Star of Life , nu wel of niet beschermd

Auteur Topic: Star of Life , nu wel of niet beschermd  (gelezen 54188 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 18 april 2006, 19:36:21
Verbazing wekkend dat men op afstand kan zien wat voor kwaliteit een organisatie heeft... ?
De SOL staat niet voor kwaliteit en is ook geen kwaliteitskeurmerk.

Daar ben ik ook 't niet helemaal mee eens.

Wicher weet dit mooi er verwoorden :

Met het voeren vande STOL heeft het publiek in Nederland echt wel een bepaalde verwachting. De meeste mensen  associeren de blauwe STOL met de ambulance en hebben dan bepaalde verwachtingen, die de gewone EHBO er niet kan leveren.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #41 Gepost op: 18 april 2006, 21:25:08
De reddingsbrigade of de particuliere ehbovereniging kan niet de  diensten leveren die de ambulance levert daar zijn ze tenslotte niet voor opgeleid en bevoegd. 
Het is juist andersom...de Ambulance kan een bepaalde dienst niet leveren en daarom rijden er reddingsbrigades met een star of life  ;D

maar ff serieus. Ik lees deze post met veel interesse en vraag mij nog steeds af hoe aan de ene kant dus nog discussie is, terwijl aan de andere kant een RAC/ambulance dienst ons verplicht een SOL te plakken in het kader van onze wederzijdse overeenkomsten. Kan iemand mij dat uitleggen?


alle ambu's 4x4 maken en bovenstaand probleem is opgelost! 8)
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #42 Gepost op: 18 april 2006, 23:18:24
Erny,

aan het vervoer van slachtoffers zijn reglementen gebonden. Eén daarvan zijn de voertuigen ter medische assistentie. Deze voertuigen onderscheiden zich van andere voertuigen door het "dragen" van een SOL aan beide zijden, een direct verbinding met de CPA etc. Maar deze hoeven geen BZK striping te voeren, zoals gebruikelijk is bij ambulances. Denk ook maar aan piket voertuigen van Corus etc. Maar om gebruik te maken van OGS, na toestemming CPA en ritnummer, moet die sticker er dus wel op zitten.

Regeling optische en geluidssignalen Art 1.2.B
Citaat
b. de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool

En het gaat hierbij om de SOL in de kleur blauw met witte achtergrond.

En wat het verwachtingspatroon van de Nederlandse bevolking betreft, misschien verwacht men gewoon teveel. Ambulancezorg Nederland wordt al uitgekleed, maar wat verwacht men dan inderdaad? Verwacht men adequate hulp of een gratis taxiritje richting ziekenhuis. Ik ben juist van mening dat zeker reddingsbrigades een adequate verrijking zijn bij de nederlandse ambulancezorg, omdat ik zomers en 's winters niet zonder reddingsbrigades mijn werk als ambulancemedewerker adequaat kan uitvoeren. Daarbij is het niveau van de reddingsbrigades in mijn hulpverleningsregio hoog, met BLS, AED, zuurstof, immobilisatie etc, maar dat zal in de regio van Wicher dan wel anders zijn, of werk je nooit met reddingsbrigades samen?

RR (lekker op het strand van Zandvoort je centen "verdienen")
Elke hulpverlening start met communicatie.


wicher

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 18 april 2006, 23:18:51
Het is juist andersom...de Ambulance kan een bepaalde dienst niet leveren en daarom rijden er reddingsbrigades met een star of life  ;D

maar ff serieus. Ik lees deze post met veel interesse en vraag mij nog steeds af hoe aan de ene kant dus nog discussie is, terwijl aan de andere kant een RAC/ambulance dienst ons verplicht een SOL te plakken in het kader van onze wederzijdse overeenkomsten. Kan iemand mij dat uitleggen?


alle ambu's 4x4 maken en bovenstaand probleem is opgelost! 8)
DAn zullen jullie ook getraind worden door de ambu dienst zodat je op hun manier de medische hulpverlening doet.
Maar ik ken dus EHBO kluppies die de STOL voeren en gewoon op eigenhoutje dingen doen. MAW ze hebben totaal geen afspraken met een ambulancedienst, werken met eigen protocollen, en durven dan ook nog te beweren dat ambu diensten verkeerd werken. Nou vraag ik je.
ALs dit de gewone burger ziet  wek je dan een verkeerd beeld of niet?  >:(


