De kleur van de brandweerhelm

Auteur Topic: De kleur van de brandweerhelm  (gelezen 10812 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap Goos

  • Gast
Gepost op: 12 januari 2006, 16:32:12
Iedereen van ons weet waarschijnlijk wel dat er in frankrijk gebruik wordt gemaakt van de ademhelm met chroomkleur. Waarom zitten wij in nederland zo vast gebakken in die witte of zwarte kleur ::) Misschien worden wij wel het eerste korps in Nederland met een chromen helm. Zijn er argumenten te bedenken om dit niet te doen. De helm is net zo duur, van eenzelfde kwaliteit en met dezelfde goedkeuringseisen. Ons lijkt het wel wat, graag jullie mening! Voor de juistheid het betreft de gallet helm




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2006, 16:53:30
Iedereen van ons weet waarschijnlijk wel dat er in frankrijk gebruik wordt gemaakt van de ademhelm met chroomkleur. Waarom zitten wij in nederland zo vast gebakken in die witte of zwarte kleur ::) Misschien worden wij wel het eerste korps in Nederland met een chromen helm. Zijn er argumenten te bedenken om dit niet te doen. De helm is net zo duur, van eenzelfde kwaliteit en met dezelfde goedkeuringseisen. Ons lijkt het wel wat, graag jullie mening! Voor de juistheid het betreft de gallet helm
Och,hier hadden de korpsen Soest en Soesterberg gele engelse helmen. ;DVindt ik een chrome helm mooier ;)


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2006, 16:56:03
Zijn er argumenten te bedenken om dit niet te doen.

Wat zijn dan de argumenten om het wel te doen?   ???

Gegroet,
Franc


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2006, 17:21:34
Ik heb hier met iemand van MSA contact over gehad omdat ik zelf zo'n nieuwe chrome helm thuis heb (heb ik gekregen). Het voordeel van deze helmen is dat ze meer warmte tegen houden dat de reguliere brandweerhelmen. Daarbij komt wel gelijk het feit om de hoek kijken dat ze heel goed onderhouden moeten worden. na een uitruk moeten ze dus weer gepoetst worden zodat ie weer schoon is. Anders helpt het namelijk niet ! Omdat men dit in Nederland niet doet worden deze in Nederland t.o.h. ook nog niet gebruikt werd mij verteld door iemand van msa.

Gr. Ricardo
HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2006, 21:34:48
Het onderhouden van de helm is voorzover ik begrepen heb altijd nodig en aan te bevelen ;)


fireman77

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2006, 21:37:08
Het onderhouden van de helm is voorzover ik begrepen heb altijd nodig en aan te bevelen ;)

Dat lijkt me ook, kijk maar eens bijvoorbeeld naar je veiligheidsbril hoe zwart die wel niet kan worden na een goeie fik...........

Is toch wel handig als je daarom je helm onderhoud, je kan het wel eens nodig hebben hé........


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2006, 21:38:19
Het onderhouden van de helm is voorzover ik begrepen heb altijd nodig en aan te bevelen ;)

Ik heb zelfs gehoord dat de stickers  (bijvoorbeeld bevelvoerdersstreep) die aangebracht worden op een helm door de hitte kunnen inwerken, waardoor andere krachten op de schaal vrij komen. Dit schijnt ook nadelig te effect te hebben op de levensduur etc.
Brandwacht 1e klas + WVD


BWeer

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2006, 22:16:02
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een lichtere kleur helm meer warmtestraling weerkaatst.

Overigens is het bijhouden en schoonmaken van je helm na een inzet maar een klein klusje.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2006, 22:23:19
helemaal mooi wit  zoals je hem kreeg krijg je m toch nie meer na een goeie fik  ;D


BWeer

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2006, 22:34:29
helemaal mooi wit  zoals je hem kreeg krijg je m toch nie meer na een goeie fik  ;D

Nee daar heb je jelemaal gelijk in. Maar om hem vuil te laten gaat me ook te ver. Dan zit je na elke uitruk met van die zwarte handjes.