Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1951556 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Winterschläfer

  • Centralist Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #2110 Gepost op: 24 maart 2012, 20:46:26
Valt gewoon onder noodweer hoor. Die vraag al menig maal gehad op de RTGP-toets
Ik heb die vraag ook al weleens met de GB-toets gehad. Maar noodweer kan in mijn ogen niet, overmacht wel. Immers, noodweer is tegen een onrechtmatige handeling. Een dier kan niet onrechtmatig handelen, dus kom je bij overmacht uit ;) Maar da's puur juridisch...


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #2111 Gepost op: 25 maart 2012, 11:53:13
Ik heb die vraag ook al weleens met de GB-toets gehad. Maar noodweer kan in mijn ogen niet, overmacht wel. Immers, noodweer is tegen een onrechtmatige handeling. Een dier kan niet onrechtmatig handelen, dus kom je bij overmacht uit ;) Maar da's puur juridisch...
Klopt, ik lees nu ook de toelichting op Stapel & De Koning. Wel geinig dat dat antwoord fout is op de toets.
Citaat van: Stapel & De Koning, toeligting art. 41 Sr
De wederrechtelijke aanranding moet, onmiddellijk of middellijk, van een mens uitgaan. Dieren zijn niet aan het recht onderworpen en kunnen daarom niet wederrechtelijk handelen. Wanneer iemand zich verdedigt tegen de aanval van een dier, dat niet op hem is aangehitst of op hem is losgelaten, kan hij zich niet op noodweer beroepen. Aldus ook HR 11 mei 1903, W. 7928, het Veghelse-hond-arrest (een hond had te Veghel een fietser aangevallen en werd door deze doodgeschoten). Wel kan een beroep worden gedaan op overmacht (noodtoestand).


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #2112 Gepost op: 25 maart 2012, 12:01:27
Klopt, ik lees nu ook de toelichting op Stapel & De Koning. Wel geinig dat dat antwoord fout is op de toets.

Klopt, ik lees nu ook de toelichting op Stapel & De Koning. Wel geinig dat dat antwoord fout is op de toets.

Beide bedankt voor deze uitleg. Het antwoord op de vraag is dus inderdaad fout. Ik ben eigenlijk ook altijd van noodweer uitgegaan, omdat het zo op de toest werd/wordt uitgelegd.  98uiye Dankzij jullie is mijn kennis weer een stukje verbreed.  O0
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


brwzav

  • Hulpverlenings fotograaf België (Vooral regio Zaventem - Brussel)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 467
Reactie #2113 Gepost op: 25 maart 2012, 16:14:25
Foto's en demonstratie van arrestatie van een gevaarlijk persoon zijn te zien in de video.
Opendeurdag Politie Denderleeuw/Haaltert




JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #2115 Gepost op: 25 maart 2012, 19:58:30
De Belgen gebruiken hun fiets op dit filmpje afgaand louter als vervoersmiddel  :'( En dan lekker met de blote beentjes onderuit glijden.  98uiye

Weet niet of het normaal is in België om je fiets te laten afpakken en dan maar je vuurwapen te trekken, maar die fiets als middel inzetten is een stuk effectiever denk ik..
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #2116 Gepost op: 26 maart 2012, 01:51:44


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2117 Gepost op: 26 maart 2012, 03:08:41
Laat ik het zo zeggen, er zijn wat verschilletjes tussen de werkwijzen  0098
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2118 Gepost op: 26 maart 2012, 03:13:17
Ik heb me verschrikkelijk zitten ergeren afgelopen avond aan dat over het paard getilde kakwijf.
Van mij had ze ook nog voor het niet richt aangeven er bovenop gekregen. Zulk soort hersenloos onbeschoft volk kan je in
mijn ogen niet genoeg bekeuringen geven.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #2119 Gepost op: 26 maart 2012, 04:19:31
Helemaal mee eens  >:(

Verlichting niet in orde was er nog één bij geweest, blaastestje, bandenprofiel controleren, etc, etc.

Wel jammer om te zien dat ook steeds meer oudere mensen zo respectloos worden  :'(
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl