Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten

Auteur Topic: Flister: Uitschakelen autoradio door hulpdiensten  (gelezen 52587 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #50 Gepost op: 12 mei 2010, 18:39:18
en euh bedankt en onze oren dan. die nieuwe sirenes maken binnen nu al een pestherrie.

In de politievoertuigen is de nieuwe sirene zéker niet harder dan de oude. De nieuwe is vele malen zachter en voor het verkeer vele malen lastiger te localiseren.
In Engeland, België, Scandinavië etc. etc. gebruiken ze de Wail, Yelp, Piercer en Airhorn. Veel beter hoorbaar, terwijl er qua decibel's niet heel veel meer uit komt.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #51 Gepost op: 12 mei 2010, 18:52:46
weer wat ondekt... ;D

in amerika schuden ze de bestuurders nu wakker achter het stuur met de sirene. ;D ;D ;D



telefoon met trilstand...waarom niet een sirene met trilstand... ;D
leuk voor de vrouwlijke bestuurdes.... ;D ;D ;D ;D ;D...die gaan niet meer aan de kant... ;D


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #52 Gepost op: 12 mei 2010, 18:55:56
jij hebt dus nog zo`n nostalgische??

Yep :) Met dat soort dingen loop ik misschien een beetje achter de feiten aan, maar waarom zou ik een goed werkend radiootje vernieuwen? Gekocht in 1998 bij mijn eerste auto. Zo oud is hij dus ook weer niet, in die tijd waren er al zat radio's met RDS, wat destijds de overweging was om er een zonder te kopen weet ik nu niet meer. In elk geval, ik vermoed dat ik niet de enige ben, dus waar ik naar toe wil is dat echt niet elke radio op 'stil' gezet kan worden door de Flister...


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #53 Gepost op: 13 mei 2010, 02:45:11
Tsja ... maar weet je ... het feit dat niet alle audioinstalatie's op een flister reageren is nog geen reden om het systeem niet in gebruik te nemen.

Je hebt ook mensen die weten dat er een HV voertuig aankomt maar vinden dat ze niet aan de kant hoeven omdat hun "recht op rijden" daardoor aangetast wordt
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #54 Gepost op: 13 mei 2010, 12:43:33
hahahahahahahahahaha ;D ;D ;D ;D ;D

jij hebt dus nog zo`n nostalgische????
het gaat er om dat de meeste mensen tegenwoordig RDS hebben...tja..er zijn uitzonderingen natuurlijk ;)



Het werkt via TA (Traffic Announcement) en dat is een onderdeel van RDS (Radio Data Systeem) andere onderdelen van RDS zijn onder andere pty (Program type) en AF (Alternative Frequency).

Als je op je radio een knopje met TA hebt kun je het aan en/of uit zetten.


http://users.telenet.be/rudi.maes/1studio5/rds.htm
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #55 Gepost op: 15 juni 2010, 10:58:08
Ambulance te horen op de autoradio

http://www.destentor.nl/regio/epevaassen/6833968/Ambulance-te-horen-op-de-autoradio.ece
maandag 14 juni 2010 | 15:40 | Laatst bijgewerkt op: maandag 14 juni 2010 | 15:41

VELUWE - Alle ambulances binnen de regio Noord- en Oost Gelderland worden voorzien van een systeem dat de chauffeur in staat stelt verkeerslichten op groen te zetten.

De Noord-Veluwe behoort tot dit gebied.

Het zelf bedienen van verkeerslichten op de Noord-Veluwe door ambulancechauffeurs betreft het zogenoemde KAR-systeem dat staat voor Korte Afstands Radio. De invoering van het systeem heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid voor zowel de ambulance als het overige wegverkeer. Maar ook moet het bevorderen dat de ambulance eerder op de plek van bestemming is.

Het systeem bedient ook dynamische wegafsluitingen als slagbomen en verzinkbare palen.

De invoering van het systeem kost 117.959 euro. Het is één van de projecten waarvoor de provincie Gelderland subsidie wil geven in het kader van maatregelen die het ambulancevervoer binnen de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland moeten verbeteren.

De aanrijtijden van ambulances binnen de totale regio is in de eerste helft verbeterd van 85 procent (die op tijd komt) in 2007 naar 89 procent in de tweede helft van vorig jaar. Streven is echter 92 procent.

Connexxion, verantwoordelijk voor het ambulancevervoer op de Veluwe wil de 92 procent nog dit jaar wel realiseren. Dat is de reden dat voor vier projecten extra geld wordt gevraagd.

