Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?

Auteur Topic: Hoe red jij je thuisfront? Hoe bewaar jij je brinkwater?  (gelezen 21460 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #50 Gepost op: 15 november 2008, 18:19:27

@dinges: zoals andere leden al aangaven is blind staren op een specifiek incident je vals voorbereiden. Je kan of een schuilscenario hebben bijvoorbeeld bij plotselinge overstromingen, gaswolk en nucleair incident of een vluchtscenario bijvoorbeeld bij aangekondigde overstroming, stroomstoring, oproer, je huis stort in tijdens een overstroming, vluchten te voet en vluchten met een auto (altijd voldoende benzine in je auto?).
 

Daar waren we het ook al over eens. Als ik thuis verantwoordelijk zou zijn voor 1 of meerdere kleintjes, heb ik zeker een goeie basis in huis, voor welk onheil dan ook.

Voor de rest hangt het er helemaal van af wat er zou voorvallen. Ik weet wel dat ik direct in actie zou komen en niet afwacht als een mak lammetje tot de overheid hulp biedt. Nogmaals, ik trek mijn plan wel en dat kan pas op het moment zelf. En als er rotzooi in de lucht zit, hoop ik op tijd te zijn om ondergronds te gaan.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #51 Gepost op: 15 november 2008, 18:32:22
@Dinges,

Misschien is dat natuurlijk te simpel voor je ? maar probeer dat maar eens in deze discussie op te lossen.. Dan help je niet alleen je zelf maar ook anderen.


Het valt niet in een discussie ''op te lossen''. We kunnen alleen maar brainstormen! En dat is niet te simpel voor me. Misschien is het je niet opgevallen maar ik probeer actief deel te nemen aan de discussie, puur omdat het me erg interesseert en omdat ik niet hulpeloos wil zijn ten tijde van wat voor ellendigs dan ook.

Dan help je niet alleen jezelf maar ook anderen... Het gros van de bevolking denkt hier niet over mee, over wat hier besproken wordt. Dat zie je toch aan het aantal reacties hier? De Nederlander denkt in geval van crisis: waar blijft de overheid, die moet mij helpen, het liefst mij als eerste, want ik ben belangrijker. En dan het liefst nog schelden op de eerste de beste HV-er die hulp komt verlenen, omdat het zo lang heeft geduurd. Dus inderdaad, ik help nu niet allleen mezelf, maar ook anderen!  ;)



Dan nog wat. Ik zie hier veel ''3 liter water per dag'' voorbij komen. Dat staat leuk in de boekjes ja. En als je het thuis een poosje uit moet zingen is het handig dat je kelder er vol mee staat, ja.

Maar als je aan de wandel moet, echt aan de wandel? Wat is je keuze? Afzien en z.s.m. op plaats van bestemming zijn? Dan neem je genoeg mee om in conditie te blijven, niet meer dan nodig is. Bijna overal zit vocht in. En met die zeiltjes die we bij ons hebben kun je regenwater opvangen.  :) Oftewel: moet je overleven, of is het een ontspannen survivaltochtje?


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #52 Gepost op: 15 november 2008, 21:54:32
Mijn 3 liter water is puur drinkwater voor in een rugzak he ;)  Voor thuis geldt hoe meer hoe beter natuurlijk, maar voor in je rugzak moet je een afweging maken tussen mobiliteit/gewicht en de hoeveelheid.

Het absolute minimum aan drinkwater is ongeveer 1 liter per dag, maar dan doe je dus helemaal niets en zit je beschut met een gemiddelde temperatuur..
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #53 Gepost op: 16 november 2008, 00:14:56
Om aan het lijstje toe te voegen: een paar flares/fakkels , zodat je kan aangeven waar je zit.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #54 Gepost op: 16 november 2008, 11:16:07
@dinges,

Wat ik aangaf was geen persoonlijke aanval op jou, maar dat had je geloof ik ook niet zo begrepen, meer een middel om iets breder te kijken..   En we zullen proberen te voorkomen, dat je vriendin aanleiding ziet om je de oren te wassen ?? >:D >:D

Ik ken genoeg "hulpverleners" waar het thuisfront niet zo zelf redzaam is..  en dat is waar je als Team in een crisis gebied je ook bewust van moet zijn...    
Stel dat jij in zeeland word ingezet, en vriendin en kinderen worden gedwongen uit Rotterdam geevacueerd naar de Veluwe, en er is geen GSM, geen communicatiemiddelen, hoe weet je dan waar ze zijn ? En hoe je elkaar kan bereiken.. ?


