"meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers

Auteur Topic: "meldkamer van de toekomst" Eén landelijke 112 meldkamerorganisatie met 10 meldkamers  (gelezen 105516 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
De vraag bij een grote meldkamer is natuurlijk wel hoe ga je snel en efficient opschalen bij een groot incident in een regio. Nu komen er diverse mensen naar de meldkamer toe. Als deze gecentraliseerd wordt, heb je te maken met de factor reistijd.
Door de schaalgrootte van 1 meldkamer is het misschien niet eens nodig dat er extra mensen komen ;)
En verder hoort dat er (helaas) bij, dat er mensen moeten verhuizen.
Citaat
Simpel voorbeeld:  Een incident in het Limburgse land wordt afgehandeld door een centralist uit bijv. Friesland. Dan komen er toch spraakverwarringen door streek dialecten, uitspraken, gezegden, etc.
Zoals eerder gemeld heb je dat probleem nu ook al, met mensen die weinig Nederlands kunnen :)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Door de schaalgrootte van 1 meldkamer is het misschien niet eens nodig dat er extra mensen komen ;)
En verder hoort dat er (helaas) bij, dat er mensen moeten verhuizen.Zoals eerder gemeld heb je dat probleem nu ook al, met mensen die weinig Nederlands kunnen :)

Op dit moment kunnen er voor een bepaalde inzet extra mensen worden ingezet die niet op een GMK horen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een MeetPlanLeider bij een OGS incident, Regot, etc. De vraag is hoe je deze zaken gaat regelen. Natuurlijk hoeven deze personen met de juiste communicatie middelen niet perse op een GMK te zitten, maar het levert in iedergeval kortere lijnen op :)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Op dit moment kunnen er voor een bepaalde inzet extra mensen worden ingezet die niet op een GMK horen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een MeetPlanLeider bij een OGS incident, Regot, etc. De vraag is hoe je deze zaken gaat regelen. Natuurlijk hoeven deze personen met de juiste communicatie middelen niet perse op een GMK te zitten, maar het levert in iedergeval kortere lijnen op :)



om dan nog maar te zwijgen van je ROT's welke meestal zijn geplaatst in het gebouw waar ook de GMK's zitten en waardoor de comm. lijnen erg kort zijn.... wat weer minder ruis oplevert... Ik denk niet de in dit geval centralisatie winst oplevert maar wel unifomatie...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
om dan nog maar te zwijgen van je ROT's welke meestal zijn geplaatst in het gebouw waar ook de GMK's zitten en waardoor de comm. lijnen erg kort zijn.... wat weer minder ruis oplevert... Ik denk niet de in dit geval centralisatie winst oplevert maar wel unifomatie...
Volgens mij hebben we het over dezelfde groepen en denken we dus hetzelfde:) (RegOT = ROT)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
De voorzitter van het Veiligheidsberaad,
dhr. Th.C. de Graaf
Postbus 30345
2500 GK Den Haag

Datum 9 februari 2010
Betreft Meldkamers in Nederland


Heroriëntatie op het meldkamerdomein in Nederland is een van onze gezamenlijke prioriteiten voor het komende jaar. De meldkamers vormen het informatie- en coördinatieknooppunt in de dagelijkse afhandeling van incidenten en in het proces van rampen- en crisisbeheersing. De praktijk van de afgelopen jaren leert ons dat dit functioneren niet altijd optimaal is. Verder verandert de maatschappij continu waardoor burgerparticipatie (middels cell broad casting, burgernet en amber alert) en technologische ontwikkelingen (netcentrisch werken, snelle informatie uitwisseling door burger en media) de functie en kwaliteit van de meldkamer beïnvloeden. Dit vraagt om een heroverweging van de inrichting, organisatie en werkprocessen rond de meldkamers in Nederland. Daar komt bij dat meldkamers gefinancierd worden uit gemeenschapsgeld, wat vraagt om zorgvuldige inzet van deze middelen.
In dit licht is de huidige situatie met ruim 20 meldkamers in Nederland met elk eigen faciliteiten en zonder voldoende onderlinge uitwisselbaarheid en standaardisatie, vanuit het oogpunt van kwaliteit en kosten naar mijn mening niet langer houdbaar. Ik ben dan ook van mening dat voor de toekomst de beweging naar één meldkamerorganisatie met een gestandaardiseerd meldkamerproces moet worden ingezet. Hiermee wil ik bewerkstelligen dat eenduidige aansturing van de hulpverleningseenheden en bovenregionale samenwerking wordt geoptimaliseerd. De relatie met de regionale beleidscentra is hierbij een belangrijk aandachtspunt. In mijn visie zou moeten worden gestreefd naar één landelijke geïntegreerde meldkamervoorziening in Nederland bemand door hoogwaardige centralisten (zg. gouden centralisten). Gezien het belang van continuïteit (fall-back en uitwijk) van de meldkamervoorziening stel ik voor deze landelijke meldkamervoorziening vorm te geven door middel van één meldkamerorganisatie die verantwoordelijk is voor het in stand houden van maximaal 3 meldkamerlocaties.

Graag ga ik op korte termijn met u in gesprek om afspraken te maken hoe te komen tot een dergelijke landelijke meldkamervoorziening. Het tijdpad is hierbij van belang, ook in het licht van de levensduur van de huidige meldkamers. Overigens wil ik in deze afspraken alle publieke meldkamers betrekken, waaronder die van de KLPD. Hierbij wil ik met u tevens stilstaan bij de tussentijds te nemen stappen richting realisatie van een dergelijke meldkamervoorziening. Ik denk dan onder andere aan de verdere standaardisatie van de werkprocessen rond de meldkamers in Nederland.

Tevens ben ik voornemens om ter ondersteuning van de gewenste beweging in het meldkamerdomein een analyse van de stand van zaken rond de meldkamers te laten maken. Onderdeel van deze analyse betreft de middelen die omgaan in het meldkamerdomein. Ik verzoek u om uw medewerking hierbij.
Ik ben ervan overtuigd dat door deze beweging naar één meldkamerorganisatie de kwaliteit en effectiviteit van de hulpverlenging aan burgers bij incidenten, rampen en crisis wordt verhoogd.

DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,

Mevrouw dr. G. ter Horst

Nb. Een afschrift van deze brief zal verzonden worden naar:
De voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De voorzitter van het Korpsbeheerdersberaad i.o.

http://www.minbzk.nl/actueel/@125516/brief-aan-de-tweede_1d


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
no shit... ze is nog serieus ook....


na ja we gaan het wel weer meemaken... ik ga zo toch over van 50/50 centralist terug naar reserve centralist... en dus weer terug op de straat...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
na ja we gaan het wel weer meemaken... ik ga zo toch over van 50/50 centralist terug naar reserve centralist... en dus weer terug op de straat...

Gedwongen (door?) of eigen keuze?


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Gedwongen (door?) of eigen keuze?
om niet offtopic te gaan.... ik ga je pm-en
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Zoals ik eerder al geroepen heb, ze heeft geen idee waar ze het over heeft. Het is duidelijk dat ze nog nooit een meldkamer van binnen gezien heeft en afgaat op de algemene mening dat fouten altijd op de meldkamer worden gemaakt en noooooit door de mensen in het veld  :-\
Assumption is the mother of all fuck-ups


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Bah.  Dat is op dit moment het enige wat in mij opkomt.
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------