Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 94929 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

benII

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #70 Gepost op: 22 februari 2009, 21:41:48
je kunt een hyperfree kopen.......

http://www.drogisterij.net/4287605/P/4287605/direct   (de link is een voorbeeld ik geen aandelen)

Ik heb hem een paar keer gebruikt en het werkt prima...

ben


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #71 Gepost op: 23 februari 2009, 04:24:07
Hierbij mijn gegevens:

A: Ademweg is vrij

B: Borstkas beide helften gelijk
    Frequentie: 40 slagen per minuut
    Oppervlakkige snelle ademhaling
    Normale huidkleur en huid die warm aanvoelt
    (Saturatie 100 procent (Na aansluiten Lifepack))

C: Frequentie pols: 140 regulair
    Pols is krachtig
    RR 130/?
    Capilaire Refill <2 seconden
    (Bij aansluiten Lifepack normale ECG)

D: Unresponsive (later afwissellend Unresponsive en Verbal)

E: betreffende dame bedekt met een dunne deken. (Omgeving is 27 graden celcius)



A: geen allergieën bekend

M: voor zover bekend geen medicatie

P: betreffende dame heeft in het verleden ook al last gehad van hyperventilatie, waarvoor ze een maal op de SEH terecht
   gekomen is. Verder heeft ze tussendoor aangegeven dat ze last had van haar maandelijkse periode en daardoor de hele
   ochtend al buikpijn had. Tevens gaf ze ook achteraf aan, dat ze koorts had. Verder ben ik erachter gekomen dat er ook iets
   in de prive-sfeer aan de had was, waardoor ze de laatste tijd erg vermoeid was, prive erg onder druk werd gezet en veel last
   had van stress.

L: Deze dame had een uur voordat ik haar aantrof goed gegeten (12 uur). verder had ze 's ochtends ook goed ontbeten.

E: Deze dame van 17 jaar oud voelde zich rond 13 uur niet lekker worden en is naar de wc gegaan. Ik trof haar op de grond
   voor de wc-deur aan en was op dat moment niet aanspreekbaar.


Helaas was het zo, dat ze niemand van mijn collega's verteld had, dat ze 's ochtends al niet lekker was.
Tevens had ze ook niemand verteld, dat ze naar het toilet ging, zodat we wisten waar ze was.
Ik trof haar aan op de grond in de wc-ruimte, toen ik zelf naar de wc moest.
De wc-ruimte bestaat uit een kleine ruimte (2m*1,5m) met wastafel en aangerenzend 2 toiletten.
Er was net genoeg ruimte voor mij om naast haar plaats te nemen, om alle controles te doen.
Ik heb haar laten liggen op de plek waar ze lag, omdat ik er vanuit was gegaan, dat ze was gevallen.
Ik wist verder nog niet wat er gebeurd was en ze lag in een veilige ruimte.
Ze lag al bijna volledig in de stabiele zijligging toen ik bij haar kwam.
Na mijn controles heb ik haar met een dunne deken toegedekt, omdat op de afdeling waar ik werk
de minmale temperatuur 27 graden graden celcius is en zij tevens warm aanvoelde.

Het ambulancepersoneel (waar ik toevallig ook lessen van krijg) was daarna vrij snel ter plaatse en is verder gegaan
met de behandeling van haar. Ik ben daar op een afstand bijgebleven, omdat er weinig ruimte meer over was in de wc-ruimte, zodat het ambulancepersoneel hun werk kon doen.
Lifepack is aangesloten, omdat daar de saturatiemeter aan zit. Op basis van de ECG en de saturatie kwam het ambulancepersoneel vrij snel tot de conclusie, dat ze last had van hyperventilatie.
Ze hebben haar toen steeds zo wakker mogelijk proberen te maken en te houden, om haar instructies te kunen geven, in de hoop de hyperventilatie te stoppen.
Dit werd steeds bemoeilijkt, doordat ze steeds weer wegzakte en de hyperventilatie weer begon.

Na 45 minuten heeft het ambulancepersoneel besloten om haar mee te nemen naar de SEH, omdat ze steeds terugviel in de hyperventilatie.
Op de SEH heeft ze daarna nog 2 uur gezeten, waarna ze weer naar huis mocht.
Een paar dagen later had ik les van het betreffende ambulancepersoneel en hebben we het hele gebeuren nog geëvalueerd.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #72 Gepost op: 23 februari 2009, 10:14:09
Lifepack is aangesloten, omdat daar de saturatiemeter aan zit. Op basis van de ECG en de saturatie kwam het ambulancepersoneel vrij snel tot de conclusie, dat ze last had van hyperventilatie.

Hallo RJ,

Keurig verhaal. Daar kunnen we wat mee! Natuurlijk deel ik op grond van deze gegevens de waarschijnlijkheidsdiagnose hyperventilatie.

Nog wel een kleine aanvulling. Hyperventilatie is een diagnose per exclusionem. Pas als je alle andere oorzaken voor bewustzijnverlies hebt weggestreept stel je de diagnose. Een ECG geeft mogelijke aanwijzingen voor onderliggende cardiale problematiek. Dat was hier dus niet het geval. De saturatie iets over de oxygenatie en niets over de ventilatie. De Lifepack 12 beschikt over een capnograaf die je wel kunt gebruiken om bij benadering geinformeerd te worden over het CO2. Bovendien krijg je een nauwkeurige weergave van de ademfrequentie.

Tot slot mis een glucosebepaling in je verhaal.

Groet Expert.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #73 Gepost op: 23 februari 2009, 13:15:05
Kopt inderdaad, glucosebepaling en het bloeddruk meten (via de LifePack) is door het ambulancepersoneel gedaan,
maar daar was ik op dat moment niet bij.
Ik weet daarom ook niet hoe hoog of laag de glucosespiegel was.
Op dat moment was ik met de familie van de jonge dame aan het bellen.

