Veilige vaarsnelheid reddingsboten

Auteur Topic: Veilige vaarsnelheid reddingsboten  (gelezen 14231 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #30 Gepost op: 2 oktober 2009, 18:38:25
Wel de waaheid vertellen Henk: de kustwacht vond het NIET nodig dat je daar heen zou gaan en heeft NIET gezegd dat jou aanwezigheid een meerwaarde zou hebben.De kustwacht kan volgens mij echter niet iemand verbieden om ergens heen te varen.
Je hebt dus jezelf uitgenodigd.

En hoe weet jij dit zo zeker?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 2 oktober 2009, 21:05:58
Wel de waaheid vertellen Henk: de kustwacht vond het NIET nodig dat je daar heen zou gaan en heeft NIET gezegd dat jou aanwezigheid een meerwaarde zou hebben. De kustwacht kan volgens mij echter niet iemand verbieden om ergens heen te varen.
Je hebt dus jezelf uitgenodigd.
Als wij niet nodig zijn , zegt de kustwacht dat ook. Als in, we hebben de KNRM Marken al gewaarschuwd, het is op de Gouwzee dus niets voor jullie, blijf maar lekker thuis, Henk. In dit geval (de aanvaring bij Urk) zei de kustwacht letterlijk: "er wordt gezocht naar een drenkeling en als jullie toch niets anders te doen hebben..."

Kijk, dezelfde gemeente die onze ligplaats dreigt op te zeggen, gaat ook over de alarmering via de pager, ook al drukt de Kustwacht zelf op de knop, de burgemeester bepaalt welke eenheden gealarmeerd mogen worden. Dezelfde mijnheer zelfs, onze burgemeester, die toevallig ook voorzitter van de KNRM station Huizen is, je weet wel dat station dat zo de pest in heeft dat er steeds reddingen van hen afgepakt worden.

Maar de kustwacht weet dat als ze de KNRBM Huizen alarmeren, ze er in ieder geval Jachtservice Huizen er gratis bij krijgen (uitspraak kustwacht  ;) ) . Is het nood, als in persoon over boord, boot in nood dan komt ook HOGE.

Ze kunnen natuurlijk niet uitspreken dat ze er op rekenen dat HOGE vaart na een alarmering. Ze mogen ons ook niet aansturen, daar krijgen ze problemen mee. Met de KNRM en met de burgemeester en dat willen ze niet. En allemaal redders die verontwaardigd bellen naar het kustwacht centrum die het er niet mee eens zijn dat niet zij, maar wij een drenkeling er uit mochten halen.
Ze maken echter wel gebruik van onze diensten, zoals ze gebruik maken van iedere aangeboden dienst die de redding van een persoon zou kunnen bevorderen.

De kustwacht is een van die instanties die het belang van de drenkeling voorop stelt, en niet het eigen ego. Het eigen ego is gebaat bij het zwart maken (voor leugenaar uitmaken bijvoorbeeld) van de mederedder om zelf weer een wat meer glanzendere rol toegekend te krijgen, de kustwacht daarentegen denkt als eerste aan een zo snel mogelijke redding met de meeste kans op succes.

En die beide, verschillende insteken botsen weleens, dus de kustwacht moet voorzichtig manoeuvreren. Vooral als weer eens een ego belt met de vraag, moest HOGE daar nou wel heen van jullie? Als ze dan zeggen "wij hebben HOGE daar heen gestuurd" is dat voor de kustwacht een gevaarlijke uitspraak, daar zouden ze last met de ego's mee kunnen krijgen. Dus ook al zouden ze vragen, mensen van HOGE ga daar alsjeblieft heen, dan nog zou het verstandig van de kustwacht zijn (en ik heb daar ook geen enkel probleem mee) dat later te ontkennen.

Toch kan ik je zo wel 100 voorbeelden laten horen dat de kustwacht ons openlijk aanroept als we ingemeld zijn en ons ergens heen stuurt, de ego's ten spijt omdat dat in dat geval de beste kans op een succesvolle redding is.

En dan zeggen we tegen alle eventuele ego's: sorry... :-[

Henk

PS de Ego's van de Urker KNRM'rs zijn kennelijk niet zo hinderlijk groot (en dat is een compliment). Die hebben netjes HOGE en de Seeker met een link naar onze site genoemd in het verslag van deze aktie die ook op de hoofdpagina van de KNRM heeft gestaan. En wij waarderen dat zeer  O0  (toch misschien een beetje gepast gestreeld ego van onze zijde  ;) )


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #32 Gepost op: 2 oktober 2009, 23:22:25
En hoe weet jij dit zo zeker?

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar eigenlijk...

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #33 Gepost op: 3 oktober 2009, 00:06:59
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar eigenlijk...

Henk
Is er niet iemand van het kwc die de banden terug kan luisteren,wordt het geen ja nee spelletje.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #34 Gepost op: 3 oktober 2009, 00:18:40
Is er niet iemand van het kwc die de banden terug kan luisteren,wordt het geen ja nee spelletje.

