Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1940100 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #3280 Gepost op: 22 november 2012, 02:31:09
Hi Jacco,

Goed om je hier te zien als volger! Leuk initiatief en leuk om de beelden van de verkeers collega's uit RR te zien! Zoals je ziet, struinen menig forumlid de sociale media af om de filmpjes zsm hier te posten  ;)


PRRBezuijen

  • Hoofdagent
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • Belevenissen van een agent!
Reactie #3281 Gepost op: 22 november 2012, 13:40:29
Op basis van dit filmpje vandaag de casus behandeld op de academie. Conclusie: als er is aangehouden op basis van art. 180/184 sr zou deze onrechtmatig geweest zijn. Als vd een goede advocaat heeft zal hij hiervoor ook vrijuit gaan.
Sterker nog, onze juridisch docent begreep überhaupt niet dat er zo snel werd aangehouden.

Waarom? 180: Hij dreigt niet met geweld. Hij is boos, hij is verbaal agressief maar dit is onvoldoende om te kwalificeren als 'dreigen met geweld', bovendien zegt hij 3x: ik doe jullie niks. Is genoeg jurisprudentie over wanneer iets wel dreigen is, en wanneer niet.  

184: De man is boos, ruzie met de vrouw, boete voor de gordel en ook nog eens een cameraploeg. Boos zijn is niet verboden, ook niet hoe deze man zich uit! Bovendien: hij voldoet aan de vordering om te stoppen, verder wordt hem nog helemaal niets gevraagd. Nogmaals, hij is erg boos maar uit niets blijkt dat hij geen medewerking verleent (dat is hem namelijk ook niet gevraagd). Kleine problemen moet je ook klein houden, in dit geval hadden de agenten hem best tegen de auto aan mogen zetten om hem te kalmeren, maar de aanhouding voor 184 is eigenlijk net iets te vroeg. Pas als hem wordt gevraagd om zijn rijbewijs en hij blijft doorgaan zonder zijn rijbewijs te pakken heb je een goede grond voor 184.

Hij belet de agenten namelijk niet tot het vragen om een rijbewijs, sterker nog... behalve dat hij heel erg boos is belet hij helemaal niemand! De agenten voelen zich (terecht) ongemakkelijk, maar deze manier van boos zijn is wettelijk gezien niet strafbaar. Voor een artikel 184 aanhouding zijn ze dus eigenlijk net iets te vroeg, de avocaat zal waarschijnlijk ook heel makkelijk zeggen: 'Ja maar mijn cliënt was boos, maar als de agenten om zijn rijbewijs hadden gevraagd had hij deze gewoon gegeven. Sterker nog, hij zegt zelfs nog meerdere malen tegen de agenten dat hij hun niets gaat doen'.

Onze conclusie was het volgende: De man uit laten razen, desnoods even vastpakken en vooral vragen/vorderen van zijn medewerking. Op het moment dat hij hieraan niet voldoet, of alsnog agressief richting de cameraploeg blijft kun je hem aanhouden voor 184.
Besef ook goed dat dit een misdrijf is en de stap van mulder naar een misdrijf is enorm groot.

Of evt aanhoudingen op basis van de APV (openbare orde).

Ohja voor de duidelijkheid, dit is niet om de collega's af te vallen of een hele discussie te starten. Ik snap dat er gehandeld is in een fractie van een seconde en ik had wellicht precies hetzelfde gedaan, ik sta dan ook achter het optreden van de collega's! De casus is behandeld ter lering en vermaak, en vanuit dat opzicht wil ik onze bevindingen hier ook delen.  ;)

De man wordt ter bescherming vvoor zichzelf en anderen aangehouden.
De zaak gaat aan het bureau worden afgehandeld.

Ik zou zelf nog een 130 procedure tegen de man opstarten om hem door het CBR te laten beoordelen!
De man is nog niet eens aangesproken of hij ontploft al.
Dit soort mensen wil je niet op de weg hebben!
Twittercop voor de Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond.  Motoragent en begeleider van het VHT!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3282 Gepost op: 22 november 2012, 13:45:28
Welkom Jacco, je bent een goeie aanwinst voor het forum.  O0 O0
Getekend een van je trouwe twitter volgers  ;D :D
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


PRRBezuijen

  • Hoofdagent
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
    • Belevenissen van een agent!
Reactie #3283 Gepost op: 22 november 2012, 14:23:46
Welkom Jacco, je bent een goeie aanwinst voor het forum.  O0 O0
Getekend een van je trouwe twitter volgers  ;D :D

Bedankt Enrico
 098uo O0
Twittercop voor de Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond.  Motoragent en begeleider van het VHT!


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #3284 Gepost op: 22 november 2012, 14:36:02
998765


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3285 Gepost op: 22 november 2012, 15:11:17
Hallo allemaal,

Mijn eerste bijdrage aan het forum.

http://www.youtube.com/watch?v=2Jt-HCh5xAA#ws

De 1303 van de Verkeerspolitie Rotterdam-Rijnmond achtervolgt een even daarvoor gestolen Audi RS4.
Verdachten zijn aangehouden en de Audi is terug naar de eigenaar.

IVM het vele radioverkeer tussen de bemanning 1303, meldkamer en overige politievoertuigen is het geluid weggelaten.


Mooie actie. Mooie aanhouding.  O0 Alleen jammer dat er niks van te zien is.
Ze zijn gepakt! Op snelheid is een T6 met chip geen partij voor een RS.
Combinatie van een redelijk snelle wagen, contact met meldkamer en een goede bestuurder van de T6 zorgen toch voor een mooi resultaat.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #3286 Gepost op: 22 november 2012, 15:21:40
Kleine correctie CopVR3 maar de beste jongens en meiden van de VP R-R hebben geen T6 in het wagenpark.  :'( :'(
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #3287 Gepost op: 22 november 2012, 15:26:29
ging uit van het KLPD. Oh nee VP Rotterdam!  Een diesel dus. Nou dan is het zelfs NOG knapper! Chapeau!! O0


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #3288 Gepost op: 22 november 2012, 20:36:33
De man wordt ter bescherming vvoor zichzelf en anderen aangehouden.
De zaak gaat aan het bureau worden afgehandeld.

Ik zou zelf nog een 130 procedure tegen de man opstarten om hem door het CBR te laten beoordelen!
De man is nog niet eens aangesproken of hij ontploft al.
Dit soort mensen wil je niet op de weg hebben!

Ten eerste welkom!

Ten tweede ik deel voor de volle 100% je mening! De man aanhouden op grond van het verstoren van de openbare orde. Daarnaast nog een 130 procedure.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.