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #44 Gepost op: 18 april 2006, 23:34:45
Dames en heren,

Het gaat in deze topic niet over clubjes, eigen protecollen, afspraken, enz. maar over wettelijke regelingen tot het voeren van de STOL  :) Volgens mij is in het verleden al genoeg discussie overgevoerd over de eerste punten....... :-\ Een beetje afwijken is natuurlijk niet erg... dat maakt het forum leuk maar door het bericht hiervoor dreigt het weer de verkeerde kant op te gaan.... :-X :-X

Laten we dit topic 'helder' houden en beperken tot de oorspronkelijke vraag!  ;D ;D ;D Mochten jullie niet naar het eerste bericht willen scrollen... dan staat hij hier ;D ;D ;D:

In diverse discussies komt naar voren dat het beeldmerk Star of Life (SOL/STOL) beschermd zou zijn, min of meer gelijk aan het rode kruis logo..  ,  

Ik heb hier tot nu toe nog nooit bewijs voor gevonden.. De bronnen die ik geraadpleegd heb
  • Ministerie van VWS
  • Wegen en vervoersregelment.
  • NAI
  • Het benelux-merken bureau
  • het europees-merken bureau
  • De websites over de SOL
Er is ook geen (inter)nationale licentiegever bekend, die toestemming geeft voor het gebruik van de SOL in merken en beeldmerken.

We hebben het over een losse Star of Life in Blauw ? (er zijn ook nog een aantal variaties, en zijn al die variaties beschermt ?) Het NAI heeft alleen haar eigen beeldmerk beschermt, en heeft ooit een aanvraag gedaan die niet is gehonoreerd, op basis van internationale verdragen. De oorspronkelijke ontwerper heeft (bewust) geen licentiehouder aangewezen voor de beeldmerk.
De bedoeling van de ontwerper is dat de SOL gebruikt word voor alle vormen van spoedeisende medische hulpverlening, echter heeft dit nadrukkelijk niet beperkt tot de ambulancehulpverlening.

De vraag van deze discussie is nu NIET of het beschermt zou moeten zijn ?
De vraag van deze discussie is of  WEL beschermt is en en op grond waar van dan. Welke regeling, Hoe zit dat internationaal ?

Voorbeeldje van een regeling zou kunnen zijn in de wegenverkeerswet staat iets over dat een SOL op een voertuig aanwezig moet zijn als het voorrangssignalen ten behoeve van een dringende taak moet rijden in opdracht van CPA of GHOR..  Het aanwezig moeten hebben van een SOL op een voertuig zegt niets over het beschermt zijn.

Het bewijs of iets er NIET IS kan uitsluitend geleverd worden door dat er geen aanwijzingen c.q. bewijs dat er wel iets is.

Heb jij bewijs dat SOL een beschermt beeldmerk is en dat het gebruik zou zijn voorbehouden aan de GHOR en ambulancediensten dan zouden we dat graag zien.. dus met bronvermelding.  De beeldmerkenregisters staan bijna allemaal online..  succes...




Zouden jullie je s.v.p. willen beperken tot dit onderwerp. Mocht je het willen uitbreiden dan s.v.p. een aparte topic op starten over dat onderwerp  ;) ;D

Bvd,

Palmpie


Karim

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 18 april 2006, 23:50:04
maar over wettelijke regelingen tot het voeren van de STOL  :)



Verder is het gelukkig S.O.L. en geen STOL (ik moet dan namelijk altijd direct aan het woord KerstSTOL denken... ;D ;)

Waarom heeft iedereen het toch steeds over een STOL ?  ??? Zoals Joffry al aangaf, het is geen kerststol of paasstol...

Bij 'n afkorting wordt normaal van elk woord de 1e letter gepakt, hier dus de S, de O, en de L.

Star of Life --> SOL

Ook in het buitenland (Belgie, Duitsland, UK, USA) wordt hoofdzakelijk de afkorting SOL gebruikt, dus zullen we deze discussie vervolgen over de SOL, ipv een stol  ;)

Nog even ter illustratie  ;D

STOL :

SOL :


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #46 Gepost op: 18 april 2006, 23:54:34
:-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[

Sorry, zal het niet meer doen....... :-[ ;) ;D

(al is hij wel lekker....  ;D ;D ;D ;D)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 19 april 2006, 09:28:35
Is de Star of Life (SOL), nu wel of niet beschermd.

Ik zie hier steeds meer argumenten waarom die niet beschermt is.. En ik zie slechts een citaat dat de SOL wel beschermt zou zijn..   Komt er misschien meer onderbouwing over de bescherming van Star of Life.. ?


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #48 Gepost op: 19 april 2006, 09:44:52
Heb jij bewijs dat SOL een beschermt beeldmerk is en dat het gebruik zou zijn voorbehouden aan de GHOR en ambulancediensten dan zouden we dat graag zien.. dus met bronvermelding.  De beeldmerkenregisters staan bijna allemaal online..  succes...

Dat bewijs is er dus niet. Zoals ik al eerder heb aangehaald is de SOL een kenmerk voor hulpverleningsdiensten welke in opdracht rijden/ werken van de Meldkamer Ambulance.


Artikel 1.2.b regeling optische en geluidssignalen
Citaat
de ambulancediensten aan wie krachtens de Wet Ambulancevervoer vergunning is verleend voor het verrichten van ambulancevervoer, voorzover gebruik wordt gemaakt van daartoe uitgeruste dienstvoertuigen die aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool, alsmede daartoe uitgeruste voertuigen van andere hulpverleningsdiensten die zich in opdracht van de Centrale Post Ambulancevervoer als bedoeld in de Wet ambulancevervoer, bezig houden met het verlenen van de  eerstelijns spoedeisende hulpverlening, voor zover die voertuigen aan beide zijden tenminste zijn voorzien van het in bijlage 1 vastgestelde symbool;

Andere hulpdiensten wordt verder niet omschreven, dus . . . . Of je dus nu in opdracht van de Meldkamer Ambulance ter plaatse gaat met een boot, auto, fiets of step, volgens deze regeling mag je een SOL aan beide zijde van je voertuig plaatsen. Verdere eisen aan het voertuig worden niet gesteld. Ook de Wet ambulancezorg is nogal ruim van opzet.

Artikel 1 derde alinea
Citaat
ambulance-auto: een in het bijzonder voor het vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers ingericht motorvoertuig;

Oke de fiets en de step vallen bij deze af, maar ook hier blijft de SOL vrij op te plakken, als men in opdracht van de MKA te werk gaat. Maar ik denk dat de lokale EHBO-vereniging niet opdracht werkt en de reddingsbrigades langs Neerlands strand dat wel doen. Zij hebben immers ook toegang tot C2000 communicatie en worden gealarmeerd via P2000.

Is de SOL dus beschermd? Nee, het is meer een kenmerk voor hulpverleningsdiensten welke op medische gronden rijden. En het verwachtingspatroon is flexibel. Als jij 112 belt en je verwacht dat er een ambu komt, omdat je mogelijk je been breekt, verwacht je dan een motor om te kijken of je je been echt gebroken hebt? Nee, maar ook deze motor voert de SOL ter kennis geving dat hij/ zij onder opdracht van de MKA ter plaatse gaat.

RR (Dit is uitsluitend een verkeerstechnische uitleg)
Elke hulpverlening start met communicatie.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #49 Gepost op: 19 april 2006, 11:26:21
Tijd voor een proefproces....

Ik heb nog wel een oud afgedankt rood VW golfje, ik plak er aan beiden kanten een sol op (en een grote op het dak) en ik blijf net zolang heen en weer rijden voor het plaatselijke politiebureau tot één of andere diender mij opmerkt  :)

Wel graag allemaal dan een financiële bijdrage leveren voor de proceskosten aub  ;D
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur