Casus uit het blad reddingswezen

Auteur Topic: Casus uit het blad reddingswezen  (gelezen 10958 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #20 Gepost op: 28 februari 2007, 18:30:02
Het leuke van dit soort casussen vind ik wel dat van de ehbo'er net iets meer gevraagd wordt als 'wat zou jij in die situatie gedaan hebben", zeker omdat ook naar oorzaken en achtergronden gevraagd wordt terwijl eerste hulp in essentie symptoom gericht is.
Dat dwingt tot nadenken en soms tot het nalezen van weggezakte lesttof.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 28 februari 2007, 19:03:56
Hebben jullie wel eens binnen een tijdspanne van drie minuten drie keer achter elkaar de bloeddruk van iemand opgemeten?

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #22 Gepost op: 28 februari 2007, 19:10:39
Hebben jullie wel eens binnen een tijdspanne van drie minuten drie keer achter elkaar de bloeddruk van iemand opgemeten?
Henk

ja zeker wel, de eerste keer meet je sowieso aan beide armen (een kant eenmaal handmatig omdat je dan gelijk iets weet over de kwaliteit van de pols, dan twee twee keer automatisch aan de ander kant).  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 28 februari 2007, 20:31:45
ja zeker wel, de eerste keer meet je sowieso aan beide armen (een kant eenmaal handmatig omdat je dan gelijk iets weet over de kwaliteit van de pols, dan twee twee keer automatisch aan de ander kant).  ;)


Juist, dat mistte ik een beetje in het verhaal. Die drie (eigellijk zes)  waarden zijn vaak héél verschillend en slechts een momentopname.

Henk


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 28 februari 2007, 23:25:02
Juist, dat mistte ik een beetje in het verhaal. Die drie (eigellijk zes)  waarden zijn vaak héél verschillend en slechts een momentopname.

Henk

Bedoel je met de 'eigenlijk zes waarden' 3x systolisch en 3x diastolisch?

Dat je veel verschillende waarden meet, door de zelfde hulpverlener bij de zelfde persoon kan ik beamen, wanneer we praten over meerdere hulpverleners die meten bij de zelfde persoon wordt het nog veel erger ;)...

Deze casus is inderdaad erg interessant, omdat ie het snijvlak tussen de 'klassieke' ehbo'er en de 'moderne' ehbo'er weergeeft en de dilemma's waar men mee te maken krijgt. De ehbo'er staat hier voor de keuze: ga ik hulp inschakelen, of kijk ik het eens een tijdje aan? We gaan al meteen praten over een heleboel meetwaarden, zoals de tensie, waarvan de waarde mijns inziens door sommigen behoorlijk wordt overschat. We kunnen er nog wel meer snufjes aanhangen, zoals saturatiemeters of de glucose prikken. Een beetje een grijs gebied. Strikt genomen schrijft het OK boekje ons voor om bij een verminderd bewustzijn hulp te gaan inschakelen. Of bij deze casus meteen hulp nodig is? Tja, lastig te zeggen. Even aankijken kan toch ook geen kwaad? En waar leggen we de 'alarmeer-drempel'? :)
Er zijn ehbo'ers die deze casus rustig een half uurtje tot een uur aankijken.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 1 maart 2007, 07:48:31
Deze casus is inderdaad erg interessant, omdat ie het snijvlak tussen de 'klassieke' ehbo'er en de 'moderne' ehbo'er weergeeft en de dilemma's waar men mee te maken krijgt. De ehbo'er staat hier voor de keuze: ga ik hulp inschakelen, of kijk ik het eens een tijdje aan? We gaan al meteen praten over een heleboel meetwaarden, zoals de tensie, waarvan de waarde mijns inziens door sommigen behoorlijk wordt overschat. We kunnen er nog wel meer snufjes aanhangen, zoals saturatiemeters of de glucose prikken. Een beetje een grijs gebied. Strikt genomen schrijft het OK boekje ons voor om bij een verminderd bewustzijn hulp te gaan inschakelen. Of bij deze casus meteen hulp nodig is? Tja, lastig te zeggen. Even aankijken kan toch ook geen kwaad? En waar leggen we de 'alarmeer-drempel'? :)
Er zijn ehbo'ers die deze casus rustig een half uurtje tot een uur aankijken.

Alleen jammer dat de mensen (waaronder ik) die tot nu toe gereageerd hebben een iets andere kijk hebben dan de gemiddelde EHBO'er, ben dus heel benieuwd wat zij van deze casus vinden en hun gedachten daarbij?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #26 Gepost op: 1 maart 2007, 08:13:55
Schijnbaar is er onder de (klassieke ??) ehbo'er weinig animo tot het meedoen aan casussen, ik merk dat op het ehbo forum ook, zelfs de kaderinstrutuers overspoelen het forum niet, maar ik kan me goed voorstellen dat die de ehbo'ers even de gelegenheid geven om te reageren zonder het gras voor de voeten van hun cursisten weg te maaien.

Misschien hier en daar eens een topic starten om er achter te komen hoe dit soort dingen wat populairder kunnen worden ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 1 maart 2007, 09:41:44
Ik ben er van overtuigd dat het voortkomt uit angst te "blunderen". Er zijn op fora altijd mensen die bereid zijn iemand met een verkeerde suggestie tot de grond toe af te branden, lees maar eens terug of moet ik voorbeelden geven.

Dan kijk je de volgende keer wel vanaf de kant toe hoe de casus zich ontwikkeld. Als men dan ook nog schermt met termen als systolisch en keto-acidotische coma heb je helemaal het idee dat je alleen nog maar domme dingen zegt.

Ik zat bij een training dat iemand totaal andere waarden doorgaf aan een pleeg dan er gemeten was, gewoon van de zenuwen. Maar die gozer is harstikke goed als er geen druk op staat.

Ik hoop dat we toch eens van die druk afkomen. Hoe belangrijker het werk (en EHBO'ers beseffen maar al te goed hoe belangrijk hun werk kan zijn, het verschil soms tussen leven en dood), hoe beter iemand functioneerd zonder een pistool op zijn hoofd. Ik geef ronduit toe dat ik het bij ernstige ongevallen soms ook even niet meer weet.

Maar zelfs de professionals lopen wel eens als een kip zonder kop rond, met een trauma heli die opstijgt minuten nadat het so gevonden is, wegvliegt, weer terug komt, landt en waarvan de bemanning alsnog naar de ambu rent waar het SO dat verticaal uit het water is gesleurd aan land gebracht is en de ambu de reanimatie al gestart heeft. De kustwacht niet weet dat er een politie heli boven de plek hangt. Er 8 boten zijn bij de eerste springer en 's avonds op de zelfde plek met weer een springer maar één omdat de kustwacht nu niet is ingelicht en de brandweer dus alleen werkt, zonder boten. Ik ben bang dat de gewone EHBO kritischer gevolgd wordt dan de professional en ik denk dat dat goed is want zo kan je je werk beter doen. Ook zonder kritiek weet je het zelf wel als het niet goed gegaan is en anders heb je maar een kleine hint nodig! Als het kwartje daarna valt vind je het verschrikkelijk dat je ergens niet aan gedacht hebt ofzo.  

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #28 Gepost op: 1 maart 2007, 10:42:51
Henk, ik hoop niet dat je gelijk hebt maar ik vrees aan de andere kant ook wel dat er een grond van waarheid in zit.

Over gegeven oplossingen mag (moet) gediscuseerd kunnen worden, want daar is tenslotte een forum voor, het afbranden van personen hoort hier niet in thuis, gebeurt dit wel dan is het denk ik een taak van de vele moderatoren om hier in te grijpen en een dergelijke reactie simpelweg te verwijderen.
(Wat dat betreft is de soms erg persoonlijke discussie, het topic is zelfs puur persoonlijk begonnen, op brandweergebied rondom Fred Vos een heel slecht voorbeeld)

Het zou geen betoog behoeven dat een ieder in zijn waarden gelaten dient te worden, zonder discussies op basis van inhoud uit de weg te gaan.
Dit werkt natuurlijk twee kanten ook, de hulpverlener met wat meer kennis dient de collega met wat minder kennis in zijn waarde te laten en hem/haar (naar mijn mening) zelfs te ondersteunen/adviseren daar waar mogelijk.

De collega met iets minder kennis dient daarentegen ook te beseffen en te accepteren dat degene met wat meer kennis ook zullen proberen de gestelde vragen zo goed mogelijk op te lossen, het is ook voor hen een uitdaging, het nivo kan dan wel eens wat boven dat van de basis OK uitgaan, maar dat is dan ook slechts een van de vele boekjes op eerste hulp gebied.

Gebruik van vaktermen is prima en leerzaam, mits je de betekenis in normaal nederlands ook even vermeld wanneer die term voor het eerst in een discussie gebruikt wordt, dat houdt het topic voor de mindere latijnofielen wat leesbaarder.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Anne

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
  • Wherever I lay my head... that's my home.
Reactie #29 Gepost op: 1 maart 2007, 19:15:46
Tja, als de woorden, die zonder woordenboek of google, niet te begrijpen zijn voor de gemiddelde EHV'er dan kan ik als EHV'er best voorstellen dat je niet direct de behoefte voelt om te reageren.

Het meeste is ook al verteld en wat mij betreft komt deze actie overeen met wat ik zou doen.

Deze casus loopt ook op het EHBO forum, en ook hier roept de casus alleen maar vragen op.

De enige goede volgorde is dan ook de universele aanpak

Veiligheid waarborgen
Situatie beoordelen
so wel/niet aanspreekbaar

zonodig ademweg vrijmaken
ademhaling beoordelen
circulatie beoordelen
niet aanspreekbaar -> geen ademhaling -> BLS

Bewustzijn beoordelen

nagaan wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn

allergie
medicijnen
ziekte
laatste maal eten/drinken
wat is vooraf gegaan

Afhankelijk van de bevindingen maak je de keuzes wanneer je wie waarschuwd.

De toegevoegde waarde van deze discussie zijn de hardop denkende hulpverleners binnen de verschillende schakelslen

Het moment dat het aankijken van de situatie veranderd in een alarmering van 112, is het moment dat het slachtoffer zijn bewustzijn verliest en niet meer bij te krijgen is.

Trouwens er komen ook maar enkele reacties bij het Reddingswezen binnen. In vergelijking daarmee komt er hier en op het EHBO en LOTUS forum meer reacties vrij.  ;)
Groet Anne