Cameraman omroep Brabant gehinderd tijdens werk

Auteur Topic: Cameraman omroep Brabant gehinderd tijdens werk  (gelezen 27186 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Gepost op: 3 januari 2008, 23:54:20


GOIRLE - De politie heeft donderdagmiddag op de snelweg A58 een spectaculaire aanhouding verricht. Ter hoogte van Goirle pakte een arrestatieteam, midden op de snelweg, twee mannen op. Maar toen een cameraman van Omroep Brabant de actie probeerde te filmen, werd hij door een agent ruw tegengehouden.
De twee mannen worden verdacht van een zaak in Rotterdam, maar wat dat is, is niet duidelijk.
 
Bekijk de bijgevoegde video om te zien wat er precies gebeurde. De camerajournalist gaat een klacht indienen tegen de politie.

FILM




Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2008, 23:58:11
Nu kan je zeggen of het goed is of niet maar met al die sjonnie's die geen perskaart kunnen tonen (''die ligt in de auto'') en AT'ers zonder bivak muts kan ik me iets van deze actie voorstellen .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2008, 00:23:56
Ben ik de enige die die cameragast maar irritant vindt ?

"bla bla grondwet!"  "bla bla persvrijheid!"  

Arrestatieteam wil niet gefilmd worden, hij kan geen perskaart tonen, hij krijgt 't agent tegenover 'm die vriendelijk en beleefd blijft en toch blijft ie maar drammen.

Van mij hadden ze 'm mogen arresteren, als ie uit z'n auto gesprongen is om plaatjes te schieten staat die auto dus op een van de rijbanen of vluchstrook "geparkeerd". Irritant mannetje hoor.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2008, 01:34:21
Die cameraman mag daar gewoon filmen punt. als die 'agent' niet zo irritant gedaan had, dan had niemand er last van gehad dat hij daar ging filmen! waar de auto van de man staat weten we niet dus ga daar geen conclusies over trekken.

Die 'agent' is in dit geval duidelijk verkeerd bezig.


Karim

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2008, 02:06:31

Die 'agent' is in dit geval duidelijk verkeerd bezig.


Right....

Een of andere gast zonder perskaart gaat 'n arrestatie team dat zo herkenbaar in beeld komt filmen en zoals die agent al aangaf hebben zij geen controle over wat er met die film/foto's gebeurd dus hij zorgt dat zijn collega's niet eventueel in gevaar kunnen komen door herkenbaar op 't internet te verschijnen en hij is fout bezig dan ?  ::)


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2008, 02:22:58
Right....

Een of andere gast zonder perskaart gaat 'n arrestatie team dat zo herkenbaar in beeld komt filmen en zoals die agent al aangaf hebben zij geen controle over wat er met die film/foto's gebeurd dus hij zorgt dat zijn collega's niet eventueel in gevaar kunnen komen door herkenbaar op 't internet te verschijnen en hij is fout bezig dan ?  ::)

Ja, in de wet staat dat je ook zonder perskaart vanaf de openbare weg alles mag fotograferen en filmen. In de wet staat niet dat die agent de controle moet hebben over wat er gebeurt met die opnames, pas vanaf het moment dat zij herkenbaar in beeld worden gebracht, op bijvoorbeeld de tv, kunnen zij er wat tegen doen.


Karim

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2008, 02:28:02
pas vanaf het moment dat zij herkenbaar in beeld worden gebracht, op bijvoorbeeld de tv, kunnen zij er wat tegen doen.

Ja, en dan is 't dus al te laat.  Vandaar dit optreden, om te verkomen dat betreffende agenten herkeenbaar op tv/internet komen.


En in de wet staat ook dat je moet voldoen aan de vordering van 'n agent.

En als bepaalde agent daar 'n gegronde reden voor heeft (bescherming identiteit speciale politie eenheid) dan moet je niet gaan lopen zeiken en zielig doen maar gewoon luisteren.

Als 't gewone agenten waren geweest dan was 't 'n andere situatie, die weten net als wij dat we in de media terecht kunnen komen omdat we een "openbaar" beroep hebben.
Bij een AT ligt 't net even anders, en hun veiligheid kan in 't geding komen als ze herkenbaar op 't internet verschijnen, vandaar dat dit optreden van betreffende agent volstrekt legaal is, hij beschermt enkel z'n collega's.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2008, 10:01:20
Nog even een reactie van mijn kant.

Ik heb laatst mijn competentie behaalt ten behoeve van een plaats delict. Op de politie academie word wel degelijk aandacht besteed aan de pers, ook in het korps Rotterdam Rijnmond.
Bij een PD (ongeval, moord, etc...) word deze afgezet dmv een lint. Dit is de binnenring, verder komt er volgens de richtlijnen ook nog een buitenring. Niemand behalve de hvdiensten mag in de binnenring komen, en niemand behalve de hvdiensten en de pers mag in de buitenring komen. Als je dus je PD afgezet hebt mag de pers dus komen filmen en fotgraveren. Er kunnen slachtoffers liggen,die de fotograaf ook filmt. Je kan dit als politieambtenaar vanuit jezelf niet goed vinden, maar aangezien je objectief bent en (uitzonderingen daar gelaten) dit in eerste instantie niet strafbaar is mag dit en heb je vooralsnog geen grond om dit te verbieden. De discussie of dit moreel verwerpelijk is kunnen we altijd voeren, maar daar zijn we als politieambtenaar niet voor. (Dat ik het ook niet nodig vind is dus wat anders..)
Blijkt nu om redenen, zoals veiligheid, sporen etc..., dat je je PD moet vergroten dan maak je de afzetting groter, hieraan moet ook de pers voldoen. Dit is mijn inziens zeer simpel en niet moeilijk na te leven, ware het niet dat veel mensen van de pers en de politie en andere hv diensten, er een eigen draai aangeven en vinden dat ze bijvoorbeeld een fotograaf mogen beletten een politieagent te fotograveren. Dit is dus niet zo. Soms helaas maar aan de andere kant wel zo open en eerlijk.

Mvg,
Snoeike


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2008, 10:34:24
Nu kan je zeggen of het goed is of niet maar met al die sjonnie's die geen perskaart kunnen tonen (''die ligt in de auto'') en AT'ers zonder bivak muts kan ik me iets van deze actie voorstellen .....
Inderdaad, perkaart in de auto ;D  Die moet je tonen op het moment dat je hem nodig hebt en niet "in de auto" laten liggen  ;D.  Bovendien als hij dan wel zo professioneel is, had ie ook moeten weten dat het filmen van zulke team niet gewenst is
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #9 Gepost op: 4 januari 2008, 11:29:13
Inderdaad, perkaart in de auto ;D  Die moet je tonen op het moment dat je hem nodig hebt en niet "in de auto" laten liggen  ;D.  Bovendien als hij dan wel zo professioneel is, had ie ook moeten weten dat het filmen van zulke team niet gewenst is

Niet gewenst is niet hetzelfde als verboden...  ;)