De kustwacht doet geen uitspraken over telefoongesprekken met derden, dat mogen ze niet. En ik ga echt niet het telefoonverkeer opnemen omdat er ene Doruz mij hier voor leugenaar uitmaakt.

Dat zegt meer over hem dan over mij...

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #35 Gepost op: 3 oktober 2009, 00:58:38
"er wordt gezocht naar een drenkeling en als jullie toch niets anders te doen hebben..."

Sorry Henk maar dit is dus niet erg overtuigend. Anders hadden ze wel gezegd dat ze je graag die kant op gewild hadden.
Maar als ze echt meer eenheden ter plaatse hadden gewild was Hindeloopen wel gepiept en die hoeven niet eerst door de sluis.
Blijft voor mij een gevalletje 'eigen uitnodiging'
Neemt niet weg dat iedereen die vrijwillig hulp aan bied voor de medemens in nood, een pluim verdiend O0
(zolang ze de sar coordinatie niet hinderen)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #36 Gepost op: 3 oktober 2009, 21:19:43
"er wordt gezocht naar een drenkeling en als jullie toch niets anders te doen hebben..."

Sorry Henk maar dit is dus niet erg overtuigend. Anders hadden ze wel gezegd dat ze je graag die kant op gewild hadden.
Maar als ze echt meer eenheden ter plaatse hadden gewild was Hindeloopen wel gepiept en die hoeven niet eerst door de sluis.
Blijft voor mij een gevalletje 'eigen uitnodiging'
Neemt niet weg dat iedereen die vrijwillig hulp aan bied voor de medemens in nood, een pluim verdiend O0
(zolang ze de sar coordinatie niet hinderen)





draai je nu als een blad op de boom om?Eerst zeggen dat ze zelfstandig zijn gegaan,en toch is het goed?Kun jij feiten weerleggen dat henk zelf is gegaan terwijl het kwc melde dat hij niet nodig was?
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #37 Gepost op: 3 oktober 2009, 21:22:04
Bij deze maar een zeer algemene reactie om wat onduidelijkheden en mogelijk negatieve indrukken bij toevallige voorbijgangers op het forum weg te nemen.
Ik spreek hierbij uiteraard alleen uit eigen ervaring vanaf een verkeerspost en (met nadruk) niet het KWC.

Als designated SAR units worden de KNRM eenheden opgeroepen om ter plaatse te gaan, net zoals bijv. overheidsvaartuigen.
Uiteraard heeft de schipper hierbij t.a.v. veiligheid van schip en bemanning een eigen verantwoordelijkheid maar zal onder de meeste omstandigheden gewoon ter plaatse gaan.
Ook voor bergers waarmee een contract is wordt er veelal een dringend beroep doen om ter plaatse te gaan, dat contract (vanuit de bergers) ligt er tenslotte niet voor niets.

Daarnaast wordt er soms ook een beroep gedaan op andere eenheden, denk hierbij bijv. aan reddingsbrigades maar ook toevallige passanten (bijv. middels een nood of spoed bericht) dit betreft echter een min of meer vrijblijvend verzoek en heeft dikwijls het karakter van vrijblijvende informatie.

Verder heb ook ik de ervaring dat er goedwillende maar niet noodzakelijke hulp wordt aangeboden die men niet kan verbieden om ter plaatse te gaan.
Soms maakt het niet uit, een volgende keer is de hulp mogelijk wel handig en een derde keer ben ik hier op zijn zachtst gezegd niet gelukkig mee.

Ik heb er bijv. zeker begrip voor dat enthousiaste reddingsbrigadeleden na een soms taaie bewaking van een stil strand ineens de adrenaline voelen stromen en iemand willen redden. Soms verliest men hierbij de primaire (bewakings)taak helaas uit het oog en zal ik mijn best doen om iemand ervan te doordringen zich daar op te richten. Maar ook dan blijft het de beslissing van de ander.

Sommige vrijwilligers nemen het woord "reddings"birgade wat te letterlijk omdat men een verkeerd beeld had bij het aanmelden als lifeguard. Mogelijk missen de overwegend jongere mensen ook een stuk erkenning vanuit de strandeigenaren als werkgever.

Kees  8)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #38 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:25:28
Bij deze maar een zeer algemene reactie om wat onduidelijkheden en mogelijk negatieve indrukken bij toevallige voorbijgangers op het forum weg te nemen.
Ik spreek hierbij uiteraard alleen uit eigen ervaring vanaf een verkeerspost en (met nadruk) niet het KWC.



Daarnaast wordt er soms ook een beroep gedaan op andere eenheden, denk hierbij bijv. aan reddingsbrigades maar ook toevallige passanten (bijv. middels een nood of spoed bericht) dit betreft echter een min of meer vrijblijvend verzoek en heeft dikwijls het karakter van vrijblijvende informatie.