Om verdere verbeteringen aan te brengen krijgen alle ambulances het zogeheten Flister-systeem. Daarmee wordt een signaal uitgezonden op FM-radiobanden van autoradio's van voertuigen die zich binnen een straal van tweehonderd meter van een ambulance bevinden.

Op de autoradio wordt een signaal voor een bestuurder hoorbaar en wordt een tekstbericht op de radio-display weergegeven. Ook wanneer men luistert naar een cd is het signaal hoorbaar. Het afspelen van de cd wordt voor korte tijd onderbroken.

Hierdoor wil men bereiken dat ambulances sneller worden opgemerkt. Door sterk verbeterde geluidsisolatie vangen bestuurders van auto's namelijk steeds minder vaak rechtstreeks de signalen op van naderende ambulances.
Samen sterk in de hulpverlening!


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #56 Gepost op: 15 juni 2010, 11:29:24
Ik ben zeer benieuwd, is wel raar om mee te maken denk ik als er een amblance rijd met spoed.

Ik zal als ik een ambulance medewerker spreek even meer info vragen ect. (bij eventuele inzet(ten))

Ambulance te horen op de autoradio

http://www.destentor.nl/regio/epevaassen/6833968/Ambulance-te-horen-op-de-autoradio.ece
maandag 14 juni 2010 | 15:40 | Laatst bijgewerkt op: maandag 14 juni 2010 | 15:41

VELUWE - Alle ambulances binnen de regio Noord- en Oost Gelderland worden voorzien van een systeem dat de chauffeur in staat stelt verkeerslichten op groen te zetten.

De Noord-Veluwe behoort tot dit gebied.

Het zelf bedienen van verkeerslichten op de Noord-Veluwe door ambulancechauffeurs betreft het zogenoemde KAR-systeem dat staat voor Korte Afstands Radio. De invoering van het systeem heeft een positieve invloed op de verkeersveiligheid voor zowel de ambulance als het overige wegverkeer. Maar ook moet het bevorderen dat de ambulance eerder op de plek van bestemming is.

Het systeem bedient ook dynamische wegafsluitingen als slagbomen en verzinkbare palen.

De invoering van het systeem kost 117.959 euro. Het is één van de projecten waarvoor de provincie Gelderland subsidie wil geven in het kader van maatregelen die het ambulancevervoer binnen de veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland moeten verbeteren.

De aanrijtijden van ambulances binnen de totale regio is in de eerste helft verbeterd van 85 procent (die op tijd komt) in 2007 naar 89 procent in de tweede helft van vorig jaar. Streven is echter 92 procent.

Connexxion, verantwoordelijk voor het ambulancevervoer op de Veluwe wil de 92 procent nog dit jaar wel realiseren. Dat is de reden dat voor vier projecten extra geld wordt gevraagd.

Om verdere verbeteringen aan te brengen krijgen alle ambulances het zogeheten Flister-systeem. Daarmee wordt een signaal uitgezonden op FM-radiobanden van autoradio's van voertuigen die zich binnen een straal van tweehonderd meter van een ambulance bevinden.

Op de autoradio wordt een signaal voor een bestuurder hoorbaar en wordt een tekstbericht op de radio-display weergegeven. Ook wanneer men luistert naar een cd is het signaal hoorbaar. Het afspelen van de cd wordt voor korte tijd onderbroken.

Hierdoor wil men bereiken dat ambulances sneller worden opgemerkt. Door sterk verbeterde geluidsisolatie vangen bestuurders van auto's namelijk steeds minder vaak rechtstreeks de signalen op van naderende ambulances.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #57 Gepost op: 15 juni 2010, 15:47:43
autoplasticen(oordoppen)

Otoplastieken zijn dat :-*
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #58 Gepost op: 22 augustus 2010, 21:28:30
Beter nog, de oude signalen vervangen door dit radiosignaal, zodat het wat rustiger wordt op straat. In de grote steden hoor je vrijwel constant geluidssignalen van hulpdiensten, die door steeds minder mensen serieus worden genomen. Voor voetgangers en fietsers volstaat wat mij betreft een ouderwetse bel. ;-)

Dit ga je toch niet serieus menen he?!
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #59 Gepost op: 24 augustus 2010, 01:07:24
Dit ga je toch niet serieus menen he?!

Jazeker, veel te veel herrie op straat. Ik ben in Den Haag elke dag op de weg en je hoort hier zo vaak sirenes, dat nauwelijks meer iemand opzij gaat. Het valt dus niet meer op en dat is nu juist de bedoeling.
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding