Overigens als kleine opmerking nog: ik zal zelf altijd (indien mogelijk) ruimte maken, ook door voorzichtig een rood licht te negeren. Ik begrijp ook volkomen de frustratie die het voor hulpdiensten oplevert als mensen dit niet doen, maar je kunt het de burger niet altijd kwalijk nemen. Als ik zie dat een semi-overheidsinstelling (NIFV) nu een soort mediacampagne waarin regels overtreden wordt 'verboden', snap ik dat het niet voor iedereen duidelijk is.
Maar ben je dan ook VERPLICHT om een artikel (bv. dat over het niet door rood rijden) te negeren?
Dat is een juridische discussie waar ik zelf te weinig van weet. Je moet dan bepalen welk feit belangrijker is (voor laten gaan voorrangsvoertuig vs stoppen voor rood). Mijn inschatting is dat het voor laten gaan van een voorrangsvoertuig prevaleert, aangezien dit is opgenomen in een formele wet (WVW) t.ov. het stoppen voor rood wat is opgenomen in een AmvB (RVV). Dit heet het superioriteitsbeginsel. Maar nogmaals, ik ben geen expert op dit gebied!
Edit: voorrang is ook in RVV geregeld, niet in de WVW zoals ik veronderstelde. Bovenstaande klopt dus niet (laat het toch even staan voor vergelijkbare gevallen).