen... Maar zoals ik al aangaf, wij weten veel en doordat wij geen opleiding hebben in een bepaalde sector, hebben wij een andere kijk op zaken. Dit is iets wat in het bedrijfsleven wel redelijk wordt toegejuichd. Iets met een verfrissende blik...
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #13 Gepost op: 9 juni 2012, 21:40:35
Ik weet echt wel dat je niet met 2 weken studie op een ambu komt, maar dat het een traject van, zeg pak en beet 10 jaar is.

Of een jaar of 4....  :-X 98uiye

 ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 9 juni 2012, 21:42:25
On topic (landingsplaats heli) s.v.p.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #15 Gepost op: 9 juni 2012, 22:08:59

De plaats van landing wordt bepaald door de gehele bemanning van de lifeliner. Samen kiezen ze een veilige en geschikte locatie.


Klopt, de landingsite is een zogenaamde "crew Decision". Als een van de crewmembers niet happy is met de landingsite, wordt er gezocht een andere locatie. Vanuit de lucht wordt er bij daglicht een verkenningsronde gevlogen waarbij er wordt gelet op hoogte, obstakels, lengte (afmeting terrein), bodemgesteldheid en vreemde voorwerpen (HOLBV).

Tijdens de landingsprocedure wordt de call "final" gegeven. Vanaf dat moment geldt er "cockpitstilte" en gaat de c2000 radio uit.

Expert.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #16 Gepost op: 9 juni 2012, 22:18:44
De piloot is verantwoordelijk voor de gehele vlucht, dus ook voor het landen en opstijgen. Echter gaat het landen op locatie altijd in overleg met de bemanning. Wanneer de piloot een geschikte plek ziet, dan deelt hij dit met de andere teamleden. Samen wordt gekeken of er geen obstakels en/of belemmeringen in de buurt liggen. Ziet men de landingsplaats als veilig dan zal de piloot de helikopter daar neerzetten. Dit wordt gezamelijk bepaald (crew decision).

Een 'eis' is dat overdag een landingsplaats wordt gekozen met een vrije ruimte van 25x25 meter. 's Nachts moet dit in principe 25x50 meter zijn. Er wordt wel eens in smallere situaties geland, maar uiteraard wordt daarvoor goed bekeken of de locatie geschikt is voor de landing.

Zeker in stedelijke gebieden wordt nauwelijks gebruik gemaakt van de traumahelikopter als vervoermiddel voor het slachtoffer.
1) Omdat een ambulance relatief snel bij een ziekenhuis kan zijn, zeker in de Randstad.
2) Omdat in een ambulance meer werkruimte is om medische handelingen uit te voeren. De werkruimte is een stuk kleiner in de traumahelikopter.
3) Indien de arts het nodig acht kan je met een ambulance makkelijker langs de weg te stoppen om bijvoorbeeld een medische handeling uit te voeren. Het duurt uiteraard langer voordat de traumahelikopter aan de grondstaat.

Met name de Lifeliner 3 en de Lifeliner 4 willen nog wel eens een slachtoffer meenemen. Vooral omdat in gebieden in Drenthe, Groningen en Friesland een langere aanrijdtijd naar het ziekenhuis is. Het vervoer per traumahelikopter kan dan aanzienlijk veel tijdwinst opleveren. Ditzelfde geldt voor Duitsland. De afstanden naar ziekenhuizen zijn daar een stuk groter. In Duitsland zijn overigens 72 traumahelikopters operationeel.

Heel recent nam overigens de Lifeliner2 ook een slachtoffer mee vanaf de Maasvlakte. Men kon op het Westeinde ziekenhuis in Den Haag landen, wat direct tijdwinst oplevert. In Utrecht worden de laatste jaren werkzaamheden uitgevoerd aan het helidek van het UMC Utrecht. Landen op het ziekenhuis is dus niet mogelijk momenteel. De helikopter kan wel in de buurt van het ziekenhuis landen, maar vanaf die landingsplek zal het slachtoffer altijd nog met een ambulance naar het ziekenhuis moeten worden gereden.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #17 Gepost op: 11 juni 2012, 11:20:36
Kan een derde partij een adviserende rol hebben in de landingsplaats voor de heli?

Voor bijvoorbeeld (tijdelijke) festivals wordt er in overleg met de brandweer wel eens afgeweken van de standaar aanrijdroutes voor de blusvoertuigen. Zou een organisatie of bedrijf op een zelfde manier een plaats kunnen aanwijzen waar hun de heli willen laten landen, uiteraard na overleg met de GHOR?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2012, 13:00:57
Kan een derde partij een adviserende rol hebben in de landingsplaats voor de heli?

Voor bijvoorbeeld (tijdelijke) festivals wordt er in overleg met de brandweer wel eens afgeweken van de standaar aanrijdroutes voor de blusvoertuigen. Zou een organisatie of bedrijf op een zelfde manier een plaats kunnen aanwijzen waar hun de heli willen laten landen, uiteraard na overleg met de GHOR?

Nee, niemand anders als de bemanning van de LL bepaald waar ze gaan landen. Dit zijn de woorden van een piloot van de LL van de VU waar ik wel eens mee heb staan praten tijdens het bewaken van de LL tijdens een inzet.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2012, 15:42:52
Nee, niemand anders als de bemanning van de LL bepaald waar ze gaan landen. Dit zijn de woorden van een piloot van de LL van de VU waar ik wel eens mee heb staan praten tijdens het bewaken van de LL tijdens een inzet.
Wel mooi om te horen dat het halve korps nog steeds aan het HB vraagt waar de heli gaat landen en ik hoor al 5 jaar hetzelfde antwoord: "Nee, dat weten wij niet."