Middel waterongeval (auto te water) Berkmeerdijk - Obdam 15-08-2012

Auteur Topic: Middel waterongeval (auto te water) Berkmeerdijk - Obdam 15-08-2012  (gelezen 8298 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2012, 11:46:10
Mag ik jullie er op wijzen dat de duikteams in NHN zijn gestationeerd in Heerhugowaard en Hoorn. Obdam ligt naast Heerhugowaard dus de duikers zijn in dit geval relatief snel ter plaatse. Maar het blijft raar dat in waterrijke gebieden zwaar wordt bezuinigd op de duikteams. In de meeste gevallen is het water te diep om een oppervlakteredding uit te voeren dus is het wachten op de duikers die vaak op grote afstand van het incident zijn gestationeerd.

Is mij ook bekend, maar ondanks dat HHW naast Obdam ligt, zal het voor de duikers een uitdaging zijn om binnen 20 minuten daar in het water te liggen, rekening houdend met opkomsttijd, rijtijd, spullen naar de waterkant brengen en te water gaan. Het gaat mij niet om een paar minuten, maar 20 minuten onder water (of 15, of 10...) is heel lang....


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2012, 12:13:00
Het ultieme plaatje van duikers direct op de 1e uitruk bij alle korpsen is nooit haalbaar.

Wat je hier wel ziet is dat er binnen redelijke tijd (maximaal 15 minuten?) een duikploeg ter plaatse is die kan handelen. Daardoor maken de slachtoffers misschien nog enige kans. Bij een hartstilstand zou een ambulance ook binnen 6 minuten ter plaatse moeten zijn maar dit is ook niet haalbaar. Die hebben ook soms 15 minuten nodig om tp te komen. Dan zeggen we toch ook niet ach, die persoon is dan altijd al dood dus stuur maar een lijkenwagen in plaats van een ambulance. Eigenlijk doen we dat nu wel met met het beleid van de brandweer. Duikers redden nooit maar bergen alleen dus zijn ze niet meer nodig.    

Natuurlijk kan je ook in een slootje met 30 cm water verdrinken als je op zijn kop in je auto ligt. Maar er is ook veel dieper water waar de inzetbaarheid van een oppervlaktereddingsteam maar zeer beperkt of niet mogelijk is. Voertuigen verdwijnen onder water maar ook drenkelingen blijven niet eeuwig drijven. De meeste meldingen van drenkelingen komen pas als een persoon onder water verdwijnt. Er zijn gebieden zoals Gelderland Zuid waar geen enkel duikteam meer is. Het is een rivierengebied met heel veel water. Een beleidsbeslissing die echt niet te begrijpen is. Daar komen duikteams uit andere regio's met aanrijtijden van wel 30 minuten of langer.

Los van de kans op verontreinigd water en daardoor het mogelijk oplopen van bijvoorbeeld de ziekte van Weil (daarvan wordt je ernstig ziek en kan je doodgaan) is er grote kans op machteloosheidsgevoel van de brandweer die als eerste ter plaatse komt. Lijdzaam toezien en niet bij machte zijn om daadkrachtig op te treden. De wetenschap hebben dat eventuele redding minstens 30 minuten op zich laat wachten. De kans op PTSS maak je zo wel veel groter. Bescherming van de brandweercollega's wordt hierbij totaal vergeten.

Respect voor de collega's bij dit ongeval. Het maximale wat haalbaar was is gedaan. Ik wens iedereen veel sterkte!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2012, 12:48:50
Home » Binnenland
Helaas blijkt inmiddels een van de slachtoffers overleden.

Vrouw overleden na auto-ongeluk Obdam -  Eén van de twee vrouwen die woensdagavond met een auto te water raakte in Obdam (Noord-Holland), is in het ziekenhuis overleden.

De vrouwen van 20 en 23 jaar zaten geruime tijd bekneld in de auto, die op zijn kop in het water lag. De brandweer kon ze bevrijden en reanimeren. Ze werden in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht.

Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets bekend.

Bron http://www.telegraaf.nl/binnenland/12767389/__Vrouw_overleden_na_auto-ongeluk__.html
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Martin63

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2012, 19:26:47
Ook het 2e persoon van 20 jaar is zondagmiddag overleden.
Ze was zaterdag al hersendood verklaard en de familie heeft zondagmiddag na overleg met de artsen besloten haar verder te laten inslapen.

Bron: Noord Hollands dagblad


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #24 Gepost op: 19 augustus 2012, 21:21:16
Maar ik begreep dat Heerhugowaard ook een reddingsbrigade heeft met alarmploeg. Alleen deze word nooit ingezet. Iemand een idee waarom ?? ???


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #25 Gepost op: 19 augustus 2012, 21:40:25
De reddingsbrigade Heerhugowaard heeft gen alarmploeg welke als zodanig door de meldkamer wordt gealarmeerd. De brigade beschikt niet over P2000 alarmeringsmiddelen, zij kunnen telefonisch via hun kader worden opgeroepen door de meldkamer, met een opkomsttijd van 45 minuten.

Los daarvan word binnen de regio NHN in beginsel geen reddingsbrigade gealarmeerd voor waterongevallen. Er is een voorbeeld van en inzet bij een "langdurige" zoekactie naar een mogelijk extra slachtoffer bij een waterongeval, maar dit was slechts in "tweede instantie".
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Lifc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Reddingsbrigade EHBO, AED-cursus
Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2012, 23:28:48
De reddingsbrigade Heerhugowaard heeft gen alarmploeg welke als zodanig door de meldkamer wordt gealarmeerd. De brigade beschikt niet over P2000 alarmeringsmiddelen, zij kunnen telefonisch via hun kader worden opgeroepen door de meldkamer, met een opkomsttijd van 45 minuten.

Los daarvan word binnen de regio NHN in beginsel geen reddingsbrigade gealarmeerd voor waterongevallen. Er is een voorbeeld van en inzet bij een "langdurige" zoekactie naar een mogelijk extra slachtoffer bij een waterongeval, maar dit was slechts in "tweede instantie".

In maart is er een vergadering/cursus geweest voor de reddingsbrigades uit noord-holland ivm het aansluiten van de brigades op C2000. Hierbij is belooft dat er drie weken later, dus zeg eind april begonnen zou worden met het uitdelen van C2000 portofoons/moblifoons. Tot op heden is er nog geen enkel product geleverd aan de brigades. Dit terwijl er vanuit de brigades wel geinvesteerd is in kluizen (hier moeten ze in opgeborgen worden). Nu weet ik dat het bij redned nooit volgens planning gaat hoor  :D

Ik heb even gegoogeld en geinformeerd. Reddingbrigade heerhugowaard heeft sinds het opstarten van de brigade (1956) een alarmploeg. Het laatst ingezet met de watersnoodrampen in limburg. Toen werd de alarmploeg ook weleens ingezet voor regionale inzetten. Denk aan dieren in de sloot. En maar een enkele keer bij ongevallen waar mensen bij betrokken waren. Ongeveer in 1980 is de alarmploeg een beetje opgegeven ivm te weinig vrijwilligers/inzetten. Sinds 2011 is er weer een alarmploeg bij rb heerhugowaard. Dit is aangegeven bij de meldkamer maar er word geen gebruik van gemaakt. Dit terwijl de rb toch vaak wel meerwaarde heeft. Ze beschikken over een BRB (jeugdsentiment O0) en een vlet. Waarschijnlijk zal hier wel verandering inkomen als ze in het C2000 systeem komen.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #27 Gepost op: 20 augustus 2012, 11:24:54
In maart is er een vergadering/cursus geweest voor de reddingsbrigades uit noord-holland ivm het aansluiten van de brigades op C2000. Hierbij is belooft dat er drie weken later, dus zeg eind april begonnen zou worden met het uitdelen van C2000 portofoons/moblifoons. Tot op heden is er nog geen enkel product geleverd aan de brigades. Dit terwijl er vanuit de brigades wel geinvesteerd is in kluizen (hier moeten ze in opgeborgen worden). Nu weet ik dat het bij redned nooit volgens planning gaat hoor  :D
Waarom betrek je het "C2000 voor reddingsbrigades" in deze discussie? De door jou aangehaalde uitrol van C2000 randapparatuur is ten behoeve van de rampenvloot van RN en heeft dus niets met de inzet voor een regionale meldkamer bij waterongevallen te maken. De randapparatuur is in beginsel bedoeld voor inzetten van de rampeneenheid en niet voor de "dagelijkse bewakingstaak". Het feit dat het misschien wel mogelijk is om dat te doen, doet daar niet aan af.



Ik heb even gegoogeld en geinformeerd. Reddingbrigade heerhugowaard heeft sinds het opstarten van de brigade (1956) een alarmploeg. Het laatst ingezet met de watersnoodrampen in limburg. Toen werd de alarmploeg ook weleens ingezet voor regionale inzetten. Denk aan dieren in de sloot. En maar een enkele keer bij ongevallen waar mensen bij betrokken waren. Ongeveer in 1980 is de alarmploeg een beetje opgegeven ivm te weinig vrijwilligers/inzetten. Sinds 2011 is er weer een alarmploeg bij rb heerhugowaard.

Je had niet hoeven Googlen of informeren hoor, in mijn post zie je hetzelfde:
De reddingsbrigade Heerhugowaard heeft gen alarmploeg welke als zodanig door de meldkamer wordt gealarmeerd.
Dat de brigade HHW binnen hun eigen organisatie spreken over een "alarmploeg", heeft nog niets met inzetbaarheid door de meldkamer te maken. Ook de door jou aangehaalde watersnood in Limburg is een voorbeeld van inzet van de, hierboven aan aangehaalde, rampeneenheid van RN en niet inzetbaarheid door de GMK van de VR-NHN.

Dit is aangegeven bij de meldkamer maar er word geen gebruik van gemaakt.
Ik ben volledig op de hoogte van de inzetbaarheid van de RB HHW, zoals je ook kunt lezen:
De brigade beschikt niet over P2000 alarmeringsmiddelen, zij kunnen telefonisch via hun kader worden opgeroepen door de meldkamer, met een opkomsttijd van 45 minuten.
Dus er is ook wel degelijk wat gebeurd bij de meldkamer, ook zij weten van het bestaan van RB HHW af, mét de mogelijkheden die zij kunnen bieden.


Dit terwijl de rb toch vaak wel meerwaarde heeft. Ze beschikken over een BRB (jeugdsentiment O0) en een vlet. Waarschijnlijk zal hier wel verandering inkomen als ze in het C2000 systeem komen.
Of een RB bij een waterongeval meerwaarde heeft is een hele andere discussie. Oppervlakteredding c.q. de bestrijding van waterongevallen is in principe "gewoon" een taak van de brandweer. In NHN is het dan ook zo dat voor dergelijke incidenten dan ook de brandweer wordt gealarmeerd en ingezet. Nogmaals: de RB's hebben daar, in beginsel, geen taak in en zullen dus ook niet direct worden geallarmeerd.
De implementatie van C2000 voor de rampeneenheid zal daar echt geen verandering in brengen. Immers zijn er al vele brigades binnen de VR-NHN die beschikken over C2000 en direct alarmeerbare alarmploegen en deze worden nu ook niet ingezet voor dergelijke ongevallen.


Even voor de goede orde, mocht e.e.a. verkeerd worden opgevat:
Ik geef enkel de feiten weer van de huidige situatie rondom de alarmering van RB HHW. Dit is dus ook op geen enkele manier uit te leggen als een waardeoordeel over de inzet of kwaliteiten van de leden/bestuur/organisatie/... van de RB HHW. 98uiye
 O0
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)