Hyperventilatie en eerstehulpverlening

Auteur Topic: Hyperventilatie en eerstehulpverlening  (gelezen 94947 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #90 Gepost op: 27 februari 2009, 19:55:23
Dit was een van de zaken die ik terug kon vinden over het onderwerp flauwvallen door hyperventilatie.
Maar het is al weer een tijdje geleden...

....
Even voor de duidelijkheid,
Voorheen dacht men dat uitsluitend een bio-mechanisme reactie welke direct gevolg was van het hyperventileren welke het gevolg had iemand zijn of haar bewustzijn kan verliest..
Nu komt men er achter dat met een mooi woord de psycho-socio-somatische eenheid, net iets ingewikkelder in elkaar zit dan dat men veronderstelde.
Er is steeds meer bewijs dat een andere prikkel uit de hersenen, dit effect bereikt, dan het hyperventileren aan zich..
Wetenschappelijk bewijs is er weldegelijk dat het bewustzijn tijdelijk is uitgeschakeld of andere effecten zijn, die niet direct te verklaren vallen uit de bio-chemische mens, maar wel degelijk te verklaren zijn via de psychiaterie...

Dit bedoelde ik met de stelling "flauwvallen door een andere oorzaak als zuurstoftekort"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #91 Gepost op: 28 februari 2009, 10:25:45
Dat is de discussie waar we het al uitgebreid over gehad hadden... Ik had stiekum gehoopt dat de bronnen die ik zoek, daar al aan gelinkt had. Ik hoop dat ik ze nog ergens gedownload heb.  Misschien is het moeite waard ook voor anderen die discussie nog een terug te lezen, of deze discussies samen te voegen..
Verder staat is de context van het citaat die je gebruikt anders, dan jouw vertaling.

Als ik het mij goed herrinner was de essentie van die discussie was over het snelle onregelmatig ademhalen, zou leiden tot het flauw vallen (vasovagale reactie) of daar mogelijk ook nog een andere oorzaak was..


Mijn persoonlijke stelling is dat een eerste hulpmaatregel bij hyperventilatie, niet gefocussed moet worden op een handeling (papieren of plastic) zakje, maar ook om de persoon te benaderen als een compleet mens, dus ook een psycho-sociale benadering..

Herrinner je de het bitchie gedrag van SEH Zustertje in die discussie ?  ;D ;D ;D ;D ;D. Dat was een prima voorbeeld. ;D ;D ;D

Nu gaat naar aanleiding van dit voorbeeld, iedereen die hyperventileert uit gekafferd worden..  ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #92 Gepost op: 28 februari 2009, 13:28:59
Of de bekende "slap in the face"  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #93 Gepost op: 28 februari 2009, 14:24:53
...
Mijn persoonlijke stelling is dat een eerste hulpmaatregel bij hyperventilatie, niet gefocussed moet worden op een handeling (papieren of plastic) zakje, maar ook om de persoon te benaderen als een compleet mens, dus ook een psycho-sociale benadering..
...

Sorry, waar komt je stelling vandaan dat flauwvallen bij hyperventileren een vasovagale reactie is?  ???
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #94 Gepost op: 28 februari 2009, 19:55:09
Sorry, waar komt je stelling vandaan dat flauwvallen bij hyperventileren een vasovagale reactie is?  ???

Wie zegt dat  dat mijn stelling is ?,  De tekst die citeerd kan ik niet rijmen met je vraag ?  Ik neem aan dat de ook de oude discussie gelezen hebt ?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #95 Gepost op: 28 februari 2009, 21:12:04
...
Als ik het mij goed herrinner was de essentie van die discussie was over het snelle onregelmatig ademhalen, zou leiden tot het flauw vallen (vasovagale reactie) of daar mogelijk ook nog een andere oorzaak was..
...

Deze tekst. Ik kan nergens in de originele discussie vinden dat bij hyperventilatie een vasovagale reactie de reden voor het flauwvallen is, dus daarom vraag ik mij af waar je deze wijsheid vandaan haalt.
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #96 Gepost op: 2 maart 2009, 20:12:57
Deze tekst. Ik kan nergens in de originele discussie vinden dat bij hyperventilatie een vasovagale reactie de reden voor het flauwvallen is, dus daarom vraag ik mij af waar je deze wijsheid vandaan haalt.

Zie dit stuk uit die discussie..


Vopr de duidelijkheid:

Wat is de oorzaak dat iemand het bewustzijn verliest bij hyperventilatie?
Ik dat dat Jacques en ik het nu ongeveer wel eens zijn: Door de daling in CO2 in het bloed treed vasoconstrictie op in de vaten in de hersenen en vasodilatatie in andere vaten in het lichaam. Bloeddruk daalt, zuurstofperfusie in de hersenen daalt, duizeligheid + zwarte vlekken zien treedt op, so valt flauw (syncope).

De oorzaak dat iemand hyperventileert:
Kan psychisch zijn door paniek, angst, emoties enzovoorts.
Kan lichamelijk zijn door bijvoorbeeld een disbalans in de zuur/base huishouding.

Als ik jullie goed begrijp is er dus een mechanisme dat het bewustzijn uitschakeld om het lichaam te beschermen?


