Tekenbeten / symptomen van ziekte van Lyme

Auteur Topic: Tekenbeten / symptomen van ziekte van Lyme  (gelezen 19440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2006, 21:29:50
de ziekte van Lyme ( dat kan je dus krijgen van een tekenbeet) manifesteert zich niet direct (zie link)

als je vermoedt dat je een teek ingeslikt heb, en geen acute klachten hebt
zou ik eerst naar de huisarts gaan (en die kan je dan altijd natuurlijk doorverwijzen) naar het ziekenhuis

Bij acute klachten, abc instabiel 112 bellen ;)


miv

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2006, 21:30:59
owkee. Lijkt mij echt een hele rare gewaarwording. ook omdat die beesten heeel erg groot kunnen worden wanneer ze je gebeten en vastgenageld hebben. maar bij niemand is dit dus bekend? inwendige tekenbeet>


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2006, 21:36:01
De ziekte die door teken over gebracht wordt (ziekte van Lyme) is geen aandoening die acuut ontstaat.

Na een tekenbeet krijg je na enkele dagen, wanneer de teek besmet is met de bacterie B. burgdorferi, een rode kring om de tekenbeet die langzamer groter wordt. Na verloop van een aantal dagen/week verdwijnt de kring weer. Bij een aantal mensen kunnen dan in de maanden hierna gewrichtsklachten ontstaan. Vaak kunnen deze groep mensen zich geeneens meer een tekenbeet herinneren, maar wordt dmv bloedonderzoek een besmetting met B. burgdorferi aangetoond.

Het echte gevaar ontstaat pas na lange tijd, zelfs jaren. Dit stadium wordt neuro-borreliose genoemd en is het stadium waarin iemand definitief gehandicapt kan raken en bij geen behandeling zelfs tot de dood kan leiden.

De vraag die je stelt is wel een zeer onwaarschijnlijke casus, heb even gezocht in de medische literatuur via pubmed, een database die ongeveer 5000 tijdschriften vanaf midden jaren 60 bevat, en daar wordt geen zo'n geval beschreven.

Mijn idee is dat mocht iemand een teek inslikken er eigenlijk geen duidelijke eerste hulp is. De scopie die SEH Zustertje beschrijft lijkt mij niet echt van waarde zijn, de teek kan je toch niet op een verantwoorde manier verwijderen en laat ook vanzelf weer los (misschien wat extra drinken). Hooguit kan een telefoontje met de huisarts van nut zijn voor een kuurtje preventieve antibiotica.

Preventieve antibiotica wordt eigenlijk normaal niet gegeven na een gewone tekenbeet, alleen als de rode ring verschijnt wordt antibiotica gegeven, maarja da's moeilijk controleren in de slokdarm. Weet alleen niet of ik het zelf zou geven, de kans op overdracht lijkt mij erg klein, zeker met het gegeven dat niet iedere teek besmet is met B. burgdorferi.


miv

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2006, 21:53:39
oke duidelijk!!!!


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2006, 21:56:45
om te diagnostiseren of er daad werkelijk een teek zit lijkt me een scopie toch wel zinvol  ::)
(de vraagstelling inacht nemende dat hij vast zit in slokdarm ;))
hoe zou je het anders willen aantonen?
(slik foto?  denk weinig zinvol)

als de teek in de maag gekomen is wil gerust geloven dat hij het maagzuur niet overleeft ;)

ben benieuwd ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2006, 22:18:38
Met zo'n kleine kans dat de teek daadwerkelijk vastzit in de slokdarm? Doe ik de patiënt liever geen gastroscopie aan, vervelend onderzoek hoor...  ;)

Dan denk ik nog maar liever een "blind" kuurtje doxycycline.

Tuurlijk wanneer er begeleidende symptomen zijn van een corpus alienum in de slokdarm en wanneer ik bang ben voor een obstructie vind ik een gastroscopie prima.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 7 mei 2006, 22:20:05
Met zo'n kleine kans dat de teek daadwerkelijk vastzit in de slokdarm? Doe ik de patiënt liever geen gastroscopie aan, vervelend onderzoek hoor...  ;)

Dan denk ik nog maar liever een "blind" kuurtje doxycycline.

Tuurlijk wanneer er begeleidende symptomen zijn van een corpus alienum in de slokdarm en wanneer ik bang ben voor een obstructie vind ik een gastroscopie prima.

mee eens, maar die teek zal toch verwijderd moeten worden en dat doe je niet met je kuurtje doxy ;)


miv

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 7 mei 2006, 22:23:57
jammer genoeg ben ik niet op de hoogte van al die medicinale benamingen. wat is een  "blind" kuurtje doxycycline.????


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #18 Gepost op: 7 mei 2006, 22:27:47
mee eens, maar die teek zal toch verwijderd moeten worden en dat doe je niet met je kuurtje doxy ;)

Die laat vanzelf wel weer los als die vol zit, evt wat extra water laten drinken.

Je vergroot denk ik alleen maar de kans op overdracht van ziekte door aan de teek te gaan manipuleren. Lijkt mij dat je middels een scopie niet netjes de teek met een draai kan verwijderen en hem dus zal "leegknijpen"  :)

En voor miv: Sorry, een blind kuurtje doxy is niks anders als een kuur antibiotica (genaamd doxycycline, het anibioticum van eerste keus voor B. burgdorferi, de ziekte die door teken wordt overgedragen) geven zonder dat je precies weet waartegen je het geeft (blind dus)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 7 mei 2006, 22:32:25
dat er zonder "bewijs" gestart wordt met een antibiotica kuur
dus preventief.

De oorzaak ( de soort bacterie is nog niet bekendt) dan wordt er gestart met een breed spectrum soort antibiotica
(om zoveel mogelijk soorten te elimineren)

is de soort bacterie wel bekendt dan wordt er gestart met een smal spectrum, dus gericht op de soort bacterie.
dit kan eigenlijk alleen maar pas, nadat bateriologisch onderzoek is gedaan (bijv. is aangetoond in urine, bloed, sputum)
 ;)