Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 579827 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


O ja zoals bijna gebruikelijk heeft de politie Amsterdam weer eens GEEN persalarm gegeven want dat vergeten ze per ongeluk wel vaker  98uiye 98uiye
Ik kan mij ook voorstellen dat men daar in dit geval eventjes mee wacht...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1411700 date=1457515904
Andere discussie is natuurlijk de vraag of je als politie niets beters te doen hebt dan burgers lastig vallen?
Citaat van: CopVR3 link=msg=1411715 date=1457520709
Nee, in algemeenheid is dit onderdeel van ons werk als het nodig is...
Ahum, het lastig vallen van burgers is geen politietaak.
Wel kan je met burgers communiceren op basis van wettelijke taken. Klinkt net even anders ;-)


Citaat van: CopVR3 link=msg=1411726 date=1457522051
Ik kan mij ook voorstellen dat men daar in dit geval eventjes mee wacht...
Ik kan me voorstellen dat men wacht tot de feitelijke vaststelling is gedaan. Daarna gewoon het persalarm er uit gooien. Zoals bekend zijn morele en ethische zaken een afweging van de pers en niet van de politie. En zeker als de eerste eenheden het slim aanpakken is er geen enkel bezwaar tegen een persalarm.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1411700 date=1457515904
Er vindt een tamelijk bizar incident plaats. In een nieuwsbericht op een nieuwssite lees ik dan:"... omstanders die foto's maakten werden gesommeerd de foto's te wissen....". E.e.a. vindt plaats op de openbare weg, op een plek die op dat moment nog door/voor het publiek zichtbaar is.

Los van de ethische discussie of het nou wel of niet gepast is om foto's te maken komt bij mij toch de volgende vraag op:"wat is de wettelijke basis om als agent te sommeren foto's te wissen". In welk wetsartikel is dat verankerd? En wat als je als burger geen gehoor geeft aan die sommatie?

Andere discussie is natuurlijk de vraag of je als politie niets beters te doen hebt dan burgers lastig vallen? Politie is vaak gek op beeldmateriaal, in het kader van het onderzoek. Nu, wellicht gedreven door emoties, gaan agenten sommeren om beelden te wissen. Straks, als het onderzoek in volle gang is, staat een mierzoete, overdreven vriendelijke politievoorlichter op TV te bedelen om vooral beelden van het incident op te sturen....

Moet je dat willen dan, foto's maken van een hoofd, en dat dan verspreiden in de media, Twitter etc. Denk het niet ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: CopVR3 link=msg=1411726 date=1457522051
Ik kan mij ook voorstellen dat men daar in dit geval eventjes mee wacht...

Goed verhaal. Lekker kort CopVR3  :'(

Door @Mediabelangen is gisteren een klachtenformulier ingevuld omdat Amsterdam voor https://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2016/maart/8/05-lichaam-in-brandende-auto-aangetroffen.html geen persalarm is afgegeven.

Een ander voorbeeld waarvoor ook geen persalarm is afgegeven is http://www.at5.nl/artikelen/153526/wachten-is-voor-ons-eigen-bestwil-een-bom-is-een-bom en zo kan ik nog wel even door gaan. Het heeft er gewoon alle schijn van dat politie Amsterdam bewust geen persalarm geeft over belangrijke zaken. Ik noem het gewoon opzet.

Maar ook in Utrecht, Den Haag, Rotterdam enz enz enz gaat nog steeds veel mis.
Neem voor Den Haag maar de tweet van onze moderator van afgelopen ochtend.
Haageneesch @Haageneesch
Laat ik vandaag eens positief zijn over het persalarm: Vandaag nog geen klachten. T/m gister: 34 #sorrytochnognegatief
07:14 uur · 9 Mar 2016 · TweetDeck
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Ahum, het lastig vallen van burgers is geen politietaak.
Wel kan je met burgers communiceren op basis van wettelijke taken. Klinkt net even anders ;-)
Tja sommige burgers ervaren politiemensen die hun werk doen als "lastig vallen", en roepen direct: " heb je niks beters te doen".

Dus soms moeten we mensen in hun ogen lastig vallen...  ;)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: Fletwed link=msg=1411732 date=1457523665
Moet je dat willen dan, foto's maken van een hoofd, en dat dan verspreiden in de media, Twitter etc. Denk het niet ;)

Wat jij denkt is in mijn ogen totaal niet relevant. Zeker niet wat de pers betreft en anders hadden ze er gewoon voor mijn part een laken of wat anders over heen moeten leggen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Goed verhaal. Lekker kort CopVR3  :'(

Ja als ik dat nog moet toelichten...


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Nee CopCR3 het is aan de PERS hoe en wat ze er mee doen en NIET aan de POLITIE.
Als jij dat niet kan of wil begrijpen dan weet ik genoeg maar even goede vrienden.

De rest wat ik er onder gezet heb vind je al blijkbaar niet interessant genoeg dus tja even goede vrienden.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Door @Mediabelangen is gisteren een klachtenformulier ingevuld omdat Amsterdam voor https://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2016/maart/8/05-lichaam-in-brandende-auto-aangetroffen.html geen persalarm is afgegeven.
Ik ken de regels omtrent communicatie naar pers verder niet zo maar is de politie meldkamer verplicht een persalarm af te geven? Kom het zo niet vinden...


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Nee CopCR3 het is aan de PERS hoe en wat ze er mee doen en NIET aan de POLITIE.
Waar zeg ik dat dat niet zo is dan?