Verder heb ook ik de ervaring dat er goedwillende maar niet noodzakelijke hulp wordt aangeboden die men niet kan verbieden om ter plaatse te gaan.
Soms maakt het niet uit, een volgende keer is de hulp mogelijk wel handig en een derde keer ben ik hier op zijn zachtst gezegd niet gelukkig mee.

Ik heb er bijv. zeker begrip voor dat enthousiaste reddingsbrigadeleden na een soms taaie bewaking van een stil strand ineens de adrenaline voelen stromen en iemand willen redden. Soms verliest men hierbij de primaire (bewakings)taak helaas uit het oog en zal ik mijn best doen om iemand ervan te doordringen zich daar op te richten. Maar ook dan blijft het de beslissing van de ander.

Sommige vrijwilligers nemen het woord "reddings"birgade wat te letterlijk omdat men een verkeerd beeld had bij het aanmelden als lifeguard. Mogelijk missen de overwegend jongere mensen ook een stuk erkenning vanuit de strandeigenaren als werkgever.

Kees  8)
volgens mij lees ik hier iets van iemand die de reddingsbrigade's niet ziet zitten,jammer voor de brigade,s die een 24/7 bezetting hebben
en zich suf trainen, oefenen en opleiden,voor als het er echt omgaat.Gelukkig zijn de VRIJWILLIGERS van de knrm stukken beter als de VRIJWILLIGERS van de reddingsbrigade's,die alleen maar op een stukje strand zitten,waar niks gebeurd.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #39 Gepost op: 3 oktober 2009, 23:48:01
Bij deze maar een zeer algemene reactie om wat onduidelijkheden en mogelijk negatieve indrukken bij toevallige voorbijgangers op het forum weg te nemen.
Ik spreek hierbij uiteraard alleen uit eigen ervaring vanaf een verkeerspost en (met nadruk) niet het KWC.

Als designated SAR units worden de KNRM eenheden opgeroepen om ter plaatse te gaan, net zoals bijv. overheidsvaartuigen.
Uiteraard heeft de schipper hierbij t.a.v. veiligheid van schip en bemanning een eigen verantwoordelijkheid maar zal onder de meeste omstandigheden gewoon ter plaatse gaan.
Ook voor bergers waarmee een contract is wordt er veelal een dringend beroep doen om ter plaatse te gaan, dat contract (vanuit de bergers) ligt er tenslotte niet voor niets.

Daarnaast wordt er soms ook een beroep gedaan op andere eenheden, denk hierbij bijv. aan reddingsbrigades maar ook toevallige passanten (bijv. middels een nood of spoed bericht) dit betreft echter een min of meer vrijblijvend verzoek en heeft dikwijls het karakter van vrijblijvende informatie.

Verder heb ook ik de ervaring dat er goedwillende maar niet noodzakelijke hulp wordt aangeboden die men niet kan verbieden om ter plaatse te gaan.
Soms maakt het niet uit, een volgende keer is de hulp mogelijk wel handig en een derde keer ben ik hier op zijn zachtst gezegd niet gelukkig mee.

Ik heb er bijv. zeker begrip voor dat enthousiaste reddingsbrigadeleden na een soms taaie bewaking van een stil strand ineens de adrenaline voelen stromen en iemand willen redden. Soms verliest men hierbij de primaire (bewakings)taak helaas uit het oog en zal ik mijn best doen om iemand ervan te doordringen zich daar op te richten. Maar ook dan blijft het de beslissing van de ander.

Sommige vrijwilligers nemen het woord "reddings"birgade wat te letterlijk omdat men een verkeerd beeld had bij het aanmelden als lifeguard. Mogelijk missen de overwegend jongere mensen ook een stuk erkenning vanuit de strandeigenaren als werkgever.

Kees  8)

Kees verbieden kan men het niet bij de kustwacht, maar afraden wel. Als men zegt dat onze hulp niet nodig is, gaan we niet. Dat valt onder het kopje "als er reeds voldoende adequate hulp aanwezig/onderweg is".
Het is het makkelijkst voor de kustwacht ons te vertellen dat "we het zelf moeten weten". Dat zal de kustwacht echter NOOIT zeggen als er mensen in het water liggen en er zich nog geen andere reddingsboten ingemeld hebben. Dan worden ons de bijzonderheden snel doorgegeven en zeggen we dat we gaan varen: "meld je je dan nog even in op 16?" . En soms bieden wij dan eerder hulp als de "officiële" hulpverleners. En soms zijn de "officiële" hulpverleners eerder. Allebei goed.

Veel reddingsbrigades hebben meerdere boten. Als er één achter blijft is het bewakingsgebied gedekt. Ik heb nooit kunnen begrijpen dat een reddingsboot ergens niet kan redden omdat het bewakingsgebied niet verlaten mag worden.
De kustwacht vertwijfeld: "maar U bent toch een reddingsboot"?

Ik begrijp Kees dat jij daar wel begrip voor op kan brengen.

Dat is mooi.

Henk