Wanneer ben je een ervaren EHBO'er

Auteur Topic: Wanneer ben je een ervaren EHBO'er  (gelezen 42277 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2013, 22:40:42
De vraag is heel simpel: wanneer is iemand een ervaren EHBO'er?

Dan is het antwoord ook heel simpel: een ervaren EHBO'er is een EHBO' er die na zijn opleiding en behalen diploma gedurende langere tijd als EHBO' er inzetbaar is geweest tijdens evenementen en daarbij zeer regelmatig het geleerde in praktijk heeft mogen brengen.

Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen bijvoorbeeld een BHV'er in een kantooromgeving die twee maal per jaar een gevalletje flauwvallen mee maakt of de door de wol geverfde EHBO' er die jaar in jaar uit dienst doet op het strand, tijdens popconcerten etc. en tientallen/honderden zeer uiteenlopende situaties heeft meegemaakt.

Maar eigenlijk is dit een open deur intrappen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2013, 23:00:41
...

En even off topic, RemRoof, ben je zelf ook al eens bij de vierdaagsefeesten geweest?


offtopic/
Ik ken de hulpverlening van de wandelmarsen zeer goed en heb ook zijdelings veel meegekregen van de vierdaagsefeesten in de afgelopen (volgens mij) 14 jaar.

RemRoof

offtopic/
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2013, 23:05:10
De vraag is heel simpel: wanneer is iemand een ervaren EHBO'er?

Dan is het antwoord ook heel simpel: een ervaren EHBO'er is een EHBO' er die na zijn opleiding en behalen diploma gedurende langere tijd als EHBO' er inzetbaar is geweest tijdens evenementen en daarbij zeer regelmatig het geleerde in praktijk heeft mogen brengen.

Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen bijvoorbeeld een BHV'er in een kantooromgeving die twee maal per jaar een gevalletje flauwvallen mee maakt of de door de wol geverfde EHBO' er die jaar in jaar uit dienst doet op het strand, tijdens popconcerten etc. en tientallen/honderden zeer uiteenlopende situaties heeft meegemaakt.

Maar eigenlijk is dit een open deur intrappen.

En welke kwaliteitscriteria hang je hieraan. Ervaring is ook contextgebonden zoals ik al eerder heb gezegd. Dus een echte open deur is het niet echt... Sterker nog, er zijn EHBO'ers binnen specifieke bedrijven die meer EHBO-ervaring hebben dan iemand die lid is van een EHBO-vereniging.

Verder is het aantal inzetten niet relevant, er zijn genoeg inzetten waar je geen ervaring op doet.

Kortom...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2013, 23:19:20
En welke kwaliteitscriteria hang je hieraan. Ervaring is ook contextgebonden zoals ik al eerder heb gezegd. Dus een echte open deur is het niet echt... Sterker nog, er zijn EHBO'ers binnen specifieke bedrijven die meer EHBO-ervaring hebben dan iemand die lid is van een EHBO-vereniging.

Verder is het aantal inzetten niet relevant, er zijn genoeg inzetten waar je geen ervaring op doet.

Kortom...

RemRoof

Klopt ik kom ook regelmatig op evenementen waar je de hele dag geen klap uitvoert. Daar word je niet ervaren van.
Kwaliteitseisen zijn dan ook lastig en zullen dan eventueel gezocht moeten worden in de scholing in combinatie met de ervaring..

Het is dus zeker niet een open door intrappen aangezien er zoveel haken en ogen aan zitten


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2013, 23:53:29
Uiteraard ga ik bij een discussie tegenspraak ook niet uit de weg.
Even een persoonlijke tip: Probeer het niet als tegenspraak te zien. Dit is een forum waar iedereen met verschillende achtergronden met elkaar kan discussiëren over heel uiteenlopende onderwerpen. Door zaken te zien als "tegenspraak" kwalificeer je het als een persoonlijk verhaal, waardoor je misschien teveel in de verdediging kan schieten, wat een gezonde discussie in de weg kan staan.

In je voorbeeld als argument voor het maken van onderscheid, schuilt m.i. het grote gevaar. Je geeft aan dat je vind dat "ervaren EHBO'ers" bij intoxicaties zouden moeten monitoren, omdat ambulancepersoneel bij dergelijke gevallen ook alleen maar een paar metingen doet. Het grote verschil is wel dat het ambulancepersoneel deze meetwaarden op basis van opleiding heeft leren beoordelen, en op basis hiervan kan beoordelen of het inderdaad veilig is om de patiënt zijn eigen weg te laten vervolgen. Als EHBO'er heb je deze opleiding niet en kun je dus ook deze beslissing niet nemen. In veel gevallen zal het inderdaad goed aflopen en blijkt (gelukkig) dat alleen dat in de gaten houden door de EHBO'er voldoende was. Maar die paar gevallen waarin het uiteindelijk NIET goed gaat, heb je misschien later de juiste hulp ingeschakeld die noodzakelijk was. En dat is het gevaar. EHBO'ers zijn niet bedoeld om langdurig vitale functies te beoordelen. "Ervaren" of niet. Zijn of lijken de vitale functies bedreigd, dan wordt het tijd de juiste hulp in te schakelen, niet te wachten of het misschien later beter gaat..
De vraag is heel simpel: wanneer is iemand een ervaren EHBO'er?

Dan is het antwoord ook heel simpel: een ervaren EHBO'er is een EHBO' er die na zijn opleiding en behalen diploma gedurende langere tijd als EHBO' er inzetbaar is geweest tijdens evenementen en daarbij zeer regelmatig het geleerde in praktijk heeft mogen brengen.

Er is bijvoorbeeld een groot verschil tussen bijvoorbeeld een BHV'er in een kantooromgeving die twee maal per jaar een gevalletje flauwvallen mee maakt of de door de wol geverfde EHBO' er die jaar in jaar uit dienst doet op het strand, tijdens popconcerten etc. en tientallen/honderden zeer uiteenlopende situaties heeft meegemaakt.

Maar eigenlijk is dit een open deur intrappen.
Inderdaad, een ervaren EHBO'er is een EHBO'er met veel ervaring. Dat is simpel, een open deur en geen speld tussen te krijgen. Maar de achterliggende vraag is: is een ervaren EHBO'er ook een betere EHBO'er? Kun je de kwaliteit van een EHBO'er afmeten aan de hoeveelheid "slachtoffers" waarmee hij/zij in aanraking is geweest?
Een goede EHBO'er is in mijn ogen iemand die zijn eigen grenzen kent en weet wanneer hij de juiste zorg moet inschakelen voor het slachtoffer. Een EHBO'er waarvan de inkt van zijn diploma nog aan het opdrogen is kan heel goed zijn als hij op tijd besluit 1-1-2 te bellen, terwijl de "ervaren EHBO'er misschien wel veel te veel zelf wil oplossen en (te) lang wacht om die telefoon te pakken.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2013, 23:56:34
Ervaren waar in ?

Hoe vaak maak je een reanimatie mee ?
Hoe vaak maak je slachtoffer met ernstige breuken mee ?
Hoe vaak maak je shock slachtoffers mee ?
Hoe vaak maak je onwelwordingen of acute zieken mee ?
Hoe vaak moet je zelfstandig de levensreddende interventies uitvoeren..

ls je erg ervaren bent in blaren prikken, maar nog nooit iemand hebt gereanimeerd. ben je dan een ervaren eerste hulpverlener ?

Ervaren zijn is dat het zelfde als competent zijn ? of is dat iets anders ?


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2013, 08:19:42
Iets vaak doen is geen garantie dat je het ook goed doet.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2013, 09:05:03
Ervaren waar in ?

Hoe vaak maak je een reanimatie mee ?
Hoe vaak maak je slachtoffer met ernstige breuken mee ?
Hoe vaak maak je shock slachtoffers mee ?
Hoe vaak maak je onwelwordingen of acute zieken mee ?
Hoe vaak moet je zelfstandig de levensreddende interventies uitvoeren..

ls je erg ervaren bent in blaren prikken, maar nog nooit iemand hebt gereanimeerd. ben je dan een ervaren eerste hulpverlener ?

Ervaren zijn is dat het zelfde als competent zijn ? of is dat iets anders ?

Competent is een containerbegrip als je dit niet inzichtelijk maakt, objectiveert en op enige wijze kunt toetsen.

Inderdaad is het hier de vraag of ervaren= competent is.

Als je veel blaren prikt kun je een ervaren EHV'er zijn op het gebied van blaren :)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2013, 09:06:14
Iets vaak doen is geen garantie dat je het ook goed doet.

Precies. Daarom is dit nu best een leuk topic ::) Wanneer ben je nu ervaren?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2013, 09:13:59
Even een persoonlijke tip: Probeer het niet als tegenspraak te zien. Dit is een forum waar iedereen met verschillende achtergronden met elkaar kan discussiëren over heel uiteenlopende onderwerpen. Door zaken te zien als "tegenspraak" kwalificeer je het als een persoonlijk verhaal, waardoor je misschien teveel in de verdediging kan schieten, wat een gezonde discussie in de weg kan staan.

In je voorbeeld als argument voor het maken van onderscheid, schuilt m.i. het grote gevaar. Je geeft aan dat je vind dat "ervaren EHBO'ers" bij intoxicaties zouden moeten monitoren, omdat ambulancepersoneel bij dergelijke gevallen ook alleen maar een paar metingen doet. Het grote verschil is wel dat het ambulancepersoneel deze meetwaarden op basis van opleiding heeft leren beoordelen, en op basis hiervan kan beoordelen of het inderdaad veilig is om de patiënt zijn eigen weg te laten vervolgen. Als EHBO'er heb je deze opleiding niet en kun je dus ook deze beslissing niet nemen. In veel gevallen zal het inderdaad goed aflopen en blijkt (gelukkig) dat alleen dat in de gaten houden door de EHBO'er voldoende was. Maar die paar gevallen waarin het uiteindelijk NIET goed gaat, heb je misschien later de juiste hulp ingeschakeld die noodzakelijk was. En dat is het gevaar. EHBO'ers zijn niet bedoeld om langdurig vitale functies te beoordelen. "Ervaren" of niet. Zijn of lijken de vitale functies bedreigd, dan wordt het tijd de juiste hulp in te schakelen, niet te wachten of het misschien later beter gaat.. Inderdaad, een ervaren EHBO'er is een EHBO'er met veel ervaring. Dat is simpel, een open deur en geen speld tussen te krijgen. Maar de achterliggende vraag is: is een ervaren EHBO'er ook een betere EHBO'er? Kun je de kwaliteit van een EHBO'er afmeten aan de hoeveelheid "slachtoffers" waarmee hij/zij in aanraking is geweest?
Een goede EHBO'er is in mijn ogen iemand die zijn eigen grenzen kent en weet wanneer hij de juiste zorg moet inschakelen voor het slachtoffer. Een EHBO'er waarvan de inkt van zijn diploma nog aan het opdrogen is kan heel goed zijn als hij op tijd besluit 1-1-2 te bellen, terwijl de "ervaren EHBO'er misschien wel veel te veel zelf wil oplossen en (te) lang wacht om die telefoon te pakken.

Klopt wat jij zegt: ik heb met opzet niet het onderscheid beschreven tussen goed en slecht maar tussen wel of niet ervaren. Uiteraard zal ook de EHBO' er die jarenlang een groot aantal incidenten meemaakt wel eens een dienst draaien dat er niets gebeurt. Maar ik betrok het met opzet op wat ik bijvoorbeeld zelf constateerde op het werk. Ik werk in een kantooromgeving en ben daar over langere tijd EHBO'er/BHV'er geweest. Ik kan gerust zeggen dat ik daar in die 15/16 jaar waarschijnlijk minder incidenten heb meegemaakt dan een EHBO'er die veel evenementen doet in 1 jaar: 1 reanimatie, een aantal gevallen van pijn op de borst/rug, (dreiging tot) flauwvallen, wat verwondinkjes, etc. Misschien heel goedkoop, maar hoeveel blaren behandelt een huis-, tuin- en keuken EHBO' er en hoeveel een EHBO' er op een blarenplakpost op de Vierdaagse?

De vraag wat is een goede EHBO' er en wat is een minder goede EHBO'er is inderdaad een heel andere. Iemand kan nog zo goed blaren plakken of verbandjes aanleggen, maar op het gebied van gevaarsetting inschatten en geruststellen slachtoffer een absolute nul. Een objectieve meting/ijkmoment is er t.a.v. EHBO'ers feitelijk niet want er zijn over het algemeen geen verplichte testen. Meedoen aan de herhalingslessen is immers voldoende....

Laatst het verhaal gehoord van een voormalig collega EHBO' er. Ook na het behalen van een diploma weinig inzetten, behalve pleisters plakken en af en toe naar iemand die zich dizzy voelde. Wordt ineens geconfronteerd met iemand die de polsen doorsnijdt en vervolgens uit het raam springt. Had nog ademhaling (zijnde niet gaspen). Die persoon is in ambulance overleden. Schijnt zich als eerst aangekomen hulpverlener verbluffend goed te hebben 'geweerd'. Uiteindelijk komt het vaak allemaal neer op de persoon(lijkheid) van de EHBO'er.

Praat je over de combinatie kennis/ervaring dan staat het voor mij vast dat veel diensten draaien je kennis uiteraard vergroot. OK-boekje is slechts de basis. In dat boekje staat nergens omschreven dat Hindoestaanse vrouwen om wat voor reden dan ook kennelijk sneller hartproblemen hebben, wat te doen als je op een Pieterman trapt of wat de eerste hulp is bij drank/drugsgevallen (EHBO dancefeesten). Maar ook daar: kennis maakt per definitie nog geen goede EHBO' er.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)