Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?

Auteur Topic: Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?  (gelezen 19797 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #80 Gepost op: 1 november 2007, 07:44:55
.......................................................

Toch zie ik een verschil tussen een hulpverleningsfotograaf en een ramptoerist. Een hulpverleningsfotograaf doet dit als hobby, nieuwsgierigheid in het werk van de hulpverleners en mogelijk voor het inkomen. Mocht je het doen om de foto's zo spectaculair te maken en vervolgens op internet blindelings rond te verspreiden, zonder enig respect op te brengen voor de hulpverlener en slachtoffers denk ik dat je jezelf geen hulpverleningsfotograaf mag noemen. Dit zou immers een belediging zijn voor diegene die het doet uit pure nieuwsgierigheid. Een persfotograaf is weer een hele andere sector die ik hier buiten laat, ervan uitgaande dat zij weten professioneel te handelen.
Klopt. En bal is inderdaad rond, want zoiets is ook al helemaal aan het begin van deze discussie gezegd....    ;)


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #81 Gepost op: 1 november 2007, 12:29:24
Klopt. En bal is inderdaad rond, want zoiets is ook al helemaal aan het begin van deze discussie gezegd....    ;)


Klopt, maar ik vond dat ik dit bruggetje weer even moest maken omdat ik zag dat het onderwerp afdwaalde en voor je het weet heb je een mod met een vette rode tekst in het topic en zit er een slot op... voorkomen is beter dan genezen.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #82 Gepost op: 1 november 2007, 13:53:43
een artikel met daarbij een foto maakt het veel aantrekkelijker. en dat wil de media. mensen willen duidelijk nieuws en dat kan net zo goed een ongeval zijn.

Dat is dus mijn punt, wordt het nieuws duidelijker door foto's? Hierin verschillen we dus van mening. dat kan, maar je hebt mij nog niet overtuigd over de meerwaarde van foto's bij incidenten zoals een "eenvoudig" ongeval.

wat dacht je van de mensen die allemaal op de snelweg blijven kijken en zo alles opstoppen, of dat geen ramptoeristen zijn.

Op deze vraag heb ik al antwoord gegeven naar aanleiding van de quiz van twentenieuws


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #83 Gepost op: 1 november 2007, 13:58:49
Een mens is over het algemeen wel visueel :o ingesteld, en wil graag alles graag met eigen ogen zien om naar niets te hoeven missen...  :|


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #84 Gepost op: 2 november 2007, 14:20:44
Vanochtend las ik in de KidsWeek een column van 'Elise' over ramptoeristen. Misschien leuk om even te lezen:

Ramptoeristje spelen

'De brand is hier tegenover! Kom kijken, een brand!' Enthousiast rent mijn moeder de trap af. Enthousiast? Over een brand? Zit er blusschuim in je hoofd ofzo? Nee, mijn moeder is gewoon een typische ramptoerist. Ramptoeristen smullen van oh-nee-er-is-iets-ergs-aan-de-hand-vermaak. Wat ontzettend gemeen, zul je nu vast denken. Maar even tussen ons. Jij hebt vast ook wel een keer de ramptoerist uitgehangen?
Toch?
Overdreven uitgelaten storm ik de trap op, achter moederlief aan. Vijf seconden later staan we met zijn drieën vanuit de hoogste kamer naar het schouwspel te kijken.  Drie vuurrode brandweerauto's staan geparkeerd voor een huis waar verdacht veel rook uit de schoorsteen komt. 'Zullen we gaan kijken?', mompelt mijn moeder? 'Mam! Dat kun je niet maken, ramptoerist!' proest ik. 'Maar ik kan EHBO verlenen!' Dan stampt mijn vader binnen. 'Waar is de brand?' roept hij. Een typische brandweerman-houding: waar is de brand? 'Mijn vader is brandweerman!' zie ik mezelf al trots zeggen in een McDonalds-reclame. Maar dan pas zie ik dat 'meneer de heldhaftige branwdeerman' een camera in zijn handen heeft. Ik rol met mijn ogen. 'Pap! Ramptoerist die je er bent! Wil je foto's maken?' 'Nee. natuurlijk niet', antwoord paps. 'Een filmpje!'

'Hee, er was gisteravond een schoorsteenbrand bij ons in de straat hé!' Roos' ogen glimmen. We zitten op haar kamer. 'Ja, ik weet het!' lach ik. 'Mijn vader wilde een filmpje maken!' Mijn vader hééft het gefilmd. En mijn moeder en ik zijn gaan kijken!' biecht Roos op. Gierend van de lach hik ik: 'Wat erg! Ramptoeris die je er bent!' En dan komt ook het voorspelbare antwoord. 'Ramptoerist? Ik? Hoe kom je daarbij?'
©Kidsweek nr.44


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #85 Gepost op: 2 november 2007, 15:38:41
Vanochtend las ik in de KidsWeek een column van 'Elise' over ramptoeristen. Misschien leuk om even te lezen:
©Kidsweek nr.44

Jij houdt je vaktijdschriften goed bij, merk ik wel.  ;D


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 2 november 2007, 16:39:23
Jij houdt je vaktijdschriften goed bij, merk ik wel.  ;D

Ja, blijf altijd op de hoogte 8)