Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen

Auteur Topic: Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen  (gelezen 18448 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #40 Gepost op: 1 januari 2014, 20:44:08
De alley lights in een hoek zetten is trouwens een kwestie van de unit iets draaien (enscap eraf, 4 schroefjes slagje draaien, lampjes draaien, en endcap er weef op)  ;)


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #41 Gepost op: 1 januari 2014, 21:19:06
Citaat van: Jerommeke link=msg=1233383 date=1388600463
De dubbele functie's van TM/CS waren inderdaad ook aanwezig, 1 keer drukken voor links, 2 keer drukken voor rechts en 3 keer drukken voor de links en rechts samen.
Dat werkt ff prettiger als een knopje kort indrukken voor de grill-flitsers uitschakelen en lang indrukken voor knipperend groot licht.
Nou wat erg zeg, we moeten een knopje 2seconden indrukken om een optie te bedienen? Zijn we niet gewoon heel erg verwend?  Jerommeke we kunnen dit knopje ook vervangen door nog meer elektronica die voor ons bepaald of het overdag of avond is en dus automatisch kiest of de koplampen mee gaan knipperen tijdens blauwblauw met herrie, dan boeven we niet zelf meer dat knopje in te drukken.... maar dan wordt de meer prijs per dakset nog meer dan die nu al is...............Ik kan dan nu al voorspellen wat de reacties hier zijn.

Trouwens jou baas vond de toepassing van deze "extra" elektronica niet nodig, die heeft geacht dat in de hectiek van prio1 meldingen jullie nog het gezonde verstand kunnen opbrengen om dit knopje helemaal zelf te kunnen bedienen en vond de meerprijs van deze elektronica om dit uit handen te nemen niet nodig.

Citaat van: Jerommeke link=msg=1233383 date=1388600463
Zo'n beetje ieder onopvallend dienstvoertuig wordt toch uitgerust met een losse magneetlamp? Dat dit dan kennelijk niet de doelgroep is van HONAC (???) klopt volgens mij niet, aangezien zij ook diverse onopvallende voertuigen voor allerhande diensten inbouwen.
Je snapt heel goed wat ik bedoel toch? Jij had het over een magneetlamp die niet via de ECU werkt (dus niet bedienbaar via de bedienkast en niet aangesloten op het blackbox can systeem) daarvan heb ik inderdaad gezegd dat deze niet tot de doelgroep behoord omdat je simpelweg geen (grote) overheidsdienst bent WANT deze hebben namelijk allemaal de eis bij Honac neergelegd dat o.a.  blauwblauw registreerbaar moet zijn en dus moet het werken via de ECU.

Ik heb alleen maar een logische verklaring geven waarom die lamp (en heel veel andere producten) via Honac dus duurder zijn; deze moeten allemaal aangepast worden omdat de klant speciale eisen heeft gesteld o.a. hoe ze het werkend en registreerbaar wil hebben. Honac heeft hierin moeten investeren en dit moet simpelweg weer terug verdient worden.

Ondertussen rijden we wel met de slimste en modernste daksets te wereld en kunnen we hier alleen maar zeuren waarom Honac zo duur is en vraagt men zich niet af hoe dit komt, en als men dit al doet is de redenatie standaard dat de Politie wel zaken met Honac MOET doen i.v.m. de huidige aanbesteding en dat ze daarom de prijs extra duur maken. Ik ga niet eens op deze speculaties in, feitelijk is het zo dat ook voor de LAPV Honac de grootste politie opbouwer was (en is) en niemand verplicht was om bij Honac zaken te doen, ook nu doen nog verschillende overheidsdiensten de opbouw via Honac terwijl ze contractueel dit niet verplicht zijn en er genoeg alternatieven opbouwers zijn.

Ook geven we in diverse topics op dit forum Honac nog al eens, door sommige standaard, de schuld aan het gebrek van te weinig blauw in de daksets... terwijl zij alleen maar opbouwen zoals de klant dit wilt. Ik heb al eerder gezegd de klant zijn in dit geval niet de dienders achter het stuur maar de heren in pak op het bureau of ergens ver weg in Den-Haag die dit voor jullie hebben bepaald. Er zijn genoeg voorbeelden te zien van de huidige Freedoms met extra blauw erin toegepast bij andere klanten van Honac. Alles is dus mogelijk en aan Honac zal het echt niet liggen, dat de huidige freedom's erg karig zijn in het blauw zien zij zelf ook echt wel en bouwen met alle plezier een volle freedom op hoor.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 1 januari 2014, 22:48:51
Kennleuchtenüberwachung, oftewel de bewaking van blauw/blauw in de dakset is echt geen rocketscience. Het is een optie die in vele systemen in Nederland en buitenland in gebruik is. Vanaf de jaren 70 was dit analoog, vanaf mid jaren 90 zijn de eerste digitale versies beschikbaar gekomen.

De uitdaging hierin lag dat voorheen simpelweg via de stroomafname de functie van de lamp werd getest. Bij led voldeed dit niet meer en bij een strobe lamp was dit ook onmogelijk, aangezien aanvankelijk aan de uitgang van de flitsgenerator werd gemeten en dit geen uitsluitsel bracht over de correcte werking van de lamp.

