Griepprik (medisch / HV personeel)

Auteur Topic: Griepprik (medisch / HV personeel)  (gelezen 38916 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #30 Gepost op: 27 oktober 2009, 21:59:07
dat mag je tegenstrijdig vinden ;)
het heeft ook met een stukje autonomie te maken, en mijn keuze waar ik iets wel of niet wil

je kan iemand adviseren, dat zal je straks als arts ook gaan doen, maar een patiënt zal ook de keuze hebben om je advies niet op te volgen

De diverse rapporten vliegen momenteel om de oren, laat mij maar even wachten in het goed of kwaad
en ja...wie weet is het dan te laat...mijn keuze ;)

Patiënten hebben inderdaad de keuze of ze een advies opvolgen of niet (staat toevallig een zeer interessant stuk over in het NTvG van deze week). Het gaat nu echter om jou als professional binnen een organisatie. Daarnaast gaat het niet alleen om de vaccinatie tegen de Mexicaanse griep, al een aantal jaren is er een advies van de Gezondheidsraad om medewerkers in de gezondheidszorg in te enten voor de "gewone" griep ter bescherming van de patiënten. Net zoals jij ingeënt bent voor hepatitis B (daar durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vanuit te gaan), dat is echt niet om jou te beschermen, dat is om je patiënten te beschermen.

Semmelweis werd 150 jaar geleden ook verguisd omdat we met zijn allen onze handen moesten gaan wassen, sterker nog zelfs tegenwoordig word zijn advies nog niet altijd ter harte genomen...


Kanarie

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 27 oktober 2009, 23:17:06
Kanarie kiest er vooralsnog ook voor om zich niet te laten inenten tegen de griep. Nergens op gebaseerd; persoonlijke voorkeur o.b.v. onderbuiksgevoel. En ik vind het nogal wat uitmaken of je je handen met zeep wast of een naald met "spul" in je spier krijgt.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #32 Gepost op: 28 oktober 2009, 07:59:07
Kanarie kiest er vooralsnog ook voor om zich niet te laten inenten tegen de griep. Nergens op gebaseerd; persoonlijke voorkeur o.b.v. onderbuiksgevoel. En ik vind het nogal wat uitmaken of je je handen met zeep wast of een naald met "spul" in je spier krijgt.

Schrikt en dacht dat EBM tegenwoordig toch gangbaarder was dan deze redenatie...

Het gaat mij niet alleen om de inenting tegen Mexicaanse griep, maar over inenting tegen griep in het algemeen. Hoe denk je daar dan over?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 28 oktober 2009, 12:32:24
dan word ik nieuwsgierig...wat is er dan zo speciaal aan die naald?
wat takken dus schrijft/zegt ..bot?

en waarom moet er een speciale naald op?   iemand van de witte kant daar enig idee van?

(ik kan mij er nl. niets bij voorstellen)

'Botte naalden voor Mexicaanse griep'

http://www.nu.nl/gezondheid/2110440/botte-naalden-mexicaanse-griep.html

Uitgegeven: 27 oktober 2009 16:11
Laatst gewijzigd: 27 oktober 2009 17:17

RIJSWIJK - De injectienaalden waarmee mensen worden ingeënt tegen de Mexicaanse griep, zijn bot. Dat zegt huisarts Jan Takken in de onlineversie van Medisch Contact.
 
Bij de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) bevestigt een woordvoerder dat er andere naalden worden gebruikt dan de gangbare naalden waarmee bijvoorbeeld jaarlijkse griepvaccinaties worden uitgevoerd.

''Die naalden zijn speciaal voor deze vaccinatie ontwikkeld'', licht een woordvoerster van het Nederlands Vaccin Instituut (NVI) toe.

Beschermlaagje
Over de naald zit een heel dun beschermlaagje. ''Als je deze in het flesje met de rubberen dop steekt om het vaccin eruit te halen, wordt het beschermlaagje als het ware wat omhoog geduwd.


