Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1940018 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #1550 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:38:59
Tjsa, niet stoppen voor een stopteken, te hard rijden, enz. Ik snap haar ook wel een beetje.
Maar gekke agenten hou je altijd ;)


Cop vs Paramedic While Transporting Woman

Dash Cam Cop Attacks EMT
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1551 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:39:53
Oke ik geloof dat mensen hier een aantal dingen vergeten:
1 Rijden met hoge snelheid (opzich niet zo vreemd voor politiewagens)
2 Redelijk roekeloos rijgedrag door op hoge snelheden van rijstrook te wisselen
(iets wat men bij de politie toch wil vermijden, zeker zonder OGS aan)
3 Door blijven rijden terwijl er een stopteken word gegeven (iets wat elke agent toch
wel behoort te doen)

Daarnaast wil het in amerika nog wel eens voorkomen dat er een politieauto word gestolen (staat
genoeg info ervan op het net) en deze criminelen zijn zeker in amerika nog wel eens vergezeld van
enige vuurwapens (al dan niet zwaar). Dus dat de vrouwelijke agent een beetje hoog in adrenaline
zit kan ik zeer goed begrijpen en daarnaast is het standaard in amerika om na een achtervolging de
persoon uit de auto te praten met wapen getrokken.

Dus qua nederlandse maatstaven is het inderdaad vreemd, voor een amerikaan niet zo (ja ze zullen klagen
dat de politieagent uit miami van zijn bevoegdheden misbruik maakt).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #1552 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:47:01
Oke ik geloof dat mensen hier een aantal dingen vergeten:
1 Rijden met hoge snelheid (opzich niet zo vreemd voor politiewagens)
2 Redelijk roekeloos rijgedrag door op hoge snelheden van rijstrook te wisselen
(iets wat men bij de politie toch wil vermijden, zeker zonder OGS aan)
3 Door blijven rijden terwijl er een stopteken word gegeven (iets wat elke agent toch
wel behoort te doen)

Daarnaast wil het in amerika nog wel eens voorkomen dat er een politieauto word gestolen (staat
genoeg info ervan op het net) en deze criminelen zijn zeker in amerika nog wel eens vergezeld van
enige vuurwapens (al dan niet zwaar). Dus dat de vrouwelijke agent een beetje hoog in adrenaline
zit kan ik zeer goed begrijpen en daarnaast is het standaard in amerika om na een achtervolging de
persoon uit de auto te praten met wapen getrokken.

Dus qua nederlandse maatstaven is het inderdaad vreemd, voor een amerikaan niet zo (ja ze zullen klagen
dat de politieagent uit miami van zijn bevoegdheden misbruik maakt).

Dat betekend dat er in Amerika nogal wat dingen verkeerd lopen O0 Je kunt wel talloze verschillende diensten hebben, die kennelijk niets met elkaar te maken hebben en ook niet met elkaar communiceren.

Dacht dat de 'concurrentie' tussen diensten een Hollywood ding was, maar schijnbaar is het de realiteit.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1553 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:51:23
Dat betekend dat er in Amerika nogal wat dingen verkeerd lopen O0 Je kunt wel talloze verschillende diensten hebben, die kennelijk niets met elkaar te maken hebben en ook niet met elkaar communiceren.

Dacht dat de 'concurrentie' tussen diensten een Hollywood ding was, maar schijnbaar is het de realiteit.
Er zijn gebieden waar het allemaal wel goed samenloopt, echter heb je ook diverse staten/county's waar de
communicatie wat minder loop vanwege van alles. Ze zeggen wel de Verenigde Staten, maar soms zijn het meer
de samengeraapte stelsel van ego's van Amerika  098uo 998765
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #1554 Gepost op: 31 oktober 2011, 23:06:56
Aanvullend hierop, dit voertuig is van het bedrijf waar hij werkt en waar hij in prive tijd gebruik van mag maken. ;)

