Casus uit het blad reddingswezen

Auteur Topic: Casus uit het blad reddingswezen  (gelezen 11020 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2007, 20:34:48
capillary refill (om de één of andere reden heb ik nooit mijn tensie-meter in mijn binnenzak zitten  ;D),

Ach wanneer zoals in de casus dienst hebt op een evenement mag je best een gereedschaptasje/koffertje meenemen hoor  ;)

Maar even een andere vraag, wat wordt naar jullie idee in de casus bedoelt met "tegenstrijdig gedrag" welk gedrag is tegenstrijdig met wat ?

Ik ken wel het tegenstrijdige (paradoxale)kledinggedrag van bijvoorbeeld ernstig onderkoelden die zich gaan uitkleden omdat ze het gevoel hebben het warm te hebben, maar iets dergelijks lees ik in deze casus niet terug.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2007, 20:48:08
.Zie de reactie van PdR, bij hyperglycaemie denk ik dat je juist hypo bedoelt?

Correct me if i'm wrong maar de de hypo kan optreden doordat de lever even geen glucose vrijmaakt omdat ie populair gezegd het druk heeft om de alcohol uit het lichaam te verwijderen ? Dus met name een risico voor de diabeticus die alcohol gaat drinken op een nuchtere maag en als je dan ook nog eens flink dansend uit je dak gaat dan vliegt je suiker echt omlaag ?

jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2007, 22:31:21
De hypoglycaemie bij diabetici treed op door dat alcohol de gluconeogenese (nieuwe aanmaak van glucose) remt, waardoor de glucosespiegel in het bloed daalt en er een hypo optreed. Je redenering klopt dan ook.

Ik had in mijn reactie hyperglycaemie staan, waarbij ik met name gekeken heb naar de symptomen (rode warme huid, bewustzijnsdaling). Een hypo is uiteraard waarschijnlijker, vanwege het grote alcoholgebruik. Ik ben het met vesalius eens dat ook een voorafgaande epileptische aanval in je overweging moet worden meegenomen.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2007, 22:39:54
Maar even een andere vraag, wat wordt naar jullie idee in de casus bedoelt met "tegenstrijdig gedrag" welk gedrag is tegenstrijdig met wat ?

Ik ken wel het tegenstrijdige (paradoxale)kledinggedrag van bijvoorbeeld ernstig onderkoelden die zich gaan uitkleden omdat ze het gevoel hebben het warm te hebben, maar iets dergelijks lees ik in deze casus niet terug.

Dat is een goeie, echt tegenstrijdig gedrag zie ik zo snel niet in de casus staan...

Als ik dit soort casus lees, dan merk ik al snel dat ik over drugs en dergelijke nog veel moet leren.  :)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2007, 23:00:36
Het tegenstrijdige heb ik gelezen in de vorm van verlaagd bewustzijn gecombineerd met het onrustige omhoog komen.

Bij een keto-acidotisch coma verwacht ik eerder een lethargisch beeld ipv het onrustige delirant aandoende beeld wat hier beschreven wordt. Daarnaast denk ik niet dat zij zich op een feest zou presenteren omdat je je eerder al rot voelt en dus meestal niet zal gaan feesten.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2007, 09:26:52
We zitten in het topic EHBO met een casus op EHBO gebied.
Heel interessant om achtergronden te lezen.
Maar in dit topic mag vakjargon gebruikt worden, mist uitgelegd.

Systolisch =
keto-acidotisch coma =
lethargisch beeld  =
delirant aandoende beeld =
capillary refill =
Mean Arterial Pressure =


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2007, 09:58:22
Even simpel gesteld

Systolisch = bovendruk bepaald tijdens het meten van de bloeddruk, onderdruk = diastolisch

keto-acidotisch coma = Coma bij een diabeticus door een te hoog suikergehalte

lethargisch beeld  = beeld van een lusteloze, passieve patient

delirant aandoende beeld = een gedaald bewustzijn met hallucinaties, wanen, desoriëntatie, verlies van ik-besef, motorische onrust, angst, door angst onsamenhangend geworden denken, schouwspelachtige schijnwaarnemingen en waandenkbeelden.

capillary refill = het terugvloeien van bloed in bijvoorbeeld de huid/nagelriem van de vingertop nadat deze door externe druk nagenoeg bloedleeg is gemaakt, de snelheid waarmee dit gebeurd is een maat voor de kwaliteit van de circulatie (normaal is het binnen 2 seconden weer goed doorbloed)

Mean Arterial Pressure = Soort gemiddelde waarde van de bloeddruk, de onderduk + 1/3 van het verschil tussen onder en bovendruk
dus bij een bloeddruk van 140/80 is de map 80 + (140-80)/3 = 80 + 20 = 100

Maar iedereen die dit wil weten kan dat vrij snel vinden hoor, ik lees bijna dagelijks artikelen waarbij ik een woord tegenkom waarvan ik de betekenis niet (meer) weet en dan zoek ik het even op, goed voor de algemene ontwikkeling  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2007, 11:00:25
Sorry RadaR, je hebt helemaal gelijk. Jacques perfect uitgelegd.

Is er al meer info? Of stond dat niet in het blad?


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2007, 15:59:36
Sorry RadaR, je hebt helemaal gelijk. Jacques perfect uitgelegd.

Is er al meer info? Of stond dat niet in het blad?

Nee dat komt geloof ik pas in de volgende uitgave, althans de oplossing,  het is geen getrapte vraagstelling waarbij je steeds iets meer info krijgt, voor de ehbo'er ook niet zo noodzakelijk wellicht
Maar er hebben nog niet veel ehbo'ers / kaderinstructeurs/Lotussen geregeerd, die moeten hier toch ook een mening over hebben (denk ik....hoop ik...)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2007, 18:18:57
Deze casus loopt ook op het EHBO forum, en ook hier roept de casus alleen maar vragen op.

De enige goede volgorde is dan ook de universele aanpak

Veiligheid waarborgen
Situatie beoordelen
so wel/niet aanspreekbaar

zonodig ademweg vrijmaken
ademhaling beoordelen
circulatie beoordelen
niet aanspreekbaar -> geen ademhaling -> BLS

Bewustzijn beoordelen

nagaan wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn

allergie
medicijnen
ziekte
laatste maal eten/drinken
wat is vooraf gegaan

Afhankelijk van de bevindingen maak je de keuzes wanneer je wie waarschuwd.

De toegevoegde waarde van deze discussie zijn de hardop denkende hulpverleners binnen de verschillende schakelslen