Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 574235 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Hoe ik het kan verzinnen? Vraag je dat ook aan iedere politieagent hier als hij een boete uitschrijft? Ik heb geruime tijd in de procesindustrie gewerkt, dan ben je bekent met de parnoïde de angst dat zaken naar buiten lekken. Dit gaat echt heel ver.

Wat moet je aan een agent vragen als die een boete uitschrijft? De paranoïde angst is dan iets waar het bedrijf last van heeft en geen wet is dat je omdat iemand een angst heeft dat je dan dingen niet mag doen. Dat het heel ver gaat, dat is het probleem van het bedrijf. Iedereen in Nederland hoort zich gewoon aan de wet te houden. Dus moet je mensen gewoon op de openbare weg laten filmen of foto's maken. Vertrouw je het niet omdat er veel inbraken zijn in die wijk en denk je dat ze op voorverkenning zijn. Dan bel je de politie, want die zijn daarvoor.

Volgens mij geef ik ook aan dat de manier waarop ook niet fijn is. Aan de andere kant is het vaak de company-policy waaraan de beveiligers zich moeten houden. Dat ze dusdanig sociaal incapapabel zijn... tsja dat is te verwachten ;)

Company-policy is geldig op het terrein van het bedrijf. Dat terrein dient dan wel volledig afgesloten te zijn, doormiddel van bijvoorbeeld een hek. Kan ik het terrein gewoon oplopen of rijden omdat het geen slagboom is, dan is het volgens de wet gewoon openbare weg. Hier is dan ook de Wegenverkeerswet gewoon van toepassing (dat even terzijde), maar je kan dan ook gewoon OP het terrein filmen en fotograferen. Een voorbeeld is een winkel met een aantal parkeervakken ervoor en een uitrit zonder hek. Vaak staat er dan dat het eigen terrein is, maar feitelijk is dat gewoon openbare weg. Neem je bijvoorbeeld de veiling in Aalsmeer. Dat is geheel afgesloten en dus geen openbare weg. Op dat terrein moet je je dus houden aan de company-policy. Maar sta je buiten het hek mag je gewoon filmen en fotograferen.

Maar pas wel op!! Want zet jij personen op de foto, dan moet je wel toestemming vragen aan deze mensen voordat je ze publiceerd. Denk aan internet, pers of wat dan ook. Doe je dat niet, dan moet je ze of onherkenbaar maken of verwijderen op het moment dat iemand aangeeft dat hij/zij dat niet wilt.

Dus Kusje, je zat weer eens helemaal op het rechte spoor!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
En we hebben er weer een... agenten die machstbelust zijn en boven de wet staan. 098uo :-X

Police Harassing Timelapse Photographer
User: JMaccPhotos
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Kesu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Vanuit een snel rijdende auto kun je niet zien dat het een camera is wat hij bij zich heeft. Heel begrijpelijk dat passerende automobilisten denken dat je misschien een stenengooier bent en daarom de politie bellen. Gewoon niet moeilijk doen.... uitleg geven wat je doet, ID laten zien en klaar is kees.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Bron ( en tevens nog meer info)


Portretrecht voor de politie

Ook politieagenten kunnen aanspraak maken op portretrecht, maar dat wordt minder snel erkend dan bij gewone burgers. De politie verricht een openbare taak, en moet daarbij een grotere inbreuk op de persoonlijke levenssfeer toestaan dan privépersonen.

Zie ook

Gerechtshof Arnhem 15 maart 2003 over portretrecht voor politie
Leidraad over de positie van de pers bij politie-optreden uitgegeven door het Ministerie van Veiligheid en Justitie

Het gebeurt steeds vaker dat politieagenten worden gefotografeerd of gefilmd terwijl ze aan het werk zijn. Dat mag, ook als ze niet bezig zijn met groot nieuws. Het portretrecht geldt voor de politie maar beperkt, omdat zij bezig zijn met een openbare taak. Net als bekende personen hebben zij dan meer te tolereren.

In 2003 riepen twee agenten die werden gefotografeerd bij een flitscontrole hun portretrecht in tegen de fotograaf (die de foto's op een website wilde zetten). De fotograaf stelde daar een nieuwsbelang tegenover: de politie doet in de openbaarheid haar werk en daar moet verslag over kunnen worden gedaan. In het hoger beroep besliste de rechtbank dat publicatie wel mocht, maar de agenten moesten onherkenbaar getoond worden en hun namen mochten er niet bij vermeld worden. Daarmee kon nog steeds een verslag over de flitsactiviteiten gemaakt worden en werd toch de privacy van de agenten bewaard.

Vandaar dat portretrecht voor de politie niet snel erkend wordt. Inbeslagname van foto's door agenten is dan ook juridisch zeer twijfelachtig. Zie ook de Leidraad over de positie van de pers bij politie-optreden uitgegeven door het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

De politie kan echter wel eisen dat een fotograaf voldoende afstand houdt als hij bezig is met bijvoorbeeld een arrestatie. De fotograaf mag de politiewerkzaamheden niet hinderen. De politie kan ook een gebied afsluiten. Alleen verslaggevers met een perskaart mogen dan naar binnen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Een tip die veel problemen doet voorkomen. Fotografeer nooit slachtoffers (herkenbaar). Voorkom dat je gezichten herkenbaar fotografeer politieagente in uniform en brandweer medewerkers in uniform weten dat ze door het werk gefotografeerd kunnen worden. Vraag altijd aan een politieagent (vrouw/man) of je dichterbij foto's mag maken om te voorkomen dat er personen met hun gezicht opkomen.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Een tip die veel problemen doet voorkomen. Fotografeer nooit slachtoffers (herkenbaar). Voorkom dat je gezichten herkenbaar fotografeer politieagente in uniform en brandweer medewerkers in uniform weten dat ze door het werk gefotografeerd kunnen worden. Vraag altijd aan een politieagent (vrouw/man) of je dichterbij foto's mag maken om te voorkomen dat er personen met hun gezicht opkomen.

Sorry maar dat laatste vind ik onzinnig, daar hebben we het in andere topics al over gehad. Waarom zou ik moeten voorkomen dat een hulpverlener met zijn gezicht op een foto komt?
Hij doet zijn werk, wat brengt hem dan in diskrediet?
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Blijkbaar is er een bestuurder levend verbrand in zijn auto na een ongeval...agent haalt verhaal bij cameraploeg:
http://www.liveleak.com/view?i=ae2_1332342383


Kesu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Niet meer dan terecht!


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Blijkbaar is er een bestuurder levend verbrand in zijn auto na een ongeval...agent haalt verhaal bij cameraploeg:
http://www.liveleak.com/view?i=ae2_1332342383
Dit zijn en blijven lastige zaken. Maar de camera staat op voldoende afstand en laat niets zien wat niet kan.
En dat een agent ook maar een mens met gevoelens is blijkt hier wel. Maar toch is het niet goed. Zijn eigen emoties moet hij niet op die manier uiten tijdens zijn werk. Ook in dit soort situaties moet hij professioneel gedrag tonen. Dat dit soms moeilijk is kan ik me voorstellen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Dit zijn en blijven lastige zaken. Maar de camera staat op voldoende afstand en laat niets zien wat niet kan.
En dat een agent ook maar een mens met gevoelens is blijkt hier wel. Maar toch is het niet goed. Zijn eigen emoties moet hij niet op die manier uiten tijdens zijn werk. Ook in dit soort situaties moet hij professioneel gedrag tonen. Dat dit soms moeilijk is kan ik me voorstellen.

Let wel. Het is een Amerikaans filmpje en geen Nederlands filmpje. We weten dat in Amerika de pers veel verder gaat dan in Nederland, maar ook de politie daar treedt anders op dan hier. Of dat nu beter is of niet, laat ik in het midden. Maar volgens de Nederlandse begrippen is het zeker niet gewenst zoals de agent reageert.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.