En er inmiddels ook niet meer uitziet zoals op de foto  :)


KME

  • Gast
Reactie #1555 Gepost op: 1 november 2011, 02:49:29
Tjsa, niet stoppen voor een stopteken, te hard rijden, enz. Ik snap haar ook wel een beetje.
Maar gekke agenten hou je altijd ;)


Cop vs Paramedic While Transporting Woman

Dash Cam Cop Attacks EMT

Goeie god, waar gaat dit over. In Nederland zouden dit kamervragen worden. Ach wat, in NL gebeurd dit niet.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #1556 Gepost op: 1 november 2011, 18:49:23
Goeie god, waar gaat dit over. In Nederland zouden dit kamervragen worden. Ach wat, in NL gebeurd dit niet.
Tja stoppen betekent toch echt stoppen. Ook voor een ambulance. Het is niet de agent die raar doet. Het ambulancepersoneel is hier raar bezig. Een "paramedic" die denkt dat ie de baas is in de ambulance. Dat mag best. Maar die agent heeft niks te schaften met die paramedic hij praat tegen de bestuurder. Dat zegt hij bijna letterlijk zo. Dat dhr. daarop vervolgens blijft doorzagen is het hele punt. Netzoiets als: een agent houdt een taxi staande en vervolgens stapt een passagier uit om de agent te woord te staan. Dat klopt toch niet? Hooguit dat de agent wat minder opgefokt mag reageren. Want de toon waarop de agent praat klinkt heel dreigend.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1557 Gepost op: 1 november 2011, 18:57:05
Goeie god, waar gaat dit over. In Nederland zouden dit kamervragen worden. Ach wat, in NL gebeurd dit niet.

Je moet niet vergeten dat er in heel veel landen op de wereld een iets ander zorgsysteem is als hier in Nederland. Private ambulancediensten hebben in een aantal landen een groot aandeel, dat is in principe het zelfde als een taxi, alleen dan voor zieke mensen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #1558 Gepost op: 1 november 2011, 19:10:53
Tja stoppen betekent toch echt stoppen. Ook voor een ambulance. Het is niet de agent die raar doet. Het ambulancepersoneel is hier raar bezig. Een "paramedic" die denkt dat ie de baas is in de ambulance. Dat mag best. Maar die agent heeft niks te schaften met die paramedic hij praat tegen de bestuurder. Dat zegt hij bijna letterlijk zo. Dat dhr. daarop vervolgens blijft doorzagen is het hele punt. Netzoiets als: een agent houdt een taxi staande en vervolgens stapt een passagier uit om de agent te woord te staan. Dat klopt toch niet? Hooguit dat de agent wat minder opgefokt mag reageren. Want de toon waarop de agent praat klinkt heel dreigend.

Dat is natuurlijk een kul-vergelijking. Voor een taxi-passagier is de enige consequentie dat hij wat later komt. Voor de patiënt welke achterin ligt (en waar de paramedic voor opkomt) betekent dit dat het langer duurt voordat zij in het ziekenhuis komt. Op het moment dat duidelijk is dat er een patiënt achterin ligt had de enige juiste actie moeten zijn dat de agent aangeeft achter ze aan te rijden en nadat de patiënt afgeleverd is alsnog het gesprek aangaan.

Overigens heeft deze agent 5 dagen onbetaald verlof eraan overgehouden. Dus blijkbaar was zijn werkgever het er ook niet helemaal mee eens.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #1559 Gepost op: 1 november 2011, 23:39:03
Dat is natuurlijk een kul-vergelijking. Voor een taxi-passagier is de enige consequentie dat hij wat later komt. Voor de patiënt welke achterin ligt (en waar de paramedic voor opkomt) betekent dit dat het langer duurt voordat zij in het ziekenhuis komt. Op het moment dat duidelijk is dat er een patiënt achterin ligt had de enige juiste actie moeten zijn dat de agent aangeeft achter ze aan te rijden en nadat de patiënt afgeleverd is alsnog het gesprek aangaan.

