Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 779220 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1210 Gepost op: 19 juli 2011, 13:15:31
Tsja, als de persvoorlichting van een organisatie de foto verspreidt kun je daar weinig tegen beginnen ... Zéker als er ook geen ander beeldmateriaal beschikbaar is  ::)
Vaak is er wel ander beeldmateriaal beschikbaar maar spelen kosten een rol. Gelukkig heb ik bij mijn klanten slechts beperkt problemen met dit soort zaken. Bij mij zit het grootste gevaar in de fotograferende journalist die plotseling alles over kwaliteit is vergeten ;-)
Overigens is het bij de KNRM niet altijd voorlichting die het doet. Het komt ook voor dat bemanningsleden rechtstreeks foto's doorsturen. Bij de hulpdiensten op land is dat not done, maar op het water gebeurd het wel en zal het helaas blijven gebeuren. Al is het alleen maar omdat reddingboten geen journalisten meenemen (hetgeen op zich wel logisch is ;-)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1211 Gepost op: 19 juli 2011, 13:26:24
Kijk, dat doet me deugd:

http://www.binnenvaartkrant.nl/2/artikel.php?artikel_id=2911&artikel_type=nieuws&artikel_titel=Kotter slaat om

een goede, echte foto (echt, want men grijpt nog wel eens naar het archief)

http://www.binnenvaartkrant.nl/2/images/uploadimage/redactie/2011/krant16/Kotter_Omgeslagen.jpg


(foto E.J. Bruinekool Fotografie)

Op het Markermeer is zondagavond rond 18.30 uur de 18 meter lange kotter Stormvogel omgeslagen. Tijdens buien met zeer zware windvlagen maakte het schip water en kon het zichzelf niet meer oprichten. Langzaam zonk het vol onder zeil varende schip boven de Pampusgeul bij P3, vlak naast de vaargeul.

Huizer Jacht Service was als eerste ter plaatse. De berger redde de vijf opvarende door ze direct aan boord te nemen. Later gaf hij hen over aan de KNRM Huizen en Marken die evenals Hulp Organisatie Gooi en Eemmeer even later waren gearriveerd. De kotter zal in de loop van de week geborgen worden.

(Evert Bruinekool)

een der laatste der Mohikanen met verhalen met de juiste toedracht en hij noemt de boot geen Tjalk!... Dat kan dus ook nog steeds zowaar!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1212 Gepost op: 19 juli 2011, 13:31:06
Vaak is er wel ander beeldmateriaal beschikbaar maar spelen kosten een rol. Gelukkig heb ik bij mijn klanten slechts beperkt problemen met dit soort zaken. Bij mij zit het grootste gevaar in de fotograferende journalist die plotseling alles over kwaliteit is vergeten ;-)
Overigens is het bij de KNRM niet altijd voorlichting die het doet. Het komt ook voor dat bemanningsleden rechtstreeks foto's doorsturen. Bij de hulpdiensten op land is dat not done, maar op het water gebeurd het wel en zal het helaas blijven gebeuren. Al is het alleen maar omdat reddingboten geen journalisten meenemen (hetgeen op zich wel logisch is ;-)

Wij nemen rustig een goede verslaggever/fotograaf met zeebenen mee. Evert Bruinekool had net met ons meegekund, maar we zagen af van de foto van de berging, niemand wilde de foto's van de zinkende kotter (alleen de binnenvaartkrant en dat loont de moeite van de vaart niet).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1213 Gepost op: 19 juli 2011, 13:41:42
Kunnen de voorstanders van de persvrijheid mij uitleggen wat de nieuwswaarde is van een dienstverlening door de brandweer bij een inval bij een hennepkwekerij op het woonwagenkamp die met een hoogwerker (helaas) uit de woning moest worden gehaald. Wat wilde de "prof" fotograaf met de door hem gemaakte foto's doen, en waarom vond hij het vreemd dat hij ruzie kreeg met de wiedtelers? ::)
Ik vind het triest dat een fotograaf zo ver is gezonken dat hij zelf niet begreep dat hij maar even geen foto's moest maken. (Beroepsethiek?)
Maar het is 2011 en we zullen er aan moeten wennen heb ik inmiddels begrepen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1214 Gepost op: 19 juli 2011, 13:48:46
Wij nemen rustig een goede verslaggever/fotograaf met zeebenen mee. Evert Bruinekool had net met ons meegekund, maar we zagen af van de foto van de berging, niemand wilde de foto's van de zinkende kotter (alleen de binnenvaartkrant en dat loont de moeite van de vaart niet).
Sorry Henk, ik stelde het te algemeen en zat met m'n hoofd aan de kust. De KNRM in IJmuiden neemt echt geen passagiers mee als ze er met slecht weer uit moeten. Dat het elders wel kan had ik even over het hoofd gezien ;-)

Toch maakt Evert nog een foutje: Huizer Jacht Service moet zijn Jachtservice Huizen. Maar dat zal Menno hem vast wel vergeven ;-)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1215 Gepost op: 19 juli 2011, 13:52:25
Sterker nog, hij is op het water bedrijfsmatig "waterhulpdienst.nl" maar dat wilde Evert niet zo opschrijven. (te algemeen ofzo).
Beter dan dat je deze kotter Tjalk of Klipper noemt...


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #1216 Gepost op: 19 juli 2011, 14:13:23
een goede, echte foto (echt, want men grijpt nog wel eens naar het archief)
Een bijna goede foto. Bij een echt goede foto had de mast er aan de bovenzijde helemaal op gestaan.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1217 Gepost op: 19 juli 2011, 14:30:14
Een bijna goede foto. Bij een echt goede foto had de mast er aan de bovenzijde helemaal op gestaan.

Ik zal het je (als niet fotograaf, maar dit snap ik zelfs nog) uitleggen. Natuurlijk kan de mast er helemaal op, maar concequentie daarvan is echter dat het schip kleiner wordt of uit de gulden snede en de foto aan duidelijkheid en detail (het woelige water) inboet. Het is dus een bewuste keuze. Ook staat niet het hele Markermeer er op...


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1218 Gepost op: 19 juli 2011, 14:35:07
Een bijna goede foto. Bij een echt goede foto had de mast er aan de bovenzijde helemaal op gestaan.
Nee. Hier kom je op de kunst van het croppen. Waar gaat het om? Niet om het schip als zodanig maar om het schip wat met zijn kop onder water ligt. Dan ga je daar op focussen. De volledige mast in beeld geeft niet alleen in minder interessante foto maar de (toch al prominente) mast zal dan te veel aandacht naar zich toetrekken (Harde lijnen trekken de aandacht). Wat mij betreft had Evert nog wel een stukje mogen croppen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1219 Gepost op: 19 juli 2011, 14:35:50
zoiets bedoel je, met de hele mast er op:



Nou, ik weet welke ik beter vind...

(oja, foto KNRM...)