inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 45505 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #160 Gepost op: 30 september 2005, 09:31:32
Welke bijwerkingen heeft paracetamol 500 mg Kring?
•   Bij het gebruik van paracetamol kunnen de volgende bijwerkingen optreden: Overgevoeligheidsreacties, zoals huiduitslag, koorts en galbulten.
•   Na langdurig gebruik van 3 tot 4 gram per dag kan leverbeschadiging optreden.
•   Zelden zijn waargenomen bloedbeeldafwijkingen en nierontsteking.



Kring zal wel staan voor: huismerk Kring Apotheek?

Leverbeschadiging kan al optreden bij een dosis van 7,5 gram, uitzonderlijk dat iemand zo veel inneemt op één dag, maar goed.

Verder, de combinatie alcohol-PCM is gevaarlijker, omdat door het alcohol gebruik het enzym dat zorgt voor de afbraak van de paracetamol door de alcohol gebruikt wordt en er paracetamol-metabolieten ontstaan die schade aan de lever kunnen opleveren. Niet bij hele kleine doses, maar het risico is wel degelijk aanwezig.


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #161 Gepost op: 30 september 2005, 09:54:19
het antwoord is inderdaad niet duidelijk, maar dat was de vraag helaas ook niet.

Men kon jouw vraag zo lezen als dat jij de PCM voorgeschreven of geadvisserd hebt en dat is dus niet het geval.
De hulpverger verzoekt speciefiek op eigen initiaftief om verstrekking van een bepaald geneesmiddel.
Hij komt niet met een klacht, hij vraagt geen diagnose of mening of advies, wij geven die ook niet.

Deze toevoeging is essentieel voor de beantwoording van de vraag.
Hoi Jacques,

Dat ben ik niet met je eens. Het gaat om het verstrekken. Je verstrekt de pcm aan de hulpvrager. Dat hij hier eventueel zelf om vraagt maakt niet uit in deze casus.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #162 Gepost op: 30 september 2005, 10:19:45
Hoi Jacques,

Dat ben ik niet met je eens. Het gaat om het verstrekken. Je verstrekt de pcm aan de hulpvrager. Dat hij hier eventueel zelf om vraagt maakt niet uit in deze casus.

Waarom maakt dat niet uit ?
Omdat de organisaite waar je voor werkt het niet wil ?
Daar zijn we het over eens.

In mijn ogen is dus geen sprake van diagnose stellen, geen therapie c.q. medicatie voorschrijven.

Als ik jullie goed begrijp, mag ik dus ook geen doosje paracetamol voor mijn buurvrouw kopen. Een verpakking van 50 tabletten al helemaal niet omdat die genoeg tabletten bevat om er aan te kunnen overlijden.

Laat staan dat ik haar recept voor morfinepleisters ga ophalen bij de apotheek.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #163 Gepost op: 30 september 2005, 10:28:00
Tja, of dat wel/geen diagnose is, hangt er vanaf hoe je het bekijkt. :)

Als iemand naar je toekomt als EHBO'er: heeft u iets tegen de  hoofdpijn? Daarin zit de vraag om een paracetamol verborgen, maar wordt niet expliciet gesteld. Je kunt idd vragen; wat wilt u dan tegen de hoofdpijn? Antwoord; paracetamol.

Maar dan is de primaire vraag niet die paracetamol geweest. Het is maar een gedachtengangetje


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #164 Gepost op: 30 september 2005, 12:40:59
Tja, of dat wel/geen diagnose is, hangt er vanaf hoe je het bekijkt. :)

Als iemand naar je toekomt als EHBO'er: heeft u iets tegen de  hoofdpijn? Daarin zit de vraag om een paracetamol verborgen, maar wordt niet expliciet gesteld. Je kunt idd vragen; wat wilt u dan tegen de hoofdpijn? Antwoord; paracetamol.

Maar dan is de primaire vraag niet die paracetamol geweest. Het is maar een gedachtengangetje

Leuk als je de discussie terug gaat lezen.

Het begon met het in de tas hebben van paracetamol.

Er heeft niemand beweerd dat hij of zij bij iemand die hoofdpijn heeft op basis daarvan actief het innemen van paracetamol of andere pijnstillers wordt voorgesteld.

Ook nu weer geef ik antwoord op een vraag.

Ja, ik heb paracetamol, hoeveel wilt u er hebben.

Als het kan 4, dan heb ik er ook voor straks als het niet voldoende blijkt te werken.

Als u wilt kunt u er van mij maximaal 2 krijgen en een glaasje water om ze hier in te nemen.

Ze zijn niet voor mij, maar voor mijn vrouw die op ginds op het terrasje zit.

