Reddingsstation aan de IJssel

Auteur Topic: Reddingsstation aan de IJssel  (gelezen 121372 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #320 Gepost op: 22 oktober 2009, 12:28:23
Brandweer wacht plan reddingsstation af.

Door Gerald Meijer.

Kampen.
De Kamper brandweer wacht af met wat voor concrete plannen Peter Adema van de Stichting
Medical Rescue op de proppen komt. Adema werkt aan een Reddingstation Kampen.
Dat moet uitrukken bij incidenten op de IJssel (Zwolle-Kampen), Vossemeer, Zwartemeer en Ketelmeer.
Als een reddingsstation aanvullend kan zijn of misschien zelf taken van ons kan overnemen zodat
we onze vrijwilligers minder hoeven te belasten: hartstikke mooi, zegt brandweercommandant
Arjen Schepers. Maar we horen graag wat hij concreet wil doen.
Daar is nog heel wat voor nodig maakt Schepers duidelijk. De brandweer werkt al in alle
samenwerkingsverbanden voor hulpverlening op wateren in de wijde omgeving. Adema doet er goed
aan daar in te duiken en kijken hoe hij iets kan toevoegen aan de bestaande hulpverlening, vindt Schepers.
De brandweer werkt op het water samen met onder meer de KNRM en de kustwacht.

Adema wil het reddingsstation rond Pasen volgend jaar operationeel hebben.
Het startschot moet klinken tijdens Sail Kampen.

Bron: de Stentor donderdag 22 oktober 2009.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #321 Gepost op: 22 oktober 2009, 13:20:38
Dit is wat je noemt politiek correct antwoorden.  ;D
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #322 Gepost op: 26 oktober 2009, 08:59:21
Leuk al die aandacht, dank je wel..
Ik ben net terug van het pre-worlds evenement, en ik lees de artikelen eigenlijk pas net..  Er word hier gereageerd op de internet samenvatting, van wegener, Ik zal even kijken of ik het complete artikel kan inscannen, en hier publiceren...

Er zit wel wat dichterlijke vrijheid in het stuk, en de genoemde citaten..  

Op de vraag, of we een subsidie willen van de gemeente Kampen,  was mijn antwoord, nee, we willen geen geld zonder dat er prestaties voor geleverd worden.. Als de gemeente Kampen (prestatie)eisen stelt aan het Reddingstation Kampen dan zouden we liever een duidelijk prestatie contract willen, in plaats van een vrij te besteden subsidie of gift..  De exploitatiebegroting is rond..  Echter er schort nog voor een optimale start nog ongeveer een 100.000 euro.., Maar om van start te gaan, moeten we nog een 30.000 euro investeren.. We verwachten dat in iedergeval dat ook gaat lukken. En daarvoor hebben geen geld van de gemeente Kampen nodig..  Een subsidie onder voor prestatie voorwaarden, maakt het wel makkelijker om sneller en breder te starten..

De term "gemiddelde hulpverlener" is niet door mij gebruikt...  En het interview ging in eerste instantie over het evenementen team van Stichting MedicalRescue.NL en de aanleiding was onze diensten op het circuit Kamperweg in Heerde, tijdens de Jumbo ONK afgelopen week.. En niet over het initiatief 'Reddingsstation Kampen.
De context ging over de basisopgeleide eerste hulpverlener, die met de basis opleiding niet uit de voeten kan op risico-volle evenementen.
De aanleiding was onder andere de volgende TV-Beelden op NOS Sport en RTV Drente..

Het incident op Jumbo ONK
Via onze diensten bij waterskiraces en de Pre-Worlds en volgend jaar bij het WK raften 2010 bij Dutch Water Dreams in Zoetermeer is er gesproken over reddingstation Kampen..  We hebben het daar gehad over ons vrijwilligersbeleid en de opleiding en training.



Dus sommigen commentaren op de internet editie van dit artikel, zijn denk ik redelijk terecht.. Het uitgebreidere bericht in de stentor is een stuk genuanceerder.. Echter veel van juist complimenten die ik gaf, aan andere reddingstation initiatieven, het werk van strandreddingsbrigades, of vele andere vrijwilligers organisaties die worden hellaas niet in artikel vermeld..
Henk heeft dus gelijk de gemiddelde hulpverlener bestaat niet..  Waarin werd gedoeld op de gemiddelde basis Oranje Kruis /EHBO opgeleide hulpverlener bij WaterEvenementen zoals de Pre-Worlds en Waterskiraces.
Over onze ervaringen op de Wildwaterbaan in Zoetermeer, zal ik proberen deze week een topic te maken.. Ook de vrijwilligers die betrokken zijn bij Reddingstation Kampen waren hier aanwezig.. Ook denk ik dat mede forumers misschien wel iets willen weten over het zwemmen en communicatie met waterdichte porto's in zware stroming..







