Prioriteiten systeem

Auteur Topic: Prioriteiten systeem  (gelezen 15506 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Gepost op: 10 oktober 2003, 19:59:38
welke korpsen werken er al met het prio systeem???




Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2003, 20:09:03
In de regio Amsterdam en omstreken werken we al van begin van dit jaar of eind vorige jaar al met het prioriteitensysteem. Alle chauffeurs en leidinggevende zijn via informatiesessies gewezen op hun verantwoordelijkheden en de werking van het prioriteitensysteem.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2003, 20:12:04
bij ons zijn we er zo langzamerhand ook mee begonnen,bij een uitruk word er vermeld welke prio het is.En het werkt goed moet ik zeggen


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2003, 22:20:35
Wij in Zeist (Regio Utrecht) werken ook al met het prio systeem, en het werkt perfect,
alleen even wennen  :o  ;)

Glenn (Smoke)
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Rene112

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 10 oktober 2003, 22:24:54
Bij ons in de (toekomstige) regio Noord-Holland Noord werkt het sinds 1 juli van dit jaar.

Er zijn volgens mij weinig problemen omdat er bewust is gekozen voor een verdeling van de soorten incidenten (in het GMS) in alleen de prio's 1 en 2.

Daardoor vervallen veel discussie's en onduidelijkheid. De redenatie is als volgt : elk incident waarbij er geen (mogelijk) levensbedreigende situatie is, maar wel brandweerhulp gewenst is, wordt prio 2.

Prio 3 komt bij ons volgens mij alleen voor bij oefensituaties.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Blik

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 10 oktober 2003, 22:35:26
Geheel Zeeland , en wat mij betreft , werkt het perfect !

 :)  :)   :)   :)


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #6 Gepost op: 10 oktober 2003, 22:37:54
Binnen de Regio Twente wordt sinds het begin van dit jaar gewerkt met het prio systeem.

Het werkt hartstikke goed en het is duidelijk, kan haast geen meningsverschil over ontstaan. Maar voorheen werd er ook gealarmeerd met "Attentie" of "Dienstmededeling", dus zo veel is er niet veranderd.

Maar Rene, in de praktijk zal gewoon blijken dat er redelijk vaak een prio 3 melding zal worden gegeven. Wegdekreiniging, kleine hulpverleningen, boom over de weg, nacontroles brand, enz... Dat zijn meldingen waarvoor je echt geen prio 2 hoeft te geven.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #7 Gepost op: 10 oktober 2003, 22:56:12
inderdaad fab. Wij hebben het systeem nou bijna 1 1/2 jaar en rijden toch regelmatig prio 3. zoals bij loze automaatjes,katjes in boompjes enz.


Rene112

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2003, 23:35:38
Maar Rene, in de praktijk zal gewoon blijken dat er redelijk vaak een prio 3 melding zal worden gegeven. Wegdekreiniging, kleine hulpverleningen, boom over de weg, nacontroles brand, enz... Dat zijn meldingen waarvoor je echt geen prio 2 hoeft te geven.

Maar die keuze is bij ons (voor het hele gebied Noord-Holland Noord) wel heel bewust gemaakt.

Het kenmerk van prio 2 is dat er geen (mogelijke) levensbedreigende situatie is maar wel een noodzaak om ter plaatse te gaan. Kortom : de brandweer is wel nodig maar niet met spoed (als voorrangsvoertuig).

Als je kijkt welke verkeersovertredingen vaak gemaakt moeten worden bij bijvoorbeeld stormschades, wegdek reinigen, kat in de boom etc., heb je juist dan prio 2 nodig (als status) om gebruik te mogen maken van de vrijstellingen.....

Daarom : lekker simpel houden, is onze ervaring!  :)

P.s. een nacontrole na binnenbrand kan voor bevelvoerders een melding zijn om van prio 2 op te schalen naar prio 1 (wanneer het bijvoorbeeld een object met veel risico's betreft). Prio 3 zou betekenen dat de brandweer dus eigenlijk niet persé ter plaatse hoeft te komen ???


Ed :)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
  • Iedereen heeft recht op mijn mening :)
Reactie #9 Gepost op: 11 oktober 2003, 08:42:53

Daarom : lekker simpel houden, is onze ervaring!  :)

Prio 3 zou betekenen dat de brandweer dus eigenlijk niet persé ter plaatse hoeft te komen ???


Lekker simpel houden betekend niet dat je een prioregeling die men landelijk in wil gaan voeren moet gaan veranderen. Als elk korps dat gaat doen en andere regels aan hun prio gaan hangen is denk ik het doel weg van de prioregeling.

En dat je dus bij een prio 3 melding niet nodig bent is de de grootste kolder. Het is alleen niet noodzakelijk dat je enige verkeersovertreding van wat voor aard dan ook maakt omdat er geen enkele spoed bij zit.

Het argument dat je altijd wel een overtreding moet maken om bijvoorbeeld een omgewaaide boom weg te halen of het wegdek moet reinigen is natuurlijk ook kolder. Als brandweervoertuig heb je zo en zo vrijstelling voor bepaalde regels omtrent parkeren e.d.. Dit om de funktie die je vervult goed uit te kunnen voeren. Dus daar heb je dan helemaal geen prio2 status voor nodig.

Prio 2 is meer bedoelt voor onzinnige buitenbrandjes/containerbrandjes en dat soort dingen. Deze kunnen over het algemeen toch geen kwaad. Maar daar is het wel even noodzakelijk dat je ter plaatse gaat. Normaliter ging je daar met O en G naar toe. Maar waarom zoveel risico nemen voor een onbeduidend ongevaarlijk iets.

Al met al. Ik denk dat je dus niet veel van de prioregeling hebt begrepen. En eigenlijk vind ik het dom dat jullie er weer een eigen draai aan hebben gegeven. Het maakt het wel weer lekker onduidelijk. En ik dacht juist dat het de bedoeling was dat het duidelijkheid moest verschaffen.

Ed :)