AED kast met een codeslot

Auteur Topic: AED kast met een codeslot  (gelezen 24571 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 28 januari 2009, 11:35:25
Ben even kwijt waar ik het heb gezien of gelezen, maar er schijnen al AED-kasten te zijn die op afstand door de meldkamer kunnen worden geopend. Op het moment dat er 112 wordt gebeld met de melding van reanimatie opent de meldkamer de dichtsbijzijnde kast en wordt aan de melder doorgegeven waar deze te vinden is.  O0

(geloof dat dit ook iets te maken heeft met het sms-alert voor EHBO'ers
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #11 Gepost op: 28 januari 2009, 12:49:36
Wat vinden jullie hiervan?  ???

.......

Namens de NS is woordvoerster Nancy Mulder een andere mening toegedaan. ,,Het is zeker niet belachelijk. Helaas moeten we maatregelen nemen om misbruik te voorkomen en om te voorkomen dat mensen die er niet mee om kunnen gaan, de defibrillator pakken.’’


Die laatste zin van haar opmerking, dat is waar ik over val.

A: als EHBO'er wijs je iemand uit het publiek aan die voor jou gaat bellen en de AED gaat halen. Die omstander kan er misschien niet mee omgaan, maar dus mogelijk ook niet dat ding halen? Dat vind ik raar.

B: de ervaring leert dat mensen die niet kunnen reanimeren, laat staan weten wat een AED is, ook niet gauw een gauw hier eerste hulp verlenen. Dus ik vind dit echt een broodje aap opmerking.

Dat je uit veiligheidsoverweging dat ding zo neer hangt dat niet iedereen er heel makkelijk bij kan, kan ik me iets bij voorstellen. De AED's worden idd veel gestolen. Maar hang ze dan op een plek waar altijd personeel is. En als het goed is moet dat personeel ook opgeleid zijn om de AED te bedienen. Dan kan deze meelopen en helpen.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #12 Gepost op: 28 januari 2009, 17:15:02
,,De defibrillators hangen alleen op de grotere stations in Nederland. Dit zijn de stations waar we ook medewerkers hebben rondlopen. Onze servicemedewerkers, dat is baliepersoneel, maar ook ons personeel op de perrons, bhv’ers en agenten van de spoorwegpolitie hebben de code en kunnen met de defibrillator omgaan. ’’

als ik goed heb opgelet hangen deze aed's inderdaad alleen op stations waar permanent ns en politie personeels aanwezig is. bijvoorbeeld in amersfoort. hier hangt op bijna ieder perron 1 kastje met aed.  Ik ben op de meest rare tijdstippen op dit station geweest. en heb altijd ns personeel, en anders wel spoorwegpolitie zien lopen. dus als er een reanimatie gaande is op het station zal dat altijd wel opgemerkt worden door personeel zelf. Anders kun je als ehv omstanders opzoek sturen naar ns of politie personeel.

op het moment dat er geen ns personeel aanwezig rijden er vaak ook geen treinen, en is het station vaak ook niet toegankelijk voor publiek omdat het "gesloten" is.  denk daarom dat de mening van ns niet echt onzinnig is zeker als ik denk aan diefstal.


zomervlinder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • niet elke verandering is een verbetering.
Reactie #13 Gepost op: 6 februari 2009, 18:18:21
grinnik, ik denk eerlijk gezegt, dat die code's iets simpels zijn als 0000 of 0101 ofzo!


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #14 Gepost op: 29 maart 2009, 16:53:37
Wat betreft die code, lijkt me te logisch iets van 000 ofzo..

Nog even terugkomen

 
Aan de ene kant zeg je dat bij Ikea een personeelslid de AED gaat halen, aan de andere kant heb je je bedenkingen bij de situatie op het station van Haarlem.
Leg eens uit hoe je dat ziet ?  
 


Bij ikea zijn er altijd 5 actieve BHV'ers en 1 beveiliging die reageren op een EHBO melding. De kans dat iemand niet langs de AED loopt is eigelijk nihil. Plus het feit dat we eigelijk altijd te horen krijgen over de porto wat er aan de hand is en dus kunnen beslissen of de aed meegaat of niet.

is ook wel eens voorgekomen dat we een klant hadden die een flauwte kreeg en dat we aankwamen met 2 aed's  ;D


Op station Haarlem hangt een AED sowieso op spoor 1. (spoor waar ik dagelijks kom) Dit is echter een perron waar zelden personeel loopt. Personeel van de NS wat meestal op spoor 2 en 3 zit (aangezien daar de servicebalie zet e.d) zouden dus eerst naar spoor 1 moeten lopen voor de AED. Dit is gewoonweg onlogisch en gaat kostbare tijd verloren..
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #15 Gepost op: 31 maart 2009, 08:30:58
Bij onze wijkvereniging hangt de AED ook in een afgesloten gebouw
waar niet altijd volk aanwezig is.
op de sticker van de AED aan de deur staat het telefoonnummer en adres
van de beheerder welke is opgeleid om hem te gebruiken
{deze woont achter het gebouw en is dus zeer snel terplaatse}.
Verder heeft de politie ook een sleutel van het gebouw.
Ook bij ons kan hij helaas niet onbeheerd buiten hangen ivm diefstal en vandalisme.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #16 Gepost op: 17 april 2009, 02:15:28
bij ons in de gemeente hangen er 5 op openbare plaatsen een AED waar een ieder 24 uur per dag bij kan, naast een huis aan de zijgevel of achter een hek dat als je het hek open doet je hem pas ziet als je het hek weer sluit.

van diefstal of ongewenst gebruik hebben we nog geen last gehad.