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #97 Gepost op: 2 maart 2009, 23:29:36
Hmm, ter lering en vermaak: dit is géén vasovagale collaps.
Arts  www.alphalog.nl


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #98 Gepost op: 3 maart 2009, 11:05:52
Vele lezers willen graag het hier eenvoudig worden, en dan is misschien wat lastig om medische termen en begrippen juist te duiden en correct te formuleren en wat in spraak gebruik misschien synoniemen zijn, lijkt er soms wel dat sommige vakgroepen er toch stiekum een iets andere betekenis aanhangen. Op dit forum is mij vaak gevraagd het eenvoudig te houden..
De eerste hulp verschijnselen van een vasovagele reactie is simpelweg flauw vallen. En de eerste hulp daarbij is vaak simpel..

Een aardig artikeltjes, ter illustratie en mogelijk verduidelijking voorr sommigen misschien lastige termen en terminologie over vasovagale reacties..
Wikipedia over Vasovagale syncope: Laatst bijgewerkt 26 aug 2008
Citaat
Wat is geen syncope

De terminologie van syncope en verwante aandoeningen is een van de meest verwarrende in de hele medische wereld. In Nederland wordt ook wel het woord 'collaps' gebruikt, maar dat wordt in de praktijk voor alle mogelijke aandoeningen gebruikt die met een val gepaard gaan, waaronder zelfs aanvallen die niet met bewusteloosheid gepaard gaan. Toestanden waarbij het bewustzijn niet verloren is, kunnen geen wegraking en dus geen syncope zijn. Dit betreft bv het zg. hyperventilatiesyndroom en angststoornissen. Angst kan op zich weliswaar syncope uitlokken, maar dan is er sprake van zowel angst als syncope; een angstaanval alleen is geen syncope
Gerelateerde artikelen voor achtergrond info


Het oorspronkel artikel heb ik nog niet terug gevonden..


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #99 Gepost op: 3 maart 2009, 15:07:04
Hallo Rescue,

Misschien ben ik wat al te kritisch en draaf ik een beetje door, maar jij schrijft;

Vele lezers willen graag het hier eenvoudig worden, en dan is misschien wat lastig om medische termen en begrippen juist te duiden en correct te formuleren en wat in spraak gebruik misschien synoniemen zijn, lijkt er soms wel dat sommige vakgroepen er toch stiekum een iets andere betekenis aanhangen.

Het spijt mij, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet snappen wat hierboven staat. Geen chocolade van te maken. Geen idee waarover het gaat, of wat je ermee probeert te zeggen. Ik begrijp dat het vooral eenvoudig wilt houden. Misschien moet je dat dan ook doen. Vervolgens ga je verder met;

De eerste hulp verschijnselen van een vasovagele reactie is simpelweg flauw vallen.

Ook hier staat iets wat volstrekt onbegrijpelijk Nederlands is. Als iemand het wel snapt, zou die dat dan even aan mij uit willen leggen, mits die daartoe bereid is. Dit is overigens wel precies de reden waarom ik graag benadruk termen vooral correct te gebruiken.

We zijn dit topic begonnen over hyperventilatie als spin off in het kader van saturatiemeting door ervaren eerste hulpverleners. Centrale vraag was aanvankelijk of het gebruik van een zakje als eertse hulp tool nu wel of niet zinvol is. Vervolgens hebben we het hyperventileren als zodanig besproken met heel veel ins & outs. Nu lijkt de vraag zich te richten op welk mechanisme er ten grondslag ligt aan het bewustzijnverlies tijdens een hyperventilatie aanval. Dit was al eerder een onderwerp van discussie.

Hyperventilatie is absoluut geen gemakkelijk onderwerp en er zijn standaardwerken vol over geschreven. Het effect van CO2 in ons lichaam is enorm ingewikkeld. Zo heeft een daling van het CO2 in het brein een ander effect als CO2 buiten het brein. Ook een toename van het CO2 binnen en buiten het brein geeft verschillende, soms paradoxale effecten. Zelfs buiten het brein bestaan er regionale verschillen. Zo zullen de vaten van het longvaatbed weer anders reageren dan de perifere bloedvaten. We noemen dit local fine-tuning.

Het is dus pittige kost die je niet zomaar één en op één kunt vertalen. Waarschijnlijk spelen er diverse factoren door elkaar heen waarom iemand het bewustzijn verliest tijdens zo'n hyperventilatie aanval. Het is dus zeer waarschijnlijk multifactorieel, zoals dat mooi wordt genoemd. Het is inderdaad zo dat hier persoonlijke factoren een rol spelen. Maar ook het geslacht en het sociale milieu spelen een rol van betekenis. Tot slot spelen er zelfs culturele factoren mee.

Het hyperventilatie syndroom moet men vooral zien als symptoom in het kader van een angststoornis of een ernstige schrikreactie. Het is bekend dat mensen tijdens of kort na een ernstige schrikreactie het bewustzijn kunnen verliezen, zonder dat er sprake is van hyperventilatie. Dit is de meer typisch vasovagale reactie. Een overstimulatie van de nervus vagus, ofwel de tiende hersenzenuw.

Bedankt voor de literatuurlijst!

Groet,

Expert.