Brandweer mag langer doen over uitrukken

Auteur Topic: Brandweer mag langer doen over uitrukken  (gelezen 9467 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweer

  • Gast
Gepost op: 19 augustus 2006, 07:54:45
Brandweer mag langer doen over uitrukken
 

WINTERSWIJK - De Winterswijkse brandweer mag er langer dan de door het ministerie van Binnenlandse Zaken vastgestelde acht minuten over doen om bij een brand te komen. Het gemeentebestuur van Winterswijk mag afwijken. De norm is een advies, geen voorschrift.

De brandweer moet in de bebouwde kom binnen tien minuten ter plekke zijn. Bij brand in het buitengebied van Winterswijk moeten spuitgasten binnen achttien minuten beginnen met het blussen van een brand. Dat hebben Burgemeester en Wethouders van de gemeente Winterswijk besloten. Van de ministeriële norm mag ‘gemotiveerd worden afgeweken’, aldus het ambtelijke advies.
Kritiek
De gemeente baseert zich ook op de Amsterdamse rechtbank. Die geeft, naar aanleiding van kritiek op de gemeente Hilversum, waar de brandweer de norm niet haalde, aan dat bij berekening van opkomsttijden rekening gehouden moet worden met de verkeerssituatie. Overschrijding van de aanbevolen opkomsttijd hoeft niet onrechtmatig te zijn.
Het besluit tot verruiming is genomen naar aanleiding van het aantal gevallen waarin de in de zogenoemde ‘Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg’ van het ministerie van Binnenlandse Zaken vastgelegde norm niet is gehaald. ‘De brandweer stelt zich ten doel in tachtig procent van de gevallen binnen acht minuten ter plekke te zijn’, aldus burgemeester T. van Beem. ‘Met name in het buitengebied wordt dat echter niet gehaald. In 2005 haalde de brandweer in 28,4 procent van de gevallen de norm niet, in de eerste maanden van dit jaar was dat 62 procent. Dit vanwege wegwerkzaamheden en snelheidsbeperkingen.’
Gezien het gebrek aan alternatieven ontkomt Winterswijk er niet aan de uitruktijden te verruimen, meent het college.
Permanent
Een permanente bezetting van de kazerne is onhaalbaar, omdat er te veel aanpassingen gedaan zouden moeten worden. En vrijwilligers een vergoeding geven voor de uren dat ze aanwezig zijn, is te duur. Met buurgemeenten een convenant afsluiten, is ook geen optie. Winterswijk grenst grotendeels aan Duitsland. Wel wordt gewerkt aan een overeenkomst met Südlohn, gezien de afstanden kunnen beide korpsen elkaar beperkt helpen.
De gemeente erkent dat een opkomsttijd van achttien minuten voor het buitengebied nadelen heeft. Een beginnende brand kan al gevorderd zijn als de brandweer arriveert. De gemeente promoot daarom het gebruik van rookmelders.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2006, 14:05:21
ff kort door de bocht... Als dit idd kan waarom zou dit ook niet in de steden kunnen.... kunnen er gelijk een aantal kazernes dicht  :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2006, 18:02:27
ff kort door de bocht... Als dit idd kan waarom zou dit ook niet in de steden kunnen.... kunnen er gelijk een aantal kazernes dicht  :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X

Ja........  :o :o :o

Wat ze dan besparen kunnen ze aan die gasten geven die nu tegen dat rooster aan lopen te hikken cq FLO aanvullen  :'(
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2006, 00:39:19
Ja........  :o :o :o

Wat ze dan besparen kunnen ze aan die gasten geven die nu tegen dat rooster aan lopen te hikken cq FLO aanvullen  :'(

Wat denk je van de ploegen die dan over blijven.... die kan je dan ´mooi´  :-X herverdelen over de andere kazernes zodat je aan de ATB voldoet..... :-X :-X :-X :-X


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2006, 02:27:40
Dan valt het daar nog mee.
Ik begrijp uit het bericht, dat het gaat om een bestaande situatie en dat in de eerste helft van het jaar de overschrijdingen met name worden veroorzaakt door tal van wegwerkzaamheden en dergelijke. Dit betekent, dat na voltooiing van de werkzaamheden, de overschrijdingen wer zullen afnemen. Ik kan dan ook begrijpen dat men gedurende de wegwerkzaamheden niet met een continue kazernebezetting werkt e.d. 't Is tijdelijk en in zijn algemeenheid wordt zoiets, ook door de rechters, geaccepteerd. De situatie zal waarschijnlijk anders zijn, als er sprake is van een permanente situatie.