Meer fotos via ..
http://internationalrafting.com/

http://www.raftbond.nl/


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #323 Gepost op: 1 februari 2010, 10:02:54
Ik heb toch het idee dat de Adema club zijn eigen ideeën tot norm en heilig verklaart en onder het mom van "van elkaar leren" die normen oplegt aan de anderen.

Zo is een droogpak

http://www.crew-safe.co.uk/cgi-bin/sh000001.pl?REFPAGE=http%3a%2f%2fwww.crew-safe.co.uk%2fcgi-bin%2fss000001.pl%3fSS%3ddry%20suit%26ACTION.x%3d0%26ACTION.y%3d0%26PR%3d-1%26TB%3dA%26SHOP%3d&WD=drysuits&SHOP=%20&PN=drysuits.html%23aDry_20Suits#aDry_20Suits

Ineens geen droogpak meer omdat hij kans gezien heeft het met een twijgje te doorboren.
Maar ondertussen is de ondertoon steeds "kijk ons het eens goed doen".



Rescue: "Ik ken de doelstelling van de instructeur niet van de bovenstaande foto.. Maar het kan zijn dat de instructeur dat juist mensen wil laten ervaren..En ervarend/ontdekkend leren, blijft het meest hangen in mensen hun hoofd..
echter met 4 mensen op het ijs, lopen met de brancard.. lijkt me enigzins gevaarlijk.  Ijs is glad en je kan eenvoudig uitglijden..  geen van de mensen hebben een helm op, geen van de mensen dragen een soort anti-slip onder hun zolen..  Ik zou dit ook niet een oefen situatie doen, op geen enkel ijs..  Juist een van de betere kanten van deze brancard is dat het een geweldige slee is, daar zou ik echt gebruik van maken, lange lijn naar de wal..  en zo weinig mogelijk mensen op het ijs...


Wat een knappe manier om te zeggen "wat zijn die lui toch stom bezig"...

Henk


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #324 Gepost op: 1 februari 2010, 11:09:04

Wat een knappe manier om te zeggen "wat zijn die lui stom bezig"...

Henk

Tja, zo kun je het ook zien natuurlijk. Maar ik ben wel benieuwd naar de mening van Peter. Tussen alle engelse termen door kan best wel wat nuttigs staan, lijkt me, aangezien Peter op de meeste zaken reageert. Blijft natuurlijk de vraag of ik er iets aan zal hebben en er iets mee ga doen.  ::)

Groeten,
Mark

[zojuist nog swift water in de WC waargenomen na het doorspoelen :D]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #325 Gepost op: 1 februari 2010, 11:23:48
Tja, zo kun je het ook zien natuurlijk. Maar ik ben wel benieuwd naar de mening van Peter. Tussen alle engelse termen door kan best wel wat nuttigs staan, lijkt me, aangezien Peter op de meeste zaken reageert. Blijft natuurlijk de vraag of ik er iets aan zal hebben en er iets mee ga doen.  ::)

Groeten,
Mark

[zojuist nog swift water in de WC waargenomen na het doorspoelen :D]

Jawel, dat is ook zo. Maar volgens mij is dat ook heel goed mogelijk zonder sabel. Iemand de mond snoeren met "wat weten julle daar nou van" kan toch nooit de bedoeling van een forum zijn.

Citaat
En blijkbaar snap jij nog steeds niet het verschil tussen droogpak, en een droge overlevingspak. en weet jij niet het verschil tussen offensief en defensief zwemmen, anders maak je niet van dit soort opmerkingen..

Ook ik ben weer stom.

Uitwisselen van kennis is toch tweerichtingsverkeer en niet altijd alles afkraken wat een ander heeft en doet?

Komt nog bij dat ik nog steeds mijn twijfels heb over de daadwerkelijke bijdrage aan de hulpverlening in de praktijk van deze club. Ik krijg steeds het gevoel van de beste stuurlui in opleiding die al jaren aan de wal staan en ons vertellen wat we allemaal verkeerd doen en voor slechte spullen we toch hebben.

"Goh, wat leuk. Ben benieuwd naar jullie configuratie, hebben jullie misschien een fotootje ervan?" Om er vervolgens geen spaan van heel te laten waarna heel voorspelbaar het eigen superieure setje als hoe het wel moet omhoog gehouden wordt...  En deze geschiedenis herhaalt zich steeds tot in den treure. De volgende keer bedenk je je wel twee keer eer je wat zegt of laat zien... Goed voor het forum hoor!

