Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 94746 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #100 Gepost op: 3 maart 2009, 18:22:08
Naar aanleiding van Expert... De broodnodige vertaling :  ;D ;D ;D

Vele lezers willen graag het hier eenvoudig worden, en dan is misschien wat lastig om medische termen en begrippen juist te duiden en correct te formuleren en wat in spraak gebruik misschien synoniemen zijn, lijkt er soms wel dat sommige vakgroepen er toch stiekum een iets andere betekenis aanhangen. Op dit forum is mij vaak gevraagd het eenvoudig te houden..

Veel lezers van dit forum zouden graag zien dat er eenvoudige begrippen worden gebruik in discussies.
Ik vind het lastig om soms medische terminologie precies en nauwkeurig te duiden of uit te leggen om iedereen te vreden te houden..

De eerste hulp verschijnselen van een vasovagele reactie is simpelweg flauw vallen. En de eerste hulp daarbij is vaak simpel..
Als je aan een ehbo-er uitlegt dat een vasovagale reactie een flauw vallen is... is dat vaak voldoende.  De geneeskunde student, wil precies het onderliggende mechanisme weten, en weten je daarna te vertellen, dat je het niet goed aan de ehbo-er hebt uitgelegd.. En misschien heeft die nog wel gelijk ook, want hij heeft er net een college over gehad..  

En dan neem je even de tijd om alles nog eens na te lezen:  Je zoekt nog even wat op en dan vind je  dat 4 artikelen tegen komt die de simpele uitleg staven, en 1 artikel die er net ff dieper op lijkt in te gaan, en waarbij je die geneeskunde student misschien wel weer gelijk moet geven.

Nog lastiger is het wanneer je als man meer dan twee dingen tergelijkertijd doet.. (dat is eigen biologisch gezien volgens sommigen een onmogelijkheid  ;D ;D ;D) en dan ook nog leesbaar wilt blijven schrijven..  ;D ;D ;D ;D ;D,


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #101 Gepost op: 3 maart 2009, 18:27:22
Ik heb laatst meegemaakt dat een arts (first responder) bij een patiente kwam die aan het hyperventileren was.
De mensen er omheen waren paniekerig, en gaven aan dat ze vaker last had van HV(S). Ze lag midden op straat
De arts heeft vervolgens een pocketmask met filter over de mond van de patiente gezet.
Er was echter duidelijk dat ze dit niet tolereerde en er angstiger van werd. De HV verminderde dan ook niet.

Mijns inziens is er dit geval op meerdere vlakken onvoldoende gepresteerd.

Met het oog op dit verhaal wil ik met jullie graag een alternatieve methode t.o.v. het zakje bespreken.

Het gebruik van een masker bij een HV patient.
In de praktijk voeren we dit wel eens uit maar dan zonder luchtfilter en zonder volledige seal met het gezicht. Er wordt dan een poedervrije handschoen op de opening geplaatst die fungeert als CO2 reservoir/zakje.

Ik vraag me echter af of ademen via een masker niet bijdraagt aan de benouwdheid/angst van de patient. Er wordt namelijk weerstand toegevoegd aan de ademhaling.

Wat is jullie mening over deze methode? (afgezien van de discussie of een zakje wel/niet werkt)

Ik moet vermelden dat ademcoaching vaak goede resultaten boekt bij ervaren (eerste)hulpverleners. Soms is hiervoor geen tijd/ te weinig personeel/ geen geduld.
Wat is dan het alternatief?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #102 Gepost op: 3 maart 2009, 19:12:44
Een pocketmasker met filter, is de dode ruimte te klein en is de rek erg klein zal niet prettig zijn.  Er is vrijwel direct weerstand van de nauwe opening van het filter..
Als je dat wilt doen, dan is inderdaad de handschoen op het masker tapen een betere vorm.  De patient heeft meer het idee dat ze kunnen in en uit ademen.

