GRIP 1 (gestrande reizigers) Spinozaweg - Rotterdam 23-09-2016

Auteur Topic: GRIP 1 (gestrande reizigers) Spinozaweg - Rotterdam 23-09-2016  (gelezen 14085 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #70 Gepost op: 24 september 2016, 09:40:11
Citaat van: mallemiering link=msg=1448795 date=1474669188
Ik vraag mij af of er ook zo opgeschaald zou zijn geweest als er geen brandweer bij betrokken was geweest. Als er eenmaal een brandweereenheid ter plaatse is, is het natuurlijk heel makkelijk om op te schalen, waar dat misschien niet was gebeurd als er geen brandweer bij was geweest.

Was er al brandweer ter plaatse voordat er grip gemaakt werd? De brandmelding in de tunnel was rond 12:00. Volgens mijn kwam de grip-melding op station Lombardijen redelijk uit de lucht vallen. Geen enkele eerdere alarmering.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie die geïnitieerd heeft. Volgens mij was er nog geen leidinggevende ter plaatse die hem kon aanvragen. Dan zou die protocollair door de GMK uitgegeven zijn?


guest12562

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 24 september 2016, 09:44:12
Citaat van: kijker link=msg=1448753 date=1474657602

Heel prettig hoor ,
al die vakmensen die hier waken over de inzet van de brandweer en mij informeren over de misstanden die ze in de brandweerzorg waarnemen.
Als buitenstaander steek je nog eens wat op.

Hoeveel (van mijn) belastinggeld is er nu uitgegeven vanmiddag?

Het gaat erom dat er wel in dit soort GRIP clubjes wordt geïnvesteerd welke wat graag op komen draven om hun clubje bestaansrecht te geven.
Dat lijkt me niet gewenst, want volgens mij help je de burger niet met dit soort opschalingen, de burger help je door snel hulp te bieden als zij dat nodig hebben, dus niet met een uitgeklede brandweer en een opgetopte managers piramide, welke met belasting geld in stand wordt gehouden in het belang van het gewin van de managers.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #72 Gepost op: 24 september 2016, 10:17:42
Was een mooie inzet geweest voor bevolkingszorg van het rode kruis. Die kunnen prima water uitdelen en mensen gezelschap houden die wachten op de bus. Is nog goedkoper ook.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #73 Gepost op: 24 september 2016, 10:23:41
Citaat van: Breathe link=msg=1448826 date=1474703052
Het gaat erom dat er wel in dit soort GRIP clubjes wordt geïnvesteerd welke wat graag op komen draven om hun clubje bestaansrecht te geven.
Dat lijkt me niet gewenst, want volgens mij help je de burger niet met dit soort opschalingen, de burger help je door snel hulp te bieden als zij dat nodig hebben, dus niet met een uitgeklede brandweer en een opgetopte managers piramide, welke met belasting geld in stand wordt gehouden in het belang van het gewin van de managers.

Als die managers er nog wat van zouden leren maar ik vraag mij af als er ooit een zeer ernstige calamiteit is wat ze er dan van gaan bakken die lieden volledig vastgeroest in regels en regeltjes vanuit hun brandweer QA/QC systemen en boekwerken, zonder enig praktisch inzicht, initiatief, creativiteit en probleem oplossend vermogen.
We zijn in Nederland zo langzamerhand volledig gewend aan vaak zinloze overkill om niets en alles er dan van alles echt uit de kast moet dan zal men met de handen in het haar zitten in het ingeburgerde mobiele conferentieoord en alles wat daaromheen hangt en aan vast zit.


guest12562

  • Gast
Reactie #74 Gepost op: 24 september 2016, 10:27:36
Citaat van: Thor link=msg=1448833 date=1474705421
Als die managers er nog wat van zouden leren maar ik vraag mij af als er ooit een zeer ernstige calamiteit is wat ze er dan van gaan bakken die lieden volledig vastgeroest in regels en regeltjes vanuit hun brandweer QA/QC systemen en boekwerken, zonder enig praktisch inzicht, initiatief, creativiteit en probleem oplossend vermogen.
We zijn in Nederland zo langzamerhand volledig gewend aan vaak zinloze overkill om niets en alles er dan van alles echt uit de kast moet dan zal men met de handen in het haar zitten in het ingeburgerde mobiele conferentieoord en alles wat daaromheen hangt en aan vast zit.

Ik kan je vertellen dat dit al gebeurd bij wat grotere incidenten, helaas al meegemaakt. Vervolgens brand het toch gewoon iets verder af, wat is dan het probleem?
Persoonlijk heb ik toch iets meer met vakmanschap.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #75 Gepost op: 24 september 2016, 10:31:07
Citaat van: oma link=msg=1448719 date=1474650955
http://www.rijnmond.nl/nieuws/146675/Duizend-reizigers-gestrand-op-Rotterdam-Lombardijen

Het ware interessant te lezen met welke vervoerders de NS/PRORAIL in die buurten contracten heeft afgesloten voor spoedeisend inzettten van bemand vervoer en voor welke aantallen en mobilisatietijden.
Overigens binnen welke tijd kan het Rode Kruis in die omgeving mensen mobiliseren ?

In het verleden was bijvoorbeeld het Leger des Heils in Amsterdam op eigen initiatief snel en effectief ter plaatse met goed geregelde catering, zonder enige poespas en mobiele conferentieoorden etc.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #76 Gepost op: 24 september 2016, 10:40:47
Citaat van: Thor link=msg=1448835 date=1474705867
Het ware interessant te lezen met welke vervoerders de NS/PRORAIL in die buurten contracten heeft afgesloten voor spoedeisend inzettten van bemand vervoer en voor welke aantallen en mobilisatietijden.
Overigens binnen welke tijd kan het Rode Kruis in die omgeving mensen mobiliseren ?

In het verleden was bijvoorbeeld het Leger des Heils in Amsterdam op eigen initiatief snel en effectief ter plaatse met goed geregelde catering, zonder enige poespas en mobiele conferentieoorden etc.

In het verleden had de NS contracten met streekvervoerders, die hadden alleen geen bussen (vooral niet in de spits)  want die reden gewoon hun dienstregeling.

Noodhulpteam RK binnen 30 minuten.
Bevolkingszorg RK ongeveer 60-75 minuten, maar bevolkingszorg in Nederland is een gemeentetaak en kan daar eventueel het Rode Kruis voor inzetten. Er zijn gemeenten die het volledig zelf regelen. Het Rode Kruis doet de inzet, helaas, niet op eigen initiatief.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #77 Gepost op: 24 september 2016, 10:50:20
Citaat van: RemRoof link=msg=1448838 date=1474706447
In het verleden had de NS contracten met streekvervoerders, die hadden alleen geen bussen (vooral niet in de spits)  want die reden gewoon hun dienstregeling.

Noodhulpteam RK binnen 30 minuten.
Bevolkingszorg RK ongeveer 60-75 minuten, maar bevolkingszorg in Nederland is een gemeentetaak en kan daar eventueel het Rode Kruis voor inzetten. Er zijn gemeenten die het volledig zelf regelen. Het Rode Kruis doet de inzet, helaas, niet op eigen initiatief.

Dank je,duidelijk.

In buurten als Amsterdam en Rotterdam etc. zou je ertoe kunnen overgaan het Leger des Heils wat meer te gaan waarderen en op eigen initiatief in laten zetten.
Overigens hoe zit het met het particulier initiatief en bijv. de ANWB/wegenwacht die ook het nodige kunnen betekenen. Dat staat waarschijnlijk niet in de boekjes beschikbaar in het mobiele conferentieoord.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #78 Gepost op: 24 september 2016, 11:28:45
Citaat van: Breathe link=msg=1448834 date=1474705656
Ik kan je vertellen dat dit al gebeurd bij wat grotere incidenten, helaas al meegemaakt. Vervolgens brand het toch gewoon iets verder af, wat is dan het probleem?
Persoonlijk heb ik toch iets meer met vakmanschap.

De vakmensen werden hier geconfronteerd met 1000 slachtoffers, dankzij de heldhaftige, doortastende inzet hebben ze het aantal slachtoffers dat overgebracht moest worden naar een ziekenhuis kunnen beperken tot 1!


maarten83

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Reactie #79 Gepost op: 24 september 2016, 12:10:10
Citaat van: mallemiering link=msg=1448795 date=1474669188
Ik vraag mij af of er ook zo opgeschaald zou zijn geweest als er geen brandweer bij betrokken was geweest. Als er eenmaal een brandweereenheid ter plaatse is, is het natuurlijk heel makkelijk om op te schalen, waar dat misschien niet was gebeurd als er geen brandweer bij was geweest.

Op station lombardijen was enkel politie aanwezig om de menigte in bedwang te houden. Ns had 2 personen service en veiligheid ter plaatse. Ik vermoed dat de politie grip 1 afgekondigd heeft. De politie sprak er ook over dat zij bij de Ret bussen gingen vorderen. Of dat daadwerkelijk gebeurd is geen idee dat heb ik niet afgewacht.