Wat te doen bij een schotwond?

Auteur Topic: Wat te doen bij een schotwond?  (gelezen 23655 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2006, 22:41:47
In hoeverre is dat onderzoek vergelijkbaar met Nederland?  ??? :P

Niet.   Er vinden hier gewoonweg te weinig schotwonden plaats in vergelijking met USA.
En het hangt er helemaal maarvanaf waar de schotwond zich bevind,  leuk idee, ABC instabiele patient met eigen auto naar SEH brengen das pas topzorg.............. :-\ :'(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2006, 23:09:20
Niet.   Er vinden hier gewoonweg te weinig schotwonden plaats in vergelijking met USA.
En het hangt er helemaal maarvanaf waar de schotwond zich bevind,  leuk idee, ABC instabiele patient met eigen auto naar SEH brengen das pas topzorg.............. :-\ :'(

Ik ben het met je conclusie eens, niet met je argumenten.
In Amerika zijn de aanrijtijden en de afstand naar de ziekenhuizen veel groter.


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #22 Gepost op: 26 juni 2006, 00:18:12
Niet.   Er vinden hier gewoonweg te weinig schotwonden plaats in vergelijking met USA.
En het hangt er helemaal maarvanaf waar de schotwond zich bevind,  leuk idee, ABC instabiele patient met eigen auto naar SEH brengen das pas topzorg.............. :-\ :'(
En wat ga jij doen? een venflonnetje en maar knijpen in die zak....

je reactie is logisch, ik reageerde ook zo. maar als je bedenkt wat je op straat kunt doen bij een patient met kogelgaten houdt het op bij vullen. maar je kunt nooit meer terugvullen wat eruit is gelopen terwijl ze op jouw gele busje lagen te wachten...
zelfs als er wel gewacht wordt op de ambulance is 'scoop and run' beter voor de patient dan proberen ter plaatse te stabiliseren.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2006, 07:30:46
Ik ben het niet eens meet de "scoop & run"actie....
(bij de weg.....hoe vaak wordt er iemand niet "dood"uit een auto geplukt, omdat men dacht we gaan maar alvast rijden?"....ik kan geen cijfers noemen, maar ik denk dat de nodige  praktijk mensen dit kunnen bevestigen) ;)
Er zijn nl. steeds meer ziekenhuizen, waardoor fusie de SEH gesloten is......"nou ...en daar sta je dan met je slachtoffer in de auto voor de deur"
kan als nog de ambu gebeld worden....  (lees....er kan daar dus op dat moment geen deskundigige hulp verleend worden, is dat juist voor je patiënt?)

MKA heeft "het"overzicht qua opname capaciteit, drukte's e.d. en het opleidingsniveau van de nederlandse ambu is veel hoger t.o.v. amerika.
en daar bij nemende ...de afstanden....(vond ik een hele goede ;))
Denk dus wel dat er geconcludeerd mag worden dat: wat te doen bij een schotwond?  gewoon het gele busje bellen ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 26 juni 2006, 12:30:45
Eigen veiligheid gaat voor alles ! De kans is erg groot dat de chauffeur  zijn rijstijl gaat aanpassen aan de ernst van de situatie en luid toeterend richting ziekenhuis scheurt. Als je daarbij bedenkt dat zelfs de gele bus met OGS rustig over de kruising moet rijden, dan kun je er op wachten dat er ongelukken gebeuren en er meer s.o.


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #25 Gepost op: 26 juni 2006, 15:46:58
ochja, ik vertel alleen maar de uitkomsten van een onderzoek.

Wat jullie doen moet je zelf weten, ik neem het in ieder geval in overweging :)

Citaat
J Trauma. 1987 Sep;27(9):1066-73.    

    Penetrating thoracic injuries: in-field stabilization vs. prompt transport.

    Ivatury RR, Nallathambi MN, Roberge RJ, Rohman M, Stahl W.

    Department of Surgery and Emergency Medicine, New York Medical College, Bronx.

    One hundred patients who were in extremis and required Emergency Room Thoracotomy (ERT) after sustaining penetrating thoracic injuries were analyzed to compare the results of attempted stabilization in the field (n = 51) with those who had immediate transportation (n = 49). The clinical status of the patients in the field and in the E.R. was quantified by Trauma Score (TS) as well as Physiologic Index (PI), ranging in severity from 20 (clinically dead) to 5 (stable). The anatomic injury severity was expressed by Penetrating Trauma Index (PTI). Survival was analyzed according to the type of injuries: noncardiac and cardiac. The overall survival was 10%. There was only one survivor with noncardiac injuries. Sixty-nine patients had cardiac penetration, 33 in Group I (stabilization) and 36 in Group II (immediate transport). Despite attempts at stabilization, none of the patients in Group I showed an improvement in clinical status from the scene to the emergency room. There were a higher number of patients arriving at the E.R. with signs of life in Group II compared to Group I. In Group II patients, survival was significantly improved overall (p = 0.01), in patients with signs of life on arrival at the hospital (p = 0.02) and in patients with isolated right ventricular wounds (p = 0.01) compared with Group I. The anatomic injury severity (PTI) as well as the mode of injury in the two groups was similar.(ABSTRACT TRUNCATED AT 250 WORDS)

    PMID: 3656470 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Citaat
J Trauma. 1982 Jun;22(6):443-8.    Related Articles, Links

    The importance of prompt transport of salvage of patients with penetrating heart wounds.

    Gervin AS, Fischer RP.

    The impact on mortality of stabilization in the field before transport of patients with penetrating heart injuries is unknown. This retrospective study compares patients promptly transported with minimal therapy after penetrating cardiac injuries with such patients who had received prolonged attempts at stabilization in the field. During the period of study from 1979 to 1981 23 patients with penetrating wounds of the heart were seen at our institution. The overall mortality was 78%. Forty-three per cent of patients were not salvageable on the basis of extensive anatomic injury or excessive time delays before ambulance arrival. Fifty-six per cent were alive at the time of ambulance arrival with systolic blood pressures of greater than 90 mm Hg. All patients were injured within 10 minutes' rapid transport time from our institution. Approximately one half the patients were treated with 'scoop and run' technique with minimal in-field treatment. Delay from the arrival of the ambulance until definitive surgical correction was less than 9 minutes. The remaining patients were treated with extensive in-field attempts at stabilization with a delay of 25 minutes or more from ambulance arrival until definitive treatment (mean, 40 minutes). Patients with potentially salvageable injuries had a survival rate of 38%. In this group of patients, a salvage rate of 80% was achieved if transport delays were minimized. In contrast, no patients in whom field resuscitation with concomitant prolonged prehospital delay survived. These data suggest that prompt transport to the hospital without attempts at field resuscitation provides a better chance for survival among patients with penetrating heart wounds.

    PMID: 7086909 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 26 juni 2006, 16:58:33
ochja, ik vertel alleen maar de uitkomsten van een onderzoek.

Wat jullie doen moet je zelf weten, ik neem het in ieder geval in overweging :)


"Delay from the arrival of the ambulance until definitive surgical correction was less than 9 minutes."
Het  19 jaar oude onderzoek gaat over al dan niet stabiliseren door de ambulancemensen voordat men naar het hospitaal vertrekt.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #27 Gepost op: 26 juni 2006, 22:15:36
"Delay from the arrival of the ambulance until definitive surgical correction was less than 9 minutes."
Het  19 jaar oude onderzoek gaat over al dan niet stabiliseren door de ambulancemensen voordat men naar het hospitaal vertrekt.


Idd Marno, als je een onderzoek gebruikt om je argumenten te bewijzen zorg dan wel dat je het accuraat weergeeft. Op deze manier breng je mensen alleen maar op foute ideeën...


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #28 Gepost op: 27 juni 2006, 08:51:54
dat het 19 jaar oud is maakt volgens mij geen verschil. tenzij ambulanceverpleegkundigen in de tussentijd geleerd hebben om ter plaatse te opereren?

Er is onderzocht of het beter is om een patient meteen achter in de ambulance te leggen en naar een ziekenhuis te rijden in plaats van ter plaatse te behandelen. daar komt uit dat het beter is om meteen te gaan rijden. Dan is voor mij het enige verschil tussen zelf rijden en een ambulance dat een patient 10 min. langer op straat ligt als hij/zij moet wachten op een ambulance.

ik heb dit overigens niet zelf bedacht, het is me verteld door een trauma-arts.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #29 Gepost op: 27 juni 2006, 09:24:35
- het blijft een amerikaans onderzoek ::)
- het is 19 jaar oud
- en de ambu start een behandeling ;)
- in nederland ligt een patiënt veelal al in the golden hour op de SEH of OK

misschien moet de a.s. dokter eens een dienstje mee rijden op de ambu?   ;)   (incl.opleider......vergeten ook nogal eens dat ambu personeel alleen maar pleisters plakt) ::)