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #326 Gepost op: 1 februari 2010, 12:36:11
Komt nog bij dat ik nog steeds mijn twijfels heb over de daadwerkelijke bijdrage aan de hulpverlening in de praktijk van deze club. Ik krijg steeds het gevoel van de beste stuurlui in opleiding die al jaren aan de wal staan en ons vetrellen wat we allemaal verkeerd doen en voor slechte spullen we toch hebben.
"Goh, wat leuk. Ben benieuwd naar jullie configratie, hebben jullie misschien een fotootje ervan?" Om er vervolgens geen spaan van heel te laten waarna heel voorspelbaar het eigen superieure setje als hoe het wel moet omhoog gehouden wordt...  En deze geschiedenis herhaalt zich steeds tot in den treure. De volgende keer bedenk je je wel twee keer eer je wat zegt of laat zien... Goed voor het forum hoor!
Henk

Helemaal mee eens Henk!
Klinkt allemaal lekker stoer met die kekke pakjes en naampjes maar volgens mij is er verdacht weinig praktijk ervaring.
Mischien is Rescue genegen om wat wapenfeiten uit de echte wereld van zijn Rescue organisatie door te spelen?
Ik neem aan dat er wel artikeltjes in de krant zijn verschenen over deze club? ::)
Misschien dat dan blijkt dat het niet alleen maar mooie praatjes zijn? ;)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #327 Gepost op: 1 februari 2010, 14:45:12
8) Heren,  ;D

wat een negativiteit. Misschien was het juist wel de bedoeling om in een "beschermde" omgeving een zelf-leerende instructie te geven en de redders door het, toch niet al te dikke ijs, te laten zakken. Want ook daar kan je van leren.

RR (want ook van fouten kan je leren)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #328 Gepost op: 1 februari 2010, 15:09:08
8) Heren,  ;D

wat een negativiteit. Misschien was het juist wel de bedoeling om in een "beschermde" omgeving een zelf-leerende instructie te geven en de redders door het, toch niet al te dikke ijs, te laten zakken. Want ook daar kan je van leren.

RR (want ook van fouten kan je leren)

Ja, vast!  ;D  :)

Maar dan zijn de oefendoelen niet gehaald: er is niemand uitgegleden of door het ijs gezakt. Dan moet je als instructeur maar weer zien dat je de redders overtuigt dat dit normaliter wel gebeurd en dat daarbij je zeildroogpak lek geprikt zal worden door een twijgje waardoor offensief zwemmen uit de Marker Hoofdstroom onmogelijk wordt en je jammerlijk omkomt omdat de lijn waaraan je met een mastworp vast zat doordat iemand je voor een paal aan zag niet drijft ...

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #329 Gepost op: 1 februari 2010, 17:31:12
Henk, als je het hebt over mijn stijl van schrijven mag je me rustig een PM schrijven hoor, of bellen..

Als je het over de inhoud hebt, ga het dan over de inhoud hebben..  En komt met normen, standaards of met lesmateriaal, waarin staat of dat wat ik schrijf volkomen onzin is..
Ik schrijf van uit mijn ervaring en mijn achtergrond, en mijn kennis van de modernste internationale lesmaterialen op dit gebied..  Daar kan je wat mee of niet..  Als jouw automaten setje naar mijn mening niet veilig genoeg is voor de toepassing waar voor jij het wil gebruiken, naar moderne richtllijnen, dan schrijf ik dat..
Als je droogpak naar mijn mening, die gebasseerd is op jaren lange ervaring met verschillend droogpakken, in verschillende toepassingen en gebasseerd op verschillende internationaal erkende normen  van een te lichte of juist een te zware kwaliteit is voor een bepaalde toepassing  dan schrijf ik dat..

En als dat je niet past.. Moet je niet de persoon aanvallen, maar je basseren op internationale erkende normen voor iets..

En ondanks dat we het graag anders willen zien,  loopt in waterlandje Nederland echt niet voor op met de meeste nieuwe standaards, normen, en implementaties daarvan..  Op sommige punten moet je zelfs zeggen, dat we ver op de internationale normen achter lopen..

Niet alleen bij ijsredding is dat.. Maar ook bij reguliere waterredding, of het nu varendredden is, of zwemmend redden we lopen hopeloos achter...
Doen wij het binnen MedicalRescue.NL beter dan de rest van nederland..  Nee, want als organisaties buiten evenementen om hebben we nog relatief weinig operationele ervaring,  wel kunnen we beschikken over mensen die buiten SMR wel veel operationele ervaring beschikken..
En dat we gelukkig kunnen beschikken over mensen en middelen, en sponsors die juist voorop willen lopen met de nieuwste ontwikkelingen..

En als je kijkt wat we doen en presteren met een zeer gering budget, zonder subsidie etc. dan doen we het nog niet verkeerd..
Heb je wat te verhapstukken met mij doe dat dan persoonlijk.. En niet via een forum..