Sirene

Auteur Topic: Sirene  (gelezen 8698 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Gepost op: 8 november 2006, 20:24:31
Hoe komt het dat je tegenwoordig de sirenes van auto's van hulpdiensten pas hoort als ze vlak bij je zijn? Het geluid van de oude luchthoorns drong veel beter door dan de huidige elektronische sirenes.

‘Als er een drumband in de verte aankomt, hoor je eerst de pauken en de grote trom’, zo schrijft Maggy Rond (Amsterdam). ‘Je kijkt om je heen maar ziet nog niets. De hoogste tonen hoor je pas als ze vlakbij zijn en niets hun pad naar je oor nog verspert. De oude sirenes hadden een veel breder spectrum aan tonen.’
Maar de oude sirenes zijn om andere redenen slechter hoorbaar. Het geluid zwelt langzaam aan, en dat merken we minder goed op dan een sirene die ineens wordt aangezet, zo blijkt uit onderzoek door TNO. Maar er zijn meer problemen met sirenes, zo blijkt uit een studie van hulpverleners en beleidsmakers uit 2003.

Het blijkt dat een meertonige hoorn steeds slechter wordt opgemerkt doordat de geluidsisolatie van auto’s verbetert. Ook gaat het geluid steeds vaker verloren in omgevingslawaai. Daardoor is het lastig om met alleen je gehoor vast te stellen waar de sirene vandaan komt. Ook is er een ‘signaalmoeheid’ in het verkeer. Steeds meer voertuigen hebben zwaailichten, en flitsende matrixborden en felle lampen in het verkeer zijn regel geworden. Het is vechten om aandacht. Veel harder kan het geluid van de hoorn ook niet worden, want dan worden fietsers en voetgangers omvergeblazen. Bovendien kan de hulpverlener dan niet meer horen wat er op de boordradio wordt gezegd.
De deskundigen willen dat de toonhoogte wordt verlaagd. Nu zijn het de tonen B en E (494 en 659 hertz). Vooral de laagste toon moet meer dan een octaaf omlaag, vinden de deskundigen. Zij stellen 200 en 500 hertz voor. Lagere tonen onderscheiden zich beter van het omgevingslawaai en zijn ook door mensen met een slecht gehoor vaak beter hoorbaar. Bovendien weerkaatsen lage tonen minder tegen huizen, waardoor je de geluidsbron beter kunt lokaliseren. Dat komt doordat lage tonen een langere golflengte hebben, waardoor ze worden geabsorbeerd door details aan gevels. De langere golflengte maakt ook dat linker- en rechteroor beter een faseverschil waarnemen; dat helpt eveneens bij het lokaliseren. Ten slotte zijn lage tonen van veraf beter hoorbaar omdat de geluidsgolven makkelijker over obstakels heen buigen. Het is de bedoeling dat de nieuwe sirenes de komende jaren geleidelijk worden ingevoerd.
 
(http://www.intermediair.nl/kv_artikel.jsp?id=5807)


greetz,  Enrique


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #1 Gepost op: 8 november 2006, 21:03:53
en mensen zetten de radio steeds harder.. laatst reed ik met raam open en eigen (kerst)muziek op FATSOENLIJK niveau aan.. komt dr zwart golfje met getinte ramen, bestuurder ongeveer 23/24 en muziek zo hard dat ik echt NIETS meer kon horen.. leuk die geluidsinstallaties hoor...
Politie Aspirant niveau 4


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #2 Gepost op: 8 november 2006, 21:07:24
(kerst)muziek
Het is.. november?  :D
343, never forget.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #3 Gepost op: 8 november 2006, 21:18:44
Het is.. november?  :D

like i care 'bout that  8)

ter info:
16 november gaan de grootste kerstmarkten van start
18 november komt die knakker met schimmel tussen de benen in het land
Politie Aspirant niveau 4


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #4 Gepost op: 9 november 2006, 07:32:29
er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten maar als zo iemand iets schrijft en er staat dan een stukin over boordradio dan ben ik zeer snel geneigd om niet meer verder te lezen!

verdiep je of goed in de materie of vertel niets!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #5 Gepost op: 9 november 2006, 07:43:08
er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten maar als zo iemand iets schrijft en er staat dan een stukin over boordradio dan ben ik zeer snel geneigd om niet meer verder te lezen!

verdiep je of goed in de materie of vertel niets!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Daar zat ik ook al aan te denken inderdaad....en ik twijfel toch aan enkele conclusies die zij trekt, want het is volgens mij gewoon een feit dat bepaalde hoorns veel luider zijn dan andere (van sommige Rotterdamse ambu's hoor ik de sirene pas als ie de straat in rijdt....bv de 17-134, 17-136, 17-137, 17-138, 17-145, daar weet ik het in elk geval zeker van).... en dat ligt echt niet (alleen) aan de toonhoogte....
greetz,  Enrique


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Reactie #6 Gepost op: 9 november 2006, 12:31:02
Ik vind ook de nachtstand/arbostand een vreselijke uitvinding. Vooral wanneer er tijdens de rit gewisseld wordt tussen hard en zacht, daardoor is het niet makkelijk om op het geluid af te gaan waar een auto zich bevindt. Lekker een stand aanhouden en niet vlak voor de kruising overgaan op standje oorlog.


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Reactie #7 Gepost op: 9 november 2006, 13:51:02
Ten slotte zijn lage tonen van veraf beter hoorbaar omdat de geluidsgolven makkelijker over obstakels heen buigen.

Ik kan me herinneren dat ik een aantal maanden geleden eens hier in Hoofddorp in een bus zat en er een ambulance ons tegemoet kwam rijden (de VW T5 13-185 die laatst volgens mij een ongeluk heeft gehad) met hoge snelheid en onder A1 (ik kon hem niet zien aankomen omdat ik achterin zat, kon hem dus alleen horen). Het was redelijk lawaaiig in de bus en de hoosbuien sloegen tegen de ramen, waardoor ik de sirene ook pas laat hoorde. Wat mij alleen opviel was dat ik de laagste toon van de sirene veel eerder hoorde dan de andere 2 tonen. Vreemd genoeg klonk het als de trilfunctie van een mobiele telefoon, wat ik ook eerst dacht dat het was, maar ineens ging dat geluid langzaam over in de 3-tonige sirene. Nu dacht ik altijd dat de lage toon van de sirene van die betreffende ambu een tikkie lager was dan de lage toon van de overige VZA ambulance's (de Chevy's), maar ik weet eigenlijk niet of dat ook echt zo is of dat het maar zo lijkt omdat deze ambu een andere sirene heeft tov de andere ambulances.
Ik weet niet of men dit bedoelt als geschreven wordt dat lage tonen van veraf beter hoorbaar zijn? Ik vond het in ieder geval erg apart toen.  :)


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #8 Gepost op: 9 november 2006, 13:54:57
Feit dat het tegenwoordig normaal is geworden dat de speaker in of achter de bumper c.q. grill wordt geplaatst speelt ook een grote rol.


Securifire

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 258
Reactie #9 Gepost op: 9 november 2006, 15:26:16
De nieuwe ambulances (VW T5) in de Haagse regio hebben een ander soort geluid sirene. Dit signaal is in mijn beleving sneller waar te nemen. Men is er dus wel mee bezig  ;D ;D