ook hangen er bij diverse bedrijven en woningbouw vereniging en bejaarden tehuizen, de supermarkt en 2 op de sportschool die uiteraard alleen tijdens openingstijden bereikbaar zijn, hoewel bij de bejaarden woningen is het een kwestie van aan bellen op een bij de EHV'rs bekend nummer en overal te herkennen aan het bordje met het AED teken.
in de gemeente gids staan de plaatsen als ook de bedrijven en instellingen waar een AED aanwezig is, en wordt op alle herhalingslessen tot bijna vervelens toe uitgevraagd welke het dichts bij jou in de buurt hangt en welk adres daarna.

verder bij  3 instrukteurs van de EHBO thuis zijn er 1 of meerdere aanwezig, m.a.w. het aantal ligt aardig hoog voor een dorp(stad) met ongeveer 8000 inwoners.

de gemeente is onlangs uitgebreid met een aantal dorpen waar ook nog eens 53 AED's worden geplaatst.

uiteraard zijn er al heel wat mensen opgeleid, zo zit reanimatie met AED standaard in de eenheids opleiding van de EHBO en worden er ook alleen AED opleidingen verzorgd voor niet EHBO'rs, bovendien moet een ieder ten minste 1x per jaar een herhalingsles bij wonen, zelf doe ik er 7 a 8 AED herhalings lessen per jaar, maar dat heeft een andere reden.

ten minste 1x per jaar hebben we een oefening van de EHBO met meestal brandweer waar de AED uiteraard ook altijd gebruikt wordt.
op het eerste uitrukvoertuig van de brandweer staat een EHBO-tas en een AED en 2 EHBO-hesjes die wij als EHBO'r op kunnen halen en zo tijdens een incident kunnen assisteren totdat de ambulance het van ons over neemt, of zoals al een keer gebeurd is met 6 EHBO'rs en 24 ambulanciers van 12 ambulances en een trauma team de slachtoffers stabliseren en door de ambu's afgevoerd naar de diverse ziekenhuizen in de omgeving.(explosie op een charterschip met school kinderen)

bij evenementen waar de EHBO bij aanwezig is wordt altijd een AED meegenomen en zal in september van dit jaar de meldkamer over gaan tot alarmering d.m.v. eerste sms bericht 5 mensen alarmeren om naar het reanimatie adres toe te gaan en tweede sms bericht om een AED op te halen en vervolgens ook naar het adres toe te gaan (in een cirkel van 400 meter), alleen voor de mensen die zich daar voor hebben opgegeven.
bij mij in huis zijn er 3 mensen die hun AED diploma hebben behaald naast hun EHBO diploma, mijn oudste dochter die op zichzelf woont heeft ook de AED-opleiding.(zij zit bij de brandweer net als de jongste die nog thuis is)

er is al meerdere keren met succes gereanimeerd met AED.
zo heeft er afgelopen dinsdag avond nog een reanimatie plaats gevonden waar 1 van onze instrukteurs thuis is gewaarschuwd dat zijn overbuurman ''was overleden'', hij is gelijk heen gerend, zijn vrouw achter hem aan met de AED en bij de vierde schok veegde de patient zelf het beademings masker af, hij is dezelfde avond nog gedotterd en de volgende morgen is hij al met zijn oefeningen begonnen en mag waarschijnlijk a.s. zaterdag weer naar huis.
Nemo me impune lacessit


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #17 Gepost op: 17 april 2009, 23:52:58
Hoi Zwaailampmaker!

mooie stad hoor, waar jij woont!! Het verhaal van afgelopen dinsdag heb ik ook gehoord, en vanavond heb ik de betreffende instructeur bij de kaderrayonbijeenkomst gefeliciteerd met het resultaat! Slachtoffer is zelf op de brancard gestapt!!

Ik heb zelf een AED aan de muur hangen, in een kastje; nu sinds ruim een half jaar. Niets aan de hand.

tijdens een instructeurstraining kreeg ik te horen dat er afgelopen 5 jaar slechts 4 "incidenten"  in Nederland zijn geweest met AED's. Dus gelukkig valt het mee met de baldadigheid/vandalisme/diefstal...

Groet,

Peter


Jacqueline

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
  • Coördinator BHV Opleidingen
Reactie #18 Gepost op: 4 mei 2009, 23:45:29
Hallo Allemaal,

Met interesse heb ik jullie berichten gelezen over de AED's op de stations Haarlem en Amersfoort. Ik erger mij wel een beetje aan dingen die gezegd worden die  niet kloppen.
In Haarlem hangt niet alleen op spoor 1 een AED, en het is zeker niet zo dat juist daar zelden personeel loopt. Op spoor 1 bevindt zich namelijk o.a. het personeelsverblijf, dus loopt daar zeer regelmatig personeel.

Op de stations hangen 2 soorten kasten met AED's: groene en grijze kasten. De groene kasten zijn door het publiek te openen. In Haarlem en Amersfoort hangen ze bij Tickets & Services in de centrale hal, in Amsterdam bijvoorbeeld hangen er diverse in de grote hal en naast de trappen.

De grijze kasten hangen op de perrons zelf en zijn inderdaad alleen met een code te openen. De reden daarvoor is inmiddels wel bekend.  

Sinds januari dit jaar krijgen ook o.a de machinisten en conducteurs die bij NS Opleidingen voor de nascholing EH en LEH komen, de opleiding AED. De mensen die op en rond de stations en perrons werkzaam zijn, hebben die opleiding al eerder gehad.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #19 Gepost op: 4 mei 2009, 23:59:23
We wonen nu eenmaal in Nederland, daar moet alles achter slot. Die dingen zijn geld waard hè?  ;)
343, never forget.