Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 778536 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1700 Gepost op: 14 maart 2013, 12:32:44
Ik vind het altijd interessant om discussies aan te gaan met betrekking tot bijvoorbeeld ongevallen. Een tijdje terug was ik bij een ongeval alwaar een jonge automobilist zijn auto in een sloot had geparkeerd. Er was geen sprake van letsel, maar de auto moest wel door de berger uit de sloot worden getild. De ouders van de bestuurder waren ook ter plaatse gekomen en de vader kwam al vrij snel naar mij toe om te gaan vragen wat ik kwam doen. Op zich een vrij normale man, maar hij vond het wel bijzonder vervelend dat ik foto's kwam maken. Ik heb hem gezegd dat dit nou eenmaal vaker gebeurd en dat het er min of meer bij hoort. Immers, toen ik hem vroeg of hij ook naar het journaal kijkt en de krant leest, moest hij natuurlijk wel 'ja' zeggen. Hij vroeg ook of ik het zou waarderen wanneer ik een ongeval zou krijgen, dat er dan opeens fotografen omheen zouden staan. In dat geval zou ik het niet erg vinden, mits mijn privacy natuurlijk gewaarborgd blijft.

Desondanks kun je dat laatste ook omdraaien als je als fotograaf of cameraman beelden maakt bij een ongeval. Hou zou jij je voelen op het moment dat je in de ambulance ligt na een ongeval en men opnames maakt terwijl jij half dood op het brancard in de ambulance ligt. Sterker nog, stel dat al je kleren eerst open geknipt moeten. Dan lig je daar half naakt. Ik moet er persoonlijk niet aan denken.

Daarom ben ik ook absoluut 100% van mening dat filmen in een ambulance een absolute no-go is en dat zal ik dus zeker niet doen. Dat anderen daar niet voor kiezen zie ik dan voornamelijk als het ontbreken van enig respect en/of zelfinzicht.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #1701 Gepost op: 14 maart 2013, 13:08:01
IN een ambulance filmen of fotograferen is echt not-done naar mijn mening. Ook de slachtoffers zo direct in beeld brengen als bovenstaand filmpje vind ik te ver gaan. Zoals al eerder gezegd, draai het eens om. Hoe zou jij het vinden om daar zo in beeld gebracht te worden? Natuurlijk, het is nieuws, er mogen zeker beelden worden gemaakt. Echter om iemand zo herkenbaar of groot in beeld te brengen, daar ga je een morele grens over.
Je moet toch nog een stukje inzicht hebben hoever je wel of niet kan gaan? Blijkbaar hebben sommigen dat niet. En dit is niet een incidenteel iets. De beelden worden in de eerste plaats geschoten ,maar daarna ook gemonteerd en daarin kan je echt selectief zijn. Dus argumenten als "Per ongeluk, sorry" zou ik nooit accepteren.


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #1702 Gepost op: 14 maart 2013, 13:18:33
Gelukkig heb ik een deur die ik dicht kan trekken! Dat doe ik dan ook altijd zo snel mogelijk, maar dat lukt niet altijd direct.

Ik vind het echt onbeschoft om een ambulance in te filmen. Dat is een ruimte waar privacy geboden moet kunnen worden, ook als de deur nog net even open staat omdat er spullen naar binnen gezet moeten worden. Dat is vaak ook de reden dat we er voor kiezen om zsm de ambulance in te gaan. Wat zou je ervan vinden als ik voor je slaapkamerraam kom staan en naar binnen ga filmen? Misschien zie ik wel iets van nieuwswaarde!

Ik wacht nog op de dag dat de media zijn camera boven de blindering van onze ruiten tilt om nieuwswaarde te filmen.
Ik hoop dat die dag nooit komt, maar ik vrees ervoor dat deze dag dichterbij is dan ik zou willen.
Heb wel eens shots gezien dat er door het raampje aan de voorzijde gefilmd werd toen men een slachtoffer aan het reanimeren waren. Ik vind dat dat een goede weergave is van het werk wat een ambulance onder andere doet. Vol aan de zijkant naar binnen filmen/gapen is ook een no-go. Hopelijk heb ik het zo wat duidelijker verwoord!


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #1703 Gepost op: 14 maart 2013, 15:56:37
Heb wel eens shots gezien dat er door het raampje aan de voorzijde gefilmd werd toen men een slachtoffer aan het reanimeren waren. Ik vind dat dat een goede weergave is van het werk wat een ambulance onder andere doet. Vol aan de zijkant naar binnen filmen/gapen is ook een no-go. Hopelijk heb ik het zo wat duidelijker verwoord!

Dus...Van voren door een ambulance filmen mag wel, en van de zijkant niet? Gelijke monniken, gelijke kappen?  :-\


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #1704 Gepost op: 14 maart 2013, 16:10:11
Zolang er iets duidelijk te zien valt, zoals in dit geval de jongen, een no-go.

