Stelen uit Hulpverleningsvoertuigen

Auteur Topic: Stelen uit Hulpverleningsvoertuigen  (gelezen 6743 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rogier

  • Gast
Gepost op: 26 oktober 2003, 10:53:47
Hallo allen,

afgelopen week zag ik op ambulancenet.nl een artikeltje over ambulances in Limburg die aan de lopende band zouden worden leeggehaald door mensen die niet helemaal goed (meer) weten wat mijn en dein is.
Mobilofoonsetjes, GSM's, navigatiesystemen en overige apparatuur zouden gewillige "targets" zijn.
Nu ben ik niet bepaald op de hoogte over de manier waarop mobilofoons bevestigd worden, ik denk op eenzelfde manier als auto radio's, maar op het gebied van GSM's en Carkits ben ik wel aardig op de hoogte.

Nu snap ik dat het handig is om een GSM en navigatiesysteem in een ambulance aan boord te hebben, echter als een GSM vervolgens uit de carkit wordt gestolen heb je er alleen zo weinig aan.
Nu heeft Nokia kort geleden een toestel op de markt gebracht onder de "modelnaam" 810.
Dit is een gewone autotelefoon met een schermpje dat op het dashboard kan worden bevestigd.
Ziet er op zich niet zo bijzonder uit, 't mooie van het geval is dat dit toestel is uitgerust met de Bluetooth techniek (soort van draadloos USB) waardoor je, middels een bijpassende headset, over grotere (25m) afstand kunt communiceren.

Wat navigatiesystemen betreft valt er ook nog wel 't een en ander te regelen.
Nu kun je als ambulancedienst rustig Carin inbouwen, leuk schermpje ook en zo, alleen dat schijnt nog weleens problemen te geven.
Nu heb je ook van die mooie setjes, voor ongeveer dezelfde prijs, die 1 zijn met de autoradio en die middels het (afneembaar) front worden bedient.

Mijn stelling.
't zou handig zijn als dit soort (draadloze en geïntegreerde) toepassingen meer in ambulances, en andere hulpverleningsvoertuigen, worden gebruikt.




Rolf

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 26 oktober 2003, 15:20:08
Het problee doet zich voornamelijk voor als de ambu voor een flat of dergelijken geprakeerd staat de bemanning moet dan met de lift naar b.v. 10 hoog.
Je zou natuurlijk rondom alles kunnen afsluiten maar hier gaat waardevolle tijd verloren.
Somers krijgen we alle mooie weer in een keer en niet versprijd over een aantalweken gevolg als je de ambu voor de deur zet in het zonnetje en je laat de deur niet open word het een bak oven niet leuk als je net een infarkt hebt gehad dat je nog ff in een super hete ambu mag gaan liggen.
Mensenn helpen toch zo graag nou blijf staan bij de ambu als deze ergens heen gaat daar heb je nog geen eens een ehbo diploma voor nodig maar er zit dan wel nog alles in als de bemanning terug komt met meneer of mevrouw X op de trolly.
Maar ja wat bral ik nou weer dat zou betekenen dat mensen zich bewust zijn van normen en waarden.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #2 Gepost op: 26 oktober 2003, 22:39:48
In de 13 jaar dat ik op de wagen zit is 1 keer de radio ontvreemd, 1 keer joy riding toen de bemanning iemand met een infarct ophaalde, 1 keer een jas van een collega uit de wagen gestolen inclusief huis- en autosleutels en vorige week nog de GSM die waarschijnlijk op plaats ongeval uit mijn zak is gegleden.
We weten dat hij is meegenomen want of hij belde helemaal uit, of werd uitgeschakeld als we probeerden het toestel  te bellen.
Had nog heel even hoop dat de persoon hem misschien naar het politiebureau zou brengen, maar niets hoor!

o, ja, en 1 keer een mayo tube bij een ongeval, die was meegenomen door een ons bekend persoon, toen we een half uur later hem aantroffen met een "insult" bleek hij dat ding al in zijn mond te hebben toen we hem omdraaiden!  :D


bert

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2003, 08:21:14
Bij ons is er een groter probleem, het stelen van medicatie uit de ziekenwagens.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2003, 17:44:52
Ik heb het bericht geplaatst en het is al een maand oud, maar kwam het een beetje laat tegen... :-[
Maar het afsluiten is toch geen probleem? Daar is toch afstandbediening voor?

Christian


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2003, 17:48:57
Bij ons is er een groter probleem, het stelen van medicatie uit de ziekenwagens.

Maar hoe kan dat dan? Je neemt je crashkoffer toch altijd mee naar een patiënt? En bij besteld vervoer in een risicovolle buurt gewoon de auto afsluiten.


bert

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2003, 21:03:17
mijn koffer is ooit vanachter me weggestolen ;)

Iedereen kan wel raden waarom die koffers worden gestolen. Een GSM kan je versjacheren maar als je onmiddellijk ketamine of morfine hebt is het nog veel makkelijker.


Anjo

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2003, 12:10:05
In Deventer is het al eens gebeurd dat er een porto uit de auto werd gejat tijdens een spoedklus.
Koffers, gsm-en en navigatiesystemen zijn tot nu toe gespaard gebleven.
Ik kan me indenken dat er mensen zijn die zeggen dat de auto's afgesloten moeten worden. Op zich is dit bij een A2 of B rit wel mogelijk, maar bij een spoedklus kan dit lang niet altijd.
Bij bijvoorbeeld een reanimatie moet het voertuig wel open blijven om de bemanning van het tweede voertuig de gelegenheid te geven spullen uit de eerste auto mee naar binnen te nemen, denk aan extra zuurstof, (schep) brancard.
Als ik de auto dicht moet doen en op slot kost ons dat kostbare seconden. Voorts denk ik dat niet WIJ ons aan moeten passen aan de verloedering in de samenleving maar ik vind dat de straffen die staan op dit soort zaken drastisch omhoog moeten, iemand die spullen jat uit een hulpverleningsvoertuig brengt de gehele hulpverlening in gevaar.

Groeten Anjo ;D


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #8 Gepost op: 28 oktober 2003, 13:23:26
Er is een automatisch sluitsysteem in de handel waarmee een voertuig tijdens het weglopen hiervan zelfstandig afsluit. Dit zou een optie zijn om de diefstallen tegen te gaan. De sleutel moet je altijd meenemen. En dat een voertuig altijd afgesloten moet zijn lijkt me ook logisch. Net zo lang als er mensen bestaan wordt er ook al gestolen. Dus gooi het niet op normen en waarden. Dat interesseerd geen enkele inbreker en houdt hem zeker niet tegen. Het kan wel eens lastig zijn om een auto af te sluiten maar als er spullen uit gestolen worden is dat nog veel vervelender. Dus zoek de oplossing in automatische sluitsystemen waarbij je zelfs geen knop hoeft in te drukken. Als je het voertuig niet afsluit geef je aanleiding tot diefstal. Voor dat je het weet ben je zelf strafbaar en gaat de dief vrijuit. En dat is zeker niet de bedoeling. Maar het blijft vervelend en een oplossing is niet in zicht.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 28 oktober 2003, 13:29:19
Gisteren nog een reanimatie in het centrum. Twee ambu's stonden wagenwijd open, maarrrrr de politie was gevraagd om de boel in de gaten te houden! Dat kan dus ook, als er tenminste politie beschikbaar is.

Christian