Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 52588 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2009, 00:58:23
Mooi systeem. In de grote steden hoor je tegenwoordig vrijwel permanent sirenes, waardoor deze steeds minder effect hebben. Het volume kan een stuk omlaag, wanneer automobilisten via de autoradio worden gewaarschuwd. Voor fietsers en voetgangers blijven geluidsignalen nodig, maar die kunnen een stuk minderd hard. Misschien een goed idee om de (electrische) bel weer te later terugkeren op brandweerauto's.  ;)
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2009, 12:31:56
toen wij woensdag  door Drenthe reden kwam ons ook een ambulance achterop en werd het radio signaal inderdaad uitgezet en hoorde je tatutatu al was het dan heel erg zacht.. De radio stond toch best wel hard.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat de blauwe lampen al eerder gezien waren dan het signaal op de radio.
Mij verwonderde het wel dat het nog heel lang bleef te horen op de radio terwijl de ambulance allang uit het zicht was.
Wel een goed innitiatief maar het mag wat harder.
Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2009, 14:14:30
Mooi systeem. In de grote steden hoor je tegenwoordig vrijwel permanent sirenes, waardoor deze steeds minder effect hebben. Het volume kan een stuk omlaag, wanneer automobilisten via de autoradio worden gewaarschuwd. Voor fietsers en voetgangers blijven geluidsignalen nodig, maar die kunnen een stuk minderd hard. Misschien een goed idee om de (electrische) bel weer te later terugkeren op brandweerauto's.  ;)
we zijn geen tram hoor  :D
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2009, 01:10:18
we zijn geen tram hoor  :D

zo rijden ze af en toe wel  ;D
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2009, 01:15:29
Ik heb een stereosetje in mn slaapkamer met RDS (zonder TMC). Als er een ambulance in aantocht is die Flister heeft geactiveerd, wordt het normale radiogeluid weggedrukt en krijg ik een signaal te horen. Dat klinkt ongeveer als "ta tu ta tu". Tegelijk verschijnt in het display * AMBU *. Of ik nu naar Radio 1, 2, Noord, BNR of de NDR luister, het signaal drukt alle radiozenders weg.

Je zal maar naast een ambu post wonen :D



Dus als ik het goed begrijp zend de Flister een FM signaal uit, in de gehele breedte van 87.50Mhz tot en met 107.95Mhz én lukt het de FLister ook nog om mijn CD-muziek te onderbreken? Hoe willen ze dat doen? Lijkt mij een interessant apparaatje, waar ze in ieder geval een zendvergunning in de gehele FM-band zullen moeten aanvragen.

Ik denk  niet dat de overheid dit hoeft te doen, daar het Agentschap Telecom onderdeel van de overheid is.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2009, 10:56:52
Ik denk  niet dat de overheid dit hoeft te doen, daar het Agentschap Telecom onderdeel van de overheid is.

Het CJIB is ook onderdeel van de overheid en toch moeten beboete ambtenaren ook gewoon betalen ;)
Zou een beetje vreemd zijn als de overheid niet aan de regels moet voldoen die zij zelf oplegt...

Neemt overigens niet weg dat de lijntjes korter zijn en overheidsinstanties onderling misschien zaken makkelijker voor elkaar krijgen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2009, 12:59:30
Het blijft wel lang stil rondom het wel of niet invoeren van de Flister in ons land.

Vond nog wel een mooi filmpje van vorig jaar toen nederland begon met het testen van de Flister.
Het is uitgezonden door de Belgische tv-zender één.

Ook apart om te horen dat als men het in België zou invoeren dat de ambulances dan ineens een radiostation zijn en dus een zendvergunning moeten hebben.
Het blijven toch aparte mensen onze Belgische buren.

UMCG ambulancezorg test Flister

BRON: UMCG ambulancezorg test Flister
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2009, 16:46:34
Leuk detail als je het filmpje bekijkt (en vooral beluistert)

De Ambu lijkt voorzien te zijn van een Belgische sirene.
Voor vlaamse TV lijkt het me duidelijk dat er onder te monteren ... voor de nederlandse kijker is het toch een raar gehoor.
(voor mij wel in ieder geval)

Of zit ik er helemaal naast en is de betreffende ambu naast die flister ook voorzien van een (niet aan de eis voldoenende) sirene?

(kan het me niet voorstellen)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2009, 16:51:00
Leuk detail als je het filmpje bekijkt (en vooral beluistert)

De Ambu lijkt voorzien te zijn van een Belgische sirene.
Voor vlaamse TV lijkt het me duidelijk dat er onder te monteren ... voor de nederlandse kijker is het toch een raar gehoor.
(voor mij wel in ieder geval)

Of zit ik er helemaal naast en is de betreffende ambu naast die flister ook voorzien van een (niet aan de eis voldoenende) sirene?

(kan het me niet voorstellen)
In die omstreken van Drenthe waren ze toch die test met die sirenes aan het doen:D


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2009, 15:51:27
Sirene van politie, ambulance of brandweer op uw (auto)radio

BOLSWARD -
Van 26 oktober tot en met 23 november 2009 vindt op diverse locaties in Nederland een experiment plaats met het laten horen van de sirene van hulpdiensten op de (auto)radio. Tweede Kamerlid, de heer Sander de Rouwe, geeft op 26 oktober om 10.00 uur in het gemeentehuis van Bolsward de officiële aftrap.

Met het experiment wordt getest of het systeem een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid en of het de doorgang voor hulpverleningsvoertuigen verbetert. De verwachting is dat bestuurders de hulpdienst eerder opmerken en eerder reageren door plaats te maken voor een voertuig met zwaailicht en sirene. Ook verbetert naar verwachting de aanrijtijd van hulpdiensten, omdat ze sneller en gelijkmatiger hun weg kunnen vervolgen.

Voertuigen van de ambulance, brandweer en politie worden uitgerust met een kastje dat automatisch de sirene op de radio laat horen, zodra zwaailicht en sirene worden aangezet. Verkeersdeelnemers die binnen een straal van 300 meter naar de radio (of cd) luisteren, horen de sirene op hun autoradio. De muziek wordt dan tijdelijk onderbroken.

Het experiment wordt gehouden met ambulances in de regio’s Fryslân en Drenthe. Vanuit de standplaatsen Waddinxveen en Breda wordt meegedaan door het de verkeerspolitie van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). De regiopolitie Rotterdam-Rijnmond doet ook mee, net als de brandweer in de regio Utrecht.

De resultaten van het experiment zijn naar verwachting in december 2009 bekend. Aan de hand van de resultaten wordt bepaald of het systeem landelijk ingevoerd gaat worden.

Heeft u in de proefperiode de sirene op uw autoradio gehoord? Dan zijn we benieuwd naar uw ervaring. Op de website www.sireneopuwradio.nl kunt u door middel van een korte vragenlijst uw mening geven.

Het experiment wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, het Agentschap Telecom (Ministerie van Economische Zaken), het KLPD, Brandweer Nederland en Utrecht en Ambulancezorg Nederland.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!