Wanneer ben je een ervaren EHBO'er

Auteur Topic: Wanneer ben je een ervaren EHBO'er  (gelezen 42267 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #70 Gepost op: 13 maart 2013, 15:41:14
Ik ben wel benieuwd of we zouden kunnen komen tot een verzameling  van kenmerken en competenties die een goede evenementenhulpverlener zou moeten hebben :)
Onderscheid maken hoeft voor mij ook niet, over het algemeen merk je vanzelf aan mensen of ze "ervaren zijn".
Nu hebben we al een heel andere vraagstelling dan de originele vraagstelling "Wanneer ben je een ervaren EHBO'er".
We zoeken dus kenmerken en competenties van evenementenhulpverleners waardoor ze hun rol op een goede manier kunnen vervullen...

Dan wil ik graag nomineren:
- Ken je eigen grenzen en die van je taak als EHBO'er en respecteer deze.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #71 Gepost op: 13 maart 2013, 15:44:38
** advocaat van de Duivel modus aan**

Wat zijn de grenzen dan?

** advocaat van de duivel modus uit**
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #72 Gepost op: 13 maart 2013, 16:11:08
De naam doet er voor mij niet zoveel toe. Ik heb ook even op Google gezocht en kom de stichting alleen maar tegen op websites waarbij het op mij overkomt dat er maar 1 persoon de bron is van de schrijfsels. Ik wil graag weten of de Rescue die hier post een geneeskundige of verpleegkundige achtergrond heeft.

Waarom wil je dat weten, doet dat er toe, voor de inhoudelijkheid van de argumenten..
Om antwoord te geven..  Ik ben geen geneeskundige of verpleegkundige.  Verder mijn achtergrond bij sommige hier bekend.. en is hier niet relevant.. je kan me een PM sturen, dan bel ik je wel, geef ik je graag een toelichting..

Ik houd me beroepsmatig juist bezig met die situaties, waar reguliere medische zorg, niet fysiek kan komen of dat het tergend lang duurd. Of dat redding niet langer uitstel verdiend.  Verder ben gespecialiseerd in complexe transport van slachtoffers over zeer moeilijk terrein, water.  De rest kan je me gewoon bellen als je een PM stuurt..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #73 Gepost op: 13 maart 2013, 16:19:41

De vraag was, wanneer ben je een ervaren EHBO-er,  en zoals Rene al aangeeft,  een ervarenheid zegt niet altijd dat iets altijd goed gebeurd. Wanneer ben je een goede ehbo-er,  dat hangt af van situatie, de beleving van de patiënt, gedrag houding, conditie..

De essentie is dat er een goede kwaliteit van zorg aan de slachtoffers gegeven moet worden, onder die omstandigheid, op dat moment. Kwaliteit van zorg is een dienstverleningsbegrip, en dat meet je met kwaliteit systeem (HKZ / NFPA normering)


Rescue,

Een EHBO'er geeft geen zorg, hij biedt hulp bij een ongeval. Verpleegkundigen bieden zorg en artsen behandelen patiënten.

De rest is commerciële bijzaak.

Expert.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #74 Gepost op: 13 maart 2013, 16:21:53
Wat een bijzondere redenatie. Op grond waarvan wil je het dikke gedrukte dan toetsen. Dit is niet toetsbaar en zegt dus ook niets.

Bij alle topicbijdragen van jou, Rescue, heb ik steeds het gevoel dat je de Eerste Hulp heel erg belangrijk maakt met allemaal termen maar uiteindelijk blijft het EHBO of dit nu in een mangat is of op een evenement.

RemRoof

Ik heb een vraag niet goed gelezen blijkbaar..

Je kan dit heel goed toetsen, bij vaste medewerkers.

Door verschillende toetsen scenario's als toets moment te gebruiken, door een ervarings logboek bij te houden, dit soort zaken laten aftekenen door leidinggevenden. beoordelingsgesprekken etc..  
De meeste mensen in de teams waarbij ik actief ben, trainen\toetsen meer dan 150 uur per jaar op hun medische en reddingsvaardigheden. Er worden medewerkers files bijgehouden, met toetsen, evaluaties, inzetten.  

Dit doen ze niet alleen bij onze organisaties, maar ook bij vele andere professionele teams.  Voorbeelden uit de reguliere hulpverleningswereld, zijn de brandweer organisatie, waar ze dit doen.

Ok voor een vrijwilligers organisatie is dat erg veel werk, je moet werken met functie profielen..

Voor de individuele eerste hulpverlener is het natuurlijk niet te doen.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #75 Gepost op: 13 maart 2013, 16:28:12
** advocaat van de Duivel modus aan**

Wat zijn de grenzen dan?

** advocaat van de duivel modus uit**
Dat is niet zomaar in 1 zin te vatten... In ieder geval alles waarbij ik meer dan gezond verstand nodig heb om op te kunnen lossen. Zodra er medische kennis noodzakelijk is, moet je ook medische kennis inschakelen.

Ik wordt op mijn wenken bediend door Expert met een mooie quote:
[...]
Een EHBO'er geeft geen zorg, hij biedt hulp bij een ongeval. Verpleegkundigen bieden zorg en artsen behandelen patiënten.
[...]
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #76 Gepost op: 13 maart 2013, 16:30:33
Rescue,

Een EHBO'er geeft geen zorg, hij biedt hulp bij een ongeval. Verpleegkundigen bieden zorg en artsen behandelen patiënten.

De rest is commerciële bijzaak.

Expert.

Dat is gewoon onzin.  Een paar organisaties waar ik werk, zijn door IGZ aangewezen als zorginstelling, en moeten gewoon kwaliteit van zorg leveren.  Dat die terminologie gebruikelijk is, in bepaalde zorginstellingen, wil niet zeggen, dat voor de hele wereld geld..
Ook zorg leveren is niet voorbehouden aan bepaalde beroepsgroepen..

Voor de organisaties waar ik voor werk zijn IGZ, VWS, en de wet, en HKZ/ISO, en vele bijbehorende  relevant, en daar zullen we ons aan moeten houden.

Jij weet heel goed,  dat er een verschil is tussen passantenhulpverlening (basis EHBO), en andere vormen van georganiseerde hulpverlening.  En jij weet ook dat ik niet doel op de passantenhulpverlening van eerste hulp, maar juist op die alle andere vormen van eerste hulp.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #77 Gepost op: 13 maart 2013, 16:31:54

Kunnen we de discussie misschien richten op:

Wanneer ben je een ervaren/goede evenementen ehbo-er?

Op deze manier komen we nooit tot een mogelijk antwoord. O0

Inzetleiding is weer een hele andere zaak, en zo ook hulpverlening op slecht bereikbare plekken.

Iedereen mee eens?


Golly,

Ik ben het met jullie beiden eens. 024 gaan in op de stellige posting van Rescue en stelt hem daar een aantal vragen over, om de inhoud van zijn bericht beter te begrijpen. In die zin gaat het zeker over de inhoud van dit topic.

Daarnaast ben ik het met je eens dat inzet leiding een andere tak van sport is.

Expert


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #78 Gepost op: 13 maart 2013, 16:36:57
Ik heb een vraag niet goed gelezen blijkbaar..

Je kan dit heel goed toetsen, bij vaste medewerkers.

Door verschillende toetsen scenario's als toets moment te gebruiken, door een ervarings logboek bij te houden, dit soort zaken laten aftekenen door leidinggevenden. beoordelingsgesprekken etc..  
De meeste mensen in de teams waarbij ik actief ben, trainen\toetsen meer dan 150 uur per jaar op hun medische en reddingsvaardigheden. Er worden medewerkers files bijgehouden, met toetsen, evaluaties, inzetten.  

Dit doen ze niet alleen bij onze organisaties, maar ook bij vele andere professionele teams.  Voorbeelden uit de reguliere hulpverleningswereld, zijn de brandweer organisatie, waar ze dit doen.

Ok voor een vrijwilligers organisatie is dat erg veel werk, je moet werken met functie profielen..

Voor de individuele eerste hulpverlener is het natuurlijk niet te doen.

Daar noem je een aantal zaken waarbij je ook nog zegt dat dit ook bij de brandweer gebeurt. Volgens mij is de brandweer een professionele organisatie die veel werkt met parttimers. Verder geef je aan dat er 150 uur per jaar getraind wordt. Dit is omgerekend 3 uur per week. Er zijn EHBO-verenigingen waar dit ook gehaald wordt. Verder geef jij aan dat dit allemaal wordt bijgehouden in een systeem om zo zeker te weten dat de vrijwilligers voldoen aan de door de eigen organisatie gestelde eisen. Ik snap dat je daar een weektaak aan hebt. Het lukt binnen zorg en onderwijs al niet eens om een voldoende betrouwbaar systeem te hebben. Bij jou dus wel? Ik zie extra broodwinning voor je...

Functieprofielen zijn leuk voor de vrijwilligers zodat zij weten wat er van hen verwacht wordt, maar dat is het dan ook.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #79 Gepost op: 13 maart 2013, 16:41:39
Dat is gewoon onzin.  Een paar organisaties waar ik werk, zijn door IGZ aangewezen als zorginstelling, en moeten gewoon kwaliteit van zorg leveren.  Dat die terminologie gebruikelijk is, in bepaalde zorginstellingen, wil niet zeggen, dat voor de hele wereld geld..
Ook zorg leveren is niet voorbehouden aan bepaalde beroepsgroepen..

Voor de organisaties waar ik voor werk zijn IGZ, VWS, en de wet, en HKZ/ISO, en vele bijbehorende  relevant, en daar zullen we ons aan moeten houden.

Jij weet heel goed,  dat er een verschil is tussen passantenhulpverlening (basis EHBO), en andere vormen van georganiseerde hulpverlening.  En jij weet ook dat ik niet doel op de passantenhulpverlening van eerste hulp, maar juist op die alle andere vormen van eerste hulp.

IGZ is een controlerende instantie.
HKZ is een kwaliteitssysteem, voreog had je ook nog MIK-V etc., allemaal afgeleid van de ISO en het INK-model.
Welke wet? De WGBO, wet persoonsbescherming.

Welke EHBO organisatie is HKZ-gecertificeerd of erkend als zorginstelling?

Daarbij gaat het hier over EHBO'ers. En al heb je de dienstverlening goed beschreven in een kwaliteitssysteem en werkt iedereen volgens de afspraken da nog kan de geleverde kwaliteit prut zijn.

Dus ik kom weer uit bij het begin. Eerste hulp in een mangat is in basis niet anders dan eerste hulp op een evenement.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.