NRK afdeling levert de tassen met inhoud bij evenementen

Auteur Topic: NRK afdeling levert de tassen met inhoud bij evenementen  (gelezen 14164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #10 Gepost op: 28 september 2008, 12:50:37
Het lijkt me inderdaad dat het systeem van alleen koffers van de vereniging gebruiken vooral geschikt is voor grotere/georganiseerde evenementen.


Heb ik verdorie net een mooie tas samengesteld... ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 29 september 2008, 17:53:17
Het leven is niet zwart/wit
De afdeling zorgt voor standaard tassen die meegenomen worden naar evenementen.
Ik geef er de voorkeur aan om mijn eigen tas te gebruiken, het materiaal dat ik verbruik, wordt zonodig aangevuld.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 29 september 2008, 21:24:38
Ik vind het een logische keuze, want als Rode Kruis Organisatie ben je verantwoordelijk voor de dienstverlening die je als organisatie levert..
En als je ziet wat sommigen in hun prive tas stoppen, en dan zou ik daar geen verantwoordelijkheid voor willen dragen..

Wij hebben een aparte koffers voor de eerste hulp post.. en aparte uitruktassen, en iedereen krijgt een kleine persoonlijke tas uitgerijkt bij aanvang van evenement, en die leveren ze daarna weer in...

Eigen materiaal is erg uit den boze...


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #13 Gepost op: 30 september 2008, 10:16:05
Het leven is niet zwart/wit
De afdeling zorgt voor standaard tassen die meegenomen worden naar evenementen.
Ik geef er de voorkeur aan om mijn eigen tas te gebruiken, het materiaal dat ik verbruik, wordt zonodig aangevuld.

Zo werkt we tot nu toe ook. Maar aangezien de afdeling Rotterdam kampt met een sterk terug lopend aantal inzetten, gaat materiaal snel over datum, wordt vaak voor prive gebruik gebruikt (is niet erg als er maar voor betaald wordt) en dingen "verdwijnen" spontaan (en dan heb ik het over scharen/pincetten). Nu krijgt iedereen zijn "eigen" tas die hij aan het eind in moet leveren en als er wat ontbreekt zonder reden, dan krijg je de rekening (tenmiste zo heb ik het begrepen uit een gesprek afgelopen zondag).

Dat wat Rescue zegt klopt ook wel. Ik zie soms collega's die ook bij de Sigma zitten dat ze bijna een complete ALS tas bij zich hebben op EHBO inzetten. We zullen zien hoe het gaat lopen. Heb ook het idee voorgesteld om mijn eigen tas te gebruiken en af te vullen met de inhoud van de geleverde tas (alleen met de gebruikte materialen tijdens de inzet), maar dat zagen ook niet zo zitten. Bij mij is het vooral dat ik een rugzak (de bekende traveller) heb en het Kruis de (eveneens bekende) "bloktassen" heeft en als je ergens snel moet zijn en die tas slingerd aan je schouder vindt ik dat niet echt prettig en ik kan niks vinden in die tas. Maar ja, we zullen zien hoe het gaat lopen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 30 september 2008, 10:38:11
Dat wat Rescue zegt klopt ook wel. Ik zie soms collega's die ook bij de Sigma zitten dat ze bijna een complete ALS tas bij zich hebben op EHBO inzetten.

Naast enkele ALS en diagnostiek materialen, maak ik me nog meer zorgen over verbandspray's, jodium, pleisterpakketten. Zaken waar je als je kijkt naar een dienstverlening oogpunt en bijbehorende aansprakelijkheid, een gruwel zijn.
Terwijl er echt betere alternatieven zijn.
In een uitruktas horen "bijwijze van spreken" geen ontsmettingsmiddelen en pleisterpakketten.  Dat hoort thuis op een goed verlichte en uitgeruste eerste hulppost, zodat een wond goed beoordeeld kan worden en schoon gemaakt kan worden met hibicet en afgedekt kan worden met snogg, of andere middelen..  
Van ALS materialen, wat doet iemand met een stetoscoop in z'n set, of een bloeddrukmeter, als je totale dienstverlening daarop niet is afgestemd.
Dat sommige ALS (ILS) materialen soms handig kunnen zijn, maar dan moet je daarover qua dienstverlenende organisatie goed over nadenken..
Een Leardall V-VAC is erg handig, om de mond en keelholte uit te zuigen, en hoort wat mij betreft in elke Uitruktas te zitten..

Sommige rode kruis organisatie snappen inmiddels heel goed, dat een "eerste hulp dienstverlening" echt een andere aanpak vraagt dan een passantenhulpverlening, die z'n trommeltje in de auto heeft staan.   Je hebt met andere aansprakelijkheden, en vaak andere soorten incidenten te maken en het vergt toch meer training en meer kennis, niet alleen van Eerste Hulp, maar ook van hoe gaan we met incidenten om, wat zijn de effecten van mijn handelen voor de vervolgketen, wat zijn precies de diensten die we lals organisatie leveren en wat is mijn rol als hulpverlener daarin ?


Rood123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 142
Reactie #15 Gepost op: 30 september 2008, 14:51:58
Misschien denk ik nu heel simpel hoor maar als je een eerste hulp inzet draait dan heb je in mijn ogen niet meer of minder nodig dat voldoende ehbo materiaal.
Al het andere is wat mij betreft allemaal nutteloze troep die een eerste hulpverlener toch niet mag gebruiken.
Een sigma lid is in mijn ogen pas sigma lid als zijn pieper is gegaan, hij/zij de tent heeft opgeblazen en van een professionele hulpverlener de vraag/opdracht/commando krijgt een bepaalde handeling uit te voeren.
Anders is het een eerste hulpverlener en heeft hij/zij niks aan wat voor apparatuur dan ook.
Ik ben dan ook van mening dat als je een dienst draait met je eigen tas dat de gene die verantwoordelijk is, of dat nu een ehbo vereninging, rk afdeling of wie dan ook, "eigen" tassen mag weigeren of controleren.
Zeker als er dingen in zitten die niets met een eerste hulpverlening te maken hebben.
Als ik in wat voor vorm dan ook verantwoordelijk zou zijn voor een eerste hulpverlening dan zou ik niet willen dat iemand meer doet dan waar ie voor gevraagd is. En al zeker niet het boekje te buiten gaat.

Wel denk ik dat het heel verstandig is om iemand in te zetten op het nivo waarop hij/zij is opgeleid. Met andere woorden, voor een eerste hulpverlener zorg je voor een goede ehbo-tas. Voor een verpleegkundige/arts zorg je dat ze de spullen hebben waardoor ze ook echt meerwaarde hebben voor een hulpverlening.


SanderB

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 30 september 2008, 16:34:53
Ik ben het helemaal met Rood eens. Je bent als EHBO-er zelf verantwoordelijk. Daarnaast heb je als afdeling of vereniging wel de verantwoordelijkheid dit bij je in te zetten EHV-ers duidelijk te maken en te checken.  :-\
De opmerking van Rescue dat je een wond niet moet ontsmetten op uitruk deel ik in het geheel niet. Gaat namelijk een beetje lastig wanneer je in een supportersvak in een rellend stadion zit  :o . Dan is het beoordelen, eventueel schoonmaken, inpakken, registreren en dan de volgende... Ook ben ik van mening dat je op evenementen alles wat je buiten een EH-post kunt afhandelen, zoveel mogelijk zou moeten doen. Dan heb je een EH tas nodig waar nu eenmaal wat EHBO materialen in zitten. Niet meer en niet minder.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #17 Gepost op: 30 september 2008, 16:43:51
De opmerking van Rescue dat je een wond niet moet ontsmetten op uitruk deel ik in het geheel niet.

Daar sta ik ook niet helemaal achter. Standaard in onze tassen zit een flesje ontsmettingsmiddel en een stuk pleister (van een rol afgeknipt). Verder zit alles erin wat in principe ook op de post ligt (aan verbandmiddelen).


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #18 Gepost op: 30 september 2008, 17:04:17
Van ALS materialen, wat doet iemand met een stetoscoop in z'n set, of een bloeddrukmeter, als je totale dienstverlening daarop niet is afgestemd.Dat sommige ALS (ILS) materialen soms handig kunnen zijn, maar dan moet je daarover qua dienstverlenende organisatie goed over nadenken..
Een Leardall V-VAC is erg handig, om de mond en keelholte uit te zuigen, en hoort wat mij betreft in elke Uitruktas te zitten..



Tja, en wat hoor je officieel te doen voordat je gaat uitzuigen... ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 30 september 2008, 17:40:13
Daar sta ik ook niet helemaal achter. Standaard in onze tassen zit een flesje ontsmettingsmiddel en een stuk pleister (van een rol afgeknipt). Verder zit alles erin wat in principe ook op de post ligt (aan verbandmiddelen).

In definitieve wond behandeling doe je bijvoorkeur op de eerste hulp post en niet in veld. Het kost vaak weinig moeite om even met de patient naar de eerste hulp post te gaan. (Natuurlijk er zijn uitzonderingen),
Voor definitieve wond behandeling gebruik je bij voorkeur Hibicet Oplossing in plaats van andere onsmettingsmiddelen.   Hibicet kan zowel in de wond als om de wond gebruikt worden, in tegenstelling tot veel andere middelen, verder blijft de wond ook in een later stadium door een arts te beoordelen.

De rest van de ontsmettingsmiddelen gooi je uit de tas. Daar kan je al dienstverlenende organisatie niet voor aansprakelijk zijn.. (RTFM)
Eigenlijk brengen wij altijd de patient naar de eerste hulp post waar de patient goed beoordeeld kan worden, in plaats van in het veld.

Tja, en wat hoor je officieel te doen voordat je gaat uitzuigen... ;)

Voor het uitzuigen van de mond en keelholte om een vrije ademweg te krijgen, bij een bewustelose patient, zorg je dat je op je eigen veiligheid hebt gelet en de vervolgketen hebt ingeschakeld. Want je hebt een Airway bedreigde patient..  Of bedoel je iets anders.. met uitzuigen..???

De NRK Afdelingen zijn verantwoordelijk en aansprakelijk voor de diensten die hun vrijwilligers doen, bij evenementen.  En daar hoort een andere aanpak bij, dan het standaard oranje kruis boekje..
Dat betekend dat de hulpmiddelen die het NRK uitrijkt ook zodanig moeten zijn dat de NRK afdeling die verantwoordelijkheid ook moet kunnen dragen.  En als je dan eens goed de gebruiksaanwijzing van sommige hulpmiddelen ziet, vergt dat stiekum iets meer nadenken over welke diensten je wel of persee niet levert.  Over de instructie die je medewerkers geeft van wat ze wel of niet mogen doen.