Een shot als in deze video (van mezelf) op 1:10 kan dan naar mijn mening weer wel. Je kijkt wel naar binnen, maar ziet geen SO of iets dergelijks
http://www.youtube.com/watch?v=GBeVWHoBiNc?t=1m10s
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1705 Gepost op: 14 maart 2013, 16:56:19
Gelukkig heb ik een deur die ik dicht kan trekken! Dat doe ik dan ook altijd zo snel mogelijk, maar dat lukt niet altijd direct.

Ik vind het echt onbeschoft om een ambulance in te filmen. Dat is een ruimte waar privacy geboden moet kunnen worden, ook als de deur nog net even open staat omdat er spullen naar binnen gezet moeten worden. Dat is vaak ook de reden dat we er voor kiezen om zsm de ambulance in te gaan. Wat zou je ervan vinden als ik voor je slaapkamerraam kom staan en naar binnen ga filmen? Misschien zie ik wel iets van nieuwswaarde!

Ik wacht nog op de dag dat de media zijn camera boven de blindering van onze ruiten tilt om nieuwswaarde te filmen.
Ik hoop dat die dag nooit komt, maar ik vrees ervoor dat deze dag dichterbij is dan ik zou willen.
Inderdaad, zodra een slachtoffer in een ambulance ligt hebben buitenstaanders en dus ook pers daar niets te zoeken.  ;)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1706 Gepost op: 14 maart 2013, 18:44:50
Dus...Van voren door een ambulance filmen mag wel, en van de zijkant niet? Gelijke monniken, gelijke kappen?  :-\

Niet helemaal juist. Het raam aan de voorkant zit aardig hoog. Daardoor zie je wel de Verpleegkundige werken, maar het slachtoffer zie je niet. Tenzij het een HELE dikke meneer is.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Reactie #1707 Gepost op: 14 maart 2013, 19:45:02
Niet helemaal juist. Het raam aan de voorkant zit aardig hoog. Daardoor zie je wel de Verpleegkundige werken, maar het slachtoffer zie je niet. Tenzij het een HELE dikke meneer is.  :)

Tja. Aan de ene kant heb je wel gelijk, maar je doet dan best veel moeite om toch nog een stukje beeld in de ambulance op te vangen. Ik zou dat zelf niet doen. Misschien wel filmen, maar dan bij de montage bekijken of het te gebruiken is.


Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #1708 Gepost op: 14 maart 2013, 20:47:41
Kijk, in mijn beroep zoek ik het in feite op. Ik kan er niets tegenin brengen, en waardeer het alleen maar als fotografen rekening houden met het feit dat je niet altijd met je kop overal op de foto wilt staan.

Snap ik. Dit is een leuk voorbeeld (oa 0:28) hoe het niet moet. Vindt het sowieso een apart filmpje. Uitgebreid de Hv'ers filmen en voor de deur van het slachtoffer...

Ambulance 12-158 en 12-155 komen tp bij melding reanimatie Velserbroek

Bron: 112velserbroek (www.youtube.com/112Velserbroek)

NB: ben ook benieuwd wat de chauffeur op 0:32 heeft gezegd.

NB:
2 passende reactie's op het filmpje:

Citaat
Tja, ik was naar binnen gegaan en had geholpen.
Citaat
Sowieso niet echt netjes om pontificaal bij iemand voor de deur te gaan filmen terwijl er een reanimatie gaande is.


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #1709 Gepost op: 14 maart 2013, 21:43:20
Heb wel eens shots gezien dat er door het raampje aan de voorzijde gefilmd werd toen men een slachtoffer aan het reanimeren waren. Ik vind dat dat een goede weergave is van het werk wat een ambulance onder andere doet. Vol aan de zijkant naar binnen filmen/gapen is ook een no-go. Hopelijk heb ik het zo wat duidelijker verwoord!
Blijf het een beetje het idee vinden van:
Ik klim bij jou voor je slaapkamerraam op de ladder, en dan zorg jij maar dat er niets te zien is. Want je hebt toch gordijnen?

Ik ga ervan uit een stuk privacy te hebben in de ambulance. het is absoluut geen garantie dat het slachtoffer privacy heeft wanneer je door het raampje heen filmt.
Je hebt voldoende kans om op straat op een nette manier te filmen. Als je perse het werk van een ambulanceteam in beeld wilt brengen regel dan een ambulanceteam wat e.e.a. prachtig voor je in scene kan zetten.

Ik snap trouwens niet dat iemand op die manier durft te filmen, er zijn er (misschien wel terecht  98uiye  e050) voor minder mishandeld.
Ik zou me echt kunnen voorstellen dat andere omstanders ingrijpen op het moment dat jij met je camera voor de ambulance naar binnen gaat staan filmen.
Vanuit mijn professie zal ik alles doen om op een nette manier de privacy voor de patient te waarborgen, maar in een privesituatie (als betrokkene of passant) blijf ik denk ik niet zo netjes.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.