Veel ongelukken met politieauto's

Auteur Topic: Veel ongelukken met politieauto's  (gelezen 30673 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #80 Gepost op: 26 september 2010, 20:29:47
@Tosa, vroeger, werden standaard alle flits bekeuringen van hulpverleningsvoertuigen  eruit gehaald. Dit was nog in het tijd perk dat alle foto's handmatig moeten worden ingevoerd. Hierna kwam er een nieuw beleid iedere hulpverlener moet verantwoorden waarom hij of zij te hard rijdt. Daarna vind de chef er nog wat van en uit eindelijk beslist de officier van justitie of de bon word kwijt gescholden. Ook kan de bediener van de radarapparatuur helaas niet zomaar een foto wissen. Doet hij dit wel zal hij bij zijn chef moeten verantwoorden waarom hij dit heeft gedaan. Lastig maar de realiteit.

gr
Mike
 

Praat me niet van vroeger: In Bussum rukte toen nog met prive-auto uit rechstreeks naar het incident, in die tijd kwam de politie op de oefenavond vertellen wat wel in niet kon. Bij meerdere meldingen was het zien van een pit-auto voldoende voor een begeleiding en geloof me dat ging hard. Weet nog dat gempo bussum nw mercedessen had als pit auto, staan we bij een prullenbakbrandje wat na te kletsen over die nw auto's dat ze zo snel zouden zijn, krijgt die agent een melding van een potlootventer op de hei, daagt ie me gewoon uit om te zien wie er het snelst kon zijn........dat was lachen (achteraf door de hedendaagse bril gezien zwaar onverantwoord en roekeloos natuurlijk). Ja dat waren nogeens tijden ach af en toe werd je tot de orde geroepen als je te ver ging, maar schrijven ho maar. Ja vroeger....................

Tegenwoordig ben ik blij als ik de agent nog herken van een vorige keer, hierdoor is het contact erg verandert. Er is wel respect voor elkaar maar ik ken er geen een meer bij naam.
En ja, ik snap het wel van die "flitser": zijn armen en beentjes bewegen alleen als er iemand aan de touwtjes trekt, neem het de beste man ook niks kwalijk. Weet ook niet wie of wat ik het wel kwalijk moet nemen, de regering de computer de kaderfunctionarsen??
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #81 Gepost op: 26 september 2010, 20:50:31
Of degene die te hard reed? ::)

Risico genomen, risico bestraft. Klaar toch?


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #82 Gepost op: 26 september 2010, 20:56:51
En ja, ik snap het wel van die "flitser": zijn armen en beentjes bewegen alleen als er iemand aan de touwtjes trekt, neem het de beste man ook niks kwalijk. ..................

Beetje zwart wit neergezet dit. Da's hetzelfde als dat "de beste man" zou zeggen dat elke passeerende automobilist tegenwoordig een zware rechtervoet heeft.  ;)


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #83 Gepost op: 26 september 2010, 21:09:25
Beetje zwart wit neergezet dit. Da's hetzelfde als dat "de beste man" zou zeggen dat elke passeerende automobilist tegenwoordig een zware rechtervoet heeft.  ;)

Je trekt het uit het verband en ik snap niet wat je met je vergelijking bedoelt???
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #84 Gepost op: 26 september 2010, 21:23:23
Ik maak uit jou verhaal op dat een flitsagent een soort marionet is die alleen beweegt zodra er aan de touwtjes getrokken wordt. Dat lijkt mij hetzelfde als dat een flitsagent zou zeggen dat elke automobilist tegenwoordig te hard rijdt. Beiden lijken mij nogal onjuist en van het type "over één kam scheren.."  Maar ik kan het verkeerd begrijpen.      

En het is allemaal nogal off topic inderdaad...  :-X


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #85 Gepost op: 26 september 2010, 21:25:51
Ik maak uit jou verhaal op dat een flitsagent een soort marionet is die alleen beweegt zodra er aan de touwtjes getrokken wordt. Dat lijkt mij hetzelfde als dat een flitsagent zou zeggen dat elke automobilist tegenwoordig te hard rijdt. Beiden lijken mij nogal onjuist en van het type "over één kam scheren.."  Maar ik kan het verkeerd begrijpen.      

En het is allemaal nogal off topic inderdaad...  :-X

Sorry dan heb ik een foute indruk gwekt, wilde alleen zeggen dat de beste man (net zoals ik op m'n werk) door regels gebonden is............

Back-on:
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #86 Gepost op: 26 september 2010, 22:25:04
Was er al opgemerkt dat elke kapotte wieldop meetelt als aanrijding/ongeluk? Hoe wij ook over onze eigen heilige koe denken, voor de politie is het niks anders dan een gereedschap en dat kan wel eens kapot gaan als je het gebruikt. En heus niet allemaal raggen omdat "het toch niet onze auto is".