Dan zal uw vrouw hierheen moeten komen om ze hier in te nemen, want ik geef ze niet mee voor iemand anders.

Dat kan ze niet omdat ze niet kan lopen van de hoofdpijn.

Dan spijt me dat voor uw vrouw, maar u krijgt ze niet mee.

Kunt u dan meelopen

Helaas mag ik mijn post daarvoor niet verlaten.

O ja, vervang paracetamol door pleister en de vrouw door papa of man, en dan voer ik deze discussie regelmatig met kinderen c.q. volwassenen die een pleister komen halen voor iemand die niet naar de post wil komen.

Hoewel ik als ik tijd en de mogelijkheid heb wel eens meeloop en de betreffende op dezelfde manier ga behandelen als een kind dat niet durft te komen. En dat vinden de kinderen een hele leuke show  ;D ;D ;D


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #165 Gepost op: 30 september 2005, 12:45:37
Na vervolg vragen aan het landelijk bureau Rode Kruis is dit het antwoord:
- Er is geen jurisprudentie en geen wettelijke grondslag dat Ehbo-ers niet is toegestaan een zelfzorgmedicijn te verstrekken.
- Het afdelingsbestuur zal zelf moeten beslissen wat ze wel of niet willen dat hun vrijwilligers doen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #166 Gepost op: 30 september 2005, 15:47:46
Leuk als je de discussie terug gaat lezen.

Het begon met het in de tas hebben van paracetamol.

Er heeft niemand beweerd dat hij of zij bij iemand die hoofdpijn heeft op basis daarvan actief het innemen van paracetamol of andere pijnstillers wordt voorgesteld.

:), het was ook slechts een zijsprongetje, niet van belang voor de discussie.

Na vervolg vragen aan het landelijk bureau Rode Kruis is dit het antwoord:
- Er is geen jurisprudentie en geen wettelijke grondslag dat Ehbo-ers niet is toegestaan een zelfzorgmedicijn te verstrekken.
- Het afdelingsbestuur zal zelf moeten beslissen wat ze wel of niet willen dat hun vrijwilligers doen.

Kijk, dat maakt de wettelijke basis duidelijk. Die is er niet.

In afwachting van de reactie van de inspectie stel ik voor om er in de discussie nu van uit te gaan dat er bij wet geen beperkingen zijn aan de EHBO'ers om PCM of andere zelfzorgmedicatie uit te reiken. (Er van uitgaan de dat het LB Rode Kruis, dit voldoende diepgaand heeft uitgezocht).

Ik stel voor om een nieuwe topic te openen, waarn we de wenselijkheid van het wel/niet uitreiken van PCM bediscussieren.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #167 Gepost op: 30 september 2005, 16:38:34
Het antwoord is binnen !

Ik heb antwoord gehad op mijn vragen van mevrouw Houtkoper, inspecteur van de gezondheidszorg.
Het antwoord is als volgt:

Het op verzoek verstrekken van 1 of 2 pcm valt niet onder de afleveringen zoals bedoeld in de wet op de geneesmiddelenvoorziening.
De inspectie noemt deze handeling toedienen.
Iedereen (EHBO'er, partner, buurvrouw) mag zelfzorg medicijnen toedienen mits aan een aantal voorwaarden is voldaan:

- Men mag voor de dienst (het werk) en voor het medicijn geen geld vragen.
- Men mag niet meer geven dan nodig is voor eenmalig gebruik (bij hoofdpijn adviseert ze 2 x PCM te geven)
  (Dus geef niet meer als dat bijsluiter adviseert, het geven van een hele strip is dus niet toegestaan)
- Men mag de medicijnen alleen toedienen wanneer de patient daar zelf om vraagt, dus niet zelf aan de hand van klachten adviseren

Toedienen na de vraag "Heb je een PCM voor mijn hoofdpijn" is dus toegestaan
Toedienen na de vraag "Ik heb hoofdpijn Heb je iets ? " wordt afgeraden.


Nou, ik hoop dat deze discussie nu voor eeuwig uit de wereld is................................... :P
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #168 Gepost op: 30 september 2005, 16:48:00
Thank you! ;D




... kunnen we nu in de andere topic gaan kijken wie het al dan niet wenselijk vindt. ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #169 Gepost op: 30 september 2005, 17:47:49
ja ik zie dat hij onder het kopje EHBO al gestart is
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=9814.0

Wenselijk ? netraal ? Niet wenselijk ?

We gaan daar maar eens kijken wat er uit komt.

Ik ben benieuwd of men daar wat meer respect voor elkaars mening heeft als dat je soms hier zag.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources