Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)

Auteur Topic: Gemeentelijke Handhavingsdiensten (stadswacht, milieupolitie, parkeercontrole, enz.)  (gelezen 225789 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Sinds enige tijd zie ik op allerlei plaatsen in Amsterdam handhaving rijden op een BMW F700GS.
Over de wijze waarop en wanneer laat ik mij maar even in het midden (  :-X  :-X )

Iemand enig idee wat de kerntaken zijn en vooral hoe de opleiding is geregeld ??
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Roy009147

  • BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 252
Ook in de Gemeente Heerlen rijden handhavers op motoren rond.
In het drukke stadsverkeer zie ik hier wel voordelen in. Niet dat er spoedritten gereden worden, maar met de auto sta je nogal
eens vast in het verkeer, waar je met de motor natuurlijk makkelijk tussendoor kunt. Hoe e.e.a. qua opleiding en vrijstelling RVV
geregeld is, is natuurlijk de vraag.
Ik maak om bovenstaande reden zelf veel gebruik van de mountainbike tijdens de dienst. Ook snel, wendbaar en weinig last van
verkeersdrukte. Daarnaast hoor en zie je veel meer in de wijk dan wanneer je in de auto zit en wordt je sneller door burgers aangesproken.
Voordelen die ook door de politie-bikers al jaren als positief ervaren worden.
Servo Per Amikeco


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
De fiets is een prima vervoermiddel voor handhavers en toezichthouders. Een motor lijkt me een onnodige belasting van het milieu en de gemeentelijke begroting. Een BOA heeft immers nooit spoedritten en vanaf de fiets heb je een veel beter contact met het publiek.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: DD link=msg=1190252 date=1376060644
De fiets is een prima vervoermiddel voor handhavers en toezichthouders. Een motor lijkt me een onnodige belasting van het milieu en de gemeentelijke begroting. Een BOA heeft immers nooit spoedritten en vanaf de fiets heb je een veel beter contact met het publiek.

De Handhavers in Amsterdam rijden ook veel op (electrische) snorbrommers. Maar goed, afgezien van deze discussie ben ik dus op zoek naar antwoord op de vraag wat hun kerntaak is en hoe de opleiding geregeld is....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: DD link=msg=1190252 date=1376060644
De fiets is een prima vervoermiddel voor handhavers en toezichthouders. Een motor lijkt me een onnodige belasting van het milieu en de gemeentelijke begroting. Een BOA heeft immers nooit spoedritten en vanaf de fiets heb je een veel beter contact met het publiek.

Erg kortzichtig. Welk vervoermiddel het meest nuttig is, is afhankelijk van de taak van de betreffende BOA's, het werkgebied etc. In de provincie Noord-Brabant is bijvoorbeeld een handhavingsteam actief in het buitengebied. Deze handhavers gebruiken stille, milieuvriendelijke electromotoren. Blijkt zeer nuttig te zijn bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. En zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden. Niet elke handhaver is te scharen onder parkeerwacht of iets dergelijks. En ook binnen die groep zijn weer zoveel verschillende factoren van toepassing dat jouw redenatie niet standaard op zal gaan.
Senior GGP / Oost-Brabant


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Citaat van: Nick link=msg=1190542 date=1376145193
Erg kortzichtig. Welk vervoermiddel het meest nuttig is, is afhankelijk van de taak van de betreffende BOA's, het werkgebied etc. In de provincie Noord-Brabant is bijvoorbeeld een handhavingsteam actief in het buitengebied. Deze handhavers gebruiken stille, milieuvriendelijke electromotoren. Blijkt zeer nuttig te zijn bij het uitvoeren van hun werkzaamheden. En zo zijn er natuurlijk legio voorbeelden. Niet elke handhaver is te scharen onder parkeerwacht of iets dergelijks. En ook binnen die groep zijn weer zoveel verschillende factoren van toepassing dat jouw redenatie niet standaard op zal gaan.

Misschien toch even ter verdediging van de collegae. Ik heb niet de indruk dat er negatief over de inzet van motoren werd gedaan. We vragen ons alleen af hoe je ze kan inzetten ( ingezet worden ) binnen een Handhavingsorganisatie. En je geeft een goed voorbeeld. Ik zit zelf ook al een tijd met de gedachte in m'n hoofd. Op de motor ben je snel wendbaar en kom je op plekken waar een auto niet makkelijk komt. Beetje hetzelfde als op de fiets maar dan met een grotere actieradius/ flexibeler inzet. Op de motor heb je als surveillant zelf ook beter overzicht en ben je meer betrokken bij de wereld om he heen dan vanuit de auto. En sneller dan te voet of op de fiets. Ik zie het vetband met spoedritten niet zo, maar dat heeft alles te maken met het feit dat we geen politie zijn neem ik aan. Toch een andere kijk op Handhaven 😎


112NOG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
    • 112NOG


BOA Gemeente Nijkerk
Facebook: /112nog Twitter: @112_NOG


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Vreemde plaats voor dat zoeklicht :o . Het lijkt er niet op dat die antennes veel van het licht blokkeren als het aan de voorkant zou staan. Terwijl de plaats van het zoeklicht eventueel wel het effect van de balk negatief kan beïnvloeden.  
Misschien voor de restwaarde na gebruik?
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Citaat van: Gadgetman link=msg=1190563 date=1376151019
Misschien toch even ter verdediging van de collegae. Ik heb niet de indruk dat er negatief over de inzet van motoren werd gedaan. We vragen ons alleen af hoe je ze kan inzetten ( ingezet worden ) binnen een Handhavingsorganisatie. En je geeft een goed voorbeeld. Ik zit zelf ook al een tijd met de gedachte in m'n hoofd. Op de motor ben je snel wendbaar en kom je op plekken waar een auto niet makkelijk komt. Beetje hetzelfde als op de fiets maar dan met een grotere actieradius/ flexibeler inzet. Op de motor heb je als surveillant zelf ook beter overzicht en ben je meer betrokken bij de wereld om he heen dan vanuit de auto. En sneller dan te voet of op de fiets. Ik zie het vetband met spoedritten niet zo, maar dat heeft alles te maken met het feit dat we geen politie zijn neem ik aan. Toch een andere kijk op Handhaven 😎

Ik reageerde ook enkel op de quote in mijn bericht. De vragen van Jerommeke kan ii me goed voorstellen. Ben zelf ook benieuwd naar de antwoorden daarop.
Senior GGP / Oost-Brabant


Gadgetman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
  • ...zo niet...dan tóch....
Citaat van: Nick link=msg=1190573 date=1376153831
Ik reageerde ook enkel op de quote in mijn bericht. De vragen van Jerommeke kan ii me goed voorstellen. Ben zelf ook benieuwd naar de antwoorden daarop.

Ik zie weer mooie spelfouten van me in me quote hahaha 👍😲 mobiele techniek.