[witte kolom] Op vakantie geweest

Auteur Topic: [witte kolom] Op vakantie geweest  (gelezen 34695 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Gepost op: 11 mei 2007, 16:40:16
Allemaal, een goede middag, in deze casus zijn we met zijn allen op vakantie geweest in New York (USA). Heel veel leuks gedaan. En we zijn nu bezig met onze terug reis naar Amsterdam.

Je stapt in het vliegtuig (een MD11) die ons terug naar Amsterdam gaat brengen. Je krijgt te horen dat de Vlucht ongeveer 9 uur gaat duren. En eindelijk alles achter de rug, stijgt het vliegtuig op. Eenmaal in de lucht ga je eventjes wat drinken, even tv kijken, een paar mooie filmpies, eventjes een paar tijdschriften lezen, etc.

Na 4,5 uur vliegen merk je dat cabinepersoneel heel onrustig en driftig op en neer lopen. Korte tijd later wordt er een oproep gedaan aan ‘medici’ om zich dringend bij het cabinepersoneel te melden.

Vraag 1: meld je, je, of leun je achterover, en wacht je af??




Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2007, 16:49:44

Vraag 1: meld je, je, of leun je achterover, en wacht je af??



Nee, geen medische achtergrond. (alleen reanimatie-certificaat maar heb het idee dat ze zo'n iemand niet zoeken)

Omdat alles wat met veiligheid te maken heeft mijn interesse heeft blij ik het gebeuren wel met aandacht volgen, wie weet kan ik nog iets beteken!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2007, 17:05:21
Er moet haast wel iets heel urgents of bijzonders aan de hand zijn , meer als een gevalletje flauwvallen of een gebroken been, anders zou een doorgewinterde professionele cabinebemanning niet onrustig en driftig heen en weer lopen.

Ik kijk even om me heen of het storm loopt met artsen (vaak  wel het geval op zo'n intercontinentale vlucht met een paar honderd passagiers), zoniet dan identificeer mijzelf als zijnde ehbo'er, ik vraag wat er aan de hand is en of ik evt kan helpen.
(De cabinebemanning beheerst die ehbo vaardigheden zelf ook, maar je weet maar nooit, misschien een hele plotselinge bevalling ...)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2007, 17:09:45
owja deze hoort er ook nog bij, mss handig voor verderop in de casus voor de beeldvorming O0

[verwijderd door de beheerder]


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2007, 17:45:29
Nou vooruit voor de beeldvorming dan ook even deze erbij.
Let op dit is de indeling van Finair en die vliegen niet op Amsterdam - New York, maar het geeft een idee ......
http://www.finnair.fi/filecontent/com/fleet/md11_business.html
http://www.fs2000.org/md-11/media.htm
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2007, 17:50:12
:) gaat om het idee toch


Karim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2007, 18:05:44
Komt bekend voor deze casus, alleen was 't op de heenweg naar L.A. ,niet de terugweg van NY.

Werd omgeroepen of er ook een arts aan boord was, m'n pa opgestaan en met de stewardess meegelopen, ik nog gevraagd of ik mee zou komen maar hij zei wacht maar even, niet veel later komt de stewardess weer aangedribbeld met de mededeling of ik toch even gauw mee wil mee komen.

Nog 5 geen minuten later samen met m'n pa een bevalling gedaan op tig km hoogte, bevalling gelukkig goed gegaan al duurde 't wel even voordat 't kindje ging zelf ademhalen, 't vliegtuig heeft toen ergens 'n tussenstop gemaakt zodat ma en baby naar 't ziekenhuis gebracht konden worden voor controle.

Best 'n aparte ervaring, was altijd onder de indruk dat hoogzwangere vrouwen helemaal niet mochten vliegen.

Maar om je vraag even te beantwoorden, als er iets dergelijks omgeroepen wordt zal ik me wel altijd even melden en kijken of ik kan helpen, ook al is er 'n arts aan boord, die kan dan altidj nog beslissen of ie je nodig heeft of niet, een IC/SEH arts zal in 'n noodgeval waarschijnlijk anders reageren als 'n bedrijfsarts. bijv, die laatst zal denk ik wel blij zijn met wat extra handen die ervaring hebben in de spoedeissende hulp.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2007, 18:15:35
Best 'n aparte ervaring, was altijd onder de indruk dat hoogzwangere vrouwen helemaal niet mochten vliegen.

beetje off-topic, maar het loopt nog geen storm, de voorwaarden van KLM op dit gebied:
Tot 36 weken wanneer complicaties verwacht worden en voor iedereen vanaf 36 weken (34 bij een meerling) mag niet meer gevlogen worden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2007, 19:43:15
Ik zou als ehbo-er zijnde wel kenbaar maken dat ik beschikbaar ben, en als (volgend jaar ) Geneeskunde student zijnde ook, Als er een arts is maak ik duidelijk dat ik kan helpen als nodig.
Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


MaRRk

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2007, 20:15:51
(De cabinebemanning beheerst die ehbo vaardigheden zelf ook, maar je weet maar nooit, misschien een hele plotselinge bevalling ...)

Wat voor meerwaarde heb jij als EHBO'r bij een bevalling dan?