"Tips" om eerste hulp te verlenen

Auteur Topic: "Tips" om eerste hulp te verlenen  (gelezen 22077 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Gepost op: 5 augustus 2005, 12:30:03
Misschien een idee om hier korte tips neer te zetten bij (kleine) eerste-hulpverleningkjes. Ik hoorde laatst een aantal mensen discussieren hierover.

Bijvoorbeeld: als iemand een bloedneus heeft moet diegene dan zijn hoofd achterover houden, voorover of juist iets anders?

Zelf heb ik bij deze geleerd dat je je hoofd niet naar achteren moet houden maar gewoon in normale houding of een beetje naar voren, en je neus vlak voor het botje dicht te knijpen.

het lijkt me dus handig om hier zulke kleine tipjes neer te zetten.

Groetjes Jeroen... :)




petradejonge

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2005, 17:20:09
ff over die bloedneus: ik heb ook geleerd dat je het hoofd iets voorover moet doen.
Want als je het namelijk achterover houd, loopt het bloed in de keel..  ;)

en bij een wond aan de arm, NIET vergeten om ringen en armbanden enz uit te doen! (ik vergat het namelijk wel op mn examen)  :-X :-X

kan verder effe geen tipjes bedenken..  ;)


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2005, 17:25:18
als je bij een kneuzing van de enkel een drukverband om doet kun je oprollen van het verband verkomen door een stuk kleefpleister over de hak te doen. is er fijn als het slahcttoffer zijn schoen of sok weer aan wil.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Janinka

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2005, 17:38:27
Tip voor alle hulpverleners, voor kleine maar ook hele enstige gevallen: verbale eerste hulp! Ik ben momenteel een boek daar over aan het lezen.
 
“Het ergste is voorbij,
wat te zeggen als elk moment telt!”


Auteurs: J. Acosta en J. Simon Prager
ISDNnr. : 90-202-6038-3

Een boek over verbale eerste hulp.
In dit boek kun je lezen hoeveel invloed jou woorden hebben. Een situatie kan werkelijk verbeteren (of verslechteren) door je woord keuze. Een interessant boek met zowel achtergrond informatie, als werkelijke toepassingen.

een echte aanrader!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #4 Gepost op: 6 augustus 2005, 10:01:18
Tip voor alle hulpverleners, voor kleine maar ook hele enstige gevallen: verbale eerste hulp! Ik ben momenteel een boek daar over aan het lezen.
 
“Het ergste is voorbij,
wat te zeggen als elk moment telt!”


Auteurs: J. Acosta en J. Simon Prager
ISDNnr. : 90-202-6038-3

Een boek over verbale eerste hulp.
In dit boek kun je lezen hoeveel invloed jou woorden hebben. Een situatie kan werkelijk verbeteren (of verslechteren) door je woord keuze. Een interessant boek met zowel achtergrond informatie, als werkelijke toepassingen.

een echte aanrader!

Waar kun je dat bestellen ?


flashover

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 6 augustus 2005, 11:45:11
Ik heb dit boek ook. Gewoon bestellen bij de boekwinkel en even het ISDN-nummer doorgeven.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2005, 18:35:37
Ik heb vanmiddag dit boek gehaald. Ze hadden er nog 1 in de winkel en het was niet meer te bestellen.
Ik ga me er binnenkort eens in verdiepen! ;)

Christian


harold

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2005, 18:51:45
hey leuk! maar het boek is dus NIET meer te bestellen? ook niet bij de uitgeverij? ...welke uitgeverij is het?
 
en wat staat er zoal in? Is het boek echt gericht op eerste hulp-situaties?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 10 augustus 2005, 17:25:52
Het is van Uitgeverij Ankh-Hermes uit Deventer. In de winkel waar ik was zeiden ze dat het niet meer te bestellen was, maar wellicht is het nog wel te koop in de winkels.
Ik heb het boek nog niet heel ver gelezen, maar het gaat over hoe je het best kan communiceren met slachtoffers waardoor hun pijn afneemt of zelfs verdwijnt. Als je maar het juiste zegt.
Het gaat niet alleen over eerste hulp situaties, het is bijvoorbeeld ook van toepassing bij chronisch zieken.

Christian


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 10 augustus 2005, 17:50:29
Het is van Uitgeverij Ankh-Hermes uit Deventer. In de winkel waar ik was zeiden ze dat het niet meer te bestellen was, maar wellicht is het nog wel te koop in de winkels.
Ik heb het boek nog niet heel ver gelezen, maar het gaat over hoe je het best kan communiceren met slachtoffers waardoor hun pijn afneemt of zelfs verdwijnt. Als je maar het juiste zegt.
Het gaat niet alleen over eerste hulp situaties, het is bijvoorbeeld ook van toepassing bij chronisch zieken.

Christian

Gewoon boekhandels gaan bellen, heb ik ook gedaan en een heeft het via een bevriende boekhandel nog kunnen opsnorren. Binnenkort mag ik het 50 km verderop gaan halen.

Lees ik eerst het boek voordat ik mijn vrouw vertel dat ik dat eind moet rijden voor dat boek 8)