Glucosebepaling is ook iets wat ik wel bij bewoners op mijn werk mag uitvoeren vanwege de BIG-wet,
maar niet als hulpverlener.

Het is al bijzonder genoeg, dat ik geen gezeur op mijn werk heb gehad over het verlenen van eerste hulp.
Mijn werkgever is daar vrij terughoudend mee en heeft daar vrij strakke afspraken voor.
Officieel had ik op mijn werk geen eerste hulp mogen verlenen, maar de verantwoordelijke van het verpleeghuis of
een van de BHV-ers moeten laten komen. Mijn werkgever heeft dit een aantal jaren geleden persoonlijk tegen mij gezegd, naar aanleiding van een vraag van mij hierover. Mijn werkgever vind een EHV-diploma niet rechtsgeldig binnen het verpleeghuis en heeft bepaald, dat alleen de BHV-ers en de enkele aanwezige verpleegkundigen eerste hulp mogen verlenen.
Hier heb ik ook al een keer over gesproken in de topic over het reanimatie-beleid in verzorgins- en verpleeghuizen.

En nog even terugkomend op de Disability, bij het SIGMA-team (waar ik bij zit) wordt niet geleerd om zelf naar de pupilreactie te kijken.
Dit wordt bij ons alleen door het AMBU-team gedaan.
Wij bepalen alleen de AVPU.

Tevens is het ook zo, dat het na de Primary Survey ook verder ophoud voor de SIGMA-leden.
Wij zijn tot nut toe alleen geschoold voor de Primary Survey en niet voor de Secundairy Survey.
Dit is nog geen onderdeel van de HOC-opleiding in Veiligheidsregio Hollands Midden.

Gelukkig wordt het bij ons wel bij de praktijklessen/oefeningen al wel meegenomen en geoefend.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #74 Gepost op: 23 februari 2009, 18:33:09
En nog even terugkomend op de Disability, bij het SIGMA-team (waar ik bij zit) wordt niet geleerd om zelf naar de pupilreactie te kijken. Dit wordt bij ons alleen door het AMBU-team gedaan. Wij bepalen alleen de AVPU.

Hallo RJ,

Het lijkt misschien "off topic", maar hyperventilatie heeft extreem veel effect op ons brein. Veel van de verschijnslen die optreden tijdens hyperventilatie zijn het gevolg van neuroloigische effecten. De pupilreactie speelt natuurlijk een rol in het kader van een bloeding al dan niet als gevolg van een neurotrauma. In de context van een hyperventilatie aanval voegt de pupilreflex niet zo heel toe. Toch is het verstandig om altijd even te kijken om bovenstaande oorzaak uit te sluiten. Je moet gewoon iemand goed nakijken en je wilt niks missen. Het is een heel eenvoudig uitvoerbaar onderzoek wat hooguit tien seconden in beslag neemt en direct heel veel informatie geeft.

Voor wat betreft de pupilreactie ga ik nu wel even "off topic" om in te gaan op jouw opmerking. De pupilreactie is weliswaar een complex neurologische reflex, maar heel erg moeilijk uitvoer is de test niet. Je kijkt gewoon of beide pupillen even groot zijn en of er een reactie is op licht. That's it! Zonder nou direct een conclusie aan deze complexe reflex te verbinden is deze informatie zeer relevant en richtinggevend voor je verdere beleid. Indien er sprake is van een pupilverschil is er vrijwel altijd sprake van een onderliggend neurologisch probleem. Ik schrijf met klem vrijwel, omdat er altijd uitzonderingen zijn, die de regel bevestigen, maar die zijn tegelijkertijd zeldzaam. Indien er sprake is van pupilverschil is dit een alarmsymptoom en is snel medisch ingrijpen van levensbelang. Juist om die reden is het van evident belang de pupillen zo snel mogelijk te beoordelen indien een SIGMA hulpverlener bij een patiënt in de AVPU een U scoort.

Overigens sluiten twee gelijke pupillen een neurologsche oorzaak niet uit.


Groet,

Expert.


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #75 Gepost op: 23 februari 2009, 21:02:01
Hoi Expert,

Bedankt voor de aanvullende informatie.
Zo heb ik toch weer wat bijgeleerd. :)
Alle informatie is bij mij altijd welkom.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #76 Gepost op: 23 februari 2009, 21:18:17
Hallo RJ,

Voor de afwisseling een baas die meer wil dan de gemiddelde werkgever, jammer dat jouw baas zijn oordeel baseerd op het papiertje en niet op jouw capaciteiten.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #77 Gepost op: 23 februari 2009, 21:41:27
Er wordt wel eens gesteld dat hyperventilatie na een flauwte overgaat. Zodra de patiënt buiten bewustzijn is zou dan het ademhalingscentrum weer zijn gewone werk doen. Patiënt komt bij en ademt weer normaal.

In de casus van Remco is dat echter niet zo.
Hoe zit dat?

Is de stelling dat hyperventilatie na een flauwte vanzelf overgaat juist?


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #78 Gepost op: 24 februari 2009, 00:11:21
Maar gebruiken we nu een zakje of niet?

Het enige zakje waar de hyperventilatiestichting over schrijft is een "zakje hete snoepjes"
http://www.hyperventilatie.org/pdf/wiehelptmij.pdf

Wel lees ik het advies om de hyperfree te gebruiken.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 24 februari 2009, 10:11:11
Het klinkt misschien een beetje ongenuanceerd maar in weze maakt het weinig verschil hoe je de CO2 naar binnen krijgt. Dat kan met een zakje maar ook met de hyperfree. Net wat er voor handen is lijkt mij?