Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 332597 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #270 Gepost op: 11 januari 2009, 12:28:51
Kliinkt verdacht veel als de al sinds 1976 op politievoertuigen gebruiklte honac twinsonic 2-toon ;) 2

Ik krijg niks te horen MAAR wat je zegt klopt zowizo niet, HONAC heeft niks met de sirene uit een twinsonic te maken, dat was destijds de PA200 van Taxameter/Federal Signal.


Gast

  • Gast
Reactie #271 Gepost op: 11 januari 2009, 16:32:28
PA15 zelfs


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #272 Gepost op: 11 januari 2009, 22:24:20
Hoi René, PA15 ken ik niet, maar dat was ook ver voor mijn tijd maar jij hebt ze welicht nog in het echt meegemaakt.

Deze had ik nog op video staan, Twinsonic met PA200 uit de jaren 70, kijk deze ken ik dan nog wel; onze bedrijfsbrandweer rijd o.a. nog met Twinsonic met PA200 en zelfs heden ten dag nog een aantal KLPD jeeps voor paardenvervoer met PA200 (met op het dak een Aero) Ook diverse ME voertuigen rijden nog met de PA200.

Weet jij ongeveer wanneer de eerste PA200 is toegepast? Zal ergens in de jaren 70 zijn geweest.



jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Gast

  • Gast
Reactie #274 Gepost op: 11 januari 2009, 23:47:49
Hoi René, PA15 ken ik niet, maar dat was ook ver voor mijn tijd maar jij hebt ze welicht nog in het echt meegemaakt.
Zo oud ben ik nou ook weer niet  8) ik ben pas in 1993 begonnen met verzamelen met mijn eerste XL5000 en Dietz Marshall balk, toen was ik 22  ;)

Citaat
Deze had ik nog op video staan, Twinsonic met PA200 uit de jaren 70,
Ik zou niet met zekerheid durven stellen dat dit een PA200 is, tenzij je binnenbeelden van de auto hebt. Ik heb in mijn verzameling namelijk exact zo'n korte Twinsonic 12SX staan met een PA15 eraan hangen!! Voor zover ik weet is de PA200E pas op de NL-markt gekomen toen de Aerodynic in STOP POLITIE (Aerodynic 24SH-SP) uitvoering op de markt kwam, met in de PA200E ingebouwde schakelaar voor STOP voor en achter.
Ook in mijn verzameling staat nog een Twinsonic met STOP-bord erop gemonteerd, zo vanaf Taxameter gekomen destijds, helaas zonder sirenekastje erbij.

Citaat
Weet jij ongeveer wanneer de eerste PA200 is toegepast? Zal ergens in de jaren 70 zijn geweest.
Nee, geen idee maar het zal tegen de tijd zijn dat de Aerodynic 24SHSP geïntroduceerd werd op de markt. Ik heb thuis nog een originele brochure, zal wel even kijken.


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #275 Gepost op: 12 januari 2009, 13:01:10
De toenmalige gemeentepolitie Arnhem kreeg in eind 1976 Ford Taunus surveillance wagens uitgerust met federal signal twinsonic balken.
Die youtube beelden zijn uit de film Grijpstra en de Gier, opgenomen in 1978 en die 2-toon hadden de wagens in Arnhem ook.....
Sleepwagens van Van Amerongen hadden ook zo`n 2-toon die men bij uitzondering mocht gebruiken opweg naar een melding. deze wagens waren eveneens uitgerust met een FS twinsonic balk,  met blauw-oranje kappen.
Ik vind deze 2-toon trouwens de mooiste klank van allemaal hebben...


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #276 Gepost op: 12 januari 2009, 15:52:59


Voldoet deze type sirene ook aan de nieuwe wet?


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #277 Gepost op: 12 januari 2009, 15:55:08
@ jpht64: tot begin jaren 90 heeft de Arnhemse politie altijd met Taxameter opbouw gereden, eerst met de Twinsonic en later met de Aerodynic. Vanaf ongeveer 1992 is men te samen met de invoering van de Volkswagen Golf-3 overgestapt op de Edge 9000 van Honac wat voor die tijd toch een heel verschil was. Rond 2000 is men weer zaken gaan doen met Taxameter waarop de Vista in het Arnhemse straatbeeld kwam en de Edge's (helaas) langzaam verdwenen. De sleepwagens van Van Amerongen met Twinsonic kan ik me nog goed herinneren, ik heb ze ook nog op band staan waarin ze te zien zijn in een aflevering van "12 steden 13 ongelukken uit 1991.

@ Rene: van de PA200 zijn wel diverse uitvoeringen; zo heb je ze met knop voor een oranje pit of voor de stopborden, ook heb ik ze gezien met nog een extra knop voor de optie "volgen" ook qua uiterlijk zijn er zeker 2 uitvoeringen geweest als ik me goed kan herinneren maar hier weet jij vast meer van.

De PA300 bestaat ook in TM-CS uitvoering (volgens mijn heb ik deze origineel werkend op mijn VAMA 7000) Ik weet niet of dit de officiële vervanger was destijds van de PA200, weet jij dat toevallig?? ik ga is zoeken op zolder en de verschillende uitvoeringen eens op de foto zetten.


jpht64

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 236
  • Verzamelaar van Ambulance en Politie materiaal
Reactie #278 Gepost op: 13 januari 2009, 00:22:02
Roy, die aflevering van 12 steden 13 ongelukken, Arnhem,  toen speelde het ongeluk zich af op de Zypendaalseweg he?
Zou  je van deze aflevering AUB een youtubje kunnen maken? ik ben al jaren op zoek geweest naar deze aflevering..... O0
Ook die Ambulance, een W123 van Visser, die later noodgedwongen moest worden uitgerust met een oude Fiamm 3-tonige drukhoorn,  zal ik nooit vergeten


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #279 Gepost op: 13 januari 2009, 12:11:02


Voldoet deze type sirene ook aan de nieuwe wet?

Deze sirene bestaat al enige tijd hoor, is geen "nieuwe".
Het is wel een 2-toon maar weet niet of deze ook voldoet op het gebied van de "hoogte" van de frequentie's.