NRK afdeling levert de tassen met inhoud bij evenementen

Auteur Topic: NRK afdeling levert de tassen met inhoud bij evenementen  (gelezen 14158 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Gepost op: 26 september 2008, 11:44:28
Bij de afdeling Rotterdam hebben ze het besluit genomen om de EHBO tassen die de vrijwilligers hebben niet meer bij te vullen/vervangen van oude materialen. De reden hiervoor is dat het aantal inzetten te laag is en het financieel niet meer rendabel is om oude materialen te vervangen.

De vrijwilligers kunnen hun tas inleveren of de inhoud nog verbruiken en daarna inleveren, maar de tassen worden niet meer bijgevuld. De afdeling zal bij elke inzet zelf zorgen voor gevulde tassen / verbandboxen die na de inzet weer ingeleverd moeten worden.

Mijn vraag is zijn er afdelingen die al volgens deze werkwijze werken en wat zijn de ervaringen hiermee.




Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #1 Gepost op: 26 september 2008, 13:01:57
MAI werkt ook op deze manier. Vanuit een organisatie gezien is dit gewoon het meest praktisch:
- geen complete MMT-uitrusting waarover sommige EHBO-ers beschikken;
- efficiënter materiaalbeheer (wat ook goed is voor de centjes, naast het feit dat je je spullen beter op houdbaarheid kan controleren);
- elke hulpverlener weet op den duur wat er in de tas zit en waar het zit;
- uniformiteit wat de kwaliteit ten goede kan komen.

Ik heb iets dergelijks ook al voorgesteld binnen mijn afdeling. Men kan zo veel (kosten)efficienter werken op deze manier.

En op de reactie 'maar ik wil thuis/in de auto ook over een EHBO-tas beschikken': dit is privégebruik, waarvoor je bij elke andere organisatie/werkgever ook geld uit je eigen zak moet trekken. Ik heb zelf ook een andere tas met inhoud gekocht voor privégebruik in de auto.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #2 Gepost op: 26 september 2008, 14:30:38
Tja, veel afdelingen zien het als een "secundaire arbeidsvoorwaarde" dat je privé ook de beschikking hebt over een tas. Maar het moet natuurlijk wel in verhouding staan tot de inzet.
CN NRK


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #3 Gepost op: 26 september 2008, 14:40:07
Tja, veel afdelingen zien het als een "secundaire arbeidsvoorwaarde" dat je privé ook de beschikking hebt over een tas. Maar het moet natuurlijk wel in verhouding staan tot de inzet.

En ons grootste probleem is natuurlijk dat je bij elke kleine inzet in het weekend de HV-ers die op het rooster staan, op de maandag ervoor moet laten opdraven om een tas op te halen...

In dat opzicht is het systeem weer wat meer geschikt voor grotere evenementen met meerdere HV-ers waarbij iedereen vanaf het Rode Kruisgebouw / centraal punt vertrekt of op de inzetlocatie worden voorzien van tassen.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #4 Gepost op: 26 september 2008, 14:45:55
Maar hoe vul je je "prive" tas dan aan. Ik zie me niet naar de Kruidvat/Etos gaan en zeggen "ik heb een 1 Nobaline snelverband nodig 12x12 en 3 gaasjes maat x, oh ja en doe me ook nog 3 paar handschoenen (al kun je die wel bij hun krijgen)".

Ik heb het gisteren nog gehad dat ik "blij" was dat ik mijn tas in de auto had liggen. Een man kreeg een epileptische aanval en viel van zijn fiest met een hoofdwond tot gevolg. Maar ja, ik mis nu wel materiaal. En voorheen pakte je dat op de eerste de beste dienst en je vulde je tas toch af na een dienst, om bij de volgende weer met een complete tas te komen. Ja, en in je achterhoofd heb je toch dat dat ene gaasje/snelverband voor "prive" gebruik was.

Dat wat Michel zegt is ook waar het werkt bij grotere evenementen. Ik weet niet hoe het gaat werken bij de kleine inzetten (ik heb het bericht pas gisteren te horen gekregen).


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #5 Gepost op: 26 september 2008, 14:54:55
Maar hoe vul je je "prive" tas dan aan. Ik zie me niet naar de Kruidvat/Etos gaan en zeggen "ik heb een 1 Nobaline snelverband nodig 12x12 en 3 gaasjes maat x, oh ja en doe me ook nog 3 paar handschoenen (al kun je die wel bij hun krijgen)".

Kleinere aantallen zijn veelal goed te bestellen via online BHV-shops (even googlen). Maar gaasjes, 3 stuks?!?! Koop dan gewoon voor € 1,50 een doos van 100 stuks :p. En handschoenen.... ach, voor € 3,50 bestel je een doos vinyl- of latexhandschoenen van eveneens 100 stuks, komen vanzelf op (werken in de tuin, schoonmaken, klussen en natuurlijk bij het hulpverlenen ;-))


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #6 Gepost op: 26 september 2008, 15:03:28
Ok, met die doos van 100 stuks daar ga je al wanneer gebruik je ze (het zijn de kosten niet) maar ze hebben wel en houdbaarheidsdatum (die ook meestal +/- 5 jaar is). De dingen die ik noemde dat zijn de dingen die ik gisteren heb verbruikt, dus vandaar dat ze zo in me opkwamen.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #7 Gepost op: 27 september 2008, 12:19:30
Ok, met die doos van 100 stuks daar ga je al wanneer gebruik je ze (het zijn de kosten niet) maar ze hebben wel en houdbaarheidsdatum (die ook meestal +/- 5 jaar is). De dingen die ik noemde dat zijn de dingen die ik gisteren heb verbruikt, dus vandaar dat ze zo in me opkwamen.

Leg dan als groepje wat geld bij elkaar... koop wat spulletjes en verdeel de buit. Als je een doos van 100 stuks handschoenen verdeeld over 5 personen, dat zijn 20 handschoenen p/p voor 70 cent!
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Reactie #8 Gepost op: 28 september 2008, 05:08:26
Kan je het verbruikte materiaal niet via de eigen nrk afdeling kopen ?
Dit gebeurt bij onze ehbo ver. wel. Is wel zo makkelijk.


Cor B.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #9 Gepost op: 28 september 2008, 11:50:16
Onze afdeling verstrekt tassen bij / op grote evenementen. Verbruik wordt geturft. Je eigen tas kun je thuiis laten.
Bij kleine evenementen neem je je eigen tas mee; verbruikt materiaal wordt aangevuld op de afdeling.

Je eigen tas ligt gewoon in de auto. Prive gebruik is dus gewoon prive. Inzet voor slachtoffers onderweg zou je in principe op het slachtoffer kunnen verhalen, maar wie doet dat..........?

Je hebt de keuze om de tas thuis te laten, dan kun je onderweg ook niets verbruiken.

Tot slot..., bij ons op de afdeling hebben ze nog nooit moeilijk gedaan over een gaasje...!
Je bent per slot van rekening toch 24 uur per etmaal Rode Kruiser.
Instructeur (K)EHBO, (P)BLS, AED, Wandelletsel, Ongevallen, gecertificeerd door OK en ERC/NRR.