In Duitsland leveren Hella en Pintsch Bamag de grootste aantallen op de politiemarkt en hebben deze CAN bewaking al enige jaren erin zitten (vanaf introductie van de Hella RTK6, omstreeks 1996). Inclusief storings terugmelding en interlock voor de sirene (sirene werkt alleen, wanneer de blauwe daklampen zijn geactiveerd)

Er zijn diverse blackbox systemen beschikbaar die deze signalen kunnen opvangen en aansturen. Van Beijer, Hänsch, Pintsch Bamag, APAG etc en niet puur en alleen voorbehouden aan Honac. Standby Sweden heeft bijvoorbeeld ook al jaren een dergelijk systeem en kan melden dat onze eigen LSV CAN6 en LSV Can12 ook diverse uitgangen heeft voor registratie van blauw en oranje.

CAN aansturing voor een dakset is bij Whelen trouwens ook al een ontwikkeling die werd ingezet sinds jaren 90. Alleen zijn deze daksets in NL voor zover ik weinig tot wellicht niet (René kan wellicht uitsluitsel geven). Dit systeem heette B-link, later opgevolgd door Wecan en in de actuele uitvoering leverbaar als WECAN 6.

Ook al maakt Honac ontzetttend mooie producten, ga je over de landsgrenzen heen kijken, is het echt niet uniek wat er gebouwd wordt.

Wat wel uniek is, is de marktpositie van Honac/ Pon bij overheidsdiensten..... en daar moet ik Pon inderdaad een compliment maken, de marketingstrategie is geniaal te noemen.....geen enkele partij komt er nog ooit bij in de buurt.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #43 Gepost op: 1 januari 2014, 23:06:40
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1233426 date=1388612931
CAN aansturing voor een dakset is bij Whelen trouwens ook al een ontwikkeling die werd ingezet sinds jaren 90. Alleen zijn deze daksets in NL voor zover ik weinig tot wellicht niet (René kan wellicht uitsluitsel geven). Dit systeem heette B-link, later opgevolgd door Wecan en in de actuele uitvoering leverbaar als WECAN 6.

Whelen heeft destijds een can-systeem ontwikkeld voor Honac, de "WS2000" met een digitale 2-draads verbinding (RX & TX) voor het geven van de commando's. Dit was nog al een kostbaar systeem en gaf zoveel storingen en defecten dat Honac enkele jaren na introductie van de "WS2000" weer zelf aansturing is gaan ontwikkelen, dit werd de HB/HC/HR2100 serie.


Gast

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 1 januari 2014, 23:10:07
Citaat van: blauwblauw link=msg=1233428 date=1388614000
...dat Honac enkele jaren na introductie van de "WS2000" weer zelf aansturing is gaan ontwikkelen, dit werd de HB/HC/HR2100 serie...
Nee, dat was niet Honac die zelf een aansturing ging ontwikkelen maar dat was lid Zwaailampmaker die het voor Honac gedaan heeft, de eerste letter van zijn voornaam is ook de eerste letter van de serie...


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #45 Gepost op: 1 januari 2014, 23:13:35
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1233429 date=1388614207
Nee, dat was niet Honac die zelf een aansturing ging ontwikkelen maar dat was lid Zwaailampmaker die het voor Honac gedaan heeft, de eerste letter van zijn voornaam is ook de eerste letter van de serie...

Je hebt gelijk, uiteraard heeft Honac dit niet zelf gedaan maar laten doen net zoals de huidige via ROM/Hortec is ontwikkeld even als de WS350, maar wel allemaal in opdracht van Honac dus.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 1 januari 2014, 23:16:56
De reden dat er nu geen gebruik gemaakt wordt van WECAN6 voor de politie, is omdat deze CAN aansturing geen voorziening tot terugmelding van fouten van individuele lampunits heeft. Het is een 3 aderig aansturingssysteem: RX, TX en Shielddraad.

De reden dat de WS2000 ietwat stoort soms, is omdat er een extra filter tussen geplaatst had moeten worden, zodat je de ruis uit de RX en TX leiding haalt. Statische elektriciteit, ruis, mogelijk hoge overgangsweerstanden zorgen voor storingsmeldingen.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #47 Gepost op: 1 januari 2014, 23:21:07
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1233431 date=1388614616
De reden dat er nu geen gebruik gemaakt wordt van WECAN6 voor de politie, is omdat deze CAN aansturing geen voorziening tot terugmelding van fouten van individuele lampunits heeft. Het is een 3 aderig aansturingssysteem: RX, TX en Shielddraad.
De reden dat de WS2000 ietwat stoort soms, is omdat er een extra filter tussen geplaatst had moeten worden, zodat je de ruis uit de RX en TX leiding haalt. Statische elektriciteit, ruis, mogelijk hoge overgangsweerstanden zorgen voor storingsmeldingen.

WS2000 had geen shielddraad, enkel RX & TX. Vraag een aantal verzamelaars hier maar eens als ze na de dakset kabel willen kijken en die zullen dit bevestigen. De latere full-matrix borden kregen wel een RX/TX met ground erbij en werkte wel na behoren. Op de Rotterdamse dhv bussen is dit nog jaren toegepast samen met de HB/HC/HR2100 serie.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 1 januari 2014, 23:25:15
Wellicht onduidelijk van mijn kant, 3 aderig had betrekking op WECAN, niet op de WS2000
WS2000 heb ik zelf nog eentje van liggen als nostalgie :)


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #49 Gepost op: 1 januari 2014, 23:46:35
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1233433 date=1388615115
Wellicht onduidelijk van mijn kant, 3 aderig had betrekking op WECAN, niet op de WS2000
WS2000 heb ik zelf nog eentje van liggen als nostalgie :)

Zeker Ruud, als je er nog een hebt voorzien van recorder mag je helemaal trots zijn, die zat er alleen in bij de 1e batch.