Overigens heeft deze agent 5 dagen onbetaald verlof eraan overgehouden. Dus blijkbaar was zijn werkgever het er ook niet helemaal mee eens.
Klopt het is niet een hele eerlijke vergelijking. Maar in principe is de paramedic gewoon passagier. En is de chauffeur gesprekspartner voor de agent op dat moment. Dus de paramedic hoeft zich niet gelijk te mengen in het gesprek, hoewel het erg begrijpelijk is, iedereen probeert zijn/haar werk zo goed mogelijk te doen, dat is 1 ding wat voorop staat. De chauffeur kan zelf ook prima het verhaal vertellen namelijk dat hij een patiënt achterin heeft liggen die hulp nodig heeft.

Dat de chauffeur van de ambulance moet stoppen en moet meewerken aan de staande houding door de agent staat voor mij vast. Dat er nu een patiënt achterin ligt of niet maakt niets uit. Ik vind dan ook dat de agent volledig in zijn recht staat als hij de ambulance chauffeur staande houdt om een prent uit te schrijven voor een verkeersovertreding. Een ambulance chauffeur staat immers niet boven de wet.

Bovendien is op 0:27 (tweede filmpje) te zien dat de ambulance geen verlichting voert. Dan is het redelijkerwijs aan te nemen dat de ambulance geen haast heeft en even rustig kan blijven wachten totdat de agent klaar is met zijn verhaal en zijn schrijfwerk. Aan de ene kant kan ik wel begrip opbrengen voor de ambulancebemanning maar aan de andere kant toch ook weer niet. Want men had in eerste instantie geen haast en als men geen herrie was gaan schoppen was de agent met 10 minuten klaar geweest en was er niets gebeurd.  

Of het verstandig is van de agent om zoiets te doen vraag ik mij af. De agent is er voor om de samenleving veiliger te maken en bij te dragen aan de hulpverlening of hij aan die beschrijving voldoet met zijn actie betwijfel ik. Maar daarom sta ik nog wel achter de actie van de agent.

Echter totdat ik de beelden nog eens een aantal keer heb bekeken. Het begint bij het 2de filmpje op 0:18 de agent komt heel in de verte de ambulance tegen. De agent heeft haast en rijdt met licht en geluid aan. De ambulance chauffeur ziet de agent met zijn wagen aankomen. verderop wil de ambulance chauffeur plaats maken voor de agent. Alleen staat er een auto langs de weg waardoor dat niet kan (0:26). De agent kan op dat moment ook niet meer inhalen omdat de ambulance 2 rijstroken bezet door de omvang van het voertuig. Tot nu toe doet de ambulance chauffeur niks fout. Op 0:32 begint de ambulance chauffeur te remmen en wijkt uit naar rechts toe zodat de agent met haast kan passeren. De agent komt aan op bestemming. Maar besluit later terug te gaan naar de ambulance om de chauffeur aan te spreken. De ambulance chauffeur stopt meteen na het stopteken. Dus nog steeds niks fout.

De actie van de agent vind ik erg onredelijk en oneerlijk. De ambulance chauffeur heeft in mijn ogen gewoon zijn best gedaan en hield zich aan de regels.

Maar het gedrag van de paramedic en de chauffeur vind ik ook erg onredelijk. Want zo'n haast hadden ze niet want op 7:19 rijdt de ambulance ook weer zonder "spoed" weg. Daarom had men het geduld wel kunnen opbrengen voor de agent die zijn wettelijke bevoegdheid toepast maar achteraf toch aan het verkeerde eind staat. Maar dat maakt voor dat moment niet uit als je word staande gehouden mag je ervanuit gaan dat de agent geen fout heeft gemaakt.

Daarom denk ik dat we de "schuld" niet alleen bij de agent moeten zoeken maar zeker ook bij het ambulanceteam.