In mijn gemeente is de situatie in mijn ogen ernstiger. Niet voor mijzelf, maar voor het overgrote deel van de gemeente. De gemeente heeft namelijk besloten de brandweerkazerne te gaan verplaatsen. Voor mijzelf maakt dit niets uit want ik woon vrijwel in het midden tussen de huidige locatie en de nieuwe locatie.
Volgens zowel onderzoeken van SAVE en AVD leidt de huidige locatie van de brandweerkazerne tot een overschrijdingspercentage van rondom de 25%. Men had een nieuwe locatie voor ogen, maar daar lag de overschrijding op tussen de 50% en 60%. Omdat de gemeente de nodige gronden en opstallen zou moeten kopen, was dit voor de gemeenteraad aanleiding om ook een andere locatie te onderzoeken. Men heeft uiteindelijk voor deze goedkope nieuwe locatie gekozen. Uit onderzoek blijkt echter dat de nieuwe locatie een overschrijdingspercentage zal geven van circa 85%. men wil dit ondervangen door in voorkomende gevallen een beroep te gaan doen op de brandweerkorpsen uit omliggende gemeenten en meer aandacht voor preventie.

Hoewel ik er geen enkel belang bij heb, heb ik de gemeenteraad hierover een open brief gestuurd. Ik heb daarin onder meer aangetoond, dat op geen enkele plaats in de gemeente een brandweerkorps uit een omliggende gemeente sneller ter plaatse kan zijn, dan het eigen brandweerkorps vanaf de nieuwe locatie. Daarnaast heb ik er op gewezen, dat meer aandacht voor preventie er niet toe zal leiden dat de brandweer sneller ter plaatse zal zijn.
Een kopie van mijn open brief heb ik naar de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid gestuurd. De inspectie heeft inmiddels bij de gemeente om opheldering gevraagd en de gemeente wil dit mondeling gaan doen, want op papier zetten waarom een overschrijding van circa 85% wordt geaccepteerd ..... (zou wel eens tegen de gemeente kunnen worden gebruikt).

In de volgende berichten zal ik mijn open brief opnemen.


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #5 Gepost op: 20 augustus 2006, 02:29:16
Geachte leden van de Raad,

Waarschijnlijk zal in uw vergadering op maandag 24 april a.s. de locatiekeuze voor een nieuwe brandweerkazerne aan de orde komen. Meteen bij aanvang van de nieuwe raadsperiode een belangrijke en moeilijke beslissing. Een beslissing waar al enkele jaren op wordt gewacht. Een beslissing over de veiligheid van de inwoners van de gemeente Gennep; ook uw en mijn veiligheid. Een beslissing, die gevolgen heeft voor minimaal 30 tot 40 jaren en dus ook voor onze nazaten.

Helaas moet ik concluderen dat uw raad uit het oog dreigt te verliezen waar het om gaat. Primair lijkt het nu te gaan om de financiën en secundair om de veiligheid, terwijl dit andersom dient te zijn; primair de veiligheid en secundair de financiën.

Een korte geschiedenis met belangrijke data
Reeds in de eerste Gemeentewet (1851) is de brandweertaak opgedragen aan de gemeente.
In 1966 verschenen de eerste ministeriële richtlijnen over de opkomsttijden.
In 1973 vond een herindeling plaats.
Tot midden jaren tachtig was op het huidige grondgebied van Gennep de brandweer werkzaam vanuit een kazerne aan de St. Jansstraat te Ottersum en een kazerne aan de Willem Boyeweg (Pageterrein) te Gennep.
In 1986 kwam daarvoor in plaats de huidige kazerne in de Gennepermolen.
In 1992 verscheen de Handleiding Brandweerzorg.

Opkomsttijden brandweer
Van de brandweer wordt verwacht dat zij op tijd ter plaatse is. Hoe werkt dat precies.
De normen voor opkomsttijden van de Brandweer staan vermeld in de Handleiding brandweerzorg. Dit is een uitgave van de Directie Brandweer van het Ministerie van Binnenlandse zaken, mei 1992.(daarvoor waren er richtlijnen die dateerden van1966).

In de bijlage I ga ik wat nader in over wat onder opkomsttijd wordt verstaan en wat de beïnvloedbare onderdelen zij.

Handleiding brandweerzorg
De Handleiding Brandweerzorg is een instrument dat gemeenten inzicht kan verschaffen in de relatie tussen de brandveiligheid en de repressieve sterkte van de brandweer. Onder repressieve sterkte vallen onder meer: het aantal personeelsleden en hun rangen, het aantal en soort vaar- en voertuigen, maar ook de kazerne(s).

De handleiding bevat daarnaast een advies in de vorm van genormeerde opkomsttijden, waarmee een uit kosten / baten oogpunt verantwoorde repressieve sterkte van de brandweer bepaald kan worden.
Landelijk wordt gehanteerd dat een dekking met een overschrijdingspercentage van maximaal 1% als goed wordt gewaardeerd; met een maximum van 10% overschrijding als voldoende; met maximaal 20% overschrijding als onvoldoende (doch onder voorwaarden soms acceptabel) en met een overschrijding van meer dan 20% als slecht.

Overschrijdingspercentages
Locatie Gennepermolen
De brandweerkazerne is op dit moment gesitueerd op de locatie aan de Genneperhuisweg. Voor deze locatie bestaan andere (woningbouw)plannen, waarbij ik overigens terzijde opmerk dat deze plannen naar mijn mening een ernstige aantasting (o.m. horizonvervuiling) zullen gaan zijn van de oude kern.  
In het aan uw raad voorliggend voorstel wordt helaas voor deze locatie geen overschrijdingspercentage aangegeven, doch zal vermoedelijk rond de 25% liggen

Locaties Brabantweg
De locaties ‘busstation’ en ‘Pageterrein’ leveren een overschrijdingspercentage op van 54%.
Overigens zou ook het terrein nabij de huidige Tinq-tankstation (loods ‘Paes’) een mogelijke optie kunnen zijn geweest.

Locatie Paesplasweg
De locatie bij de nieuwbouw gemeentewerf aan de Paesplasweg levert een overschrijdingspercentage op van 68%.

Kortom, alle locaties scoren slecht!!!

Oplossingen.
Om de opkomsttijd te bekorten zijn er meerdere oplossingsmogelijkheden, te weten:
1.   Aanpassing organisatievorm;
2.   Uitbesteden brandweerzorg;
3.   Kazerneverplaatsing
4.   Alternatieve opties

In bijlage II heb ik een aantal oplossingen uitgewerkt.

Conclusie
Geconcludeerd kan worden dat het voorstel dat aan uw raad is voorgelegd en een aantal aangedragen oplossingsmogelijkheden niet zullen leiden tot een acceptabele overschrijdingspercentage.

Wat uw raad in mijn ogen aan het college dient op te dragen is:
maak een (kazerne)plan, waarbij het overschrijdingspercentage maximaal 20% bedraagt.

Waarom?
Het antwoord is eenvoudig. Een laatste mogelijkheid is namelijk niet aan de orde geweest. Deze mogelijkheid is het (ver)bouwen van twee kazernes. Bijvoorbeeld één kazerne bij de nieuwe gemeentewerf en een nevenpost nabij de Nijmeegseweg en Ottersumseweg.
Nadeel is wel dat de investeringskosten voor het (ver)bouwen hoger zullen uitvallen.
Dit staat echter in mijn ogen in een schril contrast met een aantal (mogelijke) voordelen op.
Zo zal de overschrijdingspercentage bij twee kazernes lager, zo niet laag, zijn.
Door twee kazernes krijg je daarnaast een groter potentieel aan vrijwillig brandweerpersoneel. Het is namelijk gewenst dat het personeel op korte afstand van de kazerne woonachtig en/of werkzaam is. In geval van één kazerne is het potentieel aanzienlijk lager.

De beoogde stallingsruimte voor de tweede brandweerauto bij de Paesplasweg of een tweede stallingsruimte bij de nevenpost zou daarnaast gebruikt kunnen worden voor regionaal materieel, zoals bijvoorbeeld een (regionaal) redvoertuig. Nu is de kop van Noord Limburg aangewezen op een redvoertuig dat vanuit Venray moet komen. Door stationering van een redvoertuig in Gennep/Ottersum wordt de aanrijtijd voor Gennep, Mook en een groot gedeelte van Bergen aanzienlijk verkort en dus de veiligheid van de inwoners en het brandweerpersoneel aanzienlijk verbeterd.

Tot slot.
In het voorstel worden een aantal voorwaarden gesteld aan de voorgestelde locatie. Deze voorwaarden hebben geen enkele (meer)waarde. De brandweer komt meestal te laat.
Stelt u eens voor een woningbrand in het plan Zwarteweg. De woning wordt bewoond door een gezin met twee (jonge) kinderen. Omdat het een nieuwbouw woning is voldoet het aan de eisen van het Bouwbesluit zodat er onder meer rookmelders zijn. De rookmelder gaat af en pa of ma wordt wakker. Voordat een rookmelder afgaat is de rookdichtheid meestal van dien aard dat men gedesoriënteerd raakt. Pa en ma kunnen zich waarschijnlijk zelf welf redden, maar hoe zit het me de (jonge) kinderen? Pa en/of ma zullen natuurlijk alles in het werk stellen om ook de kinderen naar buiten te krijgen, maar met een dichte rook, zonder hulpmiddelen …. Een grote kans dat zij uiteindelijk ook slachtoffer worden. Daarom dient de brandweer zo snel mogelijk ter plaatse te zijn, want het personeel is opgeleid en beschikt over het noodzakelijk materieel om te kunnen handelen. Een rookmelder helpt niet om de brandweer sneller ter plaatse te laten zijn!

Als allerlaatste
Mocht u toch voorstander zijn van één kazerne, dan heb ik nog een optie in de aanbieding. Deze optie is een locatie aan de Stamelbergerdijk in combinatie met de voorgestelde verkeerscirculatieplan, zoals verwoord op de website www.gennep.nu (met een aansluiting op de rondweg).

Ik hoop dat u tot u tot een weloverwogen besluit zult komen en u zich niet zult laten leiden door de financiën of de tijd.


Met vriendelijke groet,





Een kopie van deze brief is verzonden aan:
-   de griffier
-   de burgemeester en het college
-   alle fracties in de gemeenteraad
-   Inspectie OOV (min. BZK)
-   Sector Veiligheid regio Noord- en Midden Limburg
-   de redacties van “De Gelderlander”, “Maas en Niersbode”, “Omroep Gennep”, “Maasdriehoek”, “De Limburger”, “L1”
-   Brandweer Gennep


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #6 Gepost op: 20 augustus 2006, 02:29:35
glow=red,2,300]BIJLAGE I[/glow]
Opkomsttijd
De opkomsttijd is de totale tijd die de brandweer nodig heeft vanaf het moment dat de melding op de regionale 112 alarmcentrale binnenkomt tot het ter plaatse komen bij het incident. Per objecttype is in de handleiding Brandweerzorg een normatieve opkomsttijd vastgelegd. Zo geldt voor een moderne eengezinswoning een andere tijd dan voor een verpleegtehuis. Grofweg kan gesteld worden dat de brandweer moet voldoen aan de opkomsttijd 8, 10 en 15 minuten. In bovenstaande tabel is een specificatie van de tijden gegeven.
De opkomsttijd is opgebouwd uit drie tijden.
Dit zijn :
·   Alarmeringstijd (ca 1 minuut)
·   Uitruktijd (ca. 3 a 4 minuten bij vrijwilligers)
·   Rijtijd (ca. 3 a 4 minuten bij vrijwilligers)
Alarmeringstijd
De alarmeringstijd is de tijd die de centralist nodig heeft om de melder van het incident/brand uit te horen over het incident en om deze vervolgens te verwerken in de alarmeringscomputer. deze computer genereert vervolgens een uitruk voorstel. Daarna alarmeert de centralist de brandweermensen, die het dichts bij het incident zijn gesitueerd.

Uitruktijd
De uitruktijd is de tijd die nodig is om de brandweermannen en vrouwen naar de kazerne te laten komen, hun uitrukkleding aan te trekken en vervolgens de brandweerauto uit de kazerne te laten rijden. Deze tijd loopt vanaf het moment dat de alarmeringspieper bij de brandweermensen overgaat (het moment van alarmering) tot het moment dat de brandweerauto de kazerne verlaat.

Rijtijd
De rijtijd is dan de resterende tijd die nodig is om op het plaats van het incident te komen. Omdat vrijwilligers tijd nodig hebben om naar de kazerne te komen hou je nog maar een rijtijd over van 3 a 4 minuten.

Beïnvloedbaarheid opkomsttijd
Ø   De alarmeringstijd is niet tot nauwelijks beïnvloedbaar.
Ø   De uitruktijd is beïnvloedbaar. Door brandweerpersoneel te kazerneren, oftewel het aanstellen van een beroepsbrandweer, wordt de uitruktijd met gemiddeld 3 minuten verminderd ten opzichte van een vrijwilligers korps. Daarnaast is de uitruktijd beïnvloedbaar door personeel te werven die in de directe nabijheid van een kazerne woonachtig en/of werkzaam is.
Ø   De rijtijd is eveneens beïnvloedbaar. Door geen drempels, 30km-zones enz. aan te leggen wordt de rijtijd niet verlengd. De rijtijd is eveneens beïnvloedbaar door een kazerne te verplaatsen of een nieuwe (tweede) kazerne te bouwen.

 
BIJLAGE II (OPLOSSING VERKORTING OPKOMSTTIJD)

Aanpassing organisatievorm
Kazerneren
Kazerneren wil zeggen het op de kazerne laten verblijven van vrijwilligers. Deze
constructie wordt landelijk wel toegepast bij korpsen die vergelijkbare problematiek hebben
als Gennep. Dit kan gezien worden als een parttime beroepsbrandweer voor de uren buiten
kantoortijd. Deze parttimers zullen tijdens de dienst verblijven en slapen op de kazerne.
Behoudens de dagsituatie komt deze vorm overeen met beroepsbrandweer en wordt dit
veelal ook gezien en gebruikt als een tussenstap naar een beroepskorps.

Beroepsbrandweer
In deze organisatievorm zijn deze beroepsmensen primair aangesteld voor de zorg voor de
repressieve brandbestrijding. In de uren dat er geen repressieve werkzaamheden worden
verricht zullen er andere werkzaamheden worden uitgevoerd.

Bijgevolgen
Voor beide organisatievormen geldt dat de of de huidige kazerne moet worden aangepast aan een 24-uurs bezetting of in geval van nieuwbouw daarmee rekening moet worden gehouden. Aanpassing wil zeggen dat er slaapkamers en een verblijfsruimte moet worden gerealiseerd. Bestemmingsplantechnisch kunnen er belemmeringen zijn. De kosten van de (ver)bouw zullen daarnaast niet onaanzienlijk zijn,
Gelet op het geringe aantal uitrukken in Gennep voor deze organisatievorm valt te verwachten dat dit personele problemen veroorzaakt door onvoldoende repressief werk. De meerkostenkosten voor het personeel van een volledige beroepsbezetting zullen,
afhankelijk van de bezettingskeuze die gemaakt wordt, en jaarlijks enkele tonnen bedragen.

Dekkingspercentage
Het dekkingspercentage zal naar mijn mening in beide gevallen leiden tot een geringe overschrijdingspercentage van de opkomsttijd, omdat de uitruktijd dan nog zo’n 1 minuut zal bedragen.

Uitbesteding brandweerzorg
Het uitbesteden van de brandweerzorg wil zeggen: het overdragen van de eerstelijns hulpverlening aan een naburig brandweerkorps. De naburige brandweerkorpsen zijn: Mook, Bergen en Oeffelt.
Voor de goede orde merk ik voorshands op, dat ik voor de berekening van de rijtijden gebruik heb gemaakt van de routeplanner op www.routenet.nl. Omdat deze routeplanner rekening houdt met bijvoorbeeld eenrichtingswegen – een chauffeur van ee hulpverleningsvoertuig zal indien dit verantwoord is én hij sneller ter plaatse kan zijn een inrijverbod negeren - zijn de vermelde rijtijden enigszins vertekend

Mook
De brandweerkazerne is momenteel gesitueerd aan de Generaal Gavinstraat. De rijtijd vanaf deze locatie naar het noordelijkste punt van de Langstraat in Milsbeek bedraagt 6 minuten (de snelste weg met een vrachtwagen van 20 ton).
Overigens zijn er plannen om de kazerne in noordelijke richting te verplaatsen, zodat de aanrijdtijd zal toenemen.
Ter vergelijking de overige rijtijden:
-   locaties Brabantweg: 9 minuten
-   locatie Paesplasweg: 11 minuten
-   locatie Genneperhuisweg: 9 minuten

Bergen
De brandweerkazerne is momenteel gesitueerd op de Flammert. De rijtijd vanaf deze locatie naar het zuidelijkste punt van de Erfsebosweg in Heijen bedraagt 11 minuten (de snelste weg met een vrachtwagen van 20 ton).
Ter vergelijking de overige rijtijden:
-   locaties Brabantweg: 11 minuten
-   locatie Paesplasweg: 9 minuten
-   locatie Genneperhuisweg: 15 minuten

Oeffelt
De brandweerkazerne is momenteel gesitueerd aan de Schoolstraat. De rijtijd vanaf deze locatie naar de Weverstraat in Gennep bedraagt 8 minuten (de snelste weg met een vrachtwagen van 20 ton).
Ter vergelijking de overige rijtijden:
-   locaties Brabantweg: 3 minuten
-   locatie Paesplasweg: 4 minuten
-   locatie Genneperhuisweg: 4 minuten

Dekkingspercentage
Uitbesteding zal naar mijn mening leiden tot een onacceptabele overschrijdingspercentage.

Kazerneverplaatsing
Het voorstel gaat uit van een kazerneverplaatsing en per locatie zijn de overschrijdingspercentages vermeld.
 
Alternatieve mogelijkheden.
Scooters.
Om de uitruksnelheid te verbeteren zou het mogelijk zijn om de brandweermensen die ongunstig wonen ten opzichte van de kazerne te voorzien van een scooter. Dergelijke
voorbeelden zijn er meer in het land maar de tijdwinst zal naar mijn mening in de Gennepse situatie minimaal zijn en nauwelijks leiden tot een verlaging van de overschrijdingspercentage.

Dienstauto’s
Het verstrekken van dienstauto’s met zwaailicht en sirene voor het dienstdoende brandweerpersoneel zal een lichte tijdwinst opleveren. Daar staat echter tegenover dat er  verkeersonveilige situaties ontstaan omdat er dan minimaal 8 brandweervoertuigen met zwaailicht en sirene naar de kazerne rijden.


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2006, 19:25:47
"'  De opkomsttijd is opgebouwd uit drie tijden.
Dit zijn :
·   Alarmeringstijd (ca 1 minuut)
·   Uitruktijd (ca. 3 a 4 minuten bij vrijwilligers)
·   Rijtijd (ca. 3 a 4 minuten bij vrijwilligers)
Alarmeringstijd
De alarmeringstijd is de tijd die de centralist nodig heeft om de melder van het incident/brand uit te horen over het incident en om deze vervolgens te verwerken in de alarmeringscomputer. deze computer genereert vervolgens een uitruk voorstel. Daarna alarmeert de centralist de brandweermensen, die het dichts bij het incident zijn gesitueerd.

Uitruktijd
De uitruktijd is de tijd die nodig is om de brandweermannen en vrouwen naar de kazerne te laten komen, hun uitrukkleding aan te trekken en vervolgens de brandweerauto uit de kazerne te laten rijden. Deze tijd loopt vanaf het moment dat de alarmeringspieper bij de brandweermensen overgaat (het moment van alarmering) tot het moment dat de brandweerauto de kazerne verlaat.

Rijtijd
De rijtijd is dan de resterende tijd die nodig is om op het plaats van het incident te komen. Omdat vrijwilligers tijd nodig hebben om naar de kazerne te komen hou je nog maar een rijtijd over van 3 a 4 minuten.''





3 a 4 min  vind ik erg optimistisch  dan moet je al 500 meter van de kazerne af wonen
en met keurig rijden zoals iedere vrijwillige brandweerman behoort te doen ga je dat helemaal niet halen  ;D


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #8 Gepost op: 25 november 2006, 01:54:39
In Gennep heeft de IOOV een reactie gegeven op de locatiekeuze voor de nieuwe brandweerkazerne. Misschien wel de eerste reactie/advies van de IOOV over deze materie.

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #9 Gepost op: 25 november 2006, 01:56:38
blad 2

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]