Algemeen politie nieuws

Auteur Topic: Algemeen politie nieuws  (gelezen 716063 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2280 Gepost op: 18 september 2016, 08:54:19


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #2281 Gepost op: 18 september 2016, 13:52:44
Citaat van: Thor link=msg=1447702 date=1474181659
Plattelandsagenten willen niet op stadse collega's lijken

https://www.hulpverlening.nl/nieuws/plattelandsagenten-willen-niet-op-stadse-collegas-lijken

Weer mooi een open deur ingetrapt :)
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2282 Gepost op: 18 september 2016, 14:01:51
Ben het er niet helemaal mee eens hoor. Ik heb zowel in de randstad gewerkt als op 't platteland en merk dat men op 'het platteland' vaak meer van het praten is omdat het een kleiner wereldje is (en idd elkaar dus 'kennen' ) maar ook omdat je er gewoon alleen voor staat. Assistentie kan wel 20-30 min duren.

In de steden in het plattelandsgebied is de cultuur bijna hetzelfde als in de randstad, alleen je hebt wat minder mensen dus moet af en toe even een stap terug doen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


black_ice_360

  • Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 246
Reactie #2283 Gepost op: 19 september 2016, 12:07:18
Citaat van: Diaephi link=msg=1447737 date=1474199564
Weer mooi een open deur ingetrapt :)

Onzin. Ik ben zelf al een aantal jaar werkzaam in een achterstandswijk in één van de grootste steden van NL, en ik kan je vertellen dat de 'plattelandsmethode' hier gewoon niet zou werken wanneer er gehandhaaft moet worden. Zo snap ik ook dat er op het platteland niet zo hoog van de toren geblazen hoeft te worden, omdat de boel alleen maar onnodig kan escaleren. Dit is gewoon weer onnodig generaliseren, waarbij de politie in de grote stad onterecht wordt weggezet als 'cowboys', net zoals ik collega's hier weleens hoor spreken over hoe de 'polderpolitie' niet durft door te pakken. Ik erger me bijvoorbeeld kapot aan de beelden van de treitervloggers in Zaandam, en hoe de collega's daar gewoon boksen uitdelen en lachen met die gasten, ipv zero tolerence handhaven zoals wij hier in Den Haag zouden doen (parate peleton iemand?) Dat betekent niet dat alle agenten buiten de grote stad niet kunnen optreden. Zoals ik al eerder zei, onnodig generaliseren dit, waarbij het merendeel van de collega's waarschijnlijk niet weet hoe het er aan toe gaat aan de andere kant (geldt voor beide groepen)  :)


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2284 Gepost op: 19 september 2016, 22:20:40
Eens. Maar je moet niet vergeten dat een groot probleem is dat je er in het buitengebied alleen voor staat. Ja ook bij grotere groepen.
Je backup is 20min verder weg.

Daar waar je in Den Haag binnen 3 minuten 10 autos erbij hebt.
Hier stem je je optreden op af. Das logisch. Met een groter front kun je veel beter een vuist maken en doorpakken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2285 Gepost op: 20 september 2016, 17:39:15
Erik Akerboom @POL_Akerboom
Prinsjesdag, goed nieuws voor de veiligheid in Nederland. Extra bezuinigingen en drastische maatregelen bij de politie van de baan


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2286 Gepost op: 20 september 2016, 17:43:17
Interview met minister Van der Steur: “Deze begroting is solide, robuust en op orde”

Minister Van der Steur (Veiligheid en Justitie) presenteert zijn begroting na een jaar waarin veiligheid en de dreiging tegen de rechtsstaat volop in de belangstelling stonden. De bewindsman is tevreden dat er opnieuw veel extra geld gaat naar de aanpak van terrorisme, bestrijding van zware criminaliteit en het versterken van onze rechtsstaat.


Hoe typeert  u de VenJ-begroting 2017?
“Er is voldoende geld beschikbaar voor politie, Openbaar Ministerie, en de rechtspraak. Zo kunnen we de doelen waar we gezamenlijk voor staan waar maken. Een veilig Nederland. Het voorkomen van terroristische aanslagen. En het versterken van onze rechtsstaat. Dat is heel concreet geregeld, in harde euro’s. Na de eerdere investeringen komt nu structureel 450 miljoen euro beschikbaar in totaal.”

Welke keuzes springen er wat u betreft uit?
“Laat ik er drie noemen. Ik maak mij zorgen over de dreiging van terrorisme, cybercrime en zware criminaliteit die onze rechtsstaat ondermijnt. Daarom is het een goede zaak dat we hier fors in investeren. Er gaat 22 miljoen extra naar het voorkomen en bestrijden van terrorisme. Dat geld gaat bijvoorbeeld naar betere samenwerking en informatie-uitwisseling en naar het versterken van de Dienst Speciale Interventies. Dat helpt echt om de samenleving te beschermen.”

“Of denk eens aan online fraude en oplichting. Dat komt steeds vaker voor en het zorgt voor veel schade en leed bij mensen en bedrijven. In deze begroting staat 14 miljoen extra om met private partners cybercrime te bestrijden en onze cybersecurity te versterken. Soms vraagt dat om nieuwe wetten en die komen er ook. Met wetsvoorstel Computercriminaliteit III zullen we in staat zijn cybercriminelen steviger aan te pakken.”

“Tot slot de criminaliteit die echt een ondermijning is van onze rechtsstaat. De zware misdadigers die lak hebben aan onze wet. Ze laten een spoor van ellende achter. Denk aan criminele motorbendes die bedreigen en afpersen. Of drugscriminaliteit, met name in het zuiden van het land.  Onze aanpak is succesvol en er is geld beschikbaar om die dóór te zetten. Zo wordt de capaciteit van het OM en de FIOD versterkt, zodat meer crimineel vermogen kan worden afgepakt. Ook belangrijk: het NFI en haar collega-instituten krijgen extra geld voor sporenonderzoek.”      

Er komt ook extra geld voor politie, OM en rechtspraak. Wat zullen mensen daarvan merken?
“Tegenwoordig verwachten we meer van onze vrouwen en mannen van de politie dan ooit. Denk aan de terreurdreiging. Daar zijn extra middelen voor nodig, maar ook aan de organisatie zelf  en voor het op peil brengen van de ICT bij de politie. Daar is geld voor nodig en dat krijgen ze. In totaal 221 miljoen komend jaar. De wijkagent is en blijft de spil in het politiewerk. Daarom is structureel 10 miljoen euro vrijgemaakt voor onder andere uitrusting en slimme ICT-faciliteiten.”

“Het OM krijgt de middelen om de criminaliteit effectiever te bestrijden.  Dat zullen mensen merken en dat is goed voor het vertrouwen in de rechtsstaat. Met de rechtspraak zijn goede afspraken gemaakt om de kwaliteit te verbeteren. Daarvoor is 35 miljoen euro gereserveerd.”

Ook op uw eigen ministerie gebeurt van alles. Er is een programma gestart, VenJ Verandert, om het ministerie beter en transparanter te laten werken. Zien we daar al iets van terug in de begroting?
“Jazeker. Deze begroting is bijvoorbeeld tot stand gekomen met een nieuwe werkwijze. We hebben echt samengewerkt met politie, OM, rechtspraak en ministerie van financiën. In een open proces. Dat we een transparant en proactief ministerie willen zijn, zie je dus terug in onze manier van begroten.”

De afgelopen jaren zijn veel criminaliteitscijfers gedaald. U wilt de High Impact Crimes-aanpak nu ook toepassen in uitgaansgebieden en het openbaar vervoer. Waarom vindt u dat zo belangrijk?
“Dit is het soort criminaliteit dat mensen echt raakt. Een overval of diefstal komt heel dichtbij. Slachtoffers houden er vaak angstgevoelens of trauma’s aan over. Maar het goede nieuws is dat onze aanpak werkt. Overheden werken samen met bedrijven en andere organisaties. Het aantal straatroven is al met een derde teruggedrongen en het aantal overvallen en inbraken met een kwart.”

“Veel mensen zijn het zat dat agressie, geweld, diefstal nog steeds voorkomen in het uitgaansleven of in het OV. En dat geldt al helemaal voor werknemers in die sectoren. Als we een goede aanpak hebben, waarom die dan niet breder toepassen?”

U bent minister van Veiligheid, maar ook van Justitie. Hoe ziet u de veranderende positie van het slachtoffers en verdachten in het strafproces?
“Daar zit altijd spanning tussen. Dat realiseer ik me heel goed. We blijven werken aan de positie van slachtoffers en nabestaanden. Denk aan het spreekrecht tijdens de rechtszaak. Maar tegelijkertijd hebben we ook aandacht voor de positie van de verdachte. Nog dit jaar treden wetsvoorstellen in werking over het recht van een verdachte op bijstand van een raadsman voorafgaand en tijdens het politieverhoor.”

“In een rechtsstaat als de onze is de toegang tot juridisch advies van belang. Daarom werken we aan een stelsel dat ook in de komende jaren toegankelijk en betaalbaar blijft voor slachtoffers en verdachten. Dat zorgt een sterke, duurzame rechtsstaat.”

Is deze begroting toekomstbestendig, zoals dat zo mooi heet?
“Ja, dit is een begroting die tegen een stootje kan, ook als het tegenzit.”

Tot slot. Dit is uw tweede begroting, maar de laatste van het kabinet Rutte-II. Hoe kijkt u terug op deze (gedeelde) erfenis?
“Ik ben trots op wat we hebben bereikt. Nederland is aantoonbaar veiliger aan het worden. De positie van slachtoffers verbetert. Veel wetgeving wordt gemoderniseerd. Denk bijvoorbeeld aan de vernieuwing van het wetboek van strafvordering. Een enorme klus. Bovenal ben ik tevreden dat we het hoofd geboden hebben aan grote uitdagingen, zoals de dreiging van terreur.”

Bron: https://abonneren.rijksoverheid.nl/nieuwsbrieven/archief/artikel/voorbeeld/nap-previews-pid405023/89e0687d-d973-4be1-a06a-bf02d3a77b9f?securityKey=TwY7P50w2PE_983SzjHj4o8vkDqQzsCnduu2PtK2Yu81&utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Veiligheid+en+Justitie+Bulletin
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #2287 Gepost op: 20 september 2016, 17:51:59
https://www.youtube.com/watch?v=sVCYBuoBMlQ&feature=youtu.be
Minister Van der Steur beantwoordt jullie vragen over Prinsjesdag

Gepubliceerd op 20 sep. 2016 Ministerie van VenJ
Minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie beantwoordt de vragen die jullie via social media stelden over Prinsjesdag.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #2288 Gepost op: 22 september 2016, 11:25:53
Citaat
Op vragen van CDA-voorman Buma hoe hij Nederland 'islam-vrij' wil maken zei PVV-leider Wilders dat hij de politie wil inzetten om moskeeën te sluiten en korans in beslag te nemen.

http://nos.nl/video/2133709-wilders-wil-politie-inzetten-om-moskeeen-te-sluiten-en-korans-in-beslag-te-nemen.html


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2289 Gepost op: 22 september 2016, 12:15:27
Citaat van: oma link=msg=1448388 date=1474536353
http://nos.nl/video/2133709-wilders-wil-politie-inzetten-om-moskeeen-te-sluiten-en-korans-in-beslag-te-nemen.html

Die had ik in de debatten even gemist: "een anti-Islam-politie" om Nederland een "vrij" land te laten. Ik zal het wel niet begrijpen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.