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #55 Gepost op: 16 november 2008, 20:39:49
Citaat
Stel dat jij in zeeland word ingezet, en vriendin en kinderen worden gedwongen uit Rotterdam geevacueerd naar de Veluwe, en er is geen GSM, geen communicatiemiddelen, hoe weet je dan waar ze zijn ? En hoe je elkaar kan bereiken.. ?

Tijdens je inzet, "hoef" je ook geen contact op te nemen, lijkt me.. pas zodra je terug gaat naar Rotterdam, zou je vriendin (bijvoorbeeld) met een watervaste stift op een goed leesbare plaats, moeten schrijven waar ze heen zijn, of hoe ze te bereiken zijn...


Overigens, ik zou voor wat betreft het water (3 liter pp/pd) zorgen dat ik voldoende heb voor 1 liter pp/pd, de rest moet ik dan in de crisissituatie toch wel ergens vandaan kunnen halen, lijkt me...
 :-[
(mits er mensen met wapens gaan zwaaien.... ;))
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #56 Gepost op: 17 november 2008, 06:54:26
@dinges,

Wat ik aangaf was geen persoonlijke aanval op jou, maar dat had je geloof ik ook niet zo begrepen, meer een middel om iets breder te kijken..   Stel dat jij in zeeland word ingezet, en vriendin en kinderen worden gedwongen uit Rotterdam geevacueerd naar de Veluwe, en er is geen GSM, geen communicatiemiddelen, hoe weet je dan waar ze zijn ? En hoe je elkaar kan bereiken.. ?

Ik zag het ook niet als een persoonlijke aanval, meer als een uitdaging!  ;)

Weet je wat het is? Misschien gebeurt er de komende 100 jaar niets catastrofaals, misschien wel. Misschien over een uurtje, volgende week, of over 20 jaar. Misschien wel over 1000 jaar, of 10.000. Grote meteorietinslag of atoombom of andere NBC rommel, zijn we in 1 klap weg... >:D Op een paar na dan...Ik trek in geval van nood i.i.g. m'n eigen plan. Natuurlijk is het wijsheid wat primaire dingetjes in huis te hebben in geval van nood. Maar op echte crisis kun je je niet voorbereiden. Redden wie zich redden kan, en op welke manier maakt dan eigenlijk niet uit.  ::) En hier houdt het wat mij betreft op. Of je moet zin hebben in een dikke vette casus? Wat als....etc..? Mocht je iets moois verzinnen, ik haak sowieso wel in.  ;)  Iets met totale chaos / geen communicatiemiddelen / geen hulpverlening. Een doemscenario... :o


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #57 Gepost op: 17 november 2008, 07:03:22
Het absolute minimum aan drinkwater is ongeveer 1 liter per dag,

Hangt helemaal af onder welke omstandigheden je vertoeft. Hier in Holland met deze temperaturen? Je hebt 1 liter bij je en je weet niet wanneer je weer kunt optoppen? (bijvullen) Af en toe een sipje nemen. Het drinken zou ik telkens zo lang mogelijk uitstellen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #58 Gepost op: 17 november 2008, 08:55:11
Hangt helemaal af onder welke omstandigheden je vertoeft. Hier in Holland met deze temperaturen? Je hebt 1 liter bij je en je weet niet wanneer je weer kunt optoppen? (bijvullen) Af en toe een sipje nemen. Het drinken zou ik telkens zo lang mogelijk uitstellen.

Misschien mis ik iets hoor of begrijp ik je verkeerd.
Maar juist alle (echte) survivalaars en wetenschappers zijn er over eens dat je de geringste vorm van uitdroging (van je hersenen) moet voorkomen om dat je anders niet meer goed kan nadenken. En juiste goed gebruik van hersenen is de primaire voorwaarden om te kunnen overleven.. Je kan beter direct en veel drinken, dan uitstellen en uitstellen tot dat je een droge mond hebt of nog verder je uitdroogt...


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #59 Gepost op: 17 november 2008, 22:45:15
Je kan beter direct en veel drinken, dan uitstellen en uitstellen tot dat je een droge mond hebt of nog verder je uitdroogt...

Hangt ook weer af van de omstandigheden, maar de meeste survivalboeken zijn het erover eens dat het beter is de 1ste dag niets te drinken. (Wie wil weten SAS-handboek blz. 493)



En @dinges, dit was de volledige quote he:
Citaat
Het absolute minimum aan drinkwater is ongeveer 1 liter per dag, maar dan doe je dus helemaal niets en zit je beschut met een gemiddelde temperatuur..

Dus ik had de voorwaarden die jij noemt er al bijgeschreven he ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!