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #87 Gepost op: 26 september 2010, 23:09:18
En ja, ik snap het wel van die "flitser": zijn armen en beentjes bewegen alleen als er iemand aan de touwtjes trekt, neem het de beste man ook niks kwalijk. Weet ook niet wie of wat ik het wel kwalijk moet nemen, de regering de computer de kaderfunctionarsen??

Tsja, vroeger werden er wel meer dingen door de vingers gezien ... Hulpverleningscollega's die onder invloed van alcohol een lantaarnpaal uit de grond reden werden naar huis gebracht en voor de aanrijding ''werd wel wat geregeld'', dat kan tegenwoordig niet meer.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #88 Gepost op: 3 januari 2013, 21:35:23
Agenten blijven ongelukken veroorzaken

DRIEBERGEN - Politieagenten waren in 2012 betrokken bij 9538 aanrijdingen.

Dat blijkt uit een inventarisatie die de politie maakte op verzoek van het AD. Het aantal aanrijdingen was ongeveer 100 minder dan het jaar ervoor.
 
Sinds 2011 moeten alle agenten deelnemen aan verplichte rijtrainingen. Dat heeft het aantal ongelukken en aanrijdingen nog niet spectaculair doen dalen, erkent de politietop. ''Er is wel sprake van een daling, maar die is nog niet zo groot als we nastreven'', zegt een woordvoerder. ''Het is een flinke investering'', zegt hij in de krant. ''Het gewenste resultaat is er nog niet, maar we gaan het absoluut merken.''

Opleidingen

Politievakbond ACP zegt dat er weinig tijd is voor de opleidingen. ''Minder agenten krijgen steeds meer taken. Roosters staan onder druk. Dan schieten de trainingen erbij in.

Ook de schiettrainingen'', wordt vice-voorzitter Wiep van der Pal geciteerd.

Schuld

Volgens de krant is bij het grootste deel van de aanrijdingen waarbij agenten betrokken zijn, sprake van lichte materiële schade.

In 1800 gevallen lag de schuld niet bij de politiemedewerker. Volgens de woordvoerder van de politie is het aantal ongevallen te verklaren doordat agenten veel op de weg zijn. ''Onze voertuigen worden intensief gebruikt, bij achtervolgingen en onder alle weersomstandigheden.

De aantallen komen erop neer dat er per voertuig een keer per jaar schade wordt gemaakt.''

BRON


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #89 Gepost op: 3 januari 2013, 21:52:48
Minder schade en minder gewonden

http://www.politie.nl/nieuws/2013/januari/3/00-minder-schade-en-minder-gewonden.html
Laatste update: 03-01-2013 | 10:14

Nederland - Bij aanrijdingen, waarbij politievoertuigen waren betrokken, liepen in 2011 37 burgers verwondingen op. Van hen raakten 11 zwaargewond, terwijl 1 man overleed. In 2010 raakten nog 42 burgers (licht- tot zwaar)gewond. Drie politieagenten liepen in 2011 zwaar letsel op, terwijl twee agenten tijdens hun dienst door een aanrijding overleden.

Minder schademeldingen
In 2011 nam ook het aantal meldingen over schade aan politievoertuigen iets af tot 9.538. In 2010 lag dat aantal op 9.630. Bij verreweg de meeste schades ging het om eenzijdige, lichte materiële schade. Het aantal schades, verhaalbaar op derden, daalde eveneens: van 1.955 in 2010 tot 1.866 in 2011.

Eén per auto
Het aantal schadegevallen lijkt hoog, maar als de cijfers worden afgezet tegen het gegeven dat politievoertuigen intensief worden gebruikt, onder meer bij spoedmeldingen en achtervolgingen, dan gaat het om pakweg 1 schademelding per voertuig per jaar. Verreweg de meeste schade is eenzijdige, lichte materiële schade.

Parkeersensoren en sidebars
Het op peil houden van de rijvaardigheid van agenten blijft onverminderd belangrijk. De politie is het afgelopen jaar blijven investeren in het om de drie jaar verplicht volgen van rijvaardigheidstrainingen voor agenten.

Daarnaast worden nieuwe politievoertuigen opgeleverd met preventieve voorzieningen als parkeersensoren en sidebar. De technische voorzieningen en verplichte rijvaardigheidstraining moeten leiden tot minder schades. In 2012 zijn de eerste nieuwe politievoertuigen opgeleverd. Het aantal politievoertuigen nam toe van 12.993 in 2010 tot 14.133 in 2011. De meeste daarvan (10.500) zijn personenauto’s, met name voor de noodhulp.

Eén verzekeraar
In 2011 waren politiekorpsen aangesloten bij verschillende verzekeraars. Sinds 1 januari van dit jaar zijn, middels een Europese aanbesteding, alle korpsen aangesloten bij één verzekeraar. Deze neemt de administratieve lasten over en registreert elk schadegeval waarbij een politievoertuig is betrokken.
Samen sterk in de hulpverlening!