Tekenbeten / symptomen van ziekte van Lyme

Auteur Topic: Tekenbeten / symptomen van ziekte van Lyme  (gelezen 19441 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

miv

  • Gast
Gepost op: 7 mei 2006, 20:49:52
ik liep zonet met me hondje in het bos rond, en het tekenseizoen begint zo weer als ik het goed heb. Nu zat ik mij ineens wat te bedenken, een normale teken beet kan invaliditeit veroorzaken. Wat nu als een persoon een tekenbeet in ademt/slikt en de teek bereikt niet de maag maar blijft hangen in bv de slokdarm/luchtpijp e.d.

Welke hulp moet hiervoor verleent worden, ook ivm dat het een moeilijjk te herkennen "" kwaal is"""maar toch een zeer gevaarlijke ziekte kan overdragen.

Voor de kennners onder ons. Ik ben zeer benieuwd of dit uberhaupt mogelijk is, en wat dan de behandeling zou zijn, vanaf het slachtoffer, tot ziekenhuis.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2006, 20:51:13
ik liep zonet met me hondje in het bos rond, en het tekenseizoen begint zo weer als ik het goed heb. Nu zat ik mij ineens wat te bedenken, een normale teken beet kan invaliditeit veroorzaken. Wat nu als een persoon een tekenbeet in ademt/slikt en de teek bereikt niet de maag maar blijft hangen in bv de slokdarm/luchtpijp e.d.

Welke hulp moet hiervoor verleent worden, ook ivm dat het een moeilijjk te herkennen "" kwaal is"""maar toch een zeer gevaarlijke ziekte kan overdragen.

Voor de kennners onder ons. Ik ben zeer benieuwd of dit uberhaupt mogelijk is, en wat dan de behandeling zou zijn, vanaf het slachtoffer, tot ziekenhuis.

Off-topic..... niet meer aan bladeren likken (of snuiven...)!!!!  ;D ;D ;)


miv

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2006, 20:54:50
nee oke, zal het niet meer doen  ;) ;D ;D


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2006, 20:58:40
Ik denk dat de kans dat een mens een teek inslikt (in de mond krijgt) bijzonder klein is. ;)

mocht dat wel het geval zijn.....bij verdenking zal er een scopie verricht moeten worden ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2006, 20:59:57
Ik denk dat de kans dat een mens een teek inslikt (in de mond krijgt) bijzonder klein is. ;)

mocht dat wel het geval zijn.....bij verdenking zal er een scopie verricht moeten worden ;)

Via welke kant.....  :-X :-X ;D ;D ;D


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2006, 21:00:46
Via welke kant.....  :-X :-X ;D ;D ;D
Door de mond...  ;)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2006, 21:04:15
Door de mond...  ;)

Ohwwww......  ;) ;D ;D


miv

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2006, 21:22:19
moet het slachtoffer dan zelf op eeen normale wijze naar het ziekenhuis, vooral als het net gebeurd is? en wat als het slachtoffer al symptonen begint te onder vinden (thuis) kan dan via 112 of hap gealarmeerd worden?


Mc DuLu

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2006, 21:28:19
In het Militair medisch Centrum te Leopoldsburg (B) krijgen we in het (teken) seizoen dagelijks patiënten binnen met teken op hun lichaam.( potenciêle kandidaten voor de ziekte van Lyme )

De hechtelse heide die gebruikt wordt voor oefeningen en maneuvers ( ook door het nederlands leger ) is en ware kweekvijver voor teken vandaar dat we dagelijks teken bijtertje's binnenkriigen.

Nu over het inslikken van zulke beestje's is me tot op heden niks bekend, ....

De gewone behandeling is gekend, ... teek verwijderen (tegen de klok indraaiend de teek wegnemen) goede ontsmetting met een alcohol oplossing, de plaats markeren waar de teek heeft gezeten, en na een 3-5 tal dagen laten controleren.
Ingeval van roodheid, zwelling of een reactie op die plaats zal de arts meteen een anti-biotica voorschrijven en de patiënt opvolgen.


Binnen Europa kunnen via teken 4 ziekten op de mens worden overgebracht:
• de ziekte van Lyme
• Tick Borne Encephalitis (ook wel bekend als TBE) of TBD (Tick Born Disease)
• Früh Sommer Meningo Encephalitis (FSME)
• Ehrlichiose

Er bestaat momenteel geen vaccin tegen de ziekte van Lyme maar elke Belgische Militair krijgt zijn prikjes tegen de FSME.


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2006, 21:28:28
moet het slachtoffer dan zelf op eeen normale wijze naar het ziekenhuis, vooral als het net gebeurd is? en wat als het slachtoffer al symptonen begint te onder vinden (thuis) kan dan via 112 of hap gealarmeerd worden?

Ik denk dat jij allang gemerkt hebt dat er iets in de keel niet goed zit voordat je de symptomen van een tekenbeet gaat merken.
  Ta