Een zeer effectieve methode werkt is een stukje ademhalingscoaching met enige afleiding en goed geplaatste opmerking en een gezonde dosis humor en gelijktijdig een stukje rust en ruimte te bieden, zover dat kan.. (op een roltrap van warenhuis is dat wat lastig..  ;D ;D ;D)


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #103 Gepost op: 3 maart 2009, 19:23:26
Ik denk dat het behandelen van een slachtoffer met hyperventilatie tgv psychogene oorzaken zoveel mogelijk moet worden gericht op het wegnemen van de prikkels die hyperventilatie in de hand werken. Het slachtoffer in een rustige stille ruimte zetten weg van omstanders kan vaak al veel verschil maken. Als hyperventilanten zelf aangeven van een zakje gebruik te maken kan dat ook een stukje geruststellen, of het ook daadwerkelijk fysiologische effecten bereikt laat ik in het midden.
Maar natuurlijk is ook de houding als hulpverlener van belang, een hulpverlener die zelf rust uitstraalt brengt dat beter over dan een hulpverlener die het hoofd niet koel kan houden, deze zullen ook (in mijn ervaring) sneller met interventies aankomen en dit proberen op de dringen. Dit kan je dan op z'n minst contra-productief noemen.
Het kost misschien veel tijd, maar het schenken van een beetje aandacht en het bieden van een rustige omgeving werken nog altijd het beste, een goed gesprek doet vaak ook al wonderen.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 3 maart 2009, 19:36:23
Ik lees in het verhaal van Golly dat de patient de handeling niet tollereerde en hier angstig van werd. Zou dat mogelijk kunnen zijn doordat de first responder niet voldoende aan de patient had uitgelegt wat de diagnose was en wat hij eraan wil doen en waarom ? Je kan niet zomaar wat doen bij mensen en al helemaal niet als mensen benauwd en angstig zijn zonder dat men geinformeerd is wat je gaat doen. Dat neemt ook heel wat onrust weg. Voornamelijk bij deze doelgroep. Er vanuit gaand dat dat de oorzaak was. Ik heb op school zoveel cassusen als dit gehad waarbij de patient gewoon onvoldoende geinformeerd was en daardoor zo reageerd. Nu hoef je natuurlijk geen hele anatomie/fysiologie les te houden en voor plegen onder ons een heel GVO plan te schrijven. Maar even kort hoe en wat. Dat duurd hooguit 30 seconden a 1 minuut.

Masker met handschoen heb ik geen ervaring mee. Je kan de patient ook een kommetje van de handen laten maken en daardoor in en uit laten ademen. Wel hopen dat die gene geen knoflook heeft gegeten voor zichzelf ;D.
Maar misschien is dat wat minder benauwd voor de patient.
Een dosis humor waardoor de patient in de lach schiet en anders gaat ademhalen is ook perfect natuurlijk. Het zal per geval verschillen welke interventies het beste zijn.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #105 Gepost op: 3 maart 2009, 19:37:38
Je was iets eerder Niels maar volgens mij zitten we ongeveer op dezelfde lijn! O0 ;D


WillemB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #106 Gepost op: 6 maart 2009, 21:08:29
Met het oog op dit verhaal wil ik met jullie graag een alternatieve methode t.o.v. het zakje bespreken.

Het is misschien niet een reactie met het oog op dit verhaal, maar wel over alternatieve methoden.
Je kunt het slachtoffer vragen zijn/haar shirt iets omhoog te trekken tot net over de neus (zoals kleine kinderen politie-en-diefje of rovertje spelen o.i.d.).
Persoonlijk denk ik dat de methode ook afhangt van de leeftijd van het slachtoffer! Ouderen kun je uitleggen hoe te gaan ademen, de seconden tellen tijdens het ademhalen of een zakje gebruiken. Maar bijvoorbeeld bij kinderen werken die eerste twee minder goed en een zakje werkt vaak al helemaal niet, want een kind zal daar waarschijnlijk alleen maar iets banger van worden.
Eerlijkheidshalve, moet ik er wel bij zeggen dat ik hier niet dagelijks mee te maken heb, want ik heb dan wel dagelijks met kinderen/jongeren te maken, maar meestal geen hyperventilerende kinderen. Mijns inziens is het nog steeds de beste methode om een hyperventilerend kind gewoon een liedje te laten zingen, want (a) een kind kent vaak veel liedjes, (b) een kind schaamt zich minder snel dan een volwassene om gewoon zomaar een liedje te gaan zingen en (c) je hebt voor deze simpele methode geen materiaal nodig. Tijdens het zingen krijg je vaak vanzelf een goede ademhaling.

Maar graag citeer ik ook in dit geval weer Golly's woorden:
Wat is jullie mening over deze methode?
Je psychische gesteldheid is belangrijker dan je kwaliteiten.  Elke ontmoeting is een verandering.


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #107 Gepost op: 7 maart 2009, 00:25:32
Shirt omhoog zou ik niet op gekomen zijn.
Zeker ook als je kijkt naar de doelgroep waarbij dit toch het meeste voorkomt ( puberende jonge meiden ) is het zeker geen aanrader. ;D Wil hierbij niet zeggen dat het bij andere doelgroepen niet voor zou komen natuurlijk. Ik heb toch meer met het zakje of kommetje maken van de handen.

Een liedje laten zingen heb ik zo mn twijfels bij. Ik laat het voor mezelf even in het midden of het werkt.


barkas120

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 3 mei 2009, 17:30:11
Woensdagmorgen werd er bij mij een Perifeen infuus aangebracht ( in de bovenhand ) tijdens dat inbrengen wat niet gelukte
ging ik voor de tweede maal van de wereld. Ik zag de lichten donkerrood worden, mijn bloeddruk zakte van 160 naar 60 mijn bovendruk bleef op 72. Ik zou aan mijn schouder geopereerd worden. Operatie afgelast, ze waren op de hoogte dat dit kon gebeuren. De hele dag op de hartbewaking gelegen. Nu heeft het een naam Vasovagale reactie.
Ik durf niet meer.  
Barkas120


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #109 Gepost op: 3 mei 2009, 18:31:58
Woensdagmorgen werd er bij mij een Perifeen infuus aangebracht ( in de bovenhand ) tijdens dat inbrengen wat niet gelukte
ging ik voor de tweede maal van de wereld. Ik zag de lichten donkerrood worden, mijn bloeddruk zakte van 160 naar 60 mijn bovendruk bleef op 72. Ik zou aan mijn schouder geopereerd worden. Operatie afgelast, ze waren op de hoogte dat dit kon gebeuren. De hele dag op de hartbewaking gelegen. Nu heeft het een naam Vasovagale reactie.
Ik durf niet meer.  
Barkas120

Barkas120,  je durft niet meer.. Maar reden van je angst kan je misschien weg nemen door wat meer kennis te krijgen. En daar is wat aan te doen, door bijvoorbeeld de volgende links maar even te lezen.

over Vasovagale reactie
Flauwvallen: vasovagale syncope, NTG

Met dit beetje achtergrond, soms een beetje technisch opgeschreven, kan je weten, dat flauwvallen meestal niet levensbedreigend is.  

Ik ken jouw casus niet, maar het is veilig om te zeggen dat als dit gebeurd door het aanleggen van een infuus ter voorbereiding van een operatie, dat de behandelend arts vaak zeker wil weten, dat er ook nog niet andere complicaties meespelen..
Vandaar dat de operatie is afgelast en je een dagje ter observatie bent gehouden..  En dan is het goed te horen, dat het maar flauw vallen is en er geen ernstige onderliggende cardiale problematiek speelt..

Dus laat je goed informeren door je arts.. En met deze info, kan je misschien de goede vragen stellen, zodat je angsten kan weg nemen..