inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 45729 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #150 Gepost op: 29 september 2005, 08:08:20
Volgens mij heb ik nu zelf een PCM nodig bij deze discussies.... :-X


 ;D ;D





Maar zou ik dat nu wel doen ::) ??? 8)

Als je ze zelf maar koopt dan... ik raad het je af. 8) :laugh:






... zo, ben ik helemaal ingedekt. Oh, en Ronald... teken nog even het briefje dat ik je gestuurd heb in tweevoud, dan heb ik 't zwart op wit. ;D


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #151 Gepost op: 29 september 2005, 09:05:06

Je gaat me toch niet vertellen dat de drogist voor gaas gaat als iemand als avondeten 20 doosjes asperine leeg eet en e.e.a. wegspoeld met een fles wodka van de slijter (gedeelde smart is halve smart)?
Inderdaad, dat vertel ik je niet. Goed lezen, en bedenken dat aanklagen (in dit geval door bijvoorbeeld verdrietige familieleden die een zondebok zoeken) en veroordelen twee compleet verschillende begrippen zijn. Althans, hier in Nederland.
Arts  www.alphalog.nl


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #152 Gepost op: 29 september 2005, 10:48:50
Uit de handleiding verantwoorde EHBO van het Rode Kruis komt de volgende onderbouwing

De EHBO-er is niet bevoegd tot het stellen van de diagnose en het voorschrijven van een therapie (hier:pijnmedicatie). Contra-indicaties zijn onbekend. Een goed voorbeeld hierbij is: de aspirine die gegeven wordt aan een hulpvrager met hemofilie. De kans is dat er daardoor bij deze hulpvrager bloedingen kunnen ontstaan die ernstige gevolgen kunnen hebben.
 
Gesteld zal moeten worden dat gezien de mogelijke risico's de hulpverleners van het Rode Kruis nooit medicatie, hoe onschuldig het ook lijkt, verstrekken.

De EHBO'er stelt geen diagnose, dat heeft het slachtoffer zelf gedaan.
De EHBO'er schrijft geen therapie voor, dat heeft het slachtoffer zelf gedaan
De EHBO'er heeft alleen voldaan aan het verzoek van een hulpvrager.

Het enige steekhoudende
(arbeidsrechtelijke) argument is dat het Rode Kruis zijn werknemers stomweg verbied om medicatie te verstrekken.

Je bent me voor ;)
De vraag die ik aan het Rode Kruis heb gesteld luidt:

Is het Rode Kruis EHBO-ers die zijn ingehuurd voor hulpverlening bij een evenement toegestaan zogenaamde
zelfzorgmedicijnen (oa paracetamol) te verstrekken aan hulpvragers tijdens dergelijke evenementen/inzetten?

Indien mogelijk zou ik graag het antwoord onderbouwd zien met de toepasselijke wetteksten en artikelen en boeken waarop dit gebaseerd is.

Het antwoord wat ik kreeg:

Op pagina 9 van bijgeleverde Handreiking staat dat het niet wenselijk is.

Het belangrijkste is dat een op zich onschuldig pilletje mogelijk slecht kan uitpakken. Wanneer dit door een Rode Kruiser wordt verstrekt, dan heeft men de neiging te denken dat het dan wel goed is, er wordt een bepaalde kwaliteit toegedicht, die je niet kan waarmaken.

Dus niet doen.

Het afdelingsbestuur zal zelf moeten beslissen wat ze wel of niet willen dat hun vrijwilligers doen.

Handreiking geeft alleen advies en geeft aan wat wettelijk niet zou mogen enz.

Succes gewenst.

Gaan we dan naar pagina 9, dan staat daar:

De uitvoerders van de sociaal medische hulpverlening worden in de wet (BIG wet)niet beschreven en zijn derhalve onbevoegd.

In analogie aan bovenstaande geldt voor het verstrekken van medicatie bij de uitvoering van de sociaal medische hulpverlening, dat dit niet mag. De EHBO-er is niet bevoegd tot het stellen van de diagnose en het voorschrijven van een therapie (hier: pijnmedicatie). Contra-indicaties zijn onbekend. Een goed voorbeeld hierbij is: de aspirine die gegeven wordt aan een hulpvrager met hemofilie. De kans is dat er daardoor bij deze hulpvrager bloedingen kunnen ontstaan die ernstige gevolgen kunnen hebben.
Gesteld zal moeten worden dat gezien de mogelijke risico´s de hulpverleners van het Rode Kruis nooit medicatie, hoe onschuldig het ook lijkt, verstrekken.


In artikel 35 van de wet staat:
"het is degene die niet behoort tot de personen die hun bevoegdheid tot het verrichten van een handeling ontlenen aan het bepaalde bij of krachtens de artikelen 36 en 37 verboden buiten noodzaak beroepsmatig die handelingen te verrichten, tenzij:

voorwaarden:
- opdracht van zelfstandig-bevoegde
- aanwijzingen
- bekwaamheid
- mogelijkheid van tussenkomst en toezicht van zelfstandig-bevoegde, zijnde een arts, een tandarts of een verloskundige

Verder geldt dat bekwaamheid tot het verrichten van de handeling vereist is. En dat niet zelfstandig bevoegden alleen in opdracht van een zelfstandig-bevoegde de handeling mag uitvoeren.

Met andere woorden nog steeds geen geheel duidelijk (juridisch) antwoord. Zover als dit waren we zelf ookal gekomen ;) Het is niet wenselijk, echter is het aan het afdelingsbestuur om te bepalen wat wel en wat niet mag.

In dit kader is het misschien handig om te verwijzen naar deze presentatie waarin staat dat de kaderinstructeur of het bestuur aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de EHBO hulp die is verleend door de vrijwilligers.

Tot zover. Wie weet krijgt Jacques een dezer dagen nog een ander/beter antwoord.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #153 Gepost op: 29 september 2005, 13:15:28
Je bent me voor ;)
In dit kader is het misschien handig om te verwijzen naar deze presentatie waarin staat dat de kaderinstructeur of het bestuur aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de EHBO hulp die is verleend door de vrijwilligers.

Toch wil ik, zeker gezien de trend van de discussie, een kritische noot plaatsen bij deze presentatie.

De presentatie bevat steekwoords gewijs de samenvatiing van de presentatie (ik meen me te herinneren van 45 min) van een deskundige tijdens het OK symposium in Utrecht

Die presentatie was een globaal verhaal over een relatief complexe materie.

Op dit symposium waren meerdere presentaties aan dit onderwerp gewijd, maar dan vanuit andere gezichtshoeken.

Algemene conclusie van het symposium was dat aanspreken altijd kan, maar dat de kans op succes uitermate klein zal zijn. En daarbij had men het over ernstiger zaken dan het op vraag geven van een paracetamol

Helder was. dat als jouw werkgever zegt dat het niet mag, dat het dan niet mag.

Dus niet het OK of welke andere opleidingsinstituut dan ook, maar de ehbo vereniging, rode kruis afdeling, redddingsbrigade, of welke andere organisatie dan ook onder wiens verantwoordelijkheid jij hulp verleent, maakt uit wat wel of niet mag tijdens de hulpverlening.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #154 Gepost op: 29 september 2005, 13:25:44
Je bent me voor ;)
De vraag die ik aan het Rode Kruis heb gesteld luidt:

Is het Rode Kruis EHBO-ers die zijn ingehuurd voor hulpverlening bij een evenement toegestaan zogenaamde
zelfzorgmedicijnen (oa paracetamol) te verstrekken aan hulpvragers tijdens dergelijke evenementen/inzetten?

Indien mogelijk zou ik graag het antwoord onderbouwd zien met de toepasselijke wetteksten en artikelen en boeken waarop dit gebaseerd is.

het antwoord is inderdaad niet duidelijk, maar dat was de vraag helaas ook niet.

Men kon jouw vraag zo lezen als dat jij de PCM voorgeschreven of geadvisserd hebt en dat is dus niet het geval.
De hulpverger verzoekt speciefiek op eigen initiaftief om verstrekking van een bepaald geneesmiddel.
Hij komt niet met een klacht, hij vraagt geen diagnose of mening of advies, wij geven die ook niet.

Deze toevoeging is essentieel voor de beantwoording van de vraag.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #155 Gepost op: 29 september 2005, 13:30:19

Dus niet het OK of welke andere opleidingsinstituut dan ook, maar de ehbo vereniging, rode kruis afdeling, redddingsbrigade, of welke andere organisatie dan ook onder wiens verantwoordelijkheid jij hulp verleent, maakt uit wat wel of niet mag tijdens de hulpverlening.


Helemaal mee eens, (uiteraard binnen het kader van de wet, maar ik neem aan dat je dat ook bedoelt).
Dit betekent ook dat de individuele niet georganiseerde ehbo'er zelf bepaalt wat hij laat (en mag) slechts beperkt door het wettelijk kader. (en dat is dus nog het heikele punt)
Hij is dan niet gehouden aan enige OK of RK regel, terwijl ehbo'ers ingezet voor of namens die organisaties op een evenement dat wel zijn.
Overtreden deze RK mensen de RK regels dan zijn ze nog steeds niet "strafbaar"verkeerd bezig, maar de betreffende organisatie kan wel disciplinaire maatregelen tegen deze personen nemen.

Ook de wet BIG komt in het verhaal weer even naar boven, maar de daar genoemda strafbaarheidsstellingen  gelden alleen voor beroepsmatige handelingen en is dus ook voor de individuele hulpverlener die op straat toevallig tegen een incident op loopt niet relevant. Maar dat vertelt de presentatie ook al, er staat geciteerd uit artikel 35 "beroepsmatig en buiten noodzaak"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #156 Gepost op: 29 september 2005, 23:22:27
De wet BIG is inderdaad al eens meer aan de orde geweest. En ook nu geld: de EHBO-er/ rode kruizer valt niet onder de wet BIG.

Wel zijn zij gebonden aan bepalingen van het Burgerlijk Wetboek/ Wetboek van Strafrecht. En dat is zeker geen vrijkaartje om maar van alles te doen.
Bij een eventuele klacht zal de rechter beoordelen wat gebruikelijk is in een “beroepsgroep”. Als iedere EHBO-er paracetamol uitdeelt en dit algemeen aanvaard is, dan zal de rechter mild oordelen. Als blijkt dat het niet gebruikelijk is en niet algemeen aanvaard, dan kan de rechter anders oordelen. Althans, dat is de theorie.
Bedenk wel dat het geven van een paracetamol nooit onder acute omstandigheden plaatsvindt. Er kan geen beroep worden gedaan op noodweer. Als er ooit een klacht komt.

En iemand met hemofilie weet zelf hel goed welke medicatie hij wel en niet mag innemen. Het gevaar zit hem bij de (onontdekte) hersenbloedingen, darmbloedingen, etc.

Maar waar praten we over: over een l.l.g tabletje aan iemand met hoofdpijn. Als iemand om een tablet vraagt zou je je kazuifel of rode kruis jas uit kunnen trekken, ben je even niet officieel in functie. Dan geef je gewoon een tabletje van persoon tot persoon. No problem.
Van één zo een tabletje gaat iemand echt niet dood (of hij moet er toevallig superallergisch voor zijn ;D).
VSAZ ambulancezorg


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #157 Gepost op: 30 september 2005, 00:00:17
Maar waar praten we over: over een l.l.g tabletje aan iemand met hoofdpijn. Als iemand om een tablet vraagt zou je je kazuifel of rode kruis jas uit kunnen trekken, ben je even niet officieel in functie. Dan geef je gewoon een tabletje van persoon tot persoon. No problem.
Van één zo een tabletje gaat iemand echt niet dood (of hij moet er toevallig superallergisch voor zijn ;D).

Ik heb het inderdaad zien gebeuren zo als jij het beschrijft ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #158 Gepost op: 30 september 2005, 01:06:17
Welke bijwerkingen heeft paracetamol 500 mg Kring?
•   Bij het gebruik van paracetamol kunnen de volgende bijwerkingen optreden: Overgevoeligheidsreacties, zoals huiduitslag, koorts en galbulten.
•   Na langdurig gebruik van 3 tot 4 gram per dag kan leverbeschadiging optreden.
•   Zelden zijn waargenomen bloedbeeldafwijkingen en nierontsteking.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #159 Gepost op: 30 september 2005, 08:36:45
Welke bijwerkingen heeft paracetamol 500 mg Kring?

Wat is "Kring" ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources