Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 579767 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

LaurensHaarlem

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • Maakt foto's en video's
    • Laurens Bosch
Denk dat dat meer te maken heeft met het verschil in normen en waarden...

''Lekker laten kleppen'' mee eens, maar blijft intimidatie.
https://twitter.com/BoschLaurens  https://twitter.com/NieuwsFoto_Nu  https://www.facebook.com/NieuwsFoto.nu


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
''Lekker laten kleppen'' mee eens, maar blijft intimidatie.

Alleen als je je geintimideerd voelt...

Blijft vaak blaffende honden verhaal.
Zo niet, ga naar de politie en meld het.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Precies. Het ergste 'geval' wat ik meegemaakt heb, is dat een vader van een zoon die betrokken was bij een zwaar ongeval (waar de zoon overigens erg goed vanaf is gekomen, 'weinig' letsel gezien de aard van het ongeval) een dag later bij mij voor de voordeur stond. Hij bleef fysiek heel erg netjes (netjes op afstand, geen fysieke bedreiging), maar verbaal was hij (zonder te schelden) erg, heel erg kwaad op het feit dat ik foto's had gepubliceerd van het ongeval. In eerste instantie maakte dat wel indruk, anderzijds, na het besproken te hebben met diverse hulpverleners bij de verschillende disciplines bleek dat men het allemaal wat overtrokken vond. (Voor diverse hulpverleners was het een (in)directe collega bij een overheidsdienst) Enkele maanden later kom ik de vrouw van deze man (en de dochter) tegen bij een woningbrand, en dan opeens blijkt dat haar man wat emotioneel en gespannen was en het achteraf niet zo bedoelde en dat ze nu heel erg blij waren met de beelden, omdat hun zoon zich van het ongeval niks kon herinneren en het nu dankzij de beelden wel kan verwerken.  O0

Verder: ja, een aantal keer per jaar krijg ik ook telefoontjes met verzoeken tot onmiddelijke verwijdering van foto's. Of berichten via Facebook of via de mail. Men krijgt een nette uitleg en in 99 van de 100 gevallen gebeurd er verder niks qua verwijderen van foto's of aanpassen van teksten. Maar zolang het aantal negatieve reacties ver in de minderheid blijft ten opzichte van de positieve reacties, dan zit je op het goede spoor en moet je je vooral niet bang laten maken door de een of andere mafkees die doodsbedreigingen gaat uiten. Want blaffende honden bijten inderdaad niet, mensen die je echt iets willen aandoen, gaan dat echt niet van te voren bekendmaken. En zo wel, dan weet je ook direct bij wie de politie op bezoek moet gaan.  ::)

Tip: if you can't stand the heat, get out of the kitchen.  ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Bij ons idem; weinig tot geen dreigementen. Wel verzoeken of er geblurd kan worden of om foto' s te verwijderen, maar dan zonder dreigementen.

Op straat wel soms nare situaties (zoals tijdens Schilderswijkrellen), maar dan slechts met omstanders en niet met betrokkenen. Je weet wel van die figuren die eerst in je beeld gaan staan en vervolgens risspekloos van je eisen dat je ze niet mag filmen. En in geval van die rellen dus fotografen die door een grote groep relschoppers (opgehitst door AFA ventje) belaagd en achtervolgd zijn.

Uiteraard komen er wel eens reacties als men vindt dat een bepaalde foto ECHT niet kan, maar dat is doorgaans maar een zeer kleine (te verwaarlozen) minderheid van de tienduizenden Twitter followers en Facebook likers. :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Citaat van: Haageneesch link=msg=1368990 date=1440625172
Als ik dat niet 5 keer in de week hoor betekent dat automatisch dat ik niet genoeg op straat ben geweest bij incidenten. Als je wat jonger bent - ben ik ook ooit geweest - klinkt het heel wat, nu is het oor-in-oor-uit. Lekker laten kleppen, geen tijd voor.

Mee eens! 98uiye


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Er vindt een tamelijk bizar incident plaats. In een nieuwsbericht op een nieuwssite lees ik dan:"... omstanders die foto's maakten werden gesommeerd de foto's te wissen....". E.e.a. vindt plaats op de openbare weg, op een plek die op dat moment nog door/voor het publiek zichtbaar is.

Los van de ethische discussie of het nou wel of niet gepast is om foto's te maken komt bij mij toch de volgende vraag op:"wat is de wettelijke basis om als agent te sommeren foto's te wissen". In welk wetsartikel is dat verankerd? En wat als je als burger geen gehoor geeft aan die sommatie?

Andere discussie is natuurlijk de vraag of je als politie niets beters te doen hebt dan burgers lastig vallen? Politie is vaak gek op beeldmateriaal, in het kader van het onderzoek. Nu, wellicht gedreven door emoties, gaan agenten sommeren om beelden te wissen. Straks, als het onderzoek in volle gang is, staat een mierzoete, overdreven vriendelijke politievoorlichter op TV te bedelen om vooral beelden van het incident op te sturen....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Volgens de woordvoerder is er niet gesommeerd maar indringend verzocht...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Er vindt een tamelijk bizar incident plaats. In een nieuwsbericht op een nieuwssite lees ik dan:"... omstanders die foto's maakten werden gesommeerd de foto's te wissen....".
Apart...
Waar gaat dit dan over? Welk incident en welke nieuwssite?

Andere discussie is natuurlijk de vraag of je als politie niets beters te doen hebt dan burgers lastig vallen?
Nee, in algemeenheid is dit onderdeel van ons werk als het nodig is...


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Citaat van: CopVR3 link=msg=1411715 date=1457520709
Apart...
Waar gaat dit dan over? Welk incident en welke nieuwssite?

Het gevonden hoofd in Amsterdam:

http://www.at5.nl/artikelen/153579/politie-verzocht-om-fotos-van-gevonden-hoofd-te-verwijderen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Zal wel gaan om dat gevonden hoofd op de Amstelveenseweg te Amsterdam waarvan ik zojuist hoor dat die bij het gevonden lichaam van gisteren hoort in een uitgebrande auto.

O ja zoals bijna gebruikelijk heeft de politie Amsterdam weer eens GEEN persalarm gegeven want dat vergeten ze per ongeluk wel vaker  98uiye 98uiye

@Azijnzeikerd,
Misschien handig om voortaan ook in je betoog te vermelden om welk incident het gaat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen