Prioriteiten systeem

Auteur Topic: Prioriteiten systeem  (gelezen 15505 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #80 Gepost op: 25 oktober 2003, 14:41:23
prio 2 geen levensbedreigende situatie, maar wel noodzaak om ter plaatste te laten komen. Je mag gebruik maken van een aantal vrijstellingen. Wat vinden jullie van het gebruik van verkeersbeinvloedingsmogelijkeden in dit soort situaties. Bijvoorbeeld Vetag en het blokkeren van het kruispunt bij de kazerne door alles op rood te zetten behalve de weg van de kazerne naar het incident.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #81 Gepost op: 25 oktober 2003, 14:52:02
nee verkeersbeinvloeding alleen bij prio1,anders krijgen de medeweggebruikers het idee dat er maar lukkraak gereden word


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #82 Gepost op: 25 oktober 2003, 15:09:17
nee verkeersbeinvloeding alleen bij prio1,anders krijgen de medeweggebruikers het idee dat er maar lukkraak gereden word
Eigenlijk is dit tegenstrijdig. wel gebruik van de busbaan maken en niet gebruik maken van de (voorrangsschakkeling) die bussen gebruiken. Kortom de helft mogelijkheden gebruiken. En medewegbruikers zien niet dat je deze schakeling gebruikt.

Een ander punt is natuurlijk de verkeerslicht beinvloeding bij de kazerne. maar waar je wel rekening moet mee houden dat vaak ook een groen golf activeert vanaf de karzerne en hierdoor je dringende taak beter kan uitvoeren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #83 Gepost op: 25 oktober 2003, 15:22:03
een busbaan is een redelijk afgeschermt gebied,maar dit is juist dat hele moeilijke.Wat wel en niet kan :-\


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #84 Gepost op: 27 oktober 2003, 17:08:21
Volgens mij is het bij ons zo dat vtag alleen werkt als er met toeters en bellen gereden wordt.
Op andere momenten, bijv terugweg hebben we geen voorrang nodig en werkt vtag niet.

De verkeers beinvloeding voor de kazerne wordt bij iedere uitruk gebruikt om te zorgen dat we veilig de deur uit kunnen rijden, en eventueel de weg kunnen over steken.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Francois Peeters

  • Gast
Reactie #85 Gepost op: 9 november 2003, 17:25:26
Ik ben zelf paar keer naar een RAC geweest het is zeer moeilijk voor die mensen om een goede prioriteit vast te stellen. Ligt vaak aan de informatie die de melder geeft. Vaak horen we containerbrandjes met prio2 terwijl dat er na een heel fabriekspand in vlammen is opgegaan.


Johan

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 23 november 2003, 11:21:13
Ik vind het goed dat er prio zijn. Ook weet ik dat het soms moeilijk is om als centralist een juiste  te stellen, maar om dan maar bij voorbaat van iedere gemelde mug per definitie een olifant te maken lijkt mij niet correct. Want je kan altijd wel zeggen als dit... of als dat..., maar ik vind dat als de melding goed is uitgevraagd je op basis die informatie een prio moet stellen want je moet het ook weer niet overdrijven.
ALs je een goed gemaakt uitvraagprotocol langs loopt dan kan het bijna niet mis. En als de melding niet geheel correct is geweest, het zij zo.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #87 Gepost op: 25 oktober 2006, 22:39:07