Als je dan iemand inent kan dat wat meer pijn doen'', vertelt de LHV-woordvoerder. ''Maar om nu te spreken van een botte naald, dat vind ik eigenlijk wel wat bot gezegd.''


Prikincidenten
De naald is speciaal ontwikkeld zodat huisartsen minder handelingen hoeven te doen. Ook is er met deze naald minder kans op prikincidenten, weet de woordvoerster van het NVI. ''Klachten over botte naalden hebben wij nog niet gehad. Dat is bij de test ook niet gebleken.''

Takken zegt in Medisch Contact dat door de prik in de ampul de kans op vervuiling toeneemt. ''Bovendien raakt de punt van de naald vervormd als hij door de rubberafsluiting van de ampul wordt gestoken.''

Rekening
De huisartsenpraktijk heeft nu besloten zelf materiaal in te slaan. De rekening van 500 euro gaat naar minister Klink van Volksgezondheid.

''Als hij niet wil betalen, moet hij dat binnen vijf dagen laten weten, zo staat in een aangetekende brief die wij hem hebben gestuurd. Ik heb nog geen reactie ontvangen.''

© ANP
Samen sterk in de hulpverlening!


Kanarie

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 28 oktober 2009, 19:50:01
Schrikt en dacht dat EBM tegenwoordig toch gangbaarder was dan deze redenatie...

Het gaat mij niet alleen om de inenting tegen Mexicaanse griep, maar over inenting tegen griep in het algemeen. Hoe denk je daar dan over?
Ik vind de griepprik een prachtig iets, wat eigenlijk alleen maar goed kan zijn, maar ik zit er zelf niet om te springen.

Bloeddonoren: ik heb er diep respect voor. Ik maak me zelf liever op een andere manier nuttig.

Buiten die witte kleding heb ik ook een leven, een karakter, een persoonlijkheid en een mening.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #35 Gepost op: 29 oktober 2009, 08:16:52
Ik vind de griepprik een prachtig iets, wat eigenlijk alleen maar goed kan zijn, maar ik zit er zelf niet om te springen.

Bloeddonoren: ik heb er diep respect voor. Ik maak me zelf liever op een andere manier nuttig.

Buiten die witte kleding heb ik ook een leven, een karakter, een persoonlijkheid en een mening.

Maar ik heb het ook niet over persoonlijk voor- danwel nadeel. Ik heb het over het risico voor je patiënten en dan met name de ouderen en immuungecompromiteerden die minder gevoelig zijn voor de voordelen van de griepprik en hun bescherming uit hun omgeving moeten halen.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #36 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:13:23
Ik vind de griepprik een prachtig iets, wat eigenlijk alleen maar goed kan zijn, maar ik zit er zelf niet om te springen.

Bloeddonoren: ik heb er diep respect voor. Ik maak me zelf liever op een andere manier nuttig.

Buiten die witte kleding heb ik ook een leven, een karakter, een persoonlijkheid en een mening.
mee eens!


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #37 Gepost op: 29 oktober 2009, 21:28:03
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag of jullie ingeënt zijn voor hepatitis B? Die inenting is immers ook voor de bescherming van de patiënt.

Bovendien nog eens het probleem dat jullie straks ook gezellig ziek thuis zitten, juist wanneer de werkdruk stijgt. (Disclaimer: ik wil hiermee geen paniek zaaien, de Mexicaanse griep is niet dodelijker dan de "normale" griep, wel zullen meer mensen er last van krijgen dan gemiddeld.)


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #38 Gepost op: 29 oktober 2009, 23:38:44
Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag of jullie ingeënt zijn voor hepatitis B? Die inenting is immers ook voor de bescherming van de patiënt.


Is dat niet verplicht? 3 prikken, na de eerste een maand later nog 1, en dan na een half jaar nog 1?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #39 Gepost op: 30 oktober 2009, 09:22:02
Is dat niet verplicht? 3 prikken, na de eerste een maand later nog 1, en dan na een half jaar nog 1?

;) Ja, en dat zou naar mijn mening ook voor